بررسی مشکلات پیرامون تعریف و تفکیک انگیزه و انگیختار در میان انگلیسی‌زبانان و زبان‌آموزان ایرانی، و ریشه‌یابی ساختاری ـ تاریخی آن در رشتۀ روان‌شناسی

نوع مقاله : مقالات علمی پژوهشی

نویسندگان
1 دانشیار، آموزش زبان‌انگلیسی، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران
2 دکتری، آموزش زبان‌انگلیسی، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران
3 استاد، آموزش زبان‌انگلیسی، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران
چکیده
هدف این مقاله بررسی مشکلات پیرامون ارائۀ تعریفی فراگیر برای مفهوم انگیزه و ریشه‌یابی آن‌ها برپایۀ یک بررسی توصیفی ـ تحلیلی، تاریخی، ریشه‌شناسانه، و هستی‌شناسانه بود. بدین منظور توانایی و میل به تفکیک انگیزه با انگیختار که نزدیکترین مفهوم به انگیزه است در میان انگلیسی‌زبانان و زبان‌آموزان ایرانی نیز بررسی شد. براساس یافته‌ها هر دو گروه که متشکل از تعداد مساوی مرد و زن بودند، هنگامی که با یکی از دو مفهوم انگیزه و انگیختار مواجه می‌شوند آنها را تفکیک نمی‌کنند، و تفکیک آنها تنها زمانی صورت می‌گیرد که هر دو مفهوم هم‌زمان وجود داشته باشند. در ادامه طبق بررسی تاریخی مفهوم و ریشه‌یابی ساختار کلمه، تعریف انگیزه با تمامی رویدادهایی که در ذهن عامل و خارج از آن اتفاق می‌افتد تا بهسمت هدف حرکت کند، معادل شد. گستردگی این تعریف علت بینتیجه ماندن تلاش‌ها برای ارائۀ نظریه‌ای فراگیر بوده است. همچنین علت فاصله گرفتن مفهوم در طول زمان از این تعریف را می‌شود در دلایل هستی‌شناسانه و همچنین فرایند تبدیل یک کلمه به مفهوم و در ادامه به ساختار بهوضوح مشاهده کرد. بهعبارت دیگر میل به پیروی از هستیشناسی فلسفۀ تحلیلی در میان روانشناسان از یک سو و نیاز به مقیاسپذیر بودن مفهوم از سوی دیگر، انگیزه را به‌سمت محدودیت معنایی سوق داده‌اند. واقف بودن به چنین نکاتی می‌تواند محققان را در جلوگیری از نتیجه‌گیری‌های نادرست یاری رساند، زیرا اگر توانایی این تفکیک وجود نداشته باشد، یافته‌های تحقیقات گوناگون در باب انگیزه بهراحتی زیر سؤال خواهد رفت.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


فارسیان، محمدرضا؛ رضائی، ناهید و سامیه پناهنده (1394). »رابطه بین انگیزه پیشرفت، هوش هیجانی و اضطراب کلاس زبان خارجی دانشجویان زبان فرانسه دانشگاه فردوسی مشهد «. مجله جستارهای زبانی. ج 6. ش 4. صص 200-183.
قربان دوردی نژاد، فرهاد (1394). »ساخت، رواسازی و پایاسازی پرسش‌نامۀ انگیزش و نگرش یادگیری زبان انگلیسی«. مجله جستارهای زبانی. ج 6. ش 2. صص 128-107.
Aronson, E. (2010). The social animal (10th ed.). New York: Worth Publishers.
Berridge, K. C. (2004). Motivation concepts in behavioral neuroscience. Physiology and Behavior, 81, 179-209.
Coon, D. & Mittere, J. O. (2013). Introduction to psychology: Gateways to mind and behavior (13th ed.). Belmont, CA: Wadsworth Publishing.
Dornyei, Z. (2000). Motivation in action: Towards a process-oriented conceptualization of student motivation. British Journal of Educational Psychology, 70, 519-538.
Dörnyei, Z. (2005). The psychology of the language learner: Individual differences in second language acquisition. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
Dörnyei. Z., & Ryan, S. (2015). The psychology of the language learner revisited. New York: Routledge.
Dörnyei, Z., & Ushioda, E. (2011). Teaching and researching motivation (2nd ed.). Harlow, UK: Longman.
Eysenck H. J. (1967). Physiological reactivity to sensory stimulation as a measure of personality. Psychological Reports, 20, 45-46.
Feather, N. T. (1990). Bridging the gap between values and actions: Recent applications of the expectancy-value model. In E. T. Higgins, & R. M. Sorrentino (Eds.), Handbook of motivation and cognition: Foundations of social behavior (Vol. 2, pp. 151–192). New York: Guilford Press.
Feldman, R. S. (2013). Essentials of understanding psychology (10th ed.). New York: McGraw-Hill.
Gardner, R. C. (1985). Social psychology and second language learning: The role of attitudes and motivation. London: Edward Arnold.
Gardner, R. C., & Lambert, W. E. (1972). Attitudes and motivation in second language learning. Rowley, MA: Newbury House.
Gardner, R. C. & MacIntyre, P. D. (1993) A student’s contributions to second language learning. Part II: Affective variables. Language Teaching, 26, 1-11.
Gilovich,T., Keltner, D., Chen, S., & Nisbett R. E. (2016). Social psychology. New York: Norton.
Hawking, S. (1996). A Brief History of Time. New York: Bantam Books.
Klein, E. (1996). A Comprehensive Etymological Dictionary of the English Language. Amsterdam: Elsevier Publishing Company.
Krull, D. S. (2014). Introduction to psychology. Charlotte, North Carolina: Kona Publishing and Media Group.
Lakoff, G., & Johnson, M. (1980). Metaphors we live by. Chicago: University of Chicago Press.
Latham, G. P. (2003). Goal setting: A five-step approach to behavior change. Organizational Dynamics, 32(3), 309-318.
Lowery, D., Fillingim, R. B., & Wright, R. A. (2003). Sex differences and incentive effects on perceptual and cardiovascular responses to cold pressor pain. Psychosomatic Medicine, 65, 284-291.
Maslow, A. H. (1943). A theory of human motivation. Psychological Review, 50(4), 370-396.
Maslow, A. H. (1948). ‘Higher’ and ‘lower’ needs. Journal of Psychology: Interdisciplinary and Applied, 25, 433-436.
May, T. (2005). Gilles Deleuze: An introduction. Cambridge: Cambridge University Press.
Mook, D. G. (1987). Motivation. New York: W. W. Norton.
Myers, D. G. (2008). Exploring psychology (7th ed.). New York, NY: Worth Publishers.
Partridge, E. (1966). Origins. A Short Etymological Dictionary of Modern English. London, New York: Routledge.
Pintrich P. R. (2000). The role of goal orientation in self-regulated learning. In M. Boekaerts, P. R. Pintrich, & M. Zeidner (Eds.), Handbook of self-regulation (pp. 451-502). San Diego, CA: Academic Press.
Pomerantz, E. M., Grolnick, W. S. & Price, C. E. (2007). The role of parents in how children approach achievement. In A. J. Elliot & C. S. Dweck, (Eds.), Handbook of competence and motivation (pp. 259-278). New York/London: The Guilford Press.
Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2017). Self-determination theory: Basic psychological needs in motivation, development, and wellness. New York, NY, US: Guilford Press.
Vroom, V. H. (1964). Work and motivation. Hoboken, NJ: Wiley.
Vygotsky, L. (1962). Studies in communication: Thought and language (E. Hanfmann & G. Vakar, Eds.). Cambridge, MA, US: MIT Press.
Vygotsky, L.S. (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes (M. Cole, V. John-Steiner, S. Scribner, & E. Souberman, Eds.). Cambridge, MA: Harvard University Press.
Walker, C. J., & Symons, C. (1997). The meaning of human motivation. In J. L. Bess, (Ed.), Teaching well and liking it: Motivating faculty to teach effectively. Baltimore: Johns Hopkins University Press: 3-18.
Weiner, B. (1972). Theories of motivation: From mechanism to cognition. Chicago: Markham Publishing Company.
Weiner, B. (1974). Achievement motivation and attribution theory. Morriston, NJ: General Learning Press.
Weiner, B. (1992). Human motivation: Metaphors, theories, and research. Thousand Oaks, CA US: Sage Publications, Inc.
Wentzel, K. R. (2000). What is it that I’m trying to achieve? Classroom goals from a content perspective. Contemporary Educational Psychology 25, 105-115.
Wigfield, A. & Wagner, A. L. (2007). Competence, motivation, and identity development during adolescence. In A. J. Elliot & C. S. Dweck (Eds.), Handbook of competence and motivation (pp. 222-239). New York/London: The Guilford Press.
Young, P. T. (1961). Motivation and emotion: A survey of the determinants of human and animal activity. Oxford, England: Wiley.
Zimmerman B. J. (2013). From cognitive modeling to self-regulation: a social cognitive career path. Educational Psychologist, 48(3), 135-147.