تحلیل نشانه شناختی چگونگی توزیع معنا در فضای روایی داستان رود راوی اثر ابوتراب خسروی با تکیه بر مفهوم سپهرنشانه ای یوری لوتمان

نوع مقاله : مقالات علمی پژوهشی

نویسندگان
1 استادیار پژوهش هنر، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
2 دانشجوی دکتری پژوهش هنر، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانتربیت مدرس
چکیده
پژوهش حاضر کوشیده است تا با تکیه بر آراء یوری لوتمان (۱۹۲۲ تا ۱۹۹۳)، نشانه شناس فقید و بنیان­گذار مکتب نشانه­ شناسی تارتو-مسکو نشان دهد چگونه معنا در امتداد فضای روایی رمان رود راوی اثر ابوتراب خسروی (1382) توزیع گردیده است. به باور لوتمان، تمامی نظام­های نشانه­ ای فعال در مناسبات اجتماعیِ جغرافیایی خاص، توانش معنایی خود را از تعامل با پیکره­ نشانه ­ای عظیمی می­گیرندکه در حافظه جمعی مردمان دوران جریان دارد. او در کتاب خود با عنوان جهان ذهن (Lotman, 1990) این ملغمه نشانه­ای را «سپهر نشانه ­ای» نامیده و برای آن مشخصه­ هایی از قبیل مرزبندی، نواخت و مرکزیت قائل می­شود. به­باور لوتمان، تراکم معنایی در گستره سپهرنشانه ­ای یکنواخت نبوده و با گذار از نواحی حاشیه ­ای به مرکز، چگالی معنایی افزایش یافته و فراساختارهای فرهنگی حاکم، عناصر بیشتری را با دلالت­های معنایی انباشته می­کنند. در این پژوهش، با تمرکز بر روایت، نواخت توزیع معنا در فضای داستان مورد بررسی قرار گرفته است. مطالعه حاضر به­ شیوه­ای توصیفی-تحلیلی در پی آن است تا نشان دهد چگونه با حرکت به سمت مرکز سرزمین رونیز دارالمفتاح در داستان، عناصر زمان-مکانی و نیز کنش­های شخصیت­ها دارای دلالت می­گردد. نتایج نشان می­دهد که با گذار از نواحی حاشیه­ ای به مناطق مرکزی، فراساختارهای فرهنگی عناصر بیشتری را با دلالت انباشته و این­گونه بر تجمع معنایی این مناطق می ­افزایند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


Americo, E. V. (2017). The Concept of Border in Yuri Lotman’s Semiotics. In Bakhtiniana, 12 (1). 6-21.
Bal, M. (2002). Travelling Concepts in the Humanities. Toronto: University of Toronto Press.
Benveniste, E. (1969). Sémiologie de la langue. Semiotica, 1(1).
Bouissac, P. (1998). Encyclopedia of semiotics. New York: Oxford University Press.
Cornwell, N. (1992). Lotman’s Semiosphere. Irish Slavonic Studies, 13. 163–167
De Saussure, F. (1959). Course in general linguistics (W. Baskin, Trans.) New York: Philosophical Library Co.
Eco, U. (1976). A theory of Semiotics. Indiana: Indiana university press.
Geertz, C. (1973). The Interpretation of Cultures. New York: Basic Books
Greimas, A. J. (1984). Structural Semantics: An Attempt at a Method (A. Velie & D. McDowell & R. Schleifer, Trans.) Nebraska: University of Nebraska Press.
Kowzan, T. (1968). The Sign in the Theater: An Introduction to the Semiology of the Art of the Spectacle. Diogenes, 16(61), 52–80. https://doi.org/10.1177/039219216801606104.
Ljungberg, C. (2003). Meeting the Cultural Other: Semiotic Approaches to Intercultural Communication, Studies in Communication Sciences, 3(2). 50-77.
Lorusso, A. M. (2015). Cultural Semiotics: For a Cultural Perspective in Semiotics. New York: Palgrave Macmillan.
Lotman, J. (1977a). Primary and Secondary Communication Modeling Systems. In Soviet Semiotics: An Anthology (D. P., Lucid, Trans.). Baltimore: Johns Hopkins University Press.
Lotman, J. (1977b). Theses on the problem art in the series of modeling systems. In Soviet Semiotics: An Anthology (D. P., Lucid, Trans.). Baltimore: Johns Hopkins University Press.
Lotman, J. (1990). Universe of the Mind: A Semiotic Theory of Culture (A. Shukman., Trans.) New York: I. B. Tauris & Co.
Lotman, J. (2005). On the Semiosphere. (W. Clark, Trans.). Sign Systems Studies. 33(1), 205-229.
Lotman, M. (2002). Umwelt and Semiosphere. Sign Systems Studies, 30(1), 33-39.
Merrell, F. (2001). Lotman’s semiosphere, Peirce’s categories, and cultural forms of life. Sign Systems Studies, 29(2), 385–415
Lotman, Y. Uspensky, B. A. & Mihaychunk, G. (1978). On the Semiotic Mechanism of Culture. New Literary History, 9(2). 211-232.
Noth, W. (2006). Yuri Lotman on metaphors and culture as self-referential semiospheres. Semiotica, 161(1). 249–263.
Peacock, J. L. (1975). Consciousness and Change: Symbolic Anthropology in Evolutionary Perspective. New York: Wiley.
Portis-Winner, I (1999). The dynamics of semiotics of culture; its pertinence to anthropology. Sign Systems Studies 27. 24–45.
Sebeok. J. U. (1977). Semiotics of Culture: Great Britain and North America Author(s). Annual Review of Anthropology, 6, 121–135.
Tamm, M. (Ed.). (2019). Juri Lotman – Culture, Memory and History: Essays in Cultural Semiotics (B. J. Baer, Trans). London: Palgrave McMillan.
Turner, V. W. (1969). Forms of Symbolic Action. 1969 Seattle: University of Washington Press.
Weninger, C., Kiss, T. (2013). Culture in English as a Foreign Language (EFL) Textbooks: A Semiotic Approach. TESOL Quarterly, 47(4). 694-716.
Zylko, B. )2001(. Culture and Semiotics: Notes on Lotman’s Conception of Culture. New Literary History, 32(2), 391-408.
Ahmadi, B. (2006). The Text: Structure and textural interpretation. 12th Ed. [In Persian]
Akhavani, S., Mahmoudi, F. (2018). Revisiting Shia Identity in Safavid Artworks through a Semiosphere Approach. National Studies Quarterly, 19(74). 43-60. [In Persian]
Khosravi, A. (2003). Roud Ravi. [In Persian]
Sarafraz, H., Pakatchi, A., Kowsari., M., Ashena., H. (2017). A Study of the Yori Lotman’s Semiosphere Cultural Theory and Its Application in the Field of Analysis of Relations between Religion and Cinema. Cultural Strategy Quarterly Journal, 10(39). 73-96 [In Persian]
Shahbazi, R. (2018). The Mechanism of Literary Semiotics in the Cultural Sphere of the Pahlavi I Era. In The First National Conference on Literary Research with a Comparative Studies Approach. [In Persian]
Fallah G. A., Sojoodi F., Baramaki S. (2016). The Challenge of Identity-Makers Elements of Motherland and Host land In Migration Inter-Discourse Spaces in Migration Persian Literature Novels. Language-Related Research,7 (5). 19-42. [In Persian]
Algooneh Juneghani M. (2015). A Research on The Structure of the Artistic Text from Yuri Lotman's Perspective‎. Literary Criticism Quarterly, 8 (31). 15-39. [In Persian]

آلگونه جونقانی، م. (1394). پژوهشی در باب ساختار اثر هنری از چشم‌انداز یوری لوتمن. جستارهای زبانی. 8(31). 39-15
احمدی، ب. (۱۳۸۵). ساختار و تاویل متن. چاپ دوازدهم. تهران: نشر مرکز.
اخوانی، س. و محمودی، ف. (1397). بازخوانی هویت شیعی در آثار هنری عصر صفویه با رویکرد سپهرنشانه‌ای. فصلنامه مطالعات ملی. 19(74). 43-60.
خسروی، ا. (1382). رود راوی. تهران: نشر قصه
سرفراز، ح. ، پاکتچی، ا.، کوثری، م. و آشنا، ح. (1396). واکاوی نظریه فرهنگی «سپهرنشانه ای» یوری لوتمان و کاربست آن در زمینه تحلیل مناسبات میان دین و سینما. راهبرد فرهنگ. 10(39). 73-96
شهبازی، ر. (1397). سازوکار نشانه ای ادبیات در سپهر فرهنگی پهلوی اول. در نخسیتن همایش ملی تحقیقات ادبی با رویکرد مطالعات تطبیقی. تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.
فلاح، غ.، سجودی، ف. و برامکی، س. (1394). چالش عناصر هویت‌ساز سرزمین مادری و میزبان در فضاهای بیناگفتمانی مهاجرت در رمان‌های ادبیات مهاجرت فارسی. جستارهای زبانی. 7(5). 42-19

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از 22 تیر 1404