تحلیلی بر دایره‌واژگانی فعال در نوشتار فارسی‌آموزان غیرایرانی: تنوع واژگانی بر پایه‌ی شاخص گیراد

نوع مقاله : مقالات علمی پژوهشی

نویسندگان
1 دانشجوی دکترای آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
2 استاد گروه زبان‌شناسی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
3 دانشیار گروه زبان و ادبیات انگلیسی و گروه زبان‌شناسی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
چکیده
هدف پژوهش، بررسی دایره‌واژگانی فعال در متون کتبی فارسی‌آموزان غیرایرانی بر پایه‌ی مؤلفه‌ی «تنوع واژگانی» بود. بدین منظور، با استفاده از یکی از سنجه‌های فرمولیِ تنوع واژگانی با عنوان «شاخص گیراد»، تنوع واژگانی متون کتبی آزمودنی‌های پژوهش حاضر محاسبه گردید و ارتباط آن با متغیرهایی همچون ملّیت، جنسیت، سن، زبان اول و تحصیلات دانشگاهی مشخص گردید. ابتدا، براساس اصول و قواعد پیاده‌سازی و نرمال‌سازی پیکره و با استفاده از نرم‌افزار لنکس‌باکس، موردواژه‌ها و یکتاواژه‌های متون 251 فارسی‌آموز لبنانی، چینی، سوریه‌ای و عراقی استخراج و شمارش شد. سپس، تنوع واژگانی هر متن، براساس شاخص گیراد محاسبه و فرضیه‌های پژوهش ارزیابی گردید. طبق یافته‌ها، از نظر تنوع واژگانی تولیدات کتبی، بین ملّیت­های مختلف تفاوت معنی­دار وجود داشت و این معنی‌داری ناشی از اختلاف بین چینی‌ها با لبنانی‌ها، و لبنانی‌ها با عراقی‌هاست و بین چینی‌ها با عراقی‌ها و سوری‌ها و همچنین سوری‌ها با لبنانی‌ها و عراقی‌ها تفاوتی وجود ندارد. همچنین، از منظر زبان اول و جنسیت، تنوع واژگانی عربی‌زبانان به‌طور معنی‌داری بیشتر از تنوع چینی‌زبانان بود و متون زن‌ها تنوع واژگانی بیشتری نسبت به متون مردها داشت، اما دو فرضیه‌ی مطرح‌شده در خصوص رابطه‌ی تنوع واژگانی با سن و تحصیلات مورد تأیید قرار نگرفت، زیرا این روابط، غیرمعنی‌دار (و البته منفی) بودند. نتایج این پژوهش می‌تواند به مدرّسان و آزمونگران حوزه‌ی آموزش زبان فارسی کمک کند تا به ابزاری مناسب برای ارزیابی غنای واژگانی و کسب بینش در مورد نحوه‌ی به‌کارگیری معیارهای غنای واژگانی در ارزیابی متون زبان‌آموزان دست یابند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


Abbasian, G. R. & Shiri Parizad, M. (2011). Validation of lexical frequency profiles as a measure of lexical richness in written discourse. Journal of Technology & Education, 5(2), 125-131.

Ahadi, H., Rezaee, H., Nilipour, R. & Jarollahi, F. (2019). The Relationship between mean length of utterance (MLU), lexical richness and syntactical and lexical metalinguistic awareness in bilingual (Azari-Persian) normal and hearing impaired. Journal of Exceptional Children, 19(4), 105-118. [In Persian]
Akbari, E. & Ghorbani, A. (2015). Lexical features in speech of mentally retarded adults. Psychology of Exceptional Individuals, 5(20), 95-108. [In Persian]
Crossley, S. A. & McNamara, D. S. (2009). Computational assessment of lexical differences in L1 and L2 writing. Journal of Second Language Writing, 18, 119–135.
Daller, H., van Hout, R., & Treffers-Daller, J. (2003). Lexical richness in spontaneous speech of bilinguals. Applied Linguistics, 24, 197–222.
Dewaele, J.-M. & Pavlenko, A. (2003). Productivity and lexical diversity in native and non-native speech: A study of cross-cultural effects. In V. Cook (Ed), Effects of the second language on the first (pp. 120–141). Clevedon: Multilingual Matters.
Espinosa, S. M. (2005). Can P_Lex accurately measure lexical richness in the written production of young learners of EFL? Portada Linguarum, 4, 7-21.

Fan, M. (2000). How big is the gap and how to narrow It? An investigation into the active and passive vocabulary knowledge of L2 learners. RELC Journal, 31(2), 105-119.
Golpour, L., Nilipour, R. & Roshan, B. (2006). A comparison between morphological and syntactic features of 4 to 5 years old in education severe to profound hearing impaired and normal children. Bimonthly Audiology, 15(2), 23-29. [In Persian]
Gregori-Signe, C. & Clavel-Arroitia, B. (2015). Analysing lexical density and lexical diversity in university students’ written discourse. Procedia- Social and Behavioral Sciences 198 (pp. 546–556).
• Hӓrnquist, K., Christianson, U., Ridings, D. & Tingsell, J.-G. (2003). Vocabulary in interviews as related to respondent characteristics. Computers and the Humanities, 37, 179–204.
Hosseinzade Ashrafi, S. (2012). Studying the effects of stories retelling on speech indices such as the mean length of utterances, diversity of utterances and speed of speech in children with the down syndrome at the mental age of 6-7. M.Sc.Thesis. University of Social Welfare and Rehabilitation Speech therapy. [In Persian]
Jarvis, S. (2002). Short texts, best fitting curves, and new measures of lexical diversity. Language Testing, 19, 57–84.
Johansson, V. (2008). Lexical diversity and lexical density in speech and writing: A developmental perspective. Lund University, Dept. of Linguistics and Phonetics Working Papers, 53, 61-79.
Laufer, B. (1998). The development of passive and active vocabulary in a second language: Same or different? Applied Linguistics, 19(2), 255–271.
Laufer, B. & Paribakht, T. S. (1998). The relationship between passive and active vocabularies: Effects of language learning context. Language Learning, 48 (3), 365-391.
Laufer, B. & Nation, P. (1995). Vocabulary size and use: Lexical richness in L2 written production. Applied Linguistics, 16, 307–322.
Laufer, B. & Nation, P. (1999). A vocabulary-size test of controlled productive ability. Language Testing, 16(1) 33–51.
Malvern, D. & Richards, B. (1997). A new measure of lexical diversity. In A. Ryan and A. Wray (Eds), Evolving models of language. Papers from the Annual Meeting of the British Association of Applied Linguists held at the University of Wales, Swansea, September 1996 (pp. 58–71). Clevedon: Multilingual Matters.
Malvern, D. & Richards, B. (2002). Investigating accommodation in language proficiency interviews using a new measure of lexical diversity. Language Testing 19, 85-104.
Malvern, D., Richards, B., Chipere, N. & Durán, P. (2004). Lexical diversity and language development: Quantification and assessment. Palgrave Macmillan.
McCarthy, P. M. & Jarvis, S. (2007). VOCD: A theoretical and empirical evaluation. Language Testing, 24, 459–488.
McCarthy, P. M. & Jarvis, S. (2010). MTLD, vocd-D, and HD-D: A validation study of sophisticated approaches to lexical diversity assessment. Behavior Research Methods, 42(2), 381-392. doi:10.3758/BRM.42.2.381.
McKee, G., Malvern, D. & Richards, B. (2000). Measuring vocabulary diversity using dedicated software. Literary and Linguistic Computing, 15(3), 323-337.
Milton, J. (2009). Measuring second language vocabulary acquisition. Multilingual Matters Publications.

Mirzaei, A. (2017). An introduction to corpus linguistics. Tehran: Allameh Tabataba’i University Press. [In Persian]
Mozaffari, A. (2014). Corpus-based analysis of grammatical complexity and lexical richness in second language writing performance. Master’s Thesis, Iran: University of Kashan.
Nation, I. S. P. (1990). Teaching and learning vocabulary. New York: Heinle & Heinle.
Read, J. (2000). Assessing vocabulary. Cambridge: Cambridge University Press.
Read, J. (2007). Second language vocabulary assessment: Current practices and new directions. International Journal of English Studies, 7(2), 105-125.
Roohi, E., Azabdaftari, B. & Ashayeri, H. (2016). Exploring L1 and L2 lexical richness and speech fluency in aphasic Azari and Persian bilinguals. Language Related Research (LRR), 7(5), 371-389. [In Persian]
Schmitt, N. (2000). Vocabulary in language teaching. Cambridge University Press.
Singh, S. (2001). A pilot study on gender differences in conversational speech on lexical richness measures. Literary and Linguistic Computing 16, 251–264.
Tabandeh Fard, N. (2016). The effect of reading news through mobile applications on lexical richness in EFL writing. Master’s Thesis, Iran: Payame Noor University.
Tavakoli, M., Jalilevand, N., Kamali, M., Modarresi, Y. & Motasaddi Zarandy, M. (2015). Measuring lexical diversity and syntactic complexity after cochlear implant in 8-9 years age children's. Journal of Paramedical Science and Rehabilitation (JPSR), 5(1), 20-29. doi: 10.22038/jpsr.2016.6382. [In Persian]
Vermeer, A. (2000). Coming to grips with lexical richness in spontaneous speech data. Language Testing, 17(1), 65–83.
Webb, S. & Nation, P. (2017). How Vocabulary is Learned. Oxford: Oxford University Press.
Williams, J. (2012). An alternative approach to measuring second language productive vocabulary size: a validation study of the capture-recapture methodology. Master of Arts Thesis, Concordia University of Montreal, Quebec, Canada.
Yu, G. (2009). Lexical diversity in writing and speaking task performances. Applied Linguistics, 31, 236–259.
Zimmerman, C. B. (2014). Teaching and learning vocabulary for second language learners. In M. Celce-Murcia, et al. (Eds), Teaching english as a second or foreign language (4th edition) (pp. 288-302). Boston, MA: National Geographic Learning.

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از 22 تیر 1404