1
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران.
2
دانشیار زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
3
استاد زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران.
4
دانشیار زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایرانحسین .
چکیده
In the field of semantics of signs , a sign is characterized with flexibility, fluidity, dynamicity, variability, multiplicity , and multidimensionality, which entails that meaning is an interactive, transformative , and multifaceted process . Based on this understanding , the semantics of sings can be helpful in gleaning a deep understanding of how meaning is produced and received and how it functions within the systems of discourse , since within the framework of these linguistic systems that the process of meaning - making occurs , and the functions of meanings are decided , too. according to the presence of the sing - meaning in such discourses , practice , and conciliation , which constitute the basis upon which several discourses are formed .
from this perspective , a mythological system can be seen as a sign - meaning system that provides for a cosmological frame work intended to explain various natural phenomena , which is precisely related to the function of perception . Hence , mythological systems relate to the endeavors for the production and interpretation of the meaning of the world as constructed by
احمدی، بابک، (1371). از نشانههای تصویری تا متن. تهران: مرکز. ---------- (1388).ساختار وتاویل متن. چاپ یازدهم. تهران: مرکز. آذرگشسب، ف، (1379).گاتها. ترجمه غ، عطارچیان. تهران: فروهر. آرنهایم، ر، (1389). هنر و ادراک بصری، روانشناسی چشم خلاق. ترجمه م، اخگر. چاپ سوم. تهران: سمت. اوشیدر، ج، (1383). دانشنامه مزدیسنا. تهران: مرکز. بویس، م. (1374). تاریخ کیش زرتشت. ترجمه صنعتیزاده، همایون. تهران: توس. بهار، م، (1387).فرنبغ دادگی. تهران: توس. دستگردی، و. (1389). هفت پیکر حکیم نظامی گنجوی. تصحیح و حواشی حسن وحید دستگردی. چاپ اول. تهران: زوار. دینه سن، آنه . ( 1380). درآمدی بر نشانه شناسی، ترجمه مظفر قهرمان، آبادان، نشر پرسش ریکور، پ. (1386). زندگی در دنیا متن (شش گفتوگو و یک بحث).ترجمه بابک احمدی. چاپ پنجم. تهران: مرکز. سلطانی، ع، ا. (1384). قدرت گفتمان و زبان؛ سازوکارهای جریان قدرت در جمهوری اسلامی ایران، تهران: نی. سجودی، ف. (1390). نشانهشناسی کاربردی. ویرایش دوم. چاپ دوم. تهران: نشر علم. شعیری، حمیدرضا. (1385). تجزیه و تحلیل نشانهـمعناشناسی گفتمان. تهران: سمت. شعیری، ح.(1388). راهی به نشانهـمعناشناسی سیال. تهران: علمی و فرهنگی. ------------(1381).مبانی معناشناسی نوین. تهران: سمت. صفوی، س. (1388). ساختار معنایی مثنوی معنوی. ترجمه صفوی، م. تهران: میراث فرهنگی. صفوی، کوروش. (1390). سبکشناسی. تهران: مروارید. کارمن، تیلور. (1390). مرلوپونتی. ترجمه م، علیا. تهران: ققنوس. کریستین سن، آ. (1364). نخستین انسان و نخستین شهریار در تاریخ افسانه ایران. ترجمهتفضلی، ا و آموزگاز، ژ. چاپ اول، تهران: نشر نو. گرمس، آلژیرداس ژولین. (1398). نقصان معنا. ترجمهح، شعیری. تهران: نشر خاموش. معین، ب. (1390). بررسی تطبیقی اندیشههای بنیادین پدیدارشناسی با مضامینی چند در شعر سپهری مطالعات تطبیقی. گردآورنده م، کنگرانی. تهران: فرهنگستان هنر. ---------- (1388). فرایند معناسازی در سینما توگرافی برسون. تهران: فرهنگستان هنر. معین، م. (1388). مزدیسنا و ادب پارسی. تهران: دانشگاه تهران. نامور مطلق، ب. (1388). من برتر در یک نقش برجسته دوره هخامنشی گردآورنده م، کنگرانی. تهران: فرهنگستان هنر. مقالات بوخهولز، س و منفردیان. (1391). فضا در روایت. ترجمه م، فیضی. دانشنامه روایتشناسی. گردآورنده م، راغب. تهران: نشر علم. سجودی، ف. (1388). نشانهشناسی نوشتار؛ با نگاهی به رسانه ادبیات و هنر خوشنویسی. گردآورنده م، کنگرانی. تهران: فرهنگستان هنر. شعیری، ح. (1379). «پنجره از نگاه بودلر و سپهری»، پژوهشهای زبانهای خارجی. صص87-67. ----------- (1388).«معنا در تعامل متن و تصویر، مطالعهی نشانه-معناشناسی دو شعر دیداری از طاهره صفارزاده». پژوهشهای ادبی. شماره 25. ــــــــــــــــــ (1382). «معناشناسی روایت». پژوهشنامه علوم انسانی. ش 27. صص 132-117. ---------------(1388). «نشانهشناسی ساختگرا تا نشانه-معناشناسی گفتمانی». فصلنامه تخصصی نقدادبی. س2. ش8. صص 51-33. ----------------(1384). «بررسی بنیادین ادراک حسی در تولید معنا». پژوهشنامه علوم انسانی. شماره. صص 146-131. --------------(1394).«مقاومت، ممارست و مماشات گفتمانیقلمروهای گفتمان و کارکردهای نشانه-معناشناختی آن». مجله جامعهشناسی ایران. صص 128-110. کنعانی ، ا. (1396). «بررسی نظام مقاومتی گفتمان در اهل غریق منیرو روانیپور». جستارهای زبانی. صص 326-301. ------------- (1398). «تحلیل نشانه-معناشناختی کارکرد گفتمانی مقاومت اسطورهای در داستان سیاوش». فصلنامه ادبیات عرفانی و اسطورهشناختی. س 15. ش 56.صص 280-247. حمیدی، س. (1389). «منظومههای معنادار پشتیبان حکومت آرمانی در اندیشه سیاسی ایران». پژوهش حقوق عمومی. صص 56-23. منابع خارجی: BENEVE:STE, (1970), LAPPAREILFORMALDELENONCIATION, INLANGUAGE, PARSI, LAROUSS.
زارع,زینب , غنیپور ملکشاه,احمد , روحانی,مسعود , پیروز,غلامرضا و حسنپور الاشتی,حسین . (1404). تحلیل کارکرد گفتمانی اسطوره در ابر روایت هم پیوندی نظم سیاسی با نظم کیهانی با الگوی برتر اشه با رویکردی نشانه معناشناختی. جستارهای زبانی, 16(6), 1-36.
MLA
زارع,زینب , غنیپور ملکشاه,احمد , روحانی,مسعود , پیروز,غلامرضا , و حسنپور الاشتی,حسین . "تحلیل کارکرد گفتمانی اسطوره در ابر روایت هم پیوندی نظم سیاسی با نظم کیهانی با الگوی برتر اشه با رویکردی نشانه معناشناختی", جستارهای زبانی, 16, 6, 1404, 1-36.
HARVARD
زارع,زینب,غنیپور ملکشاه,احمد,روحانی,مسعود,پیروز,غلامرضا,حسنپور الاشتی,حسین. (1404). 'تحلیل کارکرد گفتمانی اسطوره در ابر روایت هم پیوندی نظم سیاسی با نظم کیهانی با الگوی برتر اشه با رویکردی نشانه معناشناختی', جستارهای زبانی, 16(6), pp. 1-36.
CHICAGO
زینب زارع, احمد غنیپور ملکشاه, مسعود روحانی, غلامرضا پیروز و حسین حسنپور الاشتی, "تحلیل کارکرد گفتمانی اسطوره در ابر روایت هم پیوندی نظم سیاسی با نظم کیهانی با الگوی برتر اشه با رویکردی نشانه معناشناختی," جستارهای زبانی, 16 6 (1404): 1-36,
VANCOUVER
زارع,زینب,غنیپور ملکشاه,احمد,روحانی,مسعود,پیروز,غلامرضا,حسنپور الاشتی,حسین. تحلیل کارکرد گفتمانی اسطوره در ابر روایت هم پیوندی نظم سیاسی با نظم کیهانی با الگوی برتر اشه با رویکردی نشانه معناشناختی. جستارهای زبانی, 1404; 16(6): 1-36.