سطح‌بندی قواعد زبان عربی برای آموزش مهارت نوشتاری به زبان‌آموزان فارسی‌زبان

نوع مقاله : مقالات علمی پژوهشی

نویسندگان
1 دانشجوی دکتری آموزش زبان عربی، دانشگاه تربیت مدرس
2 استاد زبان و ادبیات عربی، دانشگاه تربیت مدرس
3 دانشیار گروه زبانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس
4 دانشیار زبان و ادبیات عربی، دانشگاه تربیت مدرس
10.48311/LRR.16.6.3
چکیده
مهارت نوشتن یکی از مهارت‏های دشوار در یادگیری هر زبانی است. زبان‏آموز باید کلمات مناسب را انتخاب کند و آن‏ها را در چارچوبی درست قرار دهد. گاهی این دشواری به سبب کثرت قواعد زبان عربی و پیچیدگی آن برای عربی‏آموزان فارسی‏زبان دو‏چندان می‏شود. از طرفی، در مهارت نوشتن، هدف یادگیری همۀ قواعد زبان نیست، بلکه دستورزبان باید در خدمت محتوا باشد. بنابراین انتخاب قواعدِ ضروری و اولویت‏بندی آموزش این قواعد در پیشبرد یادگیری آسان‌تر و سریع‌تر نگارش عربیِ توسط زبان‏آموزان حائز اهمیت است. در این پژوهش با تکیه بر روش توصیفی ـ تحلیلی و با استفاده از پرسش‌نامه به سطح‏بندی دستور زبان عربی پرداختیم تا به تسهیل و تسریع فرایند آموزش و یادگیری مهارت نوشتن به زبان عربی توسط دانشجویان کارشناسی رشتۀ زبان و ادبیات عربی  کمک کنیم. برای رسیدن به این هدف، پرسش‌نامه‏ای محقق‏ساخته را بین 16 استاد و متخصص زبان عربی توزیع کردیم تا اولویت‌های دستور زبان عربی را در سه سطح مبتدی، میانی ​​و پیشرفته مشخص کنند. براساس نظرات متخصصان، مؤلفه‏های ترتیب سازه و ادوات استفهام برای تدریس در سطح مبتدی، مؤلفه‏های اسم موصول و ساخت سببی و نظام حالت برای سطح میانی، و دو مؤلفۀ وجه فعل و نمود برای سطح پیشرفته سطح‏بندی شدند. همچنین نتایج نشان داد که اکثر متخصصان بر رعایت اولویت ارائۀ قواعد مشابه در مراحل اولیه آموزش تأکید دارند و به تبع تدریس موارد مختص زبان عربی و نیز قواعد متفاوت بین زبان فارسی و عربی را برای سطوح بالاتر مناسب می‏دانند. 

تازه های تحقیق

·      آذرنوش، آ. (1371). پیشنهادی برای آموزش نحو در ایران، مقالات و بررسی‌ها، 53-54، 67ـ 77.

·      آقا‌گل‌زاده، ف.، و عباسی، ز. (1391). بررسی وجه فعل در زبان فارسی بر پایۀ نظریۀ فضاها‌ی ذهنی. ادب پژوهی، 6(20)، 135ـ 154.

·      أشعری، ه. (2018). المدخل الاتصالی فی تعلیم اللغة العربیّة. التدریس، 6(1)، 17-34.

·      بازیان، آ.، گلفام، ا.، و عامری، ح. (1402). بررسی نقش های (که) در بندهای موصولی: رویکردی رده‌شناختی. جستارهای زبانی، ۱۴ (۴) ، ۳۴۳-۳۷۲.

·      خان‏آبادی، ط. (1397). إشکالیة التدخل والتداخل اللغوی بین الفارسیة والعربیة فی مهارة الکتابة الأولى والثالثة لدى الطلاب الإیرانیین فی قسم اللغة العربیة وآدابها. رسالة الماجستیر. جامعة تربیت مدرس.

·      حجازی، م.ف. (1379). زبان‌شناسى عربى. ترجمۀ سید حسین سیدی. چاپ اول. تهران: سمت.

·      حسینی، س.م.، و خسروی، ر. (1389). تسهیل نحو در پرتو آموزش،  زبان و ادبیات عربی، 2(3)، 1ـ 22.

·      دبیرمقدم، م. (1392). پژوهش‏‏های زبان‌شناختی فارسی. تهران: مرکز نشر دانشگاهی.

·      دبیر مقدم، م.، صحرایی، ر.م.، و الشاعر، م. (1399). تأثیر استفاده از مؤلفه‏های رده‏شناسی ترتیب واژۀ زبان فارسی و عربی بر یادگیری فارسی‏آموزان عرب‏زبان. پژوهش‏نامۀ آموزش زبان فارسی به غیر فارسی‏زبانان، 9(2(20))، 3-23.

·      الراجحی، ع. (1998). التطبیق النحوی. الطبعة الثانیة. الإسکندریة: دارالمعرفة الجامعیة.

·      رحمانی، ع. (1399). فاعلیة تدریس مادة القواعد باستخدام استراتیجیة جیغسو Jigsaw لدى طلبة قسم اللغة الفارسیة بجامعة هرمزکان. دراسات فی تعلیم اللغة العربیة وتعلمها، 4(8)، 95ـ 114.

·      رحمة، ب. (1399). بررسی تطبیقی رده‏شناختی روابط نحوی (ترتیب سازه، حرکت پرسش‌واژه، بند موصولی، ساخت سببی، نظام حالت، وجه و نمود) در زبان‏های فارسی و عربی. رسالۀ دکترا. دانشگاه تربیت مدرس.

·      رحمة، ب.، دری، ن.، عامری، ح.، غلامحسین‏زاده، غ.، متقی‏زاده، ع. (1400). دراسة مقارنة لترتیب مکونات الجملة فی اللغتین العربیة والفارسیة علی ضوء علم التصنیف اللغوی. بحوث فی اللغة العربیة، 13(24)، 101-126.

·      رحمة، ب.، دری، ن.، عامری، ح.، غلامحسین‏زاده، غ.، متقی‏زاده، ع.  (1399). بررسی رده‌شناختی تطبیقی حرکت پرسش‌واژه‌ها در زبان‌های فارسی و عربی. جستارهای زبانی، ۱۱(۲)، ۱-۳۲.

·      رضایی، و.، و بهرامی، ف. (1394). مبانی رده‌شناسی زبان. چ1. تهران: دانشگاه شهید بهشتی.

·      ریاضی‏نیا، س. (1399). مقایسه و تحلیل بخش منصوبات نحو عربی و مباحث مشابه در دستور زبان فارسی و علم معانی. پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد. دانشگاه اصفهان.

·      زایر، س.ع،. و داخل، س.ت. (2015). اتجاهات حدیثة فی تدریس اللغة العربیة. الطبعة الأولى. بغداد: الدار المنهجیة للنشر والتوضیع.

·      زمانی بهبهانی، ا. (1396). تحلیل مقابله‏ای نحوی و صرفی دو زبان فارسی و عربی: رویکردی در آموزش فارسی به غیرفارسی‏زبانان. پایان‏نامۀ کارشناسی ارشد. دانشگاه شیراز.

·      الشاعر، م. (1398). تحلیلی بر ویژگی‏های رده‏شناختی زبان فارسی و زبان عربی: راهکارهایی برای تسهیل آموزش زبان فارسی و عربی. رسالۀ دکتری. دانشگاه علامه طباطبائی.

·      شکرانی، ر. (1374). پژوهشی پیرامون پدیدۀ اعراب در مقایسه با مقوله‌های «نقش» و «وجه» دستور زبان فارسی. مجلۀ پژوهشی دانشگاه اصفهان، 7، 49ـ 65.

·      ضیاء‏حسینی، س.م. (1385). اصول و نظریه‏های آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‏زبانان. تهران: سخن.

·      طعیمة، ر.ا. (1986). المرجع فی تعلیم اللغة العربیة للناطقین بلغات أخرى. جامعة أم القرى: معهد اللغة العربیّة.

·      عباس، ح. (1428). النحوالوافی. الطبعة الأولی. بیروت: المکتبة المحمدی.

·      کشاورز، ح.، و خورسند، م. (1395). مناهج تعلیم النحو فی فرع اللغة العربیة وآدابها بالجامعات الإیرانیة (مشاکل و حلول). دراسات فی اللغة العربیة وتعلیمها، 1، 109-124.

·      متقی‏زاده، ع.، اشکورى، س.ع.، و اسحاقى، س. (1400). تیسیر تعلیم النحو وتعلّمه باستخدام الأنماط اللغویّة من القرآن الکریم والنصوص الدینیة (دراسة تحلیلیة). دراسات فی تعلیم اللغة العربیّة وتعلّمها، 6(11)، 271ـ 300.

·      متقی‏زاده، ع.، عامرى، ح.، و خان‏آبادى، ط. (1397). بررسى مقابله‌اى نظام وجه امرى در زبان فارسى و عربى. مطالعات تطبیقى فارسى ـ عربى، 3(5)، 119-145.

·      مفیدی، ر. (1398). رده‏شناسی نظام حالت اسم در زبان عربی. مجلۀ علم زبان، 6(10)، 7-41.

·      یلچی، و. (1391). بررسی ساخت‏های سببی در ترکی آذری، پایان‏نامۀ کارشناسی ارشد. دانشگاه تربیت مدرس.

·      یوسف عزیز، ی. (1984). الزمن و الحدث فی العربیة و الانکلیزیة. آداب المستنصریة، 8 ، 261 278. .

 

·       Ado, R. (1957). Linguistics across cultures. The University of Michigan Press.

·       Agha Golzadeh, F., & Abbasi, Z. (2012). Mood in Persian based on the Theory of Mental Spaces. Journal of Adab Pazhuhi, 6(20), 135–154. [In Persian].

·       Al-Rajihi, A. (1998). Arabic book grammar applied. [In Arabic].

·       Al-shair, M. (2019). An analysis of typological features of Persian and Arabic: Strategies to streamline teaching Persian and Arabic [PhD Dissertation, Allameh Tabataba’i University]. [In Arabic].

·       Asy'ari, H. (2018). The communicative approach to teaching the Arabic language.  Al-Tadris, 6 (1), 17–34. [In Persian].

·       Azarnoosh, A. (1993). A pedagogical proposal for teaching grammar in Iran.  Maqalat wa Barrasiha, 54-53. [In Persian].

·       Bazian, A., Golfam, A., & Ameri, H. (2023). The study of “Ke” in relative clauses: A typological approach. Language Related Research, 14(4), 343–372. [In Persian].

·       Comrie, B. (1992). Language universal and linguistic typology, syntax and morphology (2nd ed.). Blackwell. [In Persian].

·       Crystal, D. (2008). A dictionary of linguistics and phonetics (6th ed.). Blackwell Publishing. [In Persian].

·       Cullen, R. (2008). Teaching grammar as a liberating force. ELT Journal, 62(3), 221–230.

·       Dabirmoghaddam, M. (2013). Studies in Persian linguistics.

·       Dabirmoghaddam, M., Sahraei, R. M., & ALShair, M. (2021). The effect of Persian and Arabic word order typological features on Arabic learners learning Persian. *Journal of Persian Language Teaching to Non-Persian Speakers, 9 (2), 3–23. [In Persian].

·       Ellis, R. (1994). The study of second language acquisition. Oxford University Press. [In Persian].

·       Greenberg, J. H. (1963). Some universals of grammar with particular reference to the order of meaningful elements. In J. Greenberg (Ed.), Universals of language (pp. 73–113). MIT Press. [In Persian].

·       Hassan, A. (2007). A book in syntax. Al-Muhammadi. [In Persian].

·       Hijazi, M. F. (2000). Arabic linguistics. [In Persian].

·       Hosseini, S. M., & Khosravi, R. (2010). Syntax simplification in the field of education. Journal of Arabic Language & Literature, 2(3), 1–22. [In Persian].

·       Keshawarz, H., & Khorsandi, M. (2017). Methods of teaching grammar in Arabic language and literature major in Iranian universities (problems and solutions). Studies in Arabic Teaching and Learning, 1(1), 109–124. [In Arabic].

·       Khanabadi, T. (2019). Pathology of Persian and Arabic interference in Iranian students of Arabic language and literature in writing skill 1 & 3 [Master’s thesis, Tarbiat Modares University]. [In Arabic].

·       Mofidi, R. (2020). The typology of case system of nouns in Arabic. Language Science, 6(10), 7–41. [In Persian].

·       Motaghizadeh, I., Ameri, H., & Khanabadi, T. (2018). Contrastive analysis of the imperative mood system in Persian and Arabic. Persian And Arabic Adaptive Researches, 3(5), 119–145. [In Persian].

·       Motaghizade, I., Ashkevari, S. A., & Es-haghi, S. (2022). Simplifying Arabic language structure using linguistic patterns of holy Quran and religious texts. Studies in Arabic Teaching and Learning, 6(1), 271–300. [In Arabic].

·       Nunan, D. (2003). Practical English learning (1st ed.). McGraw-Hill. [In Persian].

·       Rahmani, A. (2020). The effectiveness of teaching Arabic grammar using jigsaw strategy among students of the Persian language department at the University of Hormozgan. Studies in Arabic Teaching and Learning, 4(2), 95–114. [In Arabic].

·       Rahmeh, B. (2020). A comparative typological study of syntactic relations (Words order, Wh-movement, Relative clause, Causative structure, Case, Mood and Aspect) in Persian and Arabic languages [PhD Dissertation, Tarbiat Modares University]. [In Persian].

·       Rahmeh, B., Dorri, N., Aameri, H., Gholamhoseinzadeh, G., & Motagizadeh, E. (2021). A comparative typological study of word order in Persian and Arabic languages. Research in Arabic Language, 13(24), 101–126. [In Persian].

·       Rahmeh, B., Dorri, N., Aameri, H., Gholamhoseinzadeh, G., & Motagizadeh, E. (2020). A comparative typological study of interrogative words in Persian and Arabic. Language Related Research, 11(2), 1–3. [In Arabic].

·       Rezai, V., & Bahrami, F. (2015). Fundamentals of linguistic typology. [In Arabic].

·       Riazinia, S. (2020). Comparison between Mansoubat in Arabic syntax and similar subjects in Persian grammar [Master’s thesis, Isfahan University]. [In Persian].

·       Shokrani, R. (1995). Contrastive analysis of Arabic I'rab and Persian function and mood. Journal of Applied Sociology, 7, 49–65. [In Persian].

·       Toemah, R. A. (1986). The reference in teaching Arabic to non-native speakers. [In Arabic].

·       Van Valin, R. (2004). An introduction to syntax. Cambridge University Press. [In Persian].

·       Yalchi, V. (2012). Causative structures in Azari Turkish [Master’s thesis, Tarbiat Modares University]. [In Persian].

·       Youssef Aziz, Y. (1984). Tense and aspect in the Arabic and English languages. *AL-Mustansiriya Journal of Arts, 8, 261–278. [In Persian].

·       Zamani Behbahani, A. (2017). A contrastive analysis of Persian and Arabic: An approach in teaching Persian to non-Persian speakers [Master’s thesis, Shiraz University]. [In Persian].

·       Zayer, S. A., & Dakhel, S. T. (2015). Modern trends in teaching the Arabic language. [In Arabic].

·       Ziahosseiny, S. M. (2006). Principles and theories of teaching Persian as a foreign language. [In Persian].

 

کلیدواژه‌ها

موضوعات


·      آذرنوش، آ. (1371). پیشنهادی برای آموزش نحو در ایران، مقالات و بررسی‌ها، 53-54، 67ـ 77.
·      آقا‌گل‌زاده، ف.، و عباسی، ز. (1391). بررسی وجه فعل در زبان فارسی بر پایۀ نظریۀ فضاها‌ی ذهنی. ادب پژوهی، 6(20)، 135ـ 154.
·      أشعری، ه. (2018). المدخل الاتصالی فی تعلیم اللغة العربیّة. التدریس، 6(1)، 17-34.
·      بازیان، آ.، گلفام، ا.، و عامری، ح. (1402). بررسی نقش های (که) در بندهای موصولی: رویکردی رده‌شناختی. جستارهای زبانی، ۱۴ (۴) ، ۳۴۳-۳۷۲.
·      خان‏آبادی، ط. (1397). إشکالیة التدخل والتداخل اللغوی بین الفارسیة والعربیة فی مهارة الکتابة الأولى والثالثة لدى الطلاب الإیرانیین فی قسم اللغة العربیة وآدابها. رسالة الماجستیر. جامعة تربیت مدرس.
·      حجازی، م.ف. (1379). زبان‌شناسى عربى. ترجمۀ سید حسین سیدی. چاپ اول. تهران: سمت.
·      حسینی، س.م.، و خسروی، ر. (1389). تسهیل نحو در پرتو آموزش،  زبان و ادبیات عربی، 2(3)، 1ـ 22.
·      دبیرمقدم، م. (1392). پژوهش‏‏های زبان‌شناختی فارسی. تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
·      دبیر مقدم، م.، صحرایی، ر.م.، و الشاعر، م. (1399). تأثیر استفاده از مؤلفه‏های رده‏شناسی ترتیب واژۀ زبان فارسی و عربی بر یادگیری فارسی‏آموزان عرب‏زبان. پژوهش‏نامۀ آموزش زبان فارسی به غیر فارسی‏زبانان، 9(2(20))، 3-23.
·      الراجحی، ع. (1998). التطبیق النحوی. الطبعة الثانیة. الإسکندریة: دارالمعرفة الجامعیة.
·      رحمانی، ع. (1399). فاعلیة تدریس مادة القواعد باستخدام استراتیجیة جیغسو Jigsaw لدى طلبة قسم اللغة الفارسیة بجامعة هرمزکان. دراسات فی تعلیم اللغة العربیة وتعلمها، 4(8)، 95ـ 114.
·      رحمة، ب. (1399). بررسی تطبیقی رده‏شناختی روابط نحوی (ترتیب سازه، حرکت پرسش‌واژه، بند موصولی، ساخت سببی، نظام حالت، وجه و نمود) در زبان‏های فارسی و عربی. رسالۀ دکترا. دانشگاه تربیت مدرس.
·      رحمة، ب.، دری، ن.، عامری، ح.، غلامحسین‏زاده، غ.، متقی‏زاده، ع. (1400). دراسة مقارنة لترتیب مکونات الجملة فی اللغتین العربیة والفارسیة علی ضوء علم التصنیف اللغوی. بحوث فی اللغة العربیة، 13(24)، 101-126.
·      رحمة، ب.، دری، ن.، عامری، ح.، غلامحسین‏زاده، غ.، متقی‏زاده، ع.  (1399). بررسی رده‌شناختی تطبیقی حرکت پرسش‌واژه‌ها در زبان‌های فارسی و عربی. جستارهای زبانی، ۱۱(۲)، ۱-۳۲.
·      رضایی، و.، و بهرامی، ف. (1394). مبانی رده‌شناسی زبان. چ1. تهران: دانشگاه شهید بهشتی.
·      ریاضی‏نیا، س. (1399). مقایسه و تحلیل بخش منصوبات نحو عربی و مباحث مشابه در دستور زبان فارسی و علم معانی. پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد. دانشگاه اصفهان.
·      زایر، س.ع،. و داخل، س.ت. (2015). اتجاهات حدیثة فی تدریس اللغة العربیة. الطبعة الأولى. بغداد: الدار المنهجیة للنشر والتوضیع.
·      زمانی بهبهانی، ا. (1396). تحلیل مقابله‏ای نحوی و صرفی دو زبان فارسی و عربی: رویکردی در آموزش فارسی به غیرفارسی‏زبانان. پایان‏نامۀ کارشناسی ارشد. دانشگاه شیراز.
·      الشاعر، م. (1398). تحلیلی بر ویژگی‏های رده‏شناختی زبان فارسی و زبان عربی: راهکارهایی برای تسهیل آموزش زبان فارسی و عربی. رسالۀ دکتری. دانشگاه علامه طباطبائی.
·      شکرانی، ر. (1374). پژوهشی پیرامون پدیدۀ اعراب در مقایسه با مقوله‌های «نقش» و «وجه» دستور زبان فارسی. مجلۀ پژوهشی دانشگاه اصفهان، 7، 49ـ 65.
·      ضیاء‏حسینی، س.م. (1385). اصول و نظریه‏های آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‏زبانان. تهران: سخن.
·      طعیمة، ر.ا. (1986). المرجع فی تعلیم اللغة العربیة للناطقین بلغات أخرى. جامعة أم القرى: معهد اللغة العربیّة.
·      عباس، ح. (1428). النحوالوافی. الطبعة الأولی. بیروت: المکتبة المحمدی.
·      کشاورز، ح.، و خورسند، م. (1395). مناهج تعلیم النحو فی فرع اللغة العربیة وآدابها بالجامعات الإیرانیة (مشاکل و حلول). دراسات فی اللغة العربیة وتعلیمها، 1، 109-124.
·      متقی‏زاده، ع.، اشکورى، س.ع.، و اسحاقى، س. (1400). تیسیر تعلیم النحو وتعلّمه باستخدام الأنماط اللغویّة من القرآن الکریم والنصوص الدینیة (دراسة تحلیلیة). دراسات فی تعلیم اللغة العربیّة وتعلّمها، 6(11)، 271ـ 300.
·      متقی‏زاده، ع.، عامرى، ح.، و خان‏آبادى، ط. (1397). بررسى مقابله‌اى نظام وجه امرى در زبان فارسى و عربى. مطالعات تطبیقى فارسى ـ عربى، 3(5)، 119-145.
·      مفیدی، ر. (1398). رده‏شناسی نظام حالت اسم در زبان عربی. مجلۀ علم زبان، 6(10)، 7-41.
·      یلچی، و. (1391). بررسی ساخت‏های سببی در ترکی آذری، پایان‏نامۀ کارشناسی ارشد. دانشگاه تربیت مدرس.
·      یوسف عزیز، ی. (1984). الزمن و الحدث فی العربیة و الانکلیزیة. آداب المستنصریة، 8 ، 261 278. .
 
References
·       Ado, R. (1957). Linguistics across cultures. The University of Michigan Press.
·       Agha Golzadeh, F., & Abbasi, Z. (2012). Mood in Persian based on the Theory of Mental Spaces. Journal of Adab Pazhuhi, 6(20), 135–154. [In Persian].
·       Al-Rajihi, A. (1998). Arabic book grammar applied. [In Arabic].
·       Al-shair, M. (2019). An analysis of typological features of Persian and Arabic: Strategies to streamline teaching Persian and Arabic [PhD Dissertation, Allameh Tabataba’i University]. [In Arabic].
·       Asy'ari, H. (2018). The communicative approach to teaching the Arabic language.  Al-Tadris, 6 (1), 17–34. [In Persian].
·       Azarnoosh, A. (1993). A pedagogical proposal for teaching grammar in Iran.  Maqalat wa Barrasiha, 54-53. [In Persian].
·       Bazian, A., Golfam, A., & Ameri, H. (2023). The study of “Ke” in relative clauses: A typological approach. Language Related Research, 14(4), 343–372. [In Persian].
·       Comrie, B. (1992). Language universal and linguistic typology, syntax and morphology (2nd ed.). Blackwell. [In Persian].
·       Crystal, D. (2008). A dictionary of linguistics and phonetics (6th ed.). Blackwell Publishing. [In Persian].
·       Cullen, R. (2008). Teaching grammar as a liberating force. ELT Journal, 62(3), 221–230.
·       Dabirmoghaddam, M. (2013). Studies in Persian linguistics.
·       Dabirmoghaddam, M., Sahraei, R. M., & ALShair, M. (2021). The effect of Persian and Arabic word order typological features on Arabic learners learning Persian. *Journal of Persian Language Teaching to Non-Persian Speakers, 9 (2), 3–23. [In Persian].
·       Ellis, R. (1994). The study of second language acquisition. Oxford University Press. [In Persian].
·       Greenberg, J. H. (1963). Some universals of grammar with particular reference to the order of meaningful elements. In J. Greenberg (Ed.), Universals of language (pp. 73–113). MIT Press. [In Persian].
·       Hassan, A. (2007). A book in syntax. Al-Muhammadi. [In Persian].
·       Hijazi, M. F. (2000). Arabic linguistics. [In Persian].
·       Hosseini, S. M., & Khosravi, R. (2010). Syntax simplification in the field of education. Journal of Arabic Language & Literature, 2(3), 1–22. [In Persian].
·       Keshawarz, H., & Khorsandi, M. (2017). Methods of teaching grammar in Arabic language and literature major in Iranian universities (problems and solutions). Studies in Arabic Teaching and Learning, 1(1), 109–124. [In Arabic].
·       Khanabadi, T. (2019). Pathology of Persian and Arabic interference in Iranian students of Arabic language and literature in writing skill 1 & 3 [Master’s thesis, Tarbiat Modares University]. [In Arabic].
·       Mofidi, R. (2020). The typology of case system of nouns in Arabic. Language Science, 6(10), 7–41. [In Persian].
·       Motaghizadeh, I., Ameri, H., & Khanabadi, T. (2018). Contrastive analysis of the imperative mood system in Persian and Arabic. Persian And Arabic Adaptive Researches, 3(5), 119–145. [In Persian].
·       Motaghizade, I., Ashkevari, S. A., & Es-haghi, S. (2022). Simplifying Arabic language structure using linguistic patterns of holy Quran and religious texts. Studies in Arabic Teaching and Learning, 6(1), 271–300. [In Arabic].
·       Nunan, D. (2003). Practical English learning (1st ed.). McGraw-Hill. [In Persian].
·       Rahmani, A. (2020). The effectiveness of teaching Arabic grammar using jigsaw strategy among students of the Persian language department at the University of Hormozgan. Studies in Arabic Teaching and Learning, 4(2), 95–114. [In Arabic].
·       Rahmeh, B. (2020). A comparative typological study of syntactic relations (Words order, Wh-movement, Relative clause, Causative structure, Case, Mood and Aspect) in Persian and Arabic languages [PhD Dissertation, Tarbiat Modares University]. [In Persian].
·       Rahmeh, B., Dorri, N., Aameri, H., Gholamhoseinzadeh, G., & Motagizadeh, E. (2021). A comparative typological study of word order in Persian and Arabic languages. Research in Arabic Language, 13(24), 101–126. [In Persian].
·       Rahmeh, B., Dorri, N., Aameri, H., Gholamhoseinzadeh, G., & Motagizadeh, E. (2020). A comparative typological study of interrogative words in Persian and Arabic. Language Related Research, 11(2), 1–3. [In Arabic].
·       Rezai, V., & Bahrami, F. (2015). Fundamentals of linguistic typology. [In Arabic].
·       Riazinia, S. (2020). Comparison between Mansoubat in Arabic syntax and similar subjects in Persian grammar [Master’s thesis, Isfahan University]. [In Persian].
·       Shokrani, R. (1995). Contrastive analysis of Arabic I'rab and Persian function and mood. Journal of Applied Sociology, 7, 49–65. [In Persian].
·       Toemah, R. A. (1986). The reference in teaching Arabic to non-native speakers. [In Arabic].
·       Van Valin, R. (2004). An introduction to syntax. Cambridge University Press. [In Persian].
·       Yalchi, V. (2012). Causative structures in Azari Turkish [Master’s thesis, Tarbiat Modares University]. [In Persian].
·       Youssef Aziz, Y. (1984). Tense and aspect in the Arabic and English languages. *AL-Mustansiriya Journal of Arts, 8, 261–278. [In Persian].
·       Zamani Behbahani, A. (2017). A contrastive analysis of Persian and Arabic: An approach in teaching Persian to non-Persian speakers [Master’s thesis, Shiraz University]. [In Persian].
·       Zayer, S. A., & Dakhel, S. T. (2015). Modern trends in teaching the Arabic language. [In Arabic].
·       Ziahosseiny, S. M. (2006). Principles and theories of teaching Persian as a foreign language. [In Persian].