تحلیل شاخص های موثر در گفتمان کنش محور ورزشی

نوع مقاله : مقالات علمی پژوهشی

نویسندگان
عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور
چکیده
در حوزه تحلیل و بررسی گفتمانهای مختلف، گفتمان کنش محور ورزشی گفتمانی متمایز است که محل تحقیق و پژوهش محققان زبانشناسی و علوم ورزشی بوده است. اینکه چه عناصر و شاخص هایی دراین نوع گفتمان مستتر و موثر هستند و آیا این گفتمان واژگان کلیدی نظام روایی مبتنی بر کنش یعنی کنش،ارزش،تغییر را در برمی گیرد محل پژوهش است. براین اساس روایت های کنش محور غالبا برنامه محور و هدفمند عمل می کنند و کنش گران با آگاهی نسبت به ارزش های آن گتمان در جهت تصاحب آنها حرکت می کنند. گفتمان ورزشی نیز مانند هر گفتمان دیگری دارای ارزش ها، کنش گران ورزشی و رسانه ای است. پرسش اصلی پژوهش حاضر عبارتست از اینکه آیا عنصر کلیدی گفتمان کنش محور در گفنمان ورزشی نیزمستتر است؟ و اینکه ارزش ها و شاخص های موثر فرهنگی در گفتمان ورزشی کدامند؟ روش‌گردآوری‌اطلاعات‌در‌تحقیق‌حاضر‌به‌صورت‌میدانی‌بود‌که‌توسط‌محققان ‌انجام‌شد‌ و به صورت شفاهی و براساس پرسشنامه محقق ساخته از پانزده مربی ورزشی در حوزه ورزش آمادگی جسمانی مصاحبه انجام شد و در مصاحبه 13 به طور تقریبی اشباع نظری شکل گرفت و جهت اطمینان دو مصاحبه دیگر نیز انجام گرفت و در نهایت با تعدا 15 مصاحبه در تحقیق حاضر تجزیه تحلیل روی نتایج صورت پذیرفت. یافته ها حاکی از آن است که گفتمان کنش محور ورزشی واجد ویژگیهای یک گفتمان کنش محور است از یافته های مهم دیگر این پژوهش این است که لازمه تحقق یک گفتمان ورزشی آگاهی و برجسته سازی شاخص های مختلف این گفتمان است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


1. Ahmadi Kalate Ahmad, Z.(2016). Study of Narrative and Non-narrative Elements in Sport Newspaper Discourse. Language Art,1(1): pp. 59-80, 2016, Shiraz, Iran.DOI: 10.22046/LA.2016.04. https://sportmedia.journals.pnu.ac.ir/article_5036.html?lang=en
2. Arabnarmi, B,.(2018).Sport Development in TV; a Study by Discourse Theory Approach. Communication Management in Sport Media. Volume 5, Issue 4 - Serial Number 20. 53-62.https://sportmedia.journals.pnu.ac.ir/article_5036_570d41aaf1d85aa3e62ad6d9310cb20e.pdf?lang=en
3. Asadi, M. & A. golfam & A,. Asghar Soltani(2022). Metaphorical conceptualization in sports discourse of football in Iran through corpus approaches to critical metaphor analysis. Sport Management Studies. Volume 14, Issue 73 - Serial Number 73.Pages 287-314. https://doi.org/10.22089/smrj.2022.11802.3549.
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_2991_0492ef7b3c40e2cf54855d4d1918e0b8.pdf?lang=en
4. Banks (Editor) James A., Cherry A. McGee Banks (Editor)(2010). Multicultural Education: Issues and Perspectives.Wiely & Sons Inc.USA. https://www.wiley.com/en-us/Multicultural+Education%3A+Issues+and+Perspectives%2C+10th+Edition-p-9781119511564
5. Barnhil,C, R. & N, L. Smith & B, D. Oja(2021). Organisational behaviour in sport management.Pagrave Macmillan.Springer Nature. https://www.amazon.com/Organizational-Behavior-Sport-Management-Understanding/dp/3030676110
6. Bayram,M.(1997).Teaching and assessing intercultural communicative competence.Multilingual Matters, Clevedon. https://www.scirp.org/reference/referencespapers?referenceid=1524544
7. Carneiro, R,L.(1972)." Cultural adaptation". The encyclopedia of the social sciences.p 551. https://www.encyclopedia.com/social-sciences-and-law/anthropology-and-archaeology/anthropology-terms-and-concepts/culture
8. Ferdowsi, M, S,. &E,. veysi &H,. Hoseini(2022). Speech Act Analysis of Iranian Pro League Football Coaches and team players Depending on Austin and Searle’s Model. Sport management and development. Volume 11, Issue 1 - Serial Number 29.Pages 1-22. 10.22124/jsmd.2022.5738. https://jsmd.guilan.ac.ir/article_5738.html?lang=en
9. Kaplan, S. & S, W. Langdon (2012). Chinese fandom and potential marketing strategies for expanding the market for American professional sports into China. International Journal of Sports Marketing and Sponsorship. 14(1):7-21.DOI:10.1108/IJSMS-14-01-2012-B002. https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/IJSMS-14-01-2012-B002/full/html
10. Knapp,k et al.(2009).Handbooks of applied linguistics: handbook of foreign language communication and learning.Mouton de Gruyter,Berlin. Knapp,k et al.(2009).Handbooks of applied linguistics: handbook of foreign language communication and learning.Mouton de Gruyter,Berlin.
11. Panahi,M,H(1997). Degargooni e Farhangi va Zaminehaye Nofooze Anasore Farhangee Biganeh.Farhang journal22 va 23. https://www.sid.ir/paper/434894/fa
12. Rabiei, F.& F,. Afroogh, & M, S,. Afroozeh (2023). Analysis of school sports discourse in Iran. Research on Educational Sport. Volume 11, Issue 30. Pages 107-138. https://doi.org/10.22089/res.2022.11947.2211. Rabiei, F.& F,. Afroogh, & M, S,. Afroozeh (2023). Analysis of school sports discourse in Iran. Research on Educational Sport. Volume 11, Issue 30. Pages 107-138. https://doi.org/10.22089/res.2022.11947.2211
13. Shairi H, R.& B. Mahmoodi Bakhtiari & M. Sabzevari(2023). Dictionary of the world of meaning and semiosis. Logos publication. https://www.iranketab.ir/book/108220-explanatory-culture-of-the-world-of-sign-and-meaning
14. Shairi, H.(2016).Semiotics of literature: Theories and practices of literary discourse regimes. Tarbiat Modares University.
15. Taleghani, M,. & Z, H,. Someeh &A,. Mohajeri(2022). Analysis of the dominant discourse on women's championship sports in the country (with emphasis on the championship during of the 90 decade). Quarterly Journal of Woman and Society. Volume 13, Issue 50 - Serial Number 50.Pages 151-168. 10.30495/jzvj.2022.28496.3614. https://jsm.ut.ac.ir/article_83952.html?lang=en
16. Vago,S (1989).Daramadi bar Theoriha va Modelhaye Tagheerate Ejtemaeee.Translated by Gharavizad,A(1373).Jahad daneshgahi publication.Tehran. http://www.lib.ir/fa/books/?ids=53808358,77586419&p=1

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از 22 تیر 1404