تاثیر بکارگیری نمودار زبانی kwl‌.در کلاس برخط بر یادگیری معنادار قواعد زبان عربی دانشجویان کارشناسی

نوع مقاله : مقالات علمی پژوهشی

نویسندگان
دانشگاه تربیت مدرس
چکیده
اقبال روزافزون مراکز آموزشی به آموزش مجازی و کلاس‏های برخط ضرورت توجه به کیفیت این نوع آموزش را به منظور یادگیری عمیق و معنادار با استفاده از روش‏ها و راهبردهای نوین آموزشی هرچه بیشتر نمایان می‏کند. این پژوهش در نظر دارد تاثیر راهبرد k.w.l که یکی از راهبردهای فراشناختی آموزشی است و بر اساس نظریه سازاگرایی به منظور یادگیری معنادار توسط اوگل مطرح گردید را در کلاس برخط آموزش قواعد زبان عربی بررسی نماید تا میزان اثربخشی آن را در یادگیری بر خط معنادار قواعد عربی بسنجد. روش پژوهش نیمه آزمایشی با استفاده از طرح پیش‏آزمون و پس‏آزمون و دو گروه کنترل و آزمایش انتخاب شد که به صورت مجازی آموزش دیدند. جامعه آماری شامل 34 نفر از دانشجویان نیم­سال اول کارشناسی دانشگاه دولتی خوارزمی (1400ش) بود. تجزیه ‌و تحلیل داده‌ها باSPSS انجام ‏شد. آزمون‏ها به صورت شفاهی و تصویری وتک تک با پلتفرم گوگل میت و بیگ بلوباتن انجام شد. جهت تعیین وجود یا عدم وجود تأثیر بین متغیرها و برآورد و تعمیم نتایج به‌دست‌آمده از حجم نمونه به جامعه آماری از آزمون تحلیل کوواریانس ترکیبی با اندازه‌های مکرر(GLMRM) برای بررسی و ارزیابی داده‌های پژوهش استفاده شد. با توجه به نتایج، میانگین نمرات پیش‌آزمون متغیر‌ قواعد عربی در گرو‌ه‏های کنترل و آزمایش به ترتیب برابر با 2.40 و 2.04 می‌باشد که این میانگین‌ها در پس‌آزمون این گروه‌ها به ترتیب برابر با 2.55 و 3.01 گزارش شده‌اند و دارای تفاوت قابل توجهی در پیش‌آزمون و پس‌آزمون بوده و شاهد افزایش چشمگیر میانگین متغیر ‌قواعد عربی در پس‌آزمون گروه آزمایش می‌باشیم.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


Abu Raihan, M & Seung Loc, H. (2012). Technology Integration for Meaningful Learning–the Constructivist View. Bangladesh Education Journal, 11(1), p.17-37.
Betancur, M & King, G. G. (2014). Using mind mapping as a method to help ESL/EFL students connect vocabulary and concepts in different contexts. TRILOGÍA. Ciencia. Tecnología y Sociedad, 10. P. 69-85.
Dabbagh, N. & et al. (2019). meaningful online learning. new York: Routledge.
Fatmawan, A.R. & et al. (2023). The Know-Want-Learn (KWL) Strategy to Improve Narrative Text in Junior High School Student. Jurnal of English Development, 3(2), p. 80-89.
Langacker, R.W. (2008). Cognitive Grammar. A Basic Introduction, new York: oxford university press.
Mystakidis, S. &et al. (2019). The Patras Blended Strategy Model for Deep and Meaningful Learning in Quality Life-Long Distance Education. The Electronic Journal of e-Learning, ACPIR, P. 66-78.
Mystakidis, S. & et al. (2021). Deep and Meaningful E-Learning with Social Virtual Reality Environments in Higher Education, A Systematic Literature Review, p.1-25.
Naidu, s. (2003). e-learning, A Guidebook of Principles, Procedures and Practices, india: new dehli.
Nurul Asri, A. (2014). Implementing KWL strategy in teaching reading for non-english department students. The 61 TEFLIN International Conference. UNS Solo malang, P. 477-480.
Sinambela, E. & et al. (2015). Improving Students’Reading Comprehension Achievement by Using K-W-L Strategy. English Linguistics Research, 3(4). P.13-26.
Tierney, R.J. & readence, J. E. (2005). reading sterategies and practices a comprehention. USA: person.
Widyari, N. K. R. & et.Al. (2022). Teaching Reading with KWL Strategy during Online Learning. JOES journal of educational study, 2(10), p. 177-186.
Williams, J. D. (2005). The Teacher’s Grammar Book. Londen: Lawrence Erlbaum Associates.
Translated references
Abdul Majeed, H. And Alani, M. (2015) Interactive e-learning, Amman: Academic Book Center.
Abu Ajama, c. (2019). The effect of using the previous and acquired knowledge strategy in developing critical thinking skills in the subject of the Arabic language for ninth grade students in Jordan. Journal of Educational and Psychological Sciences, 3 (31).
Abu Al-Haj, S. and Mosalehe, h. (2016). Active learning strategies. Dubai: Dibonu Center for Thinking.
Abu Amsha, K. and Degran. (2017). Training guide of teaching the Arabic language skills and its elements to non-native speakers, theory and practice. Riyadh: Dar Al-Wojooh for publication and clarification.
Aghazadeh, M. (2018). New teaching methods. Tehran: Aizh.
Al-Harbi, F. (2021). The effect of using the k.W.L strategy on the academic achievement of sixth grade students in Arabic grammar in the Qassim region. The Arab Journal for Scientific Publication ((AJSP, 4 (36). 469-481.
Attia, M. (2009). Comprehensive and new quality in teaching, Amman: Dar Al-Safa for publishing.
Brown, h. d. (2014). Principles of language learning and teaching. Translated by A. Chegini(2016). Tehran: Rahnama.
Davaliti- Myanduab, A. & Et al. (2017). The effect of KWL educational strategy on students' academic motivation and academic progress in religion and life. Educational Leadership and Management Quarterly, 3(12), 109-122.
Yahiavi Farkoosh, M. and Pourzahedi Farkoosh, A. (2016). Virtual and electronic training. 1, Tehran: SACO.

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از 22 تیر 1404