بررسی رابطۀ متن و تصویر در کتاب‌های عربی دورۀ اول متوسطه (بر‌اساس نظریۀ ماریا نیکولایوا و کارول اسکات)

نوع مقاله : مقالات علمی پژوهشی

نویسندگان
1 دانشجوی دکتری دانشجوی زبان و ادبیات عربی دانشگاه کاشان، کاشان، ایران
2 دکتری استادیار زبان و ادبیات عربی دانشگاه کاشان، کاشان، ایران.
چکیده
افزایش روزافزون حجم دانش و تغییر شرایط زندگی در دنیای پیچیدۀ کنونی بازدهی مطلوب نظام آموزش و پرورش را به شناخت اصول اساسی یادگیری و طراحی مناسب کتاب‏های درسی متکی کرده است. با توجه به اینکه اولین زبان آموزشی انسان، زبان تصویری است و بر نقش تعیین‏کنندۀ تصاویر در انتقال مفاهیم درسی تأکید شده است، پژوهش حاضر به بررسی پیوستگی‏های میان متن و تصویر در کتاب‏های عربی دورۀ اول متوسطه برپایۀ نظریۀ ماریا نیکولایوا و کارول اسکات پرداخته است و تبیین وضعیت کتاب‏ها از این منظر مسئله اصلی پژوهش حاضر است. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی و از نوع تحلیل محتواست. جامعه و نمونۀ آماری منطبق بر یکدیگرند و تمامی محتوای کتاب‏های عربی این مقطع (متن درس و تصاویر به‌کاررفته در این بخش) در سال تحصیلی 1399ـ 1400را شامل می‏شوند. در این نوشتار از بازبینه‏ای شامل انواع مختلف روابط متن و تصویر (قرینه‏ای، مکملی، گسترشی/افزایشی، تقابلی، چندروایتی) مبتنی‌بر نظریۀ نیکولایوا و اسکات به‌عنوان ابزاری برای تحلیل استفاده شده و به‌منظور تجزیه و تحلیل داده‏ها روش آمار توصیفی (فراوانی و درصد فراوانی) و آمار استنباطی (آزمون خی دو) مورداستفاده قرار گرفته است. نتایج پژوهش نشان داد روابط قرینه‏ای، مکملی و افزایشی در کتاب‏های درسی عربی به‌چشم می‏خورد، اما رابطۀ قرینه‏ای دارای بیشترین بسامد است. بنابراین انواع مختلف روابط پویای متن و تصویر در محتوای کتاب‏های مذکور موردتوجه قرار نگرفته است و این کتاب‏های نونگاشت در حیطۀ رابطۀ متن و تصویر نیازمند اصلاح و بازبینی هستند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


منابع فارسی
• اقبالی، پ. (1390). تبیین رابطه تصویر و متن در تصویرسازی کتاب‌های داستانی کودک در ایران از سال 1340 تا سال 1380. پایان‌نامه دکتری. دانشکده هنر دانشگاه شاهد.
• اوجاقی آقجه کندی، ر. (1389). تحلیل بصری کتاب‌های فارسی مقطع ابتدایی (اول- دوم و سوم) با تاکید بر نقش تصاویر درون متن نوشتاری (از سال 1383 تا 1387). پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشکده هنر دانشگاه نبی اکرم (ص) تبریز.
• حسام‌پور، س.، مصلح، م.، و خوشبخت، ف. (1393). تارنمای بر هم‌کنشانه‌ی متن و تصویر با بررسی تطبیقی کتاب‌های برتر داستانی تصویری ایرانی و غیر ایرانی (بر پایه‌ی نظریه‌ی ماریا نیکولایوا و کارول اسکات). مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز، 5(2)، 54-25.
• داوری اردکانی، ن.، و فارسی، آ. (1392). گرافیک در کتاب‌های آموزش زبان فارسی به غیر فارسی‌زبانان: نقش ارتباطی و کارکرد آثار گرافیک در رویدادهای آموزشی. پژوهش‌نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی‌زبانان، 2(1)، 97-69.
• زحمتکش، ف. (1396). بررسی رابطه متن و تصویر در نگاره‌های طوطی‌نامه. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشکده هنر موسسه آموزش عالی فردوس.
• شیخ احمدی، س. م. (1388). ملاک‌های گزینش و چینش تصاویر در کتب درسی و محتوای آموزش الکترونیکی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشکده علوم انسانی دانشگاه پیام نور استان تهران.
• عباسی، م. (1394). تحلیل ارتباط شناختی تصویر در کتاب‌های درسی ایران در مقطع ابتدایی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشکده هنر و معماری دانشگاه علم و فرهنگ.
• مصلح‌زاده، ف. (1391). نشانه‌شناسی تصاویر کتاب‌های درسی دوره راهنمایی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشکده هنرهای کاربردی دانشگاه هنر تهران.
• نصیب ضرابی، ف. (1395). نقش کتاب‌های تصویری در پرورش سواد دیداری کودکان. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشکده هنر موسسه آموزش عالی فردوس.
• نظری، ا. (1395). بررسی روابط متن و تصویر: مطالعه موردی تصاویر کتاب‌های درسی علوم تجربی مقطع تحصیلی ابتدایی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه پبام‌نور استان تهران.
• نوروزی، م. (1375). بررسی نگرش معلمان علوم و جغرافیا نسبت به نقش تصاویر در یادگیری و رابطه نگرش با به کارگیری تصاویر کتاب‌های درسی در فرآیند آموزش رسمی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشکده علوم تربیتی دانشگاه تربیت معلم.
• نوریان، م، (1393). اثربخشی کتاب‌های درسی فنی و حرفه‌ای از منظر هماهنگی تصاویر با متن نوشتاری، فصلنامه مهندسی آموزشی: تکنولوژی و طراحی آموزشی، 3 (3)، 56-41.
• نوریان، م. (1394). روش‌های ارزشیابی کتاب‌های درسی با تأکید بر تحلیل محتوای کمی و کیفی. تهران: شورا.
• نوریان، م.، و سالم، ص. (1394)، چگونگی ارتباط متن و تصویر در کتاب‌های درسی علوم پایه دوم و ششم ابتدایی ایران در سال تحصیلی 92-91، پژوهش در برنامه‌ریزی درسی، 12(2)، 116-104.
Refrences
Arabic references
• Dahlan, O. A. (2015). The women’s photos in Arabic textbooks of Palestine’s junior high schools. the magazine of scientific research in education, volume 16, pp 389-405.
• Educational Research and Planning Organization. (1399). Arabic seventh grade of junior high school. The office of compilation of general textbooks and theoretical senior high school. Islamic Republic of Iran’s Education Ministry.
• _________________________________________ . (1399). Arabic eighth grade of junior high school. The office of compilation of general textbooks and theoretical senior high school. Islamic Republic of Iran’s Education Ministry.
• _________________________________________ . (1399). Arabic ninth grade of junior high school. The office of compilation of general textbooks and theoretical senior high school. Islamic Republic of Iran’s Education Ministry.
• Alfaʼuri, O., & Abu Avaz, I (2012). The effect of using photos on teaching Arabic to other languages’ native speakers at Jordan University, Human ssiences and Social Sciences Studies, 39 (2), pp 275-284.
• Kaʼsis, B. (2010). Photo semiotics in teaching Arabic. Master of art’s thesis. Farahat Abbas (Satif) University of Algeria.
Persian references
• Eghbali, P. (1390). Explaining the relationship between the pictures and the text in illustration of children’s story books in Iran from 1340 to 1380. PhD dissertation. Art Faculty of Shahed University.
• Ojaghi Aghje Kandi, R. (1389). Visual Analysis of elementary school Persian textbooks (first- second and third grades) focusing on the role of pictures within the written texts (from 1383 to 1387). Art Faculty of Nabi Akram (PBUH) University of Tabriz.
• Hesampour, S., Mosleh, M., & Khoshbakht, F. (1393). The interactive website of the text and picture by comparative studying of Iranian and Non-Iranian best-selling illustrated story books (according to the Maria Nikolajeva and Carole Scott’s theory). Children’s literature studies of Shiraz University, 5 (2), pp 25-54.
• Davari Ardekani, N., & Farsi, A. (1392). Graphics in textbooks teaching Persian to Non-Persian speakers: The communicative role and function of graphic works of art in educational events. The bulletin of teaching Persian to Non-Persian speakers, 2 (1), pp 69-97.
• Zahmatkesh, F. (1396). The study of the relationship between the text and pictures in the figures of Tutinameh. Master of art’s thesis. Faculty of Art of Ferdous Higher Education Institute.
• Sheilkh Ahmadi, S. M. (1388). The criteria of selection and arrangement of pictures in textbooks and the content of electronic education. Master of art Thesis. Faculty of Human sciences of Payam-e-Noor University of Tehran Province.
• Abbasi, M. (1394). The semiotics of textbook pictures of primary schools. Master of art thesis. The faculty of art and architecture of Elm-o-Farhang University.
• Moslehzade, F. (1391). The semiotics of textbook pictures of middle schools. Master of art thesis. The faculty of applied arts of Tehran Art University.
• Nasib Zarrabi, F. (1395). The role of illustrated books in developing children’s visual literacy. Master of art thesis. The faculty of art of Ferdous Higher Education Institute.
• Nazari, E. (1395). The study of the relationship between text and pictures: The case study of the pictures of science textbooks of primary schools. Master of art thesis. The faculty of literature and foreign languages of Payam-e-Noor University of Tehran Province.
• Nouruzi, M. (1375). The study of science and geography teachers’ attitudes on the role of pictures in learning and the relationship of this attitude and applying the pictures of textbooks in formal education process. Master of art thesis. The faculty of educational sciences of Tarbiyat Moʼallem University.
• Nouriyan, M. (1393). The effectiveness of Technical and Professional Organization textbooks from the point of view of the coordination of pictures with the written text. Educational Engineering Quarterly: Educational design and technology, 3 (3), pp 41- 56
• Nouriyan, M. (1394). The evaluation methods of textbooks focusing the qualitative and quantitative content analysis. Tehran: Council.
• Nouriyan, M., & Salem, S. (1394), The relationship between the text and the pictures of the science textbooks of second and sixth grade of Iran’s Primary schools in academic year of 1391-92, A research in curriculum planning, 12 (2), pp 104-116.
English references
• Levie, W. H. & Lentz, R. (1982). Effects of Text Illustrations: A Review of Research. Educational Communication and Technology Journal, 30, pp. 195-232.
• Nikolajeva, M & Scott, C. (2000). The Dynamics of Picture book Communication. Children's Literature in Education.Vol. 31, No. 4, pp. 225-238.
• -------------------- (2006). How Picture books Work. Great Britain: Routledge.
• Paivio, A. (1975). Coding Distinctions and Repetition Effects in Memory. In G. H. Bower (Ed.), The Psychology of Learning and Motivation, Vol. 9, pp. 179-214. New York: Academic Press.
• Thomas, L.C. (2010). Exploring Second Graders Understanding of The Text- Illustrationship In