تحلیل فرآیندهای گفتمانی در سوره شمس از منظر نشانه معنا شناسی (مبتنی بر الگوی تنشی)

نوع مقاله : مقالات علمی پژوهشی

نویسنده
دانشیار گروه زبان و ادبیات عربی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
چکیده
رویکرد نشانه -معنا شناسی، برایند نشانه شناسی ساختارگرا و تحلیل گفتمان روایی است که در فرایند تولید معنا به عوامل حسی و ادراکی توجه دارد. این رویکرد، حاصل سلسله تحولاتی است که در بیش از یک قرن گذشته در حوزه مطالعات نشانه شناسی رخ داده که از نشانه شناسی فلسفی پیرس و نشانه شناسی زبانی سوسور آغاز می‌شود، با نشانه شناسی گفتمانی گرمس تکامل می‌یابد و با تأثیر پذیری از دانش پدیدارشناسی وارد نشانه شناسی پسا گرمسی می‌شود. نشانه معنا شناسی یکی از دقیق‌ترین رویکردها برای تحلیل فرایند تولید معنا است. از این رویکرد می‌توان برای بررسی متونی دینی از جمله قرآن کریم نیز بهره گرفت.

امروزه در مطالعات قرآنی بر خلاف گذشته، رویکرد کلی‌نگر مطرح است که این کتاب مقدس را بر خلاف نگاه جزئی‌نگر نقد و بلاغت سنتی، کلیتی منسجم و یکپارچه درنظر می‌گیرد که بین آیات و سوره‌های آن، ارتباطی انداموار برقرار است. دراین مقاله کوشیده‌ایم با استفاده از نشانه معنا شناسی پساگرمسی (مبتنی بر الگوی تنشی) که توسط حمیدرضا شعیری در ایران معرفی شده به بررسی و تحلیل فرایندهای تولید معنا در سوره مبارکه شمس بپردازیم. نتایج تحقیق نشان می‌دهد در این سوره با دو الگوی صعودی و نزولی مواجه هستیم. در هشت آیه اول که یازده سوگند ذکر شده، افزایش همزمان فشاره‌های عاطفی و گستره‌های شناختی رخ می‌دهد و در ادامه تا پایان سوره با بیان جواب قسم و سرگذشت نافرمانی و عقوبت قوم ثمود، با کاهش فشاره‌ها و افزایش گستره‌ها مواجه هستیم.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


The Holy Quran
Ahmadlou ,Z & Khalifa Shoushtari, M,E. (2021). Function s of Rhetoric in Conveying the Concept of Self-Purification in Surah Ash-Shams. Literary Qura’nic Researches. 9(2). 1-20. [In Persia]
Ahmadi,B. (2001). The text structure and textual interpretation. Tehran. Markaz Publishing. [In Persian]
AL-Shari. A. (2004). The Strategies of Discourse. Beirut. Dar Al-kotob AL-Jadid.[In Arabic]
Bint Al-Shati, A. (1971). Miracle of Eloquence in the Holy Quran. Cairo. [In Arabic]
Dastranj, F; Zolfaghari,M. (2020). An Analysis of the Structure of Surah Ash-Shams Based on John Searle's Speech Act Theory. Literary Qura’nic Researches. 71-94. [In Persian]
Fallah,E; Shafi' Pour,S. (2018). Critical Discourse Analysis of Sura "Shams" Based on the Model of Fairclough‌. Journal of Qur’anic interpretation and language. 7(1). 29-42. [In Persian]
Fotoohi.M. (2007) A Critical Look on the Theoretical Principles and Methods of Traditional Rhetoric. 3. 9-37. [In Persian]
Fontanille,J.(2006). The Semiotics of Discourse. Heidi Bostic(trans). New York. Peter Lang Publishing.
Ghaeminia,A. (2010). Biology of the Text. Tehran: Institute of Islamic Culture and Thought. [In Persian]
Gherati,M. (2009). Tafsire Noor. Tehran. [In Persian]
Juneghani, M.A. (2007). A Survey of the Theoretical Frameworks of Discourse Engagement and Disengagement. Journal of Narrative Studies.1. 1-25 [In Persian]
Khorasani,F. (2010). Investigation of the structure of the Siavash story on Base of Greimas’s Narrative Semantic. Thesis submitted for the degree of Master of Science. Tarbiat Modares University. [In Persian]
Matouri,A. (2016). A Research on Stylistics of the Surah Ash-Shams. Horizon of Islamic Civilizations. 18 (2). 73-88. [In Arabic]
Makaryk, I,R. (2006). Encyclopedia of Contemporary Literary Theory. Translated by Mohajer,M & and Nabavi,M. [In Persian]
Mir,M & Abd Al-Raof.H.(2017).Studding Quran as a literary work. Mustansir Mir & Abdul-Raof,Hussein. Gathered and translated to Persian by Horri,A. Tehran. Niloofar.[In Persian]
Nasiri,R; Amiri, M. (2018). Semiotic Analysis of the Tensive Model in the Story of the Be'atat (Resurrection) of Moses (AS) in Surah al-Taha. Language Related Research. 9 (4). 33-59. [in Persian]
Paktchi,A & Shairi,H.R & Rahnama,H. (2015).Tensive Semiotics of Discourse in Surat Al-Qāriah; A New Approach in Semiotics of the Qurānic Discourse. Language Related Research. 4(25). 39-68. [In Persian]
Qutb,S.(2003).Fi Zilal Al Quran. Beirut. Dar Al-Shorough. [In Arabic]
Sadat Mostadavim, S.H; Shairi & Rahnama,H. (2013). Tensive Semiotics of "Kiramat" (dignity) in the Quranic Discourse. Journal of Our’anic interpretation and language. 1 (2). 24-42. [In Persian]
Safavi, Kourosh. (2015). Introduction to Semiotics of literature. Tehran: Elmi publishing.[In Persian]
Shairi,H.R. (2002). Basics of Modern Semantics. Tehran. Samt. [In Persian]
Shairi. H.R. Wafaei.T.(2010). A way to fluid Semantics. Tehran. Elmi va Farhangi. [In Persian]
Shairi.H.R. (2005). An Examination of the Basic Role of Perception in Meaning Production. Human Sciences. 45-46. 115-130. [In Persian]
Shairi.H.R. (2005) Study the Tensive Process of Literary discourse. Foreign Language Research. 25. 178-204.[In Persian]
Shairi. H.R. (2006). Semiotic Analysis of Discourse. Tehran:Samt. [In Persian]
Shairi. H.R. (2007). Study the types of Discourse systems from the semiotic perspectives. Collection of articles of Allameh Tabatabaie University. 219. 106-119. [In Persian]
Shairi.H.R. (2007). The Dialogue Between Semiology and Phenomenology as a Strategy for Analyzing the Literary and Artistic Discourses. Adab Pazhuhi. 3. 61-81. [In Persian]
Shairi. H.R. (2016). Semiotics of Literature. Tehran. Tarbiat Modares University Press. [In Persian]
Sharifi.H.R; Najmoddin,F.(2014). The Discourse Semiotics Analysis of Sura al-Rahman (based on Fontanille Tension Model). Journal of Qur’anic interpretation and language. 3 (1). 47-72. [In Persian]
Shafiei Kadkani, M.A.(2012). Resurrection of the words. Tehran. Sokhan. [In Persian]
Shiarzi,M. (1992). Tafsier Nemmoneh. Tehran. Dar Alkotob Eslamiyah. [In Persian]
Sojoodi,F. (2004). Applied Linguistics. Tehran: Qesseh Publishing. [In Persian]
Tabassom, Z. (2022). study the rhetoric points in Sura Shams. Arabic Language studies. (6) 35-48. [In Persian]
Tabatabaie.M.H.(1995). Al-Mizan. Traslated to Persian by Mouasavi. M,B. Qum. [In Persian]

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از 22 تیر 1404