تأثیر کارکردهای شناختی بر روانی گفتار: شواهدی از بیماران بزرگسال آسیب دیدۀ نیمکرۀ راست

نوع مقاله : مقالات علمی پژوهشی

نویسندگان
1 گروه آموزش زبان انگلیسی و زبان شناسی، واحد کرمانشاه، دانشگاه ازاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
2 دانشیار گروه زبان انگلیسی و زبان شناسی، دانشکده زبان و ادبیات ، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران
3 گروه آموزش زبان انگلیسی و زبان شناسی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر کارکردهای شناختی بر روانی گفتار است. بدین منظور، برخی از کارکردهای شناختی و روانی گفتار در بیماران آسیب­دیده نیمکرۀ راست مورد ارزیابی قرار گرفت. ماهیتِ روش­شناختی پژوهش حاضر، توصیفی- تحلیلی بوده و جامعۀ آماری متشکل از 18 بیمار بزرگسال آسیب­دیدۀ نیمکرۀ راست و 18 فرد بزرگسال سالم است. برای ارزیابی عملکردهای شناختی و مهارت زبانی آزمودنی­ها از آزمون توجه انتخابی، آزمون حافظه وکسلر، آزمون رسم ساعت (غفلت بینایی) و آزمون روانی گفتار استفاده شد. تحلیل داده­های پژوهش به دو صورت آمار توصیفی و آمار استنباطی انجام شد. یافته­های پژوهش نشان داد که بین عملکرد افراد بزرگسال آسیب­دیده نیمکرۀ راست مغز و افراد بزرگسال سالم در آزمون­های شناختی تفاوت معنادار وجود دارد (05/0 P<). همچنین، در آزمون روانی گفتار نیز بین عملکرد افراد بزرگسال آسیب­دیدۀ نیمکرۀ راست مغز و افراد بزرگسال سالم تفاوت معنادار وجود دارد (05/0 P<). علاوه­براین، یافته­های پژوهش مشخص کرد که بین کارکردهای شناختی و روانی گفتار، همبستگی وجود دارد. همچنین، نتایج نشان داد که آسیب به نیمکرۀ راست مغز می­تواند منجر به اختلالاتی در کارکردهای شناختی افراد آسیب­دیدۀ نیمکرۀ راست مغز شود. به طورکلی، یافته­ها حاکی از آن است که اختلال در کارکردهای شناختی می­تواند باعث بروز مشکلاتی در مهارت­های زبانی شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


References
Backman, L., Small, B. J., & Wahlin, A. (2004). “Attributes for memory performance in adulthood: Age differences and mediation effects”. Aging, Neuropsychology and Cognition, 11(1), 212-244.
Barker, M. S., Young, B., & Robinson, G. A. (2017). “Cohesive and coherent connected speech deficits in mild stroke”. Brain and Language, 168, 23–36.
Brookshire, R.H., & McNeil, M. R. (2014). Introduction to Neurogenic Communication Disorders-E-Book. 2014: Elsevier Health Sciences.
Chitsaz, A., & Khatounabadi, S. A. (2001). “Speech and Language Disorders in CVA Patients and Their Comparison with Brain CT Scan Evidence During Hospitalization”. Journal of Research in Medical Sciences, 6(3): 256-257. [In Persian]
Coppens, P. (2016). Aphasia and related neurogenic communication disorders. Jones and Bartlett Publishers.
LaPointe, L., (1997). Aphasia and related neurogenic communication disorders. New York: Thieme.
Ferré, P., Fonseca, R. P., Ska, B., and Joanette, Y. (2012). Communicative clusters following a right hemisphere stroke: Are there universal clinical profiles? Folia Phoniatrica et Logopaedica, 64(4), 199-207.
Gabbatore, I., Parola, T., Francesca M., Federico, M., Gindri, P., & Sacco, K. (2015). “Linguistic, extralinguistic and paralinguistic abilities in patients with right hemisphere damage (RHD)”. Proceedings of the EuroAsianPacific Joint Conference on Cognitive Science. V141, 647-679.
Jamalinia, S. (2015). Designing a proverb comprehension test in Persian-speaking adults and investigating its psychometric properties. Master's thesis, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran. [In Persian]
Joanette Y., & Goulet, P. (1998). Right hemisphere and the semantic processing of words: Is the contribution specific or not? In E. Visch-Brink (Ed.), Linguistic levels in aphasia, pp:19-34 San Diego: Singular Publishing Group Inc.
LaPointe. L (2011). Aphasia and Related Neurogenic Language Disorders. Fourth Edition. Publisher: Thieme Medical Publishers, Inc.
Mansouri B., & Raghibdoust S. (2008). “The Assessment of Cognitive and Linguistic Function of Left and Right Hemispheres in Persian Speaking Patients with Brain Damage”. Advances in Cognitive Sciences, 10 (1) :37-50 [In Persian]
Maxim, J. (1999). Aging and language. In: F. Fabbro (Ed.). Concise Encyclopedia of Speech Language Pathology. Oxford: Elsevier.
McDonald, S. (2000). “Exploring the Cognitive Basis of Right-Hemisphere Pragmatic Language Disorders”. Brain and Language 75: 82–107.
Metuki, N., and Lavidor, M. (2013). Applying advancements in neurolinguistic research to enhance semantic processing via cognitive training. Journal of Neurolinguistics, 26, 662–690.
Mohammad Zamani S, Jalilevand N, Ashayeri H., & Ghorbani A L. (1400). “Comparison of Right Hemisphere Damage Patients and Normal Adults in Some Linguistic Performances”. Koomesh Journal, 24 (1) :84-94
Nilipour, Reza (2011). Linguistics and pathology of language. Hermes publisher. [In Persian]
Pinker, S. (2014). Interrelationship of Language and Cognitive Development. Encyclopedia of Language Development. pp. 284-291.
Ghoreishi, Z. S. (2002). “A comparative study of the understanding of proverbs, polysemous words and metonymic meaning in right and left hemisphere brain lesion patients in normal adults”. Master's thesis in speech therapy, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran. [In Persian]
Ghoreishi, Z. S., Mahmoodi Bakhtiari, B., Shiani, A., & Yunesian, Sh. (2012). “A Case Report of a Persian Patient with Crossed Aphasia: Agrammatism after Right Hemisphere Lesion”. Rehabilitation, 13(2): 18-24
Shekaramiz M., & Raghibdoust S. (2015). “Idiom Comprehension in Persian Aphasic Patients”. LRR, 6 (6) :185-200 [In Persian]
Sherratt, S., & Bryan K. (2012). “Discourse production after right brain damage: Gaining a comprehensive picture using a multi-level processing model”. Journal of Neurolinguistics, 25, 213–239.
Shipley, K.G., & McAfee, J. G. (2015). Assessment in speech-language pathology: A resource manual. Nelson Education.
Sobhani-Rad, D., Ghorbani, A., Ashayeri, H., Jalaei, S., & Mahmoodi-Bakhtiari, B. (2014). The assessment of pragmatics in Iranian patients with right brain damage. Current Journal of Neurology, 13(2), 83-87.
Sohrabi H R, Ashayeri H., & Nasr, M. (1998). “Retrieving from Visual Memory in Schizophrenics Right Hemisphere Brain Damaged and Normal Group”. IJPCP, 4 (2) :21-31[In Persian]
Tobin, L. R., & Hinckley, J. J. (2005). Cognition and discourse production in right hemisphere disorder. Journal of Neurolinguistics, 18, 461–477.
Weiner, F.F., K.E. Ketzenberger, & Byrns, G. (2017). American Speech‐Language‐Hearing Association. Encyclopedia of Special Education: A Reference for the Education of Children, Adolescents, and Adults with Disabilities and Other Exceptional Individuals.
Zimmermann, N., Scherer, L., Ska, B., Joanette, Y., & Fonseca, R. (2011). “Verbal fluency tasks: Does time matter for identification of executive functioning and lexical semantic deficits following right brain damage?” Procedia Social and Behavioral Sciences, 23, 211-212.

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از 22 تیر 1404