بازتاب نیک‌زیستی در روایت نوشتاری دانش‌آموزان دبیرستانی:‌ تحلیلی پیکره بنیاد&

نوع مقاله : مقالات علمی پژوهشی

نویسندگان
1 کارمند آموزش و پرورش
2 عضو هیأت علمی دانشگاه الزهراء
3 عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی کرج
4 عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی تهران جنوب
5 عضو تیم مدیریت انجمن جهانی روانشناسی مثبت در ایران
چکیده
نیک‌زیستی، پدیده‌هایی چون سلامت روان، رضایت از زندگی، نگرش مثبت و احساس خوشبختی را دربر می‌گیرد. پژوهش حاضر به رابطه زبان و نیک‌زیستی می‌پردازد و مدعی است که شاخص‌های نیک‌زیستی در واژه‌های زبان متجلی می‌شوند. مثلاً شاخص شادکامی در زبان با واژه‌های خاصی مانند شاد، خوشحالی و رضایت، نمود می‌یابد. چارچوب نظری پژوهش حاضر زبان‌شناسی زیست‌محیطی است. روش پیکره بنیاد است. داده‌های پیکره از پژوهش دبیرخانه هوش هیجانی آموزش و پرورش منطقه یک تهران در سال 1395 استخراج شده است. در این پژوهش وضعیت نیک‌زیستی 1095 نفر از دانش‌آموزان دبیرستانی دوره اول و دوم دخترانه و پسرانه دولتی و غیردولتی منطقه یک تهران مورد سنجش قرار گرفته است. پاسخ دانش‌آموزان درباره ملاک‌های خوشبختی، مبنای پژوهش حاضر قرار گرفته است. پیکره حاضر شامل 1161 نوع واژه است که 35،455 نمونه دارد. از این تعداد واژه‌های محتوایی مربوط به شاخص‌های پنج‌گانه نیک‌زیستی یعنی مشغولیت (شغل و سرگرمی)، پشتکار، روابط و شادکامی در چارچوب نقشه معنایی جیاکی وو و همکاران(JiaqiWu et al.,2017) به روش بالا به پائین استخراج شد. و با استفاده از نرم‌افزارهای اکسل ارائه و به‌کمک اس‌پی‌اس اس تحلیل شد. نمونه‌هایی از واژه‌های نشان‌دهنده شاخص نیک‌زیستی شادکامی عبارتند از: آرامش، امکانات، شاد، سالم، تفریح، سلامتی، شادی، عالی، ‌خوش، لذت، آرام، خوشحال، راضی، ایمان، رضایت، برخوردار، خوشحالی، نشاط، تفریحات. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که تعداد 6845 واژه از واژه‌های پیکره( حدود 35.7%) مرتبط با نیک‌زیستی بوده و ثابت می‌شود که میان شاخص‌های نیک‌زیستی و واژه‌های تولید‌شده رابطه معنی‌داری وجود دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


• Aurang, Soheila; Hadi Hashemi Razini; Maryam Ramshini & Tuba Aurang (2018). "A Survey of the Meaning in Life and Well-being, Youth, Adults and the Old". Elderly Journal. Vol. 2. No. 2. 182-197. [In Persian].
• Coleman, John (2009). “Well‐being in schools: empirical measure, or politician’s dream?”. Oxford Review of Education. Vol.35:3. Pp. 281-292.
• Ebrahimi, Shima; Reza Pishghvam; Azam Staji and Seyed Amir Amin Yazdi (1979). "The Effect of Teaching Based on Heijamad Model on the Emotions of Farsi Female Language Learners in Iran". Language related research. No 45. Pp 63-73. . [In Persian].
• Elmi, Sepideh (2014). Study of arousal, pleasure, and dominance of words used in common titles of Persian-language web sites inside and outside the country and determine its relationship to arousal, pleasure, and dominance of the news title. Master's thesis in Cognitive-Cognitive Psychology. Institute of Cognitive Sciences. [In Persian].
• Fararavi, Jamshid (1998). Spectral Dictionary. Tehran: Hermes Publications. [In Persian].
• Farsiyan Mohammadreza & Najmeh Alavi (2020). “Adding emotions to vocabulary in Mupassan's Horella story”, ”, Language related research, Volume 10, Number 2, pp. 123-145. [In Persian].
• Glotfelty, C. (2014). What is Eco criticism? Association for the study of literature and Environment. Available from: http://www.asle.org/site/resources/ecocritical library/intro/defining/glotfelty/[Accessed 23Jun 2014].
• Guttmann, D. ( 2015). Finding meaning in life, at midlife and beyond [N. Ghasemi Persian trans]. Shiraz: Navid e Shiraz publications. [In Persian].
• JiaqiWu, Marilyn Walker, Pranav Anand and Steve Whittaker (2017). “Linguistic Reflexes of Well-Being and Happiness in Echo”. Association for Computational Linguistics. Vol. 8. Pp.81-91.
• Kaviani, Hossein; Mehrangiz Purnaseh and Arsalan Golfam (2005). "Contrasting words of excitement and cognition in Persian dictionaries". Cognitive Science News. No. 2, pp. 37-29. [In Persian].
• Kern, Margaret & Benson, Elizabeth & Steinberg, Laurence (2015). “The EPOCH Measure of Adolescent Well-Being”. Psychological Assessment. Vol.28.10.Pp.10-37.
• Keshtkar, Fazel and Diana Inkpen (2009). Using sentiment orientation features for mood classification in blogs. In Natural Language Processing and Knowledge Engineering, NLP-KE 2009. International Conference on. IEEE, pages 1–6.
• Lazarus, R. ( 2017). Coping with aging [J. Najafi Zand Persian trans]. Tehran: Danjeh. [In Persian].
• Mishne , Gilad (2005). Experiments with mood classification in blog posts. In Proceedings of ACM SIGIR 2005 workshop on stylistic analysis of text for information access. volume 19, pages 321–327.
• Mokhlesin, Maryam; Hoorieh Ahadi; Jalal Bakhtiyari; Zahra Ahmadi Zadeh & Fatemeh Kasbi (2014). "Normalization of Emotional Dimensions and Vocabulary-Semantic Properties of Persian Words". Koomesh Quarterly, Vol. 2. No. 1. 60-76. [In Persian].
• Mokhlesin, Maryam; Zahra Ahmadizadeh; Glaviz Karimi Javan; Majid Mirmohammad Khani & Ali Saadollahi (2015). "Correlation of Emotional Dimensions of Words and Lexical-Semantic Components in Persian Language Students". Koomesh Quarterly, Vol. 1. No. 3. Pp 320-328. [In Persian].
• Molavi Shirazi, Saba (2015). Investigating the Relationship between Emotional Illness, Vocabulary Knowledge, and Reporting on the Use of Emotional adjectives in Normal People. Masters Thesis in Cognitive-Cognitive Psychology. Institute of Cognitive Sciences. [In Persian].
• Pennebaker, J.W., Boyd, R.L., Jordan, K., & Blackburn, K. (2015). “The development and psychometric properties of LIWC 2015”. Austin, TX: University of Texas at Austin. https://doi.org/10.15781/T25P41
• Pennebaker, James (2002). “What our words can say about us: Toward a broader language psychology”. Psychological Science Agenda. 15. 8-9.
• Pishqadam, Reza and Aida Firouzianpoor Esfahani (2018). "Introducing Heijamad as an Effective Tool in Accepting new adopted words of the Persian Academy of Language and Literature". Language related research. No. 40. Pages 79-105. [In Persian].
• Ryff, C.D. (1995).”Psychological well-being in adult life”. Cur Dir Psych Sci. Vol.4. Pp. 99–104.
• Sabeti, Behnam (2015). Landscape-based inclination analysis in Persian using learning methods. master's degree in computer engineering. artificial intelligence. Tehran. Sanati sharif university. [In Persian].
• Sapir, Edward (1997). Language: An Introduction to the Study of Speaking. Translated by Ali Mohammad Haghshenas. Tehran: Soroush. [In Persian].
• Schwartz, H.: Andrew Maarten Sap; Margaret L. Kern; Johannes C. Eichstaedt; Adam Kapelner; Megha Agrawal; Eduardo Blanco; Lukasz Dziurzynski; Gregory Park; David Stillwell; et al. (2016). “Predicting individual well-being through the language of social media”. In Pac Symp Biocomput. volume 21. pages 516–527.
• Seligman, Martin E.P., Tayyab Rashid, and Acacia C Parks (2006). Positive Psychotherapy. American Psychologist. 61(8):774.
• Seligman, Martin E.P. (2015).The flourishing: positive psychology. [A. Kamkar Persian trans] Tehran: Nashr e Ravan publication. [In Persian].
• Steffensen, S. and Fill, A. (2014). Ecolinguistics: the state of the art and future horizons. Language Sciences 41(6):25.
• Stibbe, Arran (2015). Ecolinguistics: Language, ecology and the stories we live by. Ferdos Aghagolzadeh. Tehran: Neviseh Parsi publication. [In Persian].
• Taherzadeh, Zahra; Hamid Rastegari & Mohammad Ehsan Basiri (2016). “A review of emotion analysis on Persian”. International Conference on Engineering and Computer Science. Najaf Abad. Azad university. [In Persian].
• Zoorvarz, Mahdis; Azita Afrashi & Mostafa Asi (2013).” Conceptual metaphors of happiness in Persian: A figurative analysis”. Khorasan Journal of Linguistics and Dialects. Scientific Research. No. 9. Fall & Winter. [In Persian].

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از 22 تیر 1404