Assistant Professor of the Language and Literature Department of Kosar university of Bojnord
Abstract
The two sides relationship between man and place has had a significant impact on the formation of various types of human culture.the relationship of place as a sign system with other cultural codes is discussed and investigated in cultural semiotics to determine the "umwelt" and "osemiosferes" of texts. A collection of poemsDo Chenar by Hasan Roshan is one of the contemporary literary works in Persian language describing the history, culture and geography of North Khorasan, especially the city of Bojnord. In this collection of poems, the place element as a dynamic and fluid code is linked with other historical, social and cultural aspects of North Khorasan people which defines the osemiosferes of the text from the point of view of cultural semiotics.This article tries to analyze the semantic implications of the mentioned places in the Do Chanar based on the cultural semiotics approach of the place.The result of this study shows that the memory of ancient places (Spakho Temple, Etrak River), natural places (Faiz Abad Aqueduct, Palmis Spring), old streets and neighborhoods of the city (Sabze Maidan, Qaranga Dalan, Alang Och Agach, Shatrakhana) and modern places (cinema and cafe), religious places (Revolutionary Mosque, Imam Mosque) in Do Chanar are out of their function.
امانی، ش.ر. (1382)، مرزداران شمال خراسان. مشهد: واسع.
آجودانی، م. (1387). یا مرگ یا تجدد. تهران: اختران.
آقاجان، م.، منادی، م.، تفتی، ا. (1398). مقایسه بازیهای سنتی و نوین دوره ابتدایی از منظر آموزشی. دو فصلنامه علمی تفکر و کودک. پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. 10(1)، 73-99.
بنیاسدی، ن.، سجودی، ف. (1393). نشانهشناسی مکان در تئاتر معاصر ایران با تأکید بر اجرای سیندرلا، فصلنامه هنرهای نمایشی و موسیقی. 11، 23- 38.
پاکتچی، ا. (1389). تحلیل نشانهشناختی هویت دوگانه در یک محله شهری و کارکرد آن: مطالعه موردی محله رستم آباد-فرمانیه» نشانهشناسی مکان. مجموعه مقالات نقدهای ادبی-هنری. بهکوشش فرهاد ساسانی. تهران: سخن.
چندلر، د.(1952)، مبانی نشانهشناسی، ترجمه م. پارسا(1387). تهران: سوره مهر.
حبیبی بردبری، ا. (1395). نشانهشناسی عنصر مکان در رمانهای ابراهیم الکونی(دو رمان البئر و نزیف الحجر به عنوان نمونه). پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی. دانشکده زبانهای خارجی.
رضایی، ر.، گلفام، ا.، آقاگلزاده، ف.(1396)، تحلیل نشانه-معناشناختی استعلای مکان در داستان بزرگ بانوی روح من. نشریه روایتشناسی. 1(1)، 85- 104.
روشان، ح. (1396). منظومه دو چنار. بجنورد: بیژن یورد.
سجودی، ف.(1389)، مکان، جنسیت و بازنمایی سینمایی، نشانهشناسی مکان. مجموعه مقالات نقدهای ادبی-هنری، به کوشش فرهاد ساسانی، تهران: سخن.
سرفراز، ح.، پاکتچی، ا.، کوثری، م.، آشنا، ح. (1396). واکاوی نظریه فرهنگی «سپهر نشانهای» یوری لوتمان و کاربست آن در زمینه تحلیل مناسبات میان دین و سینما. مجله راهبرد فرهنگ، 39، 73- 95.
سقایان، م.ح.، شعیری، ح. ر.، رجبی، م.ف.(1392)، بررسی استحاله مکانی در نمایشنامه کانال کمیل: رویکرد نشانه-معناشناختی، نشریه نامه هنرهای نمایشی و موسیقی،3 (6)، 35- 46.
سلطانی، م.، ندیمی، ه.(1396)، بررسی باورهای عامه درباره تخت جمشید و آرامگاه کوروش براساس منابع مکتوب عصر قاجاری، مطالعات تاریخ فرهنگی، پژوهشنامه انجمن ایرانی تاریخ. 9(34)، 77- 96.
سلیمانی،ک.(1385)، درآمدی بر نشانهشناسی مکان و زمان در دنیای درام. مقالات دومین هماندیشی نشانه شناسی هنر. تهران: نشر فرهنگستان هنر.
شعیری، ح. ر. (1390). نوعشناسی مکان و نقش آن در تولید و تهدید معنا. نشانهشناسی مکان مجموعه مجموعه مقالات نقدهای ادبی-هنری. به کوشش فرهاد ساسانی، تهران: سخن.
ـــــــــــــــــــ.(1391)، نشانه-معناشناسی دیداری. تهران: سخن.
علیالحسابی، م.، خیرالدین، ر.، سرافراز، و. (1401). تأثیرجهانبینی اسلامی در جایگاه مسجد به عنوان فضای شهری و نقش مسجد به عنوان یک رکن اساسی در شهر اسلامی در اقتصاد، فرهنگ و امنیت (نمونه موردی: شهر دزفول). فصلنامه جغرافیا و برنامهریزی منطقهای. 12(4)، 43- 62.
فیروزمند خلخالی، س. م. (1390). نشانهشناسی مکان در نمایشنامههای بیضایی. پایاننامه کارشناسی ارشد، استاد راهنما فرزان سجودی، دانشگاه هنر، دانشکده سینما و تئاتر.
کاشفیسبزواری، م. ح. و. (1130). فتوتنامه سلطانی. به اهتمام محمد جعفر محجوب، تهران: انتشارات بنیاد فرهنگ ایران.
کالر، ج. (1944). در جستجوی نشانهها. ترجمه ل. صادقی و ت. امرالهی (1388)، تهران: نشر علم.
کنعانی، ا. (1398). کارکرد گفتمان مکان در شب سهرابکشان بیژن نجدی. فصلنامه زبان و ادبیات فارسی (مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه خوارزمی). 27 (86)، 151- 177.
لوتمان، یوری و بی. ای. اوسپنسکی(1390). در باب ساز و کار نشانهشناختی، نشانهشناسی فرهنگی. به کوشش فرزان سجودی. تهران: نشر علم.
مرادی، ا.، چالاک، س.(1400). نوعشناسی مکان در رمان ملکوت از بهرام صادقی با رویکرد نشانه- معناشناسانه، دو ماهنامه علمی جستارهای زبانی. 12(2)، 65- 93.
مقدادی، ب. (1393). دانشنامه نقد ادبی از افلاطون تا به امروز، تهران: نشر چشمه.
اعتماد السلطنه(صنیع الدوله)، م.ح.(1362). مطلعالشمس. بهکوشش محمد پیمان، تهران: پیشگام.
صارمالممالک درگزی، م.(1388). خاطرات میرزا محمود صارمالممالک درگزی، تصحیح، تعلیق و تحشیه ابوطالب صارمی، علی کریمیان. شیروان: شیلان.
مقری، ع.ا.(1359). بناهای تاریخی خراسان. مشهد: چاپخانه پارت.
طالبزاده، ع.(1386)، بررسی نقوش موجود در عمارت مفخم و آیینهخانه مفخم بجنورد و استفاده از این نقوش در معرفی وتبلیغ این شهر. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه الزهراء(س).
عالی، م.(1393). بررسی تأثیر کاربریهای تجاری بر ترافیک بافت مرکزی شهر بجنورد، پایاننامه کارشناسی ارش. دانشگاه فردوسی مشهد.
رحمتی، م.(1387). روابط خاننشین خیوه با دولت مرکزی ایران از سقوط صفویه تا مرگ نادرشاه. پژوهشنامه تاریخ. 4 (13)، 47- 60.
Gaines, E.(2006). communication and the semiotics of space. Jornal of creative communication, 1(2), 174.
Articles in Press, Accepted Manuscript Available Online from 13 July 2025