پرسش به مثابۀ ابزار کنترل در دادگاه (از ساختار تا کنش گفتار)

نوع مقاله : مقالات علمی پژوهشی

نویسندگان
1 استاد/ گروه زبان شناسی/ دانشکده ادبیات/ دانشگاه الزهرا/ تهران/ایران
2 پژوهشگر پسادکتری/ گروه زبان شناسی/ دانشکده ادبیات/ دانشگاه الزهرا/ تهران/ ایران
چکیده
مشخصه بارز گفتمان محاکمه عدم توازن قدرت میان مشارکین است، به گونه‌ای که اعمال قدرت به صورت یک طرفه از بازجو (اعم از بازپرس، قاضی و غیره) به مخاطب است. مهم‌ترین ابزار اعمال قدرت نیز کاربرد «پرسش» است که دارای مؤلفه کنترل‌کنندگی است. پژوهش حاضر به منظور واکاوی ابعاد مختلف گفتمان محکمه، به مطالعه جنبه‌های مختلف ساختاری، گفتمانی و کاربردشناختی پرسش در شعبه‌های مختلف کیفری، حقوقی و خانواده در دادگاه و دادسرای شهر دورود می‌پردازد. در بعد ساختاری انواع مشخصه‌های ساخت‌واژی-نحوی و در بعد کاربردشناختی نیز نوع کنش گفتاری گونه‌های مختلف پرسش مد نظر بوده است. در همین راستا با تلفیق رویکردهای کمی و کیفی به بررسی داده‌ها پرداختیم. نتایج حاکی از آن است که بیشترین میزان فراوانی کاربرد صورت‌های پرسشی مربوط به اطلاعی‌های محدود و بله/خیر می‌شوند. همچنین مشخص شد پرسش‌ها به جهت کاربردشناختی دارای سه نوع کنش گفتاری تنظیمی، تصدیقی و ارتباطی هستند. یافته‌ها مؤید آن است که برخی پرسش‌هایی که دارای کنش ارتباطی هستند توسط مشارکین عادی و با هدف شفاف‌سازی مطرح می‌شوند و بنابراین می‌توان در برخی موقعیت‌ها تغییر الگوی یک‌سویه پرسش‌گری بازجو مخاطب را مشاهده نمود. عمده پرسش‌هایی که از سوی افراد عادی مطرح می‌شوند ریشه در عدم آشنایی آنها با واژه‌های تخصصی حقوقی دارد که در برخی موارد می‌تواند تبعاتی چون عدم دفاع مطلوب را به همراه داشته باشد یا منجر به ایجاد تصویر گناه‌کار از آن‌ها شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


Adelswärd, V., Aronsson,K., Jönsson, L & Linell, P. (1987). The unequal distribution of interactional space: Dominance and control in courtroom interaction. Text - Interdisciplinary Journal for the Study of Discourse 7(4), 313–346.
Archer, D. (2005). Questions and Answers in the English Courtroom (1640–1760) :A sociopragmatic analysis. Amsterdam: John Benjamins Publishing Company.
Biber, D., Johansson, S., Leech, G., Conrad, S. & Finegan, E. (1999) Longman Grammar of Spoken and Written English, Harlow: Longman.
Cotterill, J.(2003) Language and Power in Court: A Linguistic Analysis of the OJ Simpson Trial, Basingstoke and New York: Palgrave Macmillan.
Danet, B. (1980). Language in the legal process. Law and Society Review, 14(3), 445-564. https://doi.org/10.2307/3053192
Danet, B and Bryna, B. 1980. Fixed Fight or Free-for-All? An Empirical Study of Combativeness in the Adversary System of Justice. British Journal of Law and Society 7(1), 36–60.
Drew, P & Heritage, J (Eds.). (1992). Talk at Work. Cambridge: Cambridge University Press.
Ellison, L. (2023). Exploring the influence of courtroom questioning and pre-trial preparation on adult witness accuracy. Australasian Policing, Vol. 15, No. 1, Mar 2023, 23-28.
Ilie, C. (2015). Questions and questioning. The International Encyclopedia of Language and Social Interaction. JohnWiley & Sons, Inc. DOI: 10.1002/9781118611463/wbielsi202
Gibbons, J. (2003) Forensic Linguistics: An Introduction to Language in the Justice System, Oxford: Blackwell.
Harris, S. (1984). ‘Questions as a mode of control in magistrates’ courts’, International Journal of the Sociology of Language, 49: 5– 28.
Heffer, C. (2005) The Language of Jury Trial, Basingstoke: Palgrave Macmillan.
Huddleston, R. & Pullum, G.K. (2002). The Cambridge Grammar of the English Language, Cambridge:
Cambridge University Press.
Mellinkof, D. (1963). The Language of the Law. . Boston: Little, Brown and Co.
Mortensen, S. (2020). A question of control? Forms and functions of courtroom questioning in two different adversarial trial systems. Scandinavian Studies in Language 11(1), https://tidsskrift .dk/sss.
Najafi, P, & Haghbin, F. (2020). Verbal strategies in interrogation interaction (an investigation in legal discourse). Language Related Research (LRR), 11 (4), 391- 418. [In Persian]
Pepper, S. (1918). What is introspection? The American Journal of Psychology, Vol. 29, No. 2, pp. 208-213 https://doi.org/10.2307/1413565
Piazza, R. (2002). “The pragmatics of conducive questions in academic discourse”. Journal of Pragmatics, 34, 509–527.
Quirk, R., Greenbaum, S., Leech, G., & Svartvik, J. (1972). A Grammar of Contemporary English. London: Longman.
Riley, R. G. (1986). An investigation of the formal and functional properties of utterances which can be identified as questions in asymmetrical contexts. Unpublished Ph.D. thesis. Nottingham Trent Polytechnic.
Searle, J. (1976). “The classification of illocutionary acts”. Language in Society, 5, 1–24.
Seuren, L. M. (2019). Questioning in court: The construction of direct examinations. Discourse Studies, 21(3), 340–357. https://doi.org/10.1177/1461445618770483
Shuy, R. (1995). “How a judge’s voir dire can teach a jury what to say”. Discourse and Society, 6(2), 207–222.
Sobhani S, Gorjian B, Mahmoudi K, Veysi E. (2023) Classification of Interrogating Defendants' Spoken and Written Discourse Markers in Courts based on the McMenamin's Forensic Linguistics Framework. Language Related Research, 14 (4) :63-93 [in Persian] URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-59373-fa.html
Stenström, A. 1988. Questioning in Conversation. Michel Meyer (ed.) Questions and Questioning. Berlin/New York: de Gruyter, 304–326. Tkacuková, T. (2010). Representing oneself: Cross-examination questioning: lay people as cross-examiners. In M. Coulthard & A. Johnson (Eds), The Routledge handbook of forensic linguistics (pp. 265-281). Routledge.
Ten Have, P. (2007) Doing Conversation Analysis: A Practical Guide. London, UK: SAGE.
Woodbury, H. (1984) ‘The strategic use of questions in court’, Semiotica, 48: 197– 228.

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از 22 تیر 1404