· احمدی، ب. (1371). از نشانههای تصویری تا متن. تهران: مرکز.
· احمدی، ب. (1388). ساختار و تأویل متن (چاپ یازدهم). تهران: مرکز.
· آرنهایم، ر. (1389). هنر و ادراک بصری، روانشناسی چشم خلاق (م. اخگر، مترجم؛ چاپ سوم). تهران: سمت.
· آذرگشسب، ف. (1379). گاتها (غ. عطارچیان، مترجم). تهران: فروهر.
· اسلامی راد، س. (1392). خوانش گفتمانی نظام کلامی و تصویری تخت جمشید با رویکرد نشانه-معناشناختی [پایاننامه منتشرنشده].
· اوشیدر، ج. (1383). دانشنامه مزدیسنا. تهران: مرکز.
· بوخهولز، س. و منفردیان. (1391). فضا در روایت (م. فیضی، مترجم). در م. راغب (گردآورنده)، دانشنامه روایتشناسی. تهران: علم.
· بویس، م. (1375). تاریخ کیش زرتشت (ه. صنعتیزاده، مترجم). تهران: توس.
· بهار، م. (1387). فرنبغ دادگی. تهران: توس.
· حمیدی، س. (1389). منظومههای معنادار پشتیبان حکومت آرمانی در اندیشۀ سیاسی ایران. پژوهش حقوق عمومی، 12(29)، 23-56.
· دستگردی، و. (1389). هفت پیکر حکیم نظامی گنجوی (ح. وحید دستگردی، مصحح). تهران: زوار.
· دینه سن، آ. (1380). درآمدی بر نشانهشناسی (م. قهرمان، مترجم). آبادان: پرسش.
· ریکور، پ. (1386). زندگی در دنیای متن (شش گفتوگو و یک بحث) (ب. احمدی، مترجم؛ چاپ پنجم). تهران: مرکز.
· سلطانی، ع. ا. (1384). قدرت گفتمان و زبان؛ سازوکارهای جریان قدرت در جمهوری اسلامی ایران. تهران: نی.
· سجودی، ف. (1388). نشانهشناسی نوشتار؛ با نگاهی به رسانه ادبیات و هنر خوشنویسی. در م. کنگرانی (گردآورنده). تهران: فرهنگستان هنر.
· سجودی، ف. (1390). نشانهشناسی کاربردی (ویرایش دوم). تهران: علم.
· شعیری، ح. (1379). پنجره از نگاه بودلر و سپهری. پژوهشهای زبانهای خارجی، 16(36)، 67-87.
· شعیری، ح. (1381). مبانی معناشناسی نوین. تهران: سمت.
· شعیری، ح. (1382). معناشناسی روایت. پژوهشنامه علوم انسانی، 27(37)، 117-132.
· شعیری، ح. (1384). بررسی بنیادین ادراک حسی در تولید معنا. پژوهشنامه علوم انسانی، 45(2)، 131-146.
· شعیری، ح. (1385). تجزیه و تحلیل نشانه-معناشناسی گفتمان. تهران: سمت.
· شعیری، ح. (1388). راهی به نشانه-معناشناسی سیال. تهران: علمی و فرهنگی.
· شعیری، ح. (1388). معنا در تعامل متن و تصویر، مطالعه نشانه-معناشناسی دو شعر دیداری از طاهره صفارزاده. پژوهشهای ادبی، 7(25)، 95-120.
· شعیری، ح. (1388). نشانهشناسی ساختگرا تا نشانه-معناشناسی گفتمانی. نقد ادبی، 2(8)، 33-51.
· شعیری، ح. (1390). چگونگی تداوم معنا در چهل نامه کوتاه به همسرم از نادر ابراهیمی. نقد ادبی. ش ۱۴. ۱۶۱-۱۸۵.
· شعیری، ح. (1394). مقاومت، ممارست و مماشات گفتمانی قلمروهای گفتمان و کارکردهای نشانه-معناشناختی آن. جامعهشناسی ایران، 16(3)، 110-128.
· صفوی، س. (1388). ساختار معنایی مثنوی معنوی (م. صفوی، مترجم). تهران: میراث فرهنگی.
· صفوی، ک. (1390). سبکشناسی. تهران: مروارید.
· کارمن، ت. (1390). مرلوپونتی (م. علیا، مترجم). تهران: ققنوس.
· کریستین سن، آ. (1364). نخستین انسان و نخستین شهریار در تاریخ افسانهای ایران (ا. تفضلی و ژ. آموزگار، مترجمان). تهران: نشر نو.
· کنعانی، ا. (1396). بررسی نظام مقاومتی گفتمان در اهل غریق منیرو روانیپور. جستارهای زبانی، 9(4)،صص 301-326.
· کنعانی، ا. (1398). تحلیل نشانه-معناشناختی کارکرد گفتمانی مقاومت اسطورهای در داستان سیاوش. فصلنامه ادبیات عرفانی و اسطورهشناختی، 15(56)، 247-280.
· گرمس، آ. (1398). نقصان معنا (ح. شعیری، مترجم). تهران: خاموش.
· معین، ب. (1388). فرایند معناسازی در سینماتوگرافی برسون. تهران: فرهنگستان هنر.
· معین، ب. (1390). بررسی تطبیقی اندیشههای بنیادین پدیدارشناسی با مضامینی چند در شعر سپهری. در م. کنگرانی (گردآورنده)، مطالعات تطبیقی. تهران: فرهنگستان هنر.
· معین، م. (1388). مزدیسنا و ادب پارسی. تهران: دانشگاه تهران.
· نامور مطلق، ب. (1388). من برتر در یک نقش برجسته دوره هخامنشی. در م. کنگرانی (گردآورنده). تهران: فرهنگستان هنر.
· هینلز، ج. (1384). شناخت اساطیر ایران (ژ. آموزگار و ا. تفضلی، مترجمان). تهران: چشمه.
· Benveniste, É. (1970). The formal apparatus of enunciation. Langages, 5(17), 12-18.
· Ahmadi, B. (1992). From visual signs to text. Markaz. [In Persian].
· Ahmadi, B. (2009). The structure and interpretation of the text (11th ed.). Markaz. [In Persian].
· Arnheim, R. (2010). Art and visual perception: A psychology of the creative eye (M. Akhgar, Trans.; 3rd ed.). SAMT. (Original work published 1954). [In Persian].
· Azargoshasb, F. (2000). The Gathas (Gh. Attarchian, Trans.). Forouhar. [In Persian].
· Bahār, M. (2008). Farnbagh Dādagī. Toos. [In Persian].
· Boyce, M. (1996). A history of Zoroastrianism (H. San'atizadeh, Trans.). Toos. (Original work published 1975). [In Persian].
· Buchholz, S., & Mofaredian. (2012). Space in narrative (M. Feizi, Trans.). In M. Rāgheb (Ed.), Encyclopedia of narratology. Elm. [In Persian].
· Carmen, T. (2011). Merleau-Ponty (M. Aliā, Trans.). Ghoqnous. [In Persian].
· Christensen, A. (1985). The first man and the first king in Iranian legendary history (A. Tafazzoli & J. Amouzgar, Trans.). Nashr-e Now. (Original work published 1918). [In Persian].
· Dastgerdi, V. (2010). Haft Peykar by Hakim Nezami Ganjavi (H. Vahid Dastgerdi, Ed.). Zavvār. [In Persian].
· De Saussure, F. (2001). An introduction to semiotics (M. Ghahreman, Trans.). Porsesh. (Original work published 1916). [In Persian].
· Greimas, A. J. (2019). On meaning: Selected writings in semiotic theory (H. Shairi, Trans.). Khamoosh. (Original work published 1970). [In Persian].
· Hamidi, S. (2010). Meaningful systems supporting the ideal government in Iranian political thought. Public Law Research, 12(29), 23–56. [In Persian].
· Hinnells, J. R. (2005). Persian mythology (J. Amouzgar & A. Tafazzoli, Trans.). Cheshmeh. (Original work published 1973). [In Persian].
· Islami Rad, S. (2013). A discursive reading of the verbal and visual system of Persepolis from a semio-semantic approach [Unpublished doctoral dissertation]. [In Persian].
· Kenāni, A. (2017). The analysis of the discursive resistant system in Moniru Ravanipour's Ahl-e Gharig. Language Related Research, 9 (4), 301–326. [In Persian].
· Kenāni, A. (2019). A semio-semantic analysis of the discursive function of mythical resistance in the story of Siavash. Journal of Mystical and Mythological Literature, 15 (56), 247–280. [In Persian].
· Moin, B. (2009). The process of meaning-making in Bresson's cinematography. Honar Academy. [In Persian].
· Moin, B. (2011). A comparative study of the foundational ideas of phenomenology with several themes in Sohrab Sepehri's poetry. In M. Kangarani (Ed.), Comparative studies. Honar Academy. [In Persian].
· Moin, M. (2009). Mazdayasna and Persian literature. University of Tehran Press. [In Persian].
· Namvar Motlagh, B. (2009). The superior "I" in an Achaemenid bas-relief. In M. Kangarani (Ed.). Honar Academy. [In Persian].
· Oshidari, J. (2004). Encyclopedia of Mazdayasna. Markaz. [In Persian].
· Ricœur, P. (2007). Life in a world of text: Six conversations and a discussion (B. Ahmadi, Trans.; 5th ed.). Markaz. (Original work published 1986). [In Persian].
· Safavi, K. (2011). Stylistics. Morvarid. [In Persian].
· Safavi, S. (2009). The semantic structure of the Masnavi-e Ma'navi (M. Safavi, Trans.). Cultural Heritage Organization. [In Persian].
· Sajjadi, F. (2009). Semiotics of writing; A look at the medium of literature and the art of calligraphy. In M. Kangarani (Ed.). Honar Academy. [In Persian].
· Sajjadi, F. (2011). Applied semiotics (2nd ed.). Elm. [In Persian].
· Shairi, H. (2000). The window from the perspective of Baudelaire and Sepehri. Journal of Foreign Language Research, 16(36), 67–87. [In Persian].
· Shairi, H. (2002). Foundations of modern semantics. SAMT. [In Persian].
· Shairi, H. (2003). The semantics of narrative. Human Sciences Research Journal, 27(37), 117–132. [In Persian].
· Shairi, H. (2005). A fundamental study of sensory perception in meaning production. Human Sciences Research Journal, 45(2), 131–146. [In Persian].
· Shairi, H. (2006). Semio-semantic analysis of discourse. SAMT. [In Persian].
· Shairi, H. (2009). A path to fluid semio-semantics. Elmi va Farhangi. [In Persian].
· Shairi, H. (2009). From structuralist semiotics to discourse semio-semantics. Specialized Journal of Literary Criticism, 2(8), 33–51. [In Persian].
· Shairi, H. (2009). Meaning in the interaction of text and image: A semio-semantic study of two visual poems by Tahereh Saffarzadeh. Literary Research, 7(25), 95–120. [In Persian].
· Shairi, H. (2011). How meaning continues in Forty short letters to my wife by Nader Ebrahimi. Literary Criticism Quarterly, 14, 161–185. [In Persian].
· Shairi, H. (2015). Discourse resistance, persistence, and acquiescence: The territories of discourse and their semio-semantic functions. Iranian Journal of Sociology, 16(3), 110–128. [In Persian].
· Soltani, A. A. (2005). The power of discourse and language; Mechanisms of power flow in the Islamic Republic of Iran. Ney. [In Persian].