نقش فن‌آوری‌های نوین الکترونیکی در تدوین محتوای آموزشی درس خواندن زبان روسی در مقطع کارشناسی

نوع مقاله : مقالات علمی پژوهشی

نویسندگان
1 دانشجوی دکتری زبان روسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
2 دانشیار زبان روسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
3 استادیار زبان روسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
چکیده
ضرورت پرداختن به مهارت خواندن در آموزش زبان از آن جهت حائز اهمیت است که با سه مهارت دیگر(مهارتهای شنیدن، صحبت کردن و نوشتن) در ارتباط بوده و در نهایت بر هدف اصلی آموزش زبان، توانایی ایجاد ارتباط مؤثر تأثیرگذار است. حال با توجه به دسترسی همگانی به تلفن همراه و لپ تاپ، این سؤالها مطرح میشود که قابلیتهای الکترونیکی تا چه اندازه در محتوای آموزشی زبان روسی در ایران جای دارد؟ در پاسخ به این پرسش و با تحلیل پرسشنامهای با یازده سؤال اساسی در خصوص گنجاندن فناوریهای نوین، موضوعات کشورشناسی، بازی با ضربالمثلها و دیگر موارد مطرح شده در محتوای آموزشی درس خواندن و نیز پرسشهایی دربارهی اینکه آیا تا کنون چنین مواردی در کتاب درسی خواندن گنجانده شده است یا خیر؟ به این پاسخ دست یافتیم که جای خالی فناوریهای نوین و نیز دیگر موارد در محتوای آموزشی "درس خواندن" به شدت احساس میشود. از همین رو نگارندگان پژوهش حاضر به منظور مرتفع ساختن چالشهای موجود و بهبود پروسهی یادگیری آموزش خواندن به زبان روسی در مقطع کارشناسی به طرح ایدههای جدیدی در محتوای آموزشی درس خواندن میپردازند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


احمدپور، ل.، و یوسفی، م. ح. (1395). نقش یادگیری زبان با کمک تلفن همراه در توسعه دقت نوشتن، تسلط و پیچیدگی نوشتن در زبان آموزان EFL. پژوهش‌های نوین در مطالعات زبان انگلیسی، 3 (4)، 118-105.
آیتی، م.، و سارانی، ه. (1391). تاثیر روش آموزش از طریق تلفن همراه بر انگیزش و نگرش دانشجویان زبان انگلیسی. نشریه فن‌آوری و آموزش، 7 (1)، 21-13.
خطیبی، ا. (1386). فرهنگ جامع زبان فارسی، پیکره در فرهنگ نویسی فارسی و پیکره زبانی رایانه ای، ویژه‌نامه فرهنگستان (فرهنگ‌نویسی)، 1 (1)، 12-7.
دانشور، م.، و مهرمحمدی، م. (1392) . صلاحیت مورد نیاز مدرسان آموزش و یادگیری الکترونیکی، مجله میان‌رشته‌ای آموزش مجازی در علوم پزشکی، 4 (3)، 18-10.
ده‌باشی شریف، ف.، زندی، ب.، ضیای حسینی، م.، ابراهیم‌زاده، ع.، علیپور، ا. (1391). بررسی چگونگی توسعه مهارتهای ارتباطی و توانش زبانی در آموزش مجازی در سطح دانشگاهها، مجله جستارهای زبانی، 2(3)، 30-1.
عالمی، مینو.، خاتونی، شیوا.، تأثیر استفاده از واقعیت مجازی آموزش تلفظ انگلیسی زبان‌آموزان نوجوان. (1399). مجله جستارهای زبانی، 11 (6)، 449-480.
فرج‌الهی، م.، و ده‌باشی، ف. (1389). رشد آموزش از راه دور در ایران و جهان، 94-75.
قربانخانی، م.، و صالحی، ک. (1395). بازنمایی چالش‎ های آموزش مجازی در نظام آموزش عالی ایران: مطالعه‌ای با روش پدیدار شناسی، فصلنامه فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 7 (2)، 148-123.‎
کامیابی، گ.، و اخلاقی باقوجری،ع.، و عسگریان. ا.، حبیبی. ه. (1396). استخراج اطلاعات از پیکره زبانی: معرفی پیکرۀ مقاله‎ های علمی‎‎ پژوهشی دانشگاه فردوسی مشهد، 2 (82) ، 25-3.
کلارک، ک.، و مایر، ر. (1393). ترجمه ج. حاتمی و ک. تقی‌پور، یادگیری الکترونیکی و علم آموزش: راهنمای علمی کاربران و طراحان یادگیری چندرسانه‌ای، آوای نور، تهران، 47-45.
کیا، ع.‌ا. (1388). نگاهی به آموزش مجازی (الکترونیک) ماهنامه کتاب ماه علوم اجتماعی، 24 (132)، 82-89 .
محمدی، م. ر. (1384). فرهنگ‌های دو زبانه‌ی روسی و فارسی و یک قرن تجربه، فصلنامه سمت، 14 (10) ، 44-23.
نوروزی، م.، و زندی، ف.، و موسی مدنی، ف. (1387). رتبه بندی روش های کاربرد فناوری اطلاعات در فرآیند یاددهی- یادگیری مدارس، مجله نوآوری‌های آموزشی، 7 (26)، 34-9.
یادگارزاده، غ.ر.، و فتحی واجارگاه، ک.، و مهرمحمدی، م.، و عارفی، م. (1392). همایش ملی تغییر در برنامه درسی دوره‌های آموزش و پرورش، دانشگاه بیرجند، ، 243-241 .
Abdrakhmanova G.I., Baskakova O.E., Vishnevsky K.O., Gokhberg L.M. ( 2020). Trends in the development of the Internet in Russia and foreign countries: an analytical report. [In Russian].
Ahmadpour, L., & Yousefi, M. H. (2017). The role of mobile language learning in the development of writing accuracy, fluency and writing complexity in EFL learners. Recent Research in English Language Studies. [In Persian].
Alemi, M., & Khatouni, Shiva. (1399). The effect of using virtual reality English pronunciation education for adolescent learners, Journal of Language Related Research, 11 (6), 449-480. [In Persian].
Artamonova G.V. (2013). Reading as the most important link in the study of foreign languages. Baltic Humanitarian Journal. [In Russian].
Ayati, M., & Sarani, H. (2013). The effect of mobile education method on motivation and attitude of English language students. Journal of Technology and Education. [In Persian].
Azimov E.G., Shchukin A.N. (2009). A new dictionary of methodological terms and concepts (theory and practice of teaching languages. [In Russian].
Babenko I.I. (2016). The specificity of the distance educational environment for teaching Russian as a foreign language in the system of higher pedagogical education. [In Russian].
Berezovskaya Ya.L. (2018). The practice of creating massive open online courses on the phonetics of the Russian language. [In Russian].
Castells M. & Kiseleva E. (2001). Russia in the Information Age. World of Russia. [In Russian].
Clark, K., & Meyer, R. (2015). Translation c. Hatami & K. Taghipour, e-learning and educational science: Scientific guide for users and designers of multimedia learning, Avae Noor, Tehran. [In Persian].
Daneshvar, M., & Mehr Mohammadi, M. (2014). Qualifications required for e-learning teachers, Interdisciplinary Journal of Virtual Education in Medical Sciences. [In Persian].
Dehbashi Sharif, F., & Zandi, B., & Zia Hosseini, M., & Ebrahimzadeh, A., & Alipour, A. (1391). Analyzing how to develop communication skills and language competence in virtual education at the university level, Journal of Language Related Research, 2 (3), 30-1. [In Persian].
Efimova M.R., Ekaterina A. D. (2016). Statistical assessment of the literacy of the population of Russia: from the ability to read to academic degrees. [In Russian].
Farjullahi, M., & Dehbashi, F. (2011). Growth of distance education in Iran and the world .[In Persian].
Ghorbankhani, M., & Salehi, K. (2017). Representing the Challenges of Virtual Education in the Iranian Higher Education System: A Phenomenological Study, Quarterly Journal of Information and Communication Technology in Educational Sciences, [In Persian].
Gorodilova G.G. (1979). Teaching speech and technical means: (On the basis of teaching the Russian language to foreign students. [In Russian].
Kamyabi, G., & Akhlaqi Baghojari, A., & Asgarian, A., Habibi, H. (2018). Extracting information from the linguistic body: Introducing the body of scientific research articles of Ferdowsi University of Mashhad, [In Persian].
Khatibi, A. (2008). Comprehensive Persian language dictionary, body in Persian lexicography and computer language body, special issue of Farhangistan (lexicography. [In Persian].
Kia, A. A. (2010). A Look at Virtual (Electronic) Education Social Book Monthly. [In Persian].
Kryuchkova L. S. (2009). Practical methodology for teaching Russian as a foreign language. Textbook for a beginner teacher, for students of philology and linguists specializing in Russian as a foreign language. [In Russian].
Lysakova I.P et al. (2004). Russian as a foreign language: methods of teaching the Russian language: a textbook for universities. Moscow: Publishing house Vlados. [In Russian].
Malkova T.V. (2009). Formation of the distance learning system in the Russian Federation: on the history of the problem. [In Russian].
Mohammadi, M.R. (2006). Dictionary of Russian and Persian Bilingual Dictionaries and a Century of Experience, Samt Quarterly. [In Persian].
Norouzi, M., & Zandi, F., & Musa Madani, F. (2009). Ranking of information technology application methods in the teaching-learning process of schools, Journal of Educational Innovations. [In Persian].
Ovsyannikov V.I. (1999). Distance education: theoretical problems and contradictions. [In Russian].
Passov E.I., Kuzovleva N.E. (2010). Fundamentals of communicative theory and technology of foreign language education: a manual for teachers of Russian as a foreign language. [In Russian].
Russian newspaper. - 2001. - No. 224. [In Russian].
Russian newspaper. - 2002. - No. 24. [In Russian].
Sadykova G.V. (2018). Online school of the Russian language for preschoolers "Live Tales": stages of creating a resource. Electronic resources of open education in the Russian language. [In Russian].
Shchukin A.N. (2003). Methods of teaching Russian as a foreign language. [In Russian].
Shchukin A.N. (2006). Teaching foreign languages: Theory and practice: Textbook for teachers and students. [In Russian].
State. Educational standard for Russian as a foreign language. (1999). [In Russian].
Timofeeva E.V., Kail Yu.A. (2014). The use of information and communication technologies in teaching a foreign language. [In Russian].
Yadegarzadeh, G.R., & Fathi Vajargah, K., & Mehr Mohammadi, M., & Arefi, M. (2014). National Conference on Curriculum Change, Birjand University. [In Persian].

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از 22 تیر 1404