تحلیل شاخص‌های مؤثر در گفتمان کنش‌محور ورزشی

نوع مقاله : مقالات علمی پژوهشی

نویسندگان
1 استادیار علوم ورزشی، عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2 استادیار زبان‌شناسی، عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
10.48311/LRR.16.6.8
چکیده
  در حوزۀ تحلیل و بررسی گفتمان‌های مختلف، گفتمان کنش‌محور ورزشی گفتمانی متمایز است که محل تحقیق و پژوهش محققان زبان‌شناسی و علوم ورزشی بوده است. اینکه چه عناصر و شاخص‌هایی در این نوع گفتمان مستتر و مؤثر هستند و آیا این گفتمان واژگان کلیدی  نظام روایی مبتنی بر کنش یعنی کنش، ارزش، تغییر را دربرمی‌گیرد محل پژوهش است. براین اساس روایت‌های کنش‌محور غالباً برنامه‌محور و هدفمند عمل ‌می‌کنند و ‌کنش‌گران با آگاهی نسبت به ارزش‌های آن گفتمان در جهت تصاحب ‌آن‌ها حرکت ‌می‌کنند. گفتمان  ورزشی نیز مانند هر گفتمان دیگری دارای ارزش‌ها، ‌کنش‌گران ورزشی و رسانه‌ای است. پرسش اصلی پژوهش حاضر عبارت است از اینکه آیا عنصر کلیدی گفتمان کنش‌محور در گفتمان ورزشی نیز مستتر است؟ و اینکه ارزش‌ها و شاخص‌های مؤثر فرهنگی در گفتمان  ورزشی کدامند؟ روش ‌گردآوری‌ اطلاعات‌ در ‌تحقیق‌ حاضر ‌به‌صورت ‌میدانی ‌بود ‌که‌ توسط‌ محققان ‌انجام‌ شد‌ و به صورت شفاهی و براساس پرسش‌نامۀ محقق‌ساخته از پانزده مربی ورزشی در حوزۀ ورزش آمادگی جسمانی مصاحبه انجام شد و در 13 مصاحبه به‌طور تقریبی اشباع نظری شکل گرفت و جهت اطمینان دو مصاحبۀ دیگر نیز انجام گرفت و درنهایت با تعداد 15 مصاحبه در تحقیق حاضر تجزیه و تحلیل روی نتایج صورت پذیرفت. یافته‌ها حاکی از آن است که گفتمان ورزشی واجد ویژگی‌های یک گفتمان کنش‌محور است. از یافته‌های مهم دیگر این پژوهش این است که لازمۀ تحقق یک گفتمان ورزشی آگاهی و برجسته‌سازی شاخص‌های مختلف این گفتمان است.
 

کلیدواژه‌ها

موضوعات


·       Ahmadi Kalate Ahmad, Z. (2016). Study of narrative and non-narrative elements in sport newspaper discourse. Language Art,  1(1), 59–80. https://sportmedia.journals.pnu.ac.ir/ article_5036.html?lang=en
·       Arabnarmi, B. (2018). Sport development in TV; a study by discourse theory approach. Communication Management in Sport Media, 5(4), 53–62. https://sportmedia.journals.pnu.ac.ir/article_5036_570d41aaf1d85aa3e62ad6d9310cb20e.pdf?lang=en
·       Asadi, M., Golfam, A., & Asghar Soltani, A. (2022). Metaphorical conceptualization in sports discourse of football in Iran through corpus approaches to critical metaphor analysis. Sport Management Studies, 14(73), 287–314. https://doi.org/10.22089/smrj. 2022.11802.3549
·       Banks, J. A. (Ed.), & Banks, C. A. M. (Ed.). (2010). Multicultural education: Issues and perspectives. Wiley & Sons Inc.
·       Barnhill, C. R., Smith, N. L., & Oja, B. D. (2021). Organisational behaviour in sport management. Palgrave Macmillan, Springer Nature.
·       Byram, M. (1997). Teaching and assessing intercultural communicative competence. Multilingual Matters.
·       Carneiro, R. L. (1972). Cultural adaptation. In The encyclopedia of the social sciences (Vol. 3, p. 551). Macmillan.
·       Ferdowsi, M. S., Veysi, E., & Hoseini, H. (2022). Speech act analysis of Iranian Pro League football coaches and team players depending on Austin and Searle’s model. Sport Management and Development, 11(1), 1–22. https://jsmd.guilan.ac.ir/article_ 5738.html?lang=en
·       Kaplan, S., & Langdon, S. W. (2012). Chinese fandom and potential marketing strategies for expanding the market for American professional sports into China. International Journal of Sports Marketing and Sponsorship, 14(1), 7–21. https://doi.org/ 10.1108/IJSMS-14-01-2012-B002
·       Knapp, K., & Seidlhofer, B. (Eds.). (2009). Handbooks of applied linguistics: Handbook of foreign language communication and learning. Mouton de Gruyter.
·       Panahi, M. H. (1997). Degargooni e Farhangi va Zaminehaye Nofooze Anasore Farhangee Biganeh [Cultural transformation and the contexts of the infiltration of foreign cultural elements]. Farhang Journal, 22-23, 115–140. https://www.sid.ir/ paper/434894/fa
·       Rabiei, F., Afroogh, F., & Afroozeh, M. S. (2023). Analysis of school sports discourse in Iran. Research on Educational Sport, 11(30), 107–138. https://doi.org/10.22089/res. 2022.11947.2211
·       Shairi, H. R., Mahmoodi Bakhtiari, B., & Sabzevari, M. (2023). Dictionary of the world of meaning and semiosis. Logos Publication. https://www.iranketab.ir/book/108220-explanatory-culture-of-the-world-of-sign-and-meaning
·       Shairi, H. R. (2016). Semiotics of literature: Theories and practices of literary discourse regimes. Tarbiat Modares University.
·       Taleghani, M., Someeh, Z. H., & Mohajeri, A. (2022). Analysis of the dominant discourse on women's championship sports in the country (with emphasis on the championship during of the 90 decade). Quarterly Journal of Woman and Society,  13(50), 151–168.
https://doi.org/10.30495/jzvj.2022.28496.3614
·       Vago, S. (1989). Daramadi bar Theoriha va Modelhaye Tagheerate Ejtemaeee [A survey of social change theories and models] (A. Gharavizad, Trans.). Jahad Daneshgahi Publication. (Original work published 1980)