بررسی عدالت آزمون و مؤلفه های آن از منظر مدرسان آموزش زبان فارسی به غیر‌فارسی‌زبانان

نوع مقاله : مقالات علمی پژوهشی

نویسندگان
1 استادیار آموزش زبان فارسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس
2 دانشجوی دکتری اموزش زبان فارسی به خارجیان دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده
یکی از چالش‏ها و ابعاد مهم سنجش و ارزشیابی در آموزش زبان، عدالت آزمون است، مفهوم گسترده‌ای که عوامل و مؤلفه‏های متعددی را شامل می‏‏شود. در استانداردهای سنجش آموزشی و روانشناختی عدالت آزمون به معنای فارغ بودن از هرگونه سوگیری و طرفداری و رفتار یکسان با همه آزمودنی‌ها بدون در‌نظرگرفتن نژاد، مذهب، جنسیت و سن آنهاست. هدف پژوهش حاضر بررسی ادراک و نگرش مدرسان آموزش زبان فارسی به غیر‌فارسی‌زبانان نسبت به تعریف مفهوم عدالت در آزمون (عدم سوگیری، عوامل اجتماعی و در دسترس بودن)، مؤلفه‏های ضروری برای برگزاری آزمون عادلانه (ویژگی‏ها، محتوا، نتایج آزمون وشرایط برگزاری ) و نیز مفهوم کلی عدالت در آزمون است. پژوهش حاضر به روش میدانی و ترکیبی (کمی و کیفی) انجام شده، 58 مدرس آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان در سه گروه مجرب، نسبتاً باتجربه و کم‏تجربه به عنوان نمونه آماری از جامعه مدرسان زبان فارسی شرکت کردند. برای گردآوری داده‌ها، از پرسشنامه استاندارد همایونی (2015) و برای تحلیل از آمار توصیفی، استنباطی و نرم افزار SPSS نسخه 23 استفاده شد. در بخش کیفی پژوهش مصاحبه‏ نیمه‏ساختاریافته با 9 مدرس بر اساس تحلیل محتوای کریپن‏دورف (2004) تحلیل گردید. نتایج نشان داد مدرسان مجرب نسبت به مدرسان نسبتاً باتجربه و مدرسان کم‏تجربه درک بهتر و عمیق‏تری از مفهوم کلی عدالت، تعریف دقیق مفهوم عدالت در آزمون و مؤلفه های ضروری برای برگزاری آزمون عادلانه دارند. همچنین تفاوت معناداری بین نظرات زنان با مردان از مفهوم کلی عدالت در آزمون مشاهده نشد، هرچند میانگین مدرسان مرد بیشتر است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


Ahearn, S. (2009). IELTS and trade in education and immigration. TESOL in context, 19(1), 39-51.
Bachman L. F. (2005). Building and supporting a case for test use. Language Assessment Quarterly; 2, 1–
34.
Banerjee H. (2018). Test Fairness in Second Language Assessment. Columbia University Working Papers in TESOL & Applied Linguistics,16 (1), 54-59.
Birjandi, P., & Mosallanejad, P. (2010). Exploring new reading strategies. Tehran: Sepahan Publication;
2010. Persian.
Chick, A., & Besser.(2011). S. International language test taking among young learners: A Hong Kong case
study. Language Assessment Quarterly; 8, 73-91.
Colquitt J. A., & Shaw J. (2005). How should organizational justice be measured. In: Greenberg J.& Colquitt
J. A (Eds.), Handbook of organizational justice. Lawrence Erlbaum Associates Publishers. 2005; Vol. 1, p.
113–152.
Cropanzano R, Marion F, and Kirk J. F. )2015(. How do we know when we are treated fairly? Justice rules and
fairness judgments. In: M. R. Buckley, A. R. Wheeler, & J. R. B. Halbesleben (Eds.), Research in personnel
and human resources management. Cambridge, UK: Emerald Group Publishing Limited. P.279-350.
Davies, A. )2010(. Test fairness: A response. Language Testing, 27, 171–176.
Doosti M, & Ahmadi Safa M. (2021). Fairness in Oral Language Assessment: Training Raters and Considering
Examinees’ Expectations. International Journal of Language Testing, 11(2), 64-90.
Drasgow, F. (2015). Technology and testing: Improving educational and psychological measurement. Routledge.
Gross C, (2008). A Measure of Fairness: An Investigative Framework to Explore Perceptions of Fairness and
Justice in a Real-Life Social Conflict. Human Ecology Review, 15 (2): 130-140.
Hailikari T. Postareff L, Tuononen T, Raisanen M, & Lindblom-Ylanne S. (2014). Student’s and Teachers’
Perceptions of Fairness in Assessment. Advances and innovations in university assessment and feedback.
. 99-113.
Hawkey, Roger. (2005). "An impact study of a high-stakes test (IELTS): Lessons for test validation and linguistic
diversity.in: Taylor & C.J. Weir (Eds.), Multilingualism and Assessment. Cambridge: UCLES/Cambridge
University Press. 2005. p 215-228.
Homayouni S. (2015). A comparative study of the inferences of teachers and master students of Iranian English
language teaching in relation to fair judgment in academic achievement tests. Master Thesis. Iran, Khatam
University.
Kane M. (2010). Validity and fairness. Language Testing. 2010; 27(2):177-182. doi:10.1177/0265532209349467
Kane, Michael T. 2016. Explicating validity. Assessment in Education: Principles, Policy &
Practice.2016; 23(2), 198-211
Karami, H. (2013). The quest for fairness in language testing. Educational Research and Evaluation, 19 (2-3): 158-169.
Krippendorff, K. Reliability in content analysis: Some common misconceptions and recommendations. Human
communication research. 2004; 30(3), 411-433.
Kunnan, A. J. (2000). Fairness and justice for all. In: Kunnan A. J. (Ed.), Fairness and validation in language
assessment. Cambridge, UK: Cambridge University Press. 2000. p. 1–14.
Kunnan, A. J. (2010). Test fairness and Toulmin’s argument structure. Language Testing. 2010; 27 (2), 183-189.
Kunnan, A. J. Test fairness. In: Milanovic, M. & Weir C., (Eds.), European language testing in a global context:
Proceedings of the ALTE Barcelona Conference. Cambridge, UK: Cambridge University Press; 2004. p. 27–
48.
Kunnan, Antony John. Towards a model of test evaluation: Using the test fairness and test context frameworks.
In: Zsuzsa C. L, Multilingualism and assessment: Achieving transparency, assuring quality, sustaining
diversity. Proceedings of the ALTE Berlin Conference; 2008. p. 229-251.
Lingard B. Sellar, S. & Savage G. C. Re-articulating social justice as equity in schooling policy: The effects of
testing and data infrastructures. British Journal of Sociology of Education. 2014; 35 (5), 710-730.
McNamara T. and Ryan, K. Fairness versus justice in language testing: The place of English literacy in the
Australian citizenship test. Language Assessment Quarterly. 2011; 8(2):161-178.
Mehmandoost Z, Alavi, S. M, Keyvanpanah Sh. Evaluation of assessment literacy and evaluation of English
language university teachers in Iran. Linguistic Research in Foreign Languages. 2018; 8(2): 663-645. Persian.
Nisbet i. Fairness takes centre stage. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice. 2019; 26(1), 111-117.
qonsuli B. (2010) Design and validity of Persian language adequacy test. Research in Contemporary World
Literature. 15 (57). 130-115. Persian.
Ramsden, P. Learning to Teach in Higher Education (2nd eds). London: Routledge; 2003.
Sambell K., McDowell L, and Brown S. But is it Fair?: An Exploratory Study of Student Perceptions of the
Consequential Validity of Assessment. Studies in Educational Evaluation. 1997; 23: 349–371.
Shohamy E. The power of tests: a critical perspective on the uses of language tests. Harlow: Longman,2000.
Stone E. A, & Cook L. Fair Testing and the Role of Accessibility. In: Elliott Stephen N, Ryan J, Kettler Peter A. Beddow, and Alexander Kurz. Handbook of accessible instruction and testing practices. New York, NY: Springer.
2018; p. 59-73.
Tierney, Robin D. (2014). Fairness as a multifaceted quality in classroom assessment. Studies in Educational Evaluation.
. 43: 55-69.
Wallace, M., & Qin, Coral. Language Classroom Assessment Fairness: Perceptions from Students. LEARN
Journal: Language Education and Acquisition Research Network. 2021; 14(1), 492-521.
Weir, C.J.(2005). Language testing and validation: An evidence- based approach. Basingstoke: Palgrave
Macmillan.
Willingham W. A systemic view of test fairness. In: Messick S. J. Assessment in higher education: Issues of access,
quality, student development and public policy. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.Routledge, 2013. p. 213–
242.
Xi, X. How do we go about investigating test fairness? Language Testing.2010; 27, 147–170.
Yan J. Powerful tests, powerless test designers? Challenges facing the College English Test. Shanghai: Shanghai
Foreign Language Education Press.2008.

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از 22 تیر 1404