پیچیدگی نحوی در متون کتاب‌های درسی کودکان 10 تا 12 ساله

نوع مقاله : مقالات علمی پژوهشی

نویسندگان
1 استادیار سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی
2 استادیار فرهنگستان زبان و ادب فارسی
3 دانشگاه پیام نور
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی پیچیدگی نحوی متون کتاب‌های درسی تالیف شده برای دانش‌آموزان ایرانی به زبان فارسی انجام شده است. اصول نظری پژوهش بر دستور وابستگی تنی‌یر (1959) استوار است که از طریق بررسی روابط وابستگی بین عناصر هسته و وابسته در گروه­های نحوی، به توصیف ساخت­های نحوی در زبانهای گوناگون می­پردازد. در این پژوهش بطور ویژه، ساخت‌های بنیادین ارائه شده توسط طبیب‌زاده (1380، 1385، 1391) برای مقایسه به کار گرفته شده است. داده‌ها از بررسی 211 متن متعلق به کتاب‌های درسی استخراج شده است. برای گردآوری داده‌ها با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند، 633 جمله از کل متون درسی انتخاب و ساخت بنیادین آن‌ها استخراج گردیده است. جمله‌های استخراج شده، با نرم‌افزار اکسل یکپارچه و در محیط SPSS تحلیل شده است. نتایج نشان داد علاوه بر ساخت­های بیست و چهارگانه ارائه شده برای زبان فارسی، ساخت‌های بنیادین ||فا، متح، مس||، ||فا، متح، متح، مس|| هم در متون کتاب‌های درسی کاربرد داشته است و پرکاربردترین ساخت­های بنیادین در جملات متون کتاب‌های درسی تمامی پایه­ها ساخت‌های دوظرفیتی بودند. بررسی متمم‌ها نشان داد که در جملات کتاب‌های سه پایه به ترتیب، فاعل اسمی 96.4%، متمم حرف ‌اضافه‌‌ای 41.9% ، متمم مستقیم 31.4%، ، مسند 17.2% و متمم بندی 15.3% بیشترین کار­برد را داشته‌اند. یافته‌های پژوهش حاضر با شناسایی میزان پیچیدگی نحوی جملات متون کتاب‌های درسی کودکان 10 تا 12 ساله، نیمرخ رشد زبانی آنها را نشان می‌دهد. نتایج این تحقیق میزان خوانش‌پذیری متون آموزشی تالیف شده برای دانش‌آموزان ایرانی را نشان می‌دهد و می‌تواند برای مولفین کتاب‌های آموزشی کاربرد داشته باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


Bentin, S., Deutsch, A. & Liberman, I.Y. (1990). Syntactic competence and reading ability in children. Journal of Experimental Child Psychology, 48, 147-172.
Cain, k. (2007). Syntactic awareness and reading ability: is there any evidence for a special relationship? Applied Psycholinguistics, 28, 679-694.
Culotta, A., & Sorensen, J. (2009). Dependency tree kernels for relation extraction. In: 42nd Annual Meeting of the Association for Computational Linguistics (ACL), pp. 423–429, Barcelona, Spain.
Ebne Abbasi, H., & Najafi Pazoki, M. (2019). Identifying the number and type of nominal group dependents in the writing of Persian-speaking children aged 10 to 12 years. Journal of Language Science, 9, 16.
Engel, U. (1994). Sntax der deutschen gegenwartssparche, 3.voellig neue eareitete Auflage, Erich Schmidt, Berlin.
Engel, U. (2002). Kurze Grammatik der deutschen Sprache, Iudicium Verlag, Muenchen grade. Journal of psycholinguistic Research, 15(4), 285-308.
Farrokh, P. (2001). Investigating the effect of text simplification on reading comprehension. Master's thesis. Shahid Beheshti University.
Fulcher, G. (1997). An English language placement test: issues in reliability and validity. Language Testing, 14, 2.
Golshaei, R. (2013). Evaluating theories of textual coherence and coherence: Towards a framework for evaluating readability at the discourse level. University Textbooks Research and Writing, 31, 31-57.
Graesser, A.C., McNamara, D.S., Louwerse, M. M., & Cai, Z. (2004). Coh-Metrix: Analysis of text on cohesion and language. University of Memphis, Memphis, Tennesse.
Helbig, G. & Schenkel, W. (1991). Woerterbuch zur Valenz und Distribution deutscher Verben. Max Niemeyer Verlag, Tuebingen.
Klare, G. R. (1975). Assessing readability. Reading Research Quaterly, 10, 62-102.
Kruijff, G. J. M. (2002). Formal and computational aspects of dependency grammar: History and development of DG, Technical report. ESSLLI-2002.
McNamara, D.S., Crossley, S.A., & McCarthy, P.M. (2010). Linguistic features of writing quality. Written Communication, 27, 57-86.
McNmara, D.S., Graesser, A.C, McCarthy, P.M., & Cai, Z. (2014). Automated evluation of text and discourse with Coh-Metrix. Cambridge University Press.
Mehrjoo, A. (2015). Verb valency in modern Persian based on dependency grammar. Language Related Research. 6(6): 281-297.
Moloodi, A., Kouhestani, M., & Rasooli, M. S. (2011). Verb Valency Lexicon: An Attempt to Teach Persian to Non-Persian Speakers. First international conference of Persian langusge and literature expansion.
Najafi, P.M., & Rezaie, D.M. (2019). Identification of Standard of the Type and Number of Cohesion Devices in Children’s Texts. Journal of Language Science, 5, 8, 159 -190.
Perfetti, C. A. (1994). Psycholinguistics and reading ability. In M. A. Gernsbacher (Ed.), Handbook of psycholinguistics. San Diego, CA: Academic Press.
Stein, C. L., Cairns, H. S., & Zurif, E. B. (1984). Sentence comprehension limitations related to syntactic deficits in reading-disabled children. Applied psycholinguistics, 5(4), 305-322.
Tabibzadeh, O. (2004). Analysis of syntactic complements of verbs in Persian language based on lexical valency. Linguistics, 16(1), 31, 43-77.
Tabibzadeh, O. (2006). Verb valency and basic sentence structures in modern Persian (A Dependency-Based Approach), Tehran: Nashr-e Markaz.
Tabibzadeh, O. (2011). Persian language based on grammar Autonomous in dependency grammar. Tehran: Nashr-e Markaz.
Tesniere, L. (1953). Esquisse d'une Syntax structural, Paris;
(1959), Elements de syntaxe structural, Paris;
(1980), Grundzuege der Strukturale Syntax, Hg. Von U. Engel, Stuttgart,Klettcota.
Yuill, N., & Oakhill, J. (1988). Understanding of anaphoric relations in skilled and less skilled comprehenders. British Journal of Psychology, 79, 173-186.

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از 22 تیر 1404