The semiotics of "gender" in the proverbs of the Tati language based on the triple model of Charles Sanders PierceAbstract

Document Type : مقالات علمی پژوهشی

Authors
1 Associate Professor of Persian Language and Literature, Department Faculty of Humanities, Kosar University of Bojnord, Bojnord, Iran
2 Assistant Professor of Persian Language and Literature, Department Faculty of Humanities, Kosar University of Bojnord, Bojnord, Iran.
Abstract
In semiotics, the denotative relationship is established between the three aspects of the sign, the object, and the interpretation of the same sign, and symbolic processes find endless meanings and this relationship classifies the symbolic, indexical and iconic species. Proverbs are taken from the context of a linguistic community that form multiple meanings and show gender construction. with semiotic studies, the significations of the opposition between man and woman in proverbs can be investigated. In this article, the concept of gender in proverbs of Tati language is investigated with Peirce's semiotic model in order to evaluate and analyze the reflection of their linguistic elements in all kinds of signs. Based on the result, Tati proverbs are mostly in the form of symbolic signs. The highest frequency is objectification and then otherness. The symbolic contrast between male and female gender and the discourse order and hierarchical position of this concept in the form of ideas of superiority/inferiority, value/worthless, human/animal, authoritarianism/weakening, center/periphery, self/other, norm/abnormal, friend/ Enemy and Dominant/Dominant have been classified and conceptualized. This opposition represents the idea of the otherness of the female gender and the superiority of the male gender over it as a dominant discourse. Based on this, the gender structure of this concept can be shaped in relation to the language type of Tat tribes of Northern Khorasan.

Keywords

Subjects


احمدی، ا.، نودهی، ک. و میرانی، ا. (1402). «شناخت مفهوم خشونت پنهان علیه زنان در رمان «هما» براساس دو شاخص کلان کلامی و غیرکلامی» جستارنامه ادبیات تطبیقی، 7 (23)، 113- 147.
افلاک‌سیر، ع. و ابراهیمی، ف. (1393)، «خود شیء‌انگاری و رابطه آن با افسردگی و عزّت نفس در گروهی از دانشجویان دختر دانشگاه شیراز»، مطالعات اجتماعی روان‌شناختی زنان، سال 12 (1)، 31- 44.
اکبرزاده، ه. ، امینی، ا. (1399). فرهنگِ امثالِ مردم سنخواست. مشهد: نشر دستور.
ایمانی، آ.، کسایی، غ.ر و اسلامی راسخ، ع. (1394). «زن در ضرب‌المثل‌های فارسی: رویکرد تحلیل گفتمان انتقادی»، پژوهشنامۀ زنان، 6 (3)، 25- 44.
بهرامی برومند، م. (1399). از زنان پرده‌نشین تا بدن‌های رام. تهران: لوگوس.
چندلر، د. (1394). مبانی نشانه‌شناسی. ترجمۀ م. پارسا. تهران: سورۀ مهر.
دهخدا، ع.ا. (1368). لغت‌نامه. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
زندی، ب.، بحرینی، م.، سبزواری، م. و مهدی بیرقدار، ر. (1397) «بررسی اجتماعی ـ شناختی تابو و حسن تعبیر در ساختارهای عبارات، اصطلاحات و ضرب‌المثل‌های فارسی و انگلیسی». جستارهای زبانی، 9 (6)، 317- 334.
سالاری‌فر، م.ر. (1389). خشونت خانوادگی علیه زنان، بررسی، علل و درمان با نگرش به منابع اسلام. قم: نشر هاجر.
سانتاگ، س. (1400). جستارهایی دربارۀ زن. ترجمۀ آ. جوادزاده. تهران: نیماژ.
شریفی، ش. و دریق گفتار، س. (1395). «بررسی نمود تفاوت‌های جنسیتی ایدئولوژیک در جامعه، در دو دوره کشف و اشاعه حجاب». مجله تحلیل اجتماعی نظم و نابرابری اجتماعی (پژوهشنامه علوم انسانی)، 18 (1)، 153- 184.
شعیری، ح.ر. (1392). نشانه- معناشناسی دیداری: نظریه و تحلیل گفتمان هنری. تهران: سخن.
صادقی فسایی، س. و نیکدل، ن. (1395). «تحلیل جنسیتی از تحقیر اجتماعی در روابط بین‌فردی». پژوهش‌نامه زنان، 7 (1)، 99- 125.
صفوی، ک. (1393). آشنایی با نشانه‌شناسی ادبیات، تهران: علمی.
صفوی، ک. (1401). درآمدی بر معنی‌شناسی. تهران: سورۀ مهر.
کالر، ج. (1390). در جستجوی نشانه‌ها. ترجمه ل. صادقی و ت. امرالهی. تهران: نشر علم.
کریستوا، ژ. و دریدا، ژ. (1398). «نشانه‌شناسی و گراماتولوژی»؛ نمونه‌هایی از نقد پسامدرن: سرگشتگی نشانه‌ها. گزینش و ویرایش م. حقیقی. تهران: مرکز.
گیرو، پ. (۱۳۹۹). نشانه‌شناسی. ترجمۀ محمد نبوی. تهران: آگه.
نرسیسیانس، ا. (۱۳96). انسان، نشانه، فرهنگ. تهران: افکار.
نظری مقدم، ج. (1399). «بازنمایی زن در ضرب‌المثل‌های گیلگی». فصلنامۀ زن در فرهنگ و هنر، 12 (4). 623- 645.
References
Aflaksir, A., Ebrahimi, F. (2013), Self-objectification and its relationship with depression and self-esteem in a group of female students of Shiraz University, Women's Social Psychological Studies,12 (1), 31-44.
Ahmadi, A., Nodehi, K., Mirani, A. (2023). Understanding the Concept of Hidden Violence against Women in the novel "Homa" Written by Mohammad Hejazi, Emphasizing Two Macro Indicators, Jostar nameh Journal of comparative Literature Studies, 7 (23), 113- 147.
Akbarzadeh, H., Amini, A. (2019). The culture of the likes of Sankhāst people. Mashhad: Dashtor publication.
Bahrami Bromand, M. (2019). From veiled women to tame bodies. Tehran: Logos.
Berger, A. A. (2016). What Objects Mean?: An Introduction to Material Culture, nd edotion, New York: Routledge.
Chandler, D. (2014). Basics of semiotics. Translation of M. Parsa. Tehran: Sureh Mehr.
Dehkhoda, A.A. (1989). Dictionary. Tehran: Tehran University Press.
Giro, P. (2020). Semiotics. Translation by M. Nabavi. Tehran: Agah.
Imani, A., Kasayi, G.R., Eslami Rasekh, A. (2015). Woman in Persian Adages: A Critical Discourse Analysis Approach. Women’s Studies, 6 (3), 25-44.
Kaler, J. (1390). Looking for signs. Translated by L. Sadeghi and T. Amrullahi Tehran: Elm.
Kristova, J., Derida, J. (2018). Semiology and Grammatology; Examples of postmodern criticism: confusion of signs. Selection and editing of M. Haghighi. Tehran: Markaz.
Nazari Moghaddam, J. (2021). Representation of women in Gilaki proverbs. Journal of Woman in Culture and Art, 12 (4), 623- 645.
Nercissians, E. (2016). Man, sign, culture. Tehran: Afkar.
Peirce, C. S. (1932). Collected Papers of Charles Sanders Peirce. Cambridge: Harvard University Press. Vol. 1,2.
Peirce, C. S. (1998). Collected Papers of Charles Sanders Peirce. Cambridge: Harvard University Press. Vol. 5, 6,7.
Sadeghi Fasaee, S., Nikdel, N. (2016). Gender-related Analysis of Social Humiliation in Inter-individual Relationships: A Qualitative Study. Women’s Studies, 7 (1), 99- 125.
Safavi, K. (2013). Getting to know the semiotics of literature. Tehran: Elmi.
Safavi, K. (2022). An introduction to semantics. Tehran: Sureh Mehr.
Salari far, M.R. (2010). Family violence against women, review, causes and treatment with an attitude to Islamic sources. Qom: Hajar Publishing.
Santag, S. (2021). Essays about women. Translation of A. Javad zadeh. Tehran: Nimage.
Shairi, H.R. (2012). Visual semiotics: theory and analysis of artistic discourse. Tehran: Sokhan.
Sharifi, Sh., Dariq Gufttar, S. (2015). Investigation of ideological gender differences in society, in the two eras of discovering and spreading hijab. Journal of Social Analysis of Social Order and Inequality (Research Journal of Humanities), 18 (1), 153-184.
Zandi, B., bahreyni, M., Sabzevari, M., Mahdi Beyraghdar, R. (2019). ocio-cognitive Analysis of Taboo and Euphemism in Expressions, Idioms and Proverbs Structures, of Persian and English. Language Related Research, 9 (6), 317-334.

Articles in Press, Accepted Manuscript
Available Online from 13 July 2025