· احمدی، ح. (1378). قومیت و قومگرایی در ایران: از افسانه تا واقعیت. تهران: نشر نی.
· افروغ، م. (1388). فرم و رنگ در هنر بلوچ. کتاب ماه هنر، 133، 80ـ 85.
· اهری، ز. (1387). کاربرد روش چارلز موریس در مطالعه نشانههای معماری شهری. مجموعه مقالات سومین هماندیشی نشانهشناسی هنر، نشانهشناسی فرهنگی. تهران: مؤسسۀ تألیف، ترجمه و نشر آثار هنری.
· ایگلتون، ت. (1381)، درآمدی بر ایدئولوژی. ترجمۀ ا. معصومبیگی. تهران: نشر آگه.
· بارت، ر. (1390). نشانهشناسی و فضای شهری. ترجمۀ عظیمه ستاری. سورۀ اندیشه، 50 و 51. 203 ـ 199.
· بورکهارت، ت. (1369). هنر مقدس. ترجمه جلال ستاری، تهران: انتشارات سروش.
· بهروز، م. (1393). عوامل اصلی هویت بخش به شهر زاهدان. مجموعه مقالات اولین کنگره بین المللی افقهای جدید در معماری و شهرسازی. تهران.
· بهلولی اول، ن. م.، و انصاری، س. (1393). هویت معماری شهر زاهدان. تهران: انتشارات پرنیان اندیش.
· پارسیان خمری، ر.، رجبعلی، ح.، و رونده، م. ر. (1396). گونهشناسی مساجد بلوچستان ایران، از دورۀ قاجاریه تا معاصر. مطالعات معماری ایران، شماره 11. 205 ـ 189.
· چاوشی، ا. (1374). شهرنشینی و شبکه شهری سیستان و بلوچستان. رساله دوره دکتری جغرافیای شهری، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران.
· حافظنیا، م. ر.، حسینی، س.، و احمدیپور، ز. (1392). سیاست دولت و مناسبتهای بینقومی (مورد: قوم بلوچ و سیستانی). برنامهریزی و آمایش فضا، دوره 17، شماره 2.
· حافظنیا، م. ر. (1388). سیاست دولت و مناسبتهای قومی (مورد: قوم بلوچ و سیستانی). پایاننامه دوره کارشناسی ارشد جغرافیای سیاسی، دانشگاه تربیت مدرس.
· حسینی، س. ب. کاملی، م. (1393). تأثیر عناصر کالبدی معماری مساجد سنتی و مدرن ایران بر ذهن کودکان. پژوهشهای معماری اسلامی، 1 (2). 162 ـ 147.
· حقیقی بروجنی، س.، یزدانفر، س. ع.، و بهزادفر، م. (1396). تحلیل محتواییِ فضای شهری بر اساس نظریه رمان بختین. نشریه هنرهای زیبا ـ معماری و شهرسازی، 22(3). 65 ـ 45.
· خرمیان قهفرخی، م. (1396). راهنمای طراحی فضاهای جمعی بر اساسِ الگوهای رفتاری استفادهکنندگان از فضا در ترکیبی از بافتهای سنتی و جدید. (مطالعه موردی: محدوده میدان امام علی، اصفهان). پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه هنر اصفهان.
· دانشپور، ع. رضازاده، ر. سجودی، ف.، و محمدی، م. (1391). بررسی کارکرد و معنای فرم شهر مدرن از منظر نشانهشناسی لایهای. نامۀ معماری و شهرسازی، (11). صص 87 ـ 71.
· دباغ، ا. م. (1394). خوانش معماری از منظر نشانهشناسی. تارنمای حکمت و معرفت.
· رستگارژاله، س.، پدرام، ب.، و کیانی، م. (1399ب). بازآفرینی کهنروایت مناظر شهری از طریق بازتولید نشانه ـ معناها در لایههای متن. مرمت و معماری ایران، 10 (24). 16 ـ 1.
· رستگارژاله، س. پدرام، ب.، و کیانی، م. (1399الف). تبیین رویکرد توسعه حفاظتمحور درهویتیابی منظر شهری زاهدان دوره پهلوی از طریق نشانهشناسی لایهای. معماری و شهرسازی ایران، 11(19). 94 ـ 74.
· سجودی، ف. (1395). نشانهشناسی کاربردی. تهران: نشر علم.
· سلطانی، س. (1377). پیدایی شهر زاهدان. سازمان مدیریت و برنامه ریزی. نشریه شماره 67، زاهدان.
· سیاسر، ق. (1398) تبارشناسی شکافهای قومی و اجتماعی سیستان و بلوچستان. تهران: نشر دریافت.
· شعله، م. (1390)، بازآفرینی متن شهر با رهیافتی زبانشناختی. رساله دکتری. دانشکده شهرسازی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران.
· شعیری، ح. ر. (1398). تجزیه و تحلیل نشانه ـ معناشناختی گفتمان. تهران: سمت.
· شعیری، ح. ر. (1394). مقاومت، ممارست و مماشات گفتمانی: قلمروهای گفتمان و کارکردهای نشانه – معناشناختی آن. جامعهشناسی ایران، 16 (1). 128 ـ 110.
· شعیری، ح. ر.، و وحیدطاری، س. ا. (1396). فضای شهری: از شهر ـ نشانه تا سقوط کیفی نشانههای شهری (مطالعه موردی: شهر اصفهان). مطالعات شهر ایرانی اسلامی، 59، 70 ـ 61.
· شفیعی، م. علیخواه، ف. (1393). فضا و بازتولید قدرت (مطالعهای دربارۀ تفکیک جنسیتی در دانشگاههای تهران). تحقیقات فرهنگی ایران، 1، 122 ـ 95.
· صاحبدادزهی، خ. (1394). وضعیت شکافهای اجتماعی سیستان و بلوچستان در عصر جمهوری اسلامی. رسالۀ دکتری رشته علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات.
· صارمینائینی، د. (1393). مقایسۀ معماری مساجد بلوچستان ایران با مساجد دورۀ تیموری هند. مطالعات شبه قاره، 18، 88 ـ 71.
· طاهری، م. ر. (1386) درآمدی بر تبارشناسی قوم بلوچ. میثاق امین (فصلنامه پژوهشی اقوام و مذاهب)، پیش شمارۀ سوم، 144 ـ 133.
· گلکار، ک. (1385). مفهوم منظر شهری. مجلۀ آبادی، 53، 47 ـ 38.
· عباسزاده، م. بوداقی، ع.، و محمدپور، ا. (1396)، مطالعة عوامل مؤثر بر پذیرش هنجارهای گروه های مرجع و واگرایی قومی. دانش انتظامی آذربایجان غربی، 10(34). 125 ـ 158
· عباسی، ع. (1395). نشانهمعناشناسی روایی مکتب پاریس (جایگزینی نظریۀ مدلیتهها بر نظریۀ کنشگران: نظریه و عمل). تهران: دانشگاه شهید بهشتی.
· فیسک، ج. (1381). فرهنگ و ایدئولوژی. ترجمۀ مژگان برومند. ارغنون، 20.
· کرمانی، م.، و دلاوری، ا. (1395). از ایدئولوژی تا گفتمان: سوژه، قدرت و حقیقت. فصلنامه علوم اجتماعی، 74.
· کریمیان بستانی، م. (1382). پراکندگی جغرافیایی و شناخت حوزه اجتماعی اقلیت سیک در شهر زاهدان. تحقیقات جغرافیایی، 71، 92 ـ 79.
· محمودی، م. ک. 1390 . مطالعه تزیینات موجود در مساجد بلوچستان و ریشه یابی عناصر آن. پایان نامۀ کارشناسی ارشد باستان شناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان.
· مرکز پژوهش سازمان برنامه (1354). بررسی شهری و بافت معماری زاهدان. زاهدان.
· مشتاق گوهری، ک. (1396). ماهنامۀ تخصصی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری. سیستان و بلوچستان.(6).
· مختاری هشی، ح. (1385). تحلیل نقش تصمیمگیریهای حکومتی در توسعهیافتگی سرزمین (با تأکید بر برنامههای اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی جمهوری اسلامی ایران 1383 ـ 1368). پایاننامۀ کارشناسی ارشد جغرافیای سیاسی، تهران: دانشگاه تربیت مدرس.
· معین، م.ب. (1390). نشانهشناسی اجتماعی و پدیدههای امنیت و عدم امنیت نشانهای. اندیشههای ادبی، 2 (5)، 153 ـ 5.
· منصوری، س. ا. (1389). چیستی منظر شهری، بررسی تاریخی تحولات مفهومی منظر شهری در ایران. نظر، 9، 33 ـ 30.
· نجومیان، ا. ع. (1387). تحلیل نشانهشناختی خانههای تاریخی کاشان. نامۀ معماری و شهرسازی، 1، 127 ـ 111.
· واکووانت، ل. جی. دی. (1379). پیر بوردیو: در متفکران بزرگ جامعهشناسی. نوشتۀ راب استونز. ترجمۀ مهرداد میردامادی. تهران: مرکز.
· وندایک، ت. (1382). مطالعاتی در تحلیل گفتمان: از دستور متن تا گفتمانکاوی انتقادی. ترجمۀ مهران مهاجر، محمد نبوی. تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانهها.
· هادیانی، ز. (1385). تعامل فضا، فرهنگ و قدرت در سازمانیابی فضایی شهر زاهدان. رسالۀ دکتری. دانشگاه شهید بهشتی. دانشکدۀ علوم زمین.
·
· Abbasi, A. (2016). Narrative semiotics of the Paris school (Replacing modality theory with actor theory: Theory and practice). Shahid Beheshti University. [In Persian].
· Abbaszadeh, M., Budaghi, A., & Mohammadpour, A. (2017). Study of factors affecting the acceptance of reference group norms and ethnic divergence. West Azerbaijan Police Science, 10(34), 125–158. [In Persian].
· Afrough, M. (2009). Form and color in Baloch art. Ketab Mah-e-Honar, 133, 80–85. [In Persian].
· Ahri, Z. (2008). Application of Charles Morris's method in the study of urban architectural signs. In Collection of papers of the third symposium on semiotics of art, cultural semiotics. Institute for the Compilation, Translation and Publication of Works of Art. [In Persian].
· Ahmadi, H. (1999). Ethnicity and ethnicity in Iran: From myth to reality. Ney Publications. [In Persian].
· Althusser, L. (1995). Ideology and ideological state apparatuses (notes toward an investigation). In S. Žižek (Ed.), Mapping ideology (pp. 100–140). Verso.
· Babak Moein, M. (2011). Social semiotics and the foundations of semiotic security and insecurity. Literary Thoughts, 2(5), 153–175. [In Persian].
· Baker, P., & Sibonile, E. (2011). Key terms in discourse analysis. Continuum.
· Bakhtin, M., & Medvedev, P. N. (1928). The formal method in literary scholarship (A. G. Wehrle, Trans.). Johns Hopkins Press.
· Barthes, R. (1972). Mythologies (A. Lavers, Trans.). The Noonday Press. (Original work published 1957)
· Barthes, R. (1977). Empire of signs (R. Howard, Trans.). Hill and Wang.
· Barthes, R. (2011). Semiotics and urban space (A. Sattari, Trans.). Surah Andisheh, 50-51, 199–203. [In Persian].
· Behrouz, M. (1994). The main factors that give identity to the city of Zahedan. In Collection of papers of the First International Congress of New Horizons in Architecture and Urban Planning. Tehran. [In Persian].
· Blommaert, J. (2005). Discourse: A critical introduction. Cambridge University Press.
· Bohlouli Awal, N., & Ansari, S. (2014). The architectural identity of Zahedan city. Parnian Andish Publications. [In Persian].
· Burckhardt, T. (1980). Sacred art (J. Sattari, Trans.). Soroush Publications. [In Persian].
· Chavoshi, A. (1994). Urbanization and urban network of Sistan and Baluchestan [Doctoral dissertation, Islamic Azad University, Tehran]. [In Persian].
· Dabbagh, A. M. (2015). Reading architecture from the perspective of semiotics. Wisdom and Knowledge Website. [In Persian].
· Daneshpour, A., Rezazadeh, R., Sojoodi, F., & Mohammadi, M. (2012). Investigating the function and meaning of the modern city form from the perspective of layered semiotics. Architecture and Urbanism Journal, 11, 71–87. [In Persian].
· Eagleton, T. (2002). An introduction to ideology (A. Masoom Beigi, Trans.). Ageh Publishing House. [In Persian].
· Eco, U. (1979). A theory of semiotics. Indiana University Press.
· Fairclough, N. (1992). Discourse and social change. Polity Press.
· Fisk, J. (2002). Culture and ideology (M. Boroumand, Trans.). Arghanun Quarterly, 20. [In Persian].
· Geertz, C. (1973). The interpretation of cultures. Basic Books.
· Golkar, K. (2006). The concept of urban landscape. Abadi Magazine, 53, 38–47. [In Persian].
· Gottdiener, M., & Lagopoulos, A. (Eds.). (1986). The city and the sign: An introduction to urban semiotics. Columbia University Press.
· Gramsci, A. (1971). Selections from the prison notebooks of Antonio Gramsci (Q. Hoare & G. N. Smith, Trans.). International Publishers.
· Hadiani, Z. (2006). The interaction of space, culture, and power in the spatial organization of Zahedan city [Doctoral dissertation, Shahid Beheshti University]. [In Persian].
· Hafeznia, M. R. (1999). State policy and ethnic relations (Case: Baluch and Sistani tribes) [Master's thesis, Tarbiat Modares University]. [In Persian].
· Hafeznia, M. R., Hosseini, S., & Ahmadipour, Z. (1993). State policy and interethnic relations (Case: Baluch and Sistani tribes). Spatial Planning and Development, 17(2). [In Persian].
· Haghighi Borujeni, S., Yazdanfar, S. A., & Behzadfar, M. (2017). Content analysis of urban space based on Bakhtin's novel theory. Journal of Fine Arts - Architecture and Urban Planning, 22(3), 45–65. [In Persian].
· Hosseini, S. B., & Kameli, M. (2014). The effect of physical elements of traditional and modern Iranian mosque architecture on children's minds. Islamic Architecture Research, 1(2), 147–162. [In Persian].
· Kantar, B. M. (2014). The blue interpretation of art: The Blue Mosque. Turkish Neurosurgery, 24(4), 445–450.
· Karimian-Bostani, M. (2003). Geographical distribution and recognition of the social sphere of the Sikh minority in the city of Zahedan. Geographical Research, 71, 79–92. [In Persian].
· Kermani, M., & Delavari, A. (2016). From ideology to discourse: Subject, power, and truth. Social Sciences Quarterly, 26(74). [In Persian].
· Khorramian Ghahfarkhi, M. (2017). Guide to designing public spaces based on behavioral patterns of space users in a combination of traditional and modern contexts (Case study: Imam Ali Square area, Isfahan) [Master's thesis, Isfahan University of Art]. [In Persian].
· Klinkenberg, J.-M. (1996). Précis de la sémiotique générale. De Boeck & Larcier.
· Kristeva, J. (1969). Σημειωτική: Recherches pour une sémanalyse [Semiotics: Researches for a semanalysis]. Seuil.
· Lefebvre, H. (1991). The production of space (D. Nicholson-Smith, Trans.). Blackwell.
· Lévi-Strauss, C. (1968). Structural anthropology (A. L. Lane, Trans.). The Penguin Press.
· Mahmoudi, M. K. (2011). Study of decorations in mosques of Balochistan and tracing their origins [Master's thesis, University of Sistan and Balochistan]. [In Persian].
· Mansouri, S. A. (2009). What is urban landscape, a historical study of conceptual changes in urban landscape in Iran. Nazar, 9, 30–33. [In Persian].
· Margolis, J., & Rockmore, T. (Eds.). (1999). The philosophy of interpretation. Blackwell.
· Marx, K., & Engels, F. (1932). The German ideology. Marx-Engels Institute.
· McAfee, N. (2004). Julia Kristeva. Routledge.
· Mokhtari Heshi, H. (2006). Analysis of the role of government decisions in the development of the land (with emphasis on economic, cultural and social programs of the Islamic Republic of Iran 1984-1989) [Master's thesis, Tarbiat Modares University]. [In Persian].
· Morris, C. W. (1971). Writings on the general theory of signs. Mouton.
· Murdoch, J. (2006). Post-structuralist geography: A guide to relational space. SAGE.
· Mushtaq Gohari, K. (2017). Specialized monthly magazine on cultural heritage, handicrafts and tourism. Sistan and Baluchistan, 6. [In Persian].
· Nojoumian, A. (2008). Semiotic analysis of historical houses of Kashan. Letter of Architecture and Urbanism, 1, 111–127. [In Persian].
· Nöth, W. (2004). Semiotics of ideology. Semiotica, 148(1/4), 11–21.
· Parsian Khomri, R., Rajabali, H., & Rondeh, M. R. (2017). Typology of mosques in Baluchistan, Iran, from the Qajar period to the present. Iranian Architectural Studies, 11, 189–205. [In Persian].
· Parsons, T. (1951). The social system. Routledge and Kegan Paul.
· Plett, H. F. (1991). Intertextualities. In H. F. Plett (Ed.), Intertextuality (pp. 3–29). De Gruyter.
· Rastegar Zaleh, S., Pedram, B., & Kiani, M. (2010a). Explaining the conservation-oriented development approach in identifying the urban landscape of Zahedan during the Pahlavi period through layered semiotics. Iranian Architecture and Urbanism, 11(19), 74–94. [In Persian].
· Rastegar Zaleh, S., Pedram, B., & Kiani, M. (2010b). Recreating the archaic narrative of urban landscapes through the reproduction of signs-meanings in text layers. Iranian Restoration and Architecture, 10(24), 1–16. [In Persian].
· Research Center of the Program Organization. (1975). Urban and architectural texture survey of Zahedan. Zahedan. [In Persian].
· Sahebdadzehi, Kh. (2015). The status of social gaps in Sistan and Baluchestan in the era of the Islamic Republic [Doctoral dissertation, Islamic Azad University, Science and Research Branch]. [In Persian].
· Saremi Naini, D. (2014). Comparison of the architecture of mosques in Baluchistan, Iran, with mosques of the Timurid period in India. Quarterly Journal of Subcontinental Studies, 6(18), 71–88. [In Persian].
· Saoud, R. (2004). Muslim architecture under Ottoman patronage (1326–1924). Foundation for Science Technology and Civilisation.
· Shairi, H. R. (2015). Resistance, practice, and discursive appeasement: Discourse realms and its semiotic-semantic functions. Sociology of Iran, 16(1), 110–128. [In Persian].
· Shairi, H. R. (2019). Semiotic-semantic analysis of discourse. Samt. [In Persian].
· Shairi, H. R., & Vahidtari, S. A. (2017). Urban space: From the city-sign to the qualitative decline of urban signs (Case study: Isfahan city). Studies of the Islamic Iranian City, 59, 61–70. [In Persian].
· Shafiei, M., & Alikhah, F. (2014). Space and the reproduction of power (A study on gender segregation in Tehran universities). Iranian Cultural Research, 7(1), 95–122. [In Persian].
· Sholeh, M. (2011). Recreating the text of the city with a linguistic approach [Doctoral dissertation, University of Tehran]. [In Persian].
· Siasar, Q. (2019). Genealogy of ethnic and social gaps in Sistan and Baluchestan. Pehmeed Publishing. [In Persian].
· Sojoodi, F. (2016). Applied semiotics. Alam Publishing. [In Persian].
· Soltani, S. (2018). The origin of the city of Zahedan. Management and Planning Organization. [In Persian].
· Taheri, M. R. (2007). An introduction to the genealogy of the Baluch ethnic group. Misagh Amin (Quarterly Journal of Ethnic and Religious Research), 3, 133–144. [In Persian].
· Vacovant, L. J. D. (2000). Pierre Bourdieu. In R. Stones, Great thinkers of sociology (M. Mirdamadi, Trans.). Markaz. [In Persian].
· Van Dijk, T. A. (2003). Studies in discourse analysis: From text grammar to critical discourse analysis (M. Mohajer & M. Nabavi, Trans.). Center for Media Studies and Research. [In Persian].
· Voloshinov, V. N. (1973). Marxism and the philosophy of language (L. Matejka & I. R. Titunik, Trans.). Seminar Press. (Original work published 1930)