بررسی تأثیر ظرفیت حافظه فعال بر میزان یادگیری واژگان و دستور زبان انگلیسی در دو شیوه آموزش استقرایی و قیاسی

نوع مقاله : مقالات علمی پژوهشی

نویسندگان
1 استادیار گروه زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه تهران
2 استاد گروه زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه تهران
3 دانشجوی مقطع دکتری آموزش زبان انگلیسی دانشگاه تهران
چکیده
حافظه فعال به عنوان یک سیستم شناختی و یکی از عوامل مؤثر در تفاوت­های فردی در یادگیری زبان دوم مورد توجه پژوهشگران قرار­دارد. شناخت دقیق از میزان تأثیرگذاری ظرفیت حافظه فعال بر مؤلفه­ها و مهارت­های زبانی اطلاعات مفیدی در اختیار کسانی­که با آموزش زبان سر­و­کار دارند، قرار­می­دهد (Baddeley, 2015). به­منظور بررسی ارتباط بین ظرفیت دو مؤلفه از مؤلفه­ های حافظه فعال(به عنوان یکی از عوامل تفاوت­های فردی در یادگیری) و یادگیری واژگان و دستور­زبان انگلیسی(به عنوان مؤلفه­ های اساسـی در یـادگیری زبـان) و همچنین بررسی تأثیر روش آموزشی به عنوان متغیری تأثیرگذار، 74 زبان ­آموز دختر در رده سنی کودکان (12-9 سال) و در سطح زبانی مبتدی با روش نمونه­ گیری در دسترس هدفمند انتخاب شدند. برای تعیین ظرفیت حلقه واجی از آزمون تکرار ناکلمه و یادآوری مستقیم ارقام و برای تعیین ظرفیت مؤلفه اجرایی مرکزی از ­آزمون یادآوری شمارش و یادآوری معکوس ارقام استفاده شد. بر اساس میانگین نمرات این ­آزمون­ها، زبان­آموزان به دو گروه همگن تقسیم شدند. گروه اول تحت روش آموزش استقرایی و گروه دوم تحت آموزش به روش قیاسی قرار گرفت. تحلیل آماری داده­ها با استفاده از رگرسیون خطی و تی­ استیودنت دو­نمونه مستقل انجام شد­. نتایج نشان داد که ظرفیت مؤلفه حلقه واجی و مؤلفه اجرایی مرکزی در هر دو روش ­آموزشی بر یادگیری واژگان و دستور­زبان انگلیسی تأثیر معناداری دارند، اما روش تدریس قیاسی بر میزان یادگیری دستور­زبان به­ طور معناداری بهتر از روش استقرایی عمل می­کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


الهی، ط.، آزادفلاح، پ.، فتحی‌آشتیانی، ع. و پورحسین، ر. (1388). بررسی تحول حافظه کاری در کودکان 7-5 ساله. پژوهش‌های نوین روانشناختی.4(14). 22-1.
جهانگیری، ک.، سلیمانی، ه. و جعفری گهر، م. (1396). ظرفیت حافظة فعال و یادگیری ساختارهای زبان دوم در محیط ضمنی و صریح: تأثیر نوع ساختار زبانی. جستارهای زبانی.8(2). 76-53.
Alloway, T. P., & Alloway, R. G. (2010). Investigating the predictive roles of working memory and IQ in academic attainment. Journal of Experimental Child Psychology, 106(1), 20-29. https://doi.org/10.1016/j.jecp.2009.11.003
Baddeley, A. D. (2000). Working memory and language processing. In B.E. Dimitrova & K. Hyltenstam (Eds.), Language processing and simultaneous interpreting: Interdisciplinary perspectives (pp. 1–16). John Benjamins. https://doi.org/10.1075/btl.40.02bad
Baddeley, A. (2003). Working memory and language: An overview. Journal of Communication Disorders,36 (3), 189-208. https://doi.org/10.1016/S0021-9924(03)00019-4.
Baddeley, A. D. (2015). Working memory in second language learning. In Z. Wen, M. B. Mota & A. McNeill (Eds.), Working memory in second language acquisition and processing (pp. 17-28). Multilingual Matters. https://doi.org/10.21832/9781783093595-005
Elahi, T., Azad fallah, P., Fathi ashtiani, A., & Pourhossein, R. (2009). Evaluation of working memory development in 5-7 year old children. New psychological researches, 4(14). 1-22.
Ellis, R. (2016). Focus on form: A critical review. Language Teaching Research. 20(3), 405-428. https://doi.org/10.1177%2F1362168816628627.
Finardi, K., & Weissheimer, J. (2009). On the relationship between working memory capacity and L2 speech development. Signótica,20, 367-391. https://doi.org/10.5216/sig.v20i2.6085.
Fortkamp, M. B. M. (1999). Working memory capacity and aspects of L2 speech production. Communication & Cognition, 32(3-4), 259–295.
French, L. M. (2006). Phonological working memory and second language acquisition: A developmental study of Francophone children learning English in Quebec. Edwin Mellen Press.
Gass, S. & Lee, J. (2011). Working memory capacity, inhibitory control, and proficiency in a second language. In M. Schmid & W. Lowie (Eds.) Modeling bilingualism: from structure to chaos. (pp. 59-84). John Benjamins. https://doi.org/10.1075/sibil.43.06gas
Gathercole, S. E., Alloway, T. P. (2008). Working memory and learning: A practical guide for teachers. Sage.
Gathercole, S. (2006). Nonword repetition and word learning: The nature of the relationship. Applied Psycholinguistics, 27(4), 513-543. https://doi.org/10.1017/S0142716406060383
Jahangiri, K., Soleimani, H. & Jafarigohar, M. (2018). Working Memory Capacity and Learning L2 Structures under Explicit and Implicit Condition: The Effect of Linguistic Feature. Language Related research. 8 (2). 53-76.
Kormos, J., Sáfár, A. (2008). Phonological short-term memory, working memory and foreign language performance in intensive language learning. Bilingualism: Language and Cognition, 11, 261-271. https://doi.org/10.1017/S1366728908003416
Leeser, M. J. (2007). Learner-based factors in L2 reading comprehension and processing grammatical form: Topic familiarity and working memory. Language Learning, 57, 229-270. https://doi.org/10.1111/j.1467-9922.2007.00408.x
Luciana, M., Conklin, H. M., Hooper, C. J., & Yarger, R. S. (2005). The development of nonverbal working memory and executive control processes in adolescents. Child Development. 76(3), 697-712. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2005.00872.x
Mackey, A., Philp, J., Egi, T., Fujii, A., & Tatsumi, T. (2002). Individual differences in working memory, noticing of interactional feedback, and L2 development. In P. Robinson (Eds.), Individual differences in instructed language learning (pp.181-209). Benjamins. https://doi.org/10.1075/lllt.2.12mac
Martin , K. I., & Ellis, N. C. (2012). The roles of phonological short term memory and working memory in L2 grammar and vocabulary learning. Studies in Second Language Acquisition, 34, 379-413. https://doi.org/10.1017/S0272263112000125
Mousavi, A., khavarghazlani, B., Lotfi, Y., Mehrkian, S., Bakhshi, E., & Mahmoudi, B. (2014). Validity and reliability of a non-sense syllable test for evaluating phonological working memory in Persian speaking children. Audiol, 23(4), 31-39.
O’Brien, I., Segalowitz, N., Collentine, J., & Freed, B. ( 2006). Phonological memory and lexical, narrative, and grammatical skills in second language oral production by adult learners. Applied Psycholinguistics, 27, 377-402. https://doi.org/10.1017/S0142716406060322
Paradis, M. (2004). A neurolinguistic theory of bilingualism. John Benjamins publishing company. https://doi.org/10.1075/sibil.18
Payne, J.S. & Whitney, P.J. (2002). Developing L2 oral proficiency through synchronous CMC: Output, working memory, and interlanguage development. CALICO Journal,20, 7-32. https://doi.org/10.1558/cj.v20i1.7-32
Pickering, S. (2006). Assessment of Working Memory in Children. In S. Pickering, (Eds.) Working Memory and Education. (pp.241-307). Academic Press.
Robinson, P. (2002 ). Effects of individual differences in intelligence, aptitude, and working memory on adult incidental SLA. In P. Robinson (Eds.), Individual differences in instructed language learning (pp.181-209). Benjamins. https://doi.org/10.1075/lllt.2.13rob
Service, E. (1992). Phonology, working memory, and foreign-language learning. Quarterly Journal of Experimental Psychology, 45, 21-50. https://doi.org/10.1080/14640749208401314
Sunderman, G., Kroll, J. F. (2006). First language activation during second language lexical processing: An investigation of lexical form, meaning, and grammatical class. Studies in Second Language Acquisition, 28, 387-422. https://doi.org/10.1017/S0272263106060177
Trude, A. M., & Tokowicz, N. (2011). Negative transfer from Spanish and English to Portuguese pronunciation: The roles of inhibition and working memory. Language learning. 61 (1), 259-280. https://doi.org/10.1111/j.1467-9922.2010.00611.x
Wen, Z. (2015). Working memory in second language acquisition and processing: The phonological/executive model. In Wen, Z., Mota & M., McNeill, A. (Eds.). Working memory in second language acquisition and processing (pp. 41–62). Multilingual Matters. https://doi.org/10.21832/9781783093595
Wilhelm, O. & Wittman. W. (2003). The multiple faces of working memory: Storage, processing, supervision, and coordination. Intelligence, 31(2), 167-193. https://doi.org/10.1016/S0160-2896(02)00115-0
Wright, C. (2015). Working memory and L2 development across the lifespan: A commentary. In Wen, Z., Mota, M., & McNeill, A. (Eds.). Working memory in second language acquisition and processing (pp. 285–307). Multilingual Matters. https://doi.org/10.21832/9781783093595-020