نوع مقاله : مقالات علمی پژوهشی
تازه های تحقیق
· آذرنوش، آ. (1371). پیشنهادی برای آموزش نحو در ایران، مقالات و بررسیها، 53-54، 67ـ 77.
· آقاگلزاده، ف.، و عباسی، ز. (1391). بررسی وجه فعل در زبان فارسی بر پایۀ نظریۀ فضاهای ذهنی. ادب پژوهی، 6(20)، 135ـ 154.
· أشعری، ه. (2018). المدخل الاتصالی فی تعلیم اللغة العربیّة. التدریس، 6(1)، 17-34.
· بازیان، آ.، گلفام، ا.، و عامری، ح. (1402). بررسی نقش های (که) در بندهای موصولی: رویکردی ردهشناختی. جستارهای زبانی، ۱۴ (۴) ، ۳۴۳-۳۷۲.
· خانآبادی، ط. (1397). إشکالیة التدخل والتداخل اللغوی بین الفارسیة والعربیة فی مهارة الکتابة الأولى والثالثة لدى الطلاب الإیرانیین فی قسم اللغة العربیة وآدابها. رسالة الماجستیر. جامعة تربیت مدرس.
· حجازی، م.ف. (1379). زبانشناسى عربى. ترجمۀ سید حسین سیدی. چاپ اول. تهران: سمت.
· حسینی، س.م.، و خسروی، ر. (1389). تسهیل نحو در پرتو آموزش، زبان و ادبیات عربی، 2(3)، 1ـ 22.
· دبیرمقدم، م. (1392). پژوهشهای زبانشناختی فارسی. تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
· دبیر مقدم، م.، صحرایی، ر.م.، و الشاعر، م. (1399). تأثیر استفاده از مؤلفههای ردهشناسی ترتیب واژۀ زبان فارسی و عربی بر یادگیری فارسیآموزان عربزبان. پژوهشنامۀ آموزش زبان فارسی به غیر فارسیزبانان، 9(2(20))، 3-23.
· الراجحی، ع. (1998). التطبیق النحوی. الطبعة الثانیة. الإسکندریة: دارالمعرفة الجامعیة.
· رحمانی، ع. (1399). فاعلیة تدریس مادة القواعد باستخدام استراتیجیة جیغسو Jigsaw لدى طلبة قسم اللغة الفارسیة بجامعة هرمزکان. دراسات فی تعلیم اللغة العربیة وتعلمها، 4(8)، 95ـ 114.
· رحمة، ب. (1399). بررسی تطبیقی ردهشناختی روابط نحوی (ترتیب سازه، حرکت پرسشواژه، بند موصولی، ساخت سببی، نظام حالت، وجه و نمود) در زبانهای فارسی و عربی. رسالۀ دکترا. دانشگاه تربیت مدرس.
· رحمة، ب.، دری، ن.، عامری، ح.، غلامحسینزاده، غ.، متقیزاده، ع. (1400). دراسة مقارنة لترتیب مکونات الجملة فی اللغتین العربیة والفارسیة علی ضوء علم التصنیف اللغوی. بحوث فی اللغة العربیة، 13(24)، 101-126.
· رحمة، ب.، دری، ن.، عامری، ح.، غلامحسینزاده، غ.، متقیزاده، ع. (1399). بررسی ردهشناختی تطبیقی حرکت پرسشواژهها در زبانهای فارسی و عربی. جستارهای زبانی، ۱۱(۲)، ۱-۳۲.
· رضایی، و.، و بهرامی، ف. (1394). مبانی ردهشناسی زبان. چ1. تهران: دانشگاه شهید بهشتی.
· ریاضینیا، س. (1399). مقایسه و تحلیل بخش منصوبات نحو عربی و مباحث مشابه در دستور زبان فارسی و علم معانی. پایاننامۀ کارشناسی ارشد. دانشگاه اصفهان.
· زایر، س.ع،. و داخل، س.ت. (2015). اتجاهات حدیثة فی تدریس اللغة العربیة. الطبعة الأولى. بغداد: الدار المنهجیة للنشر والتوضیع.
· زمانی بهبهانی، ا. (1396). تحلیل مقابلهای نحوی و صرفی دو زبان فارسی و عربی: رویکردی در آموزش فارسی به غیرفارسیزبانان. پایاننامۀ کارشناسی ارشد. دانشگاه شیراز.
· الشاعر، م. (1398). تحلیلی بر ویژگیهای ردهشناختی زبان فارسی و زبان عربی: راهکارهایی برای تسهیل آموزش زبان فارسی و عربی. رسالۀ دکتری. دانشگاه علامه طباطبائی.
· شکرانی، ر. (1374). پژوهشی پیرامون پدیدۀ اعراب در مقایسه با مقولههای «نقش» و «وجه» دستور زبان فارسی. مجلۀ پژوهشی دانشگاه اصفهان، 7، 49ـ 65.
· ضیاءحسینی، س.م. (1385). اصول و نظریههای آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان. تهران: سخن.
· طعیمة، ر.ا. (1986). المرجع فی تعلیم اللغة العربیة للناطقین بلغات أخرى. جامعة أم القرى: معهد اللغة العربیّة.
· عباس، ح. (1428). النحوالوافی. الطبعة الأولی. بیروت: المکتبة المحمدی.
· کشاورز، ح.، و خورسند، م. (1395). مناهج تعلیم النحو فی فرع اللغة العربیة وآدابها بالجامعات الإیرانیة (مشاکل و حلول). دراسات فی اللغة العربیة وتعلیمها، 1، 109-124.
· متقیزاده، ع.، اشکورى، س.ع.، و اسحاقى، س. (1400). تیسیر تعلیم النحو وتعلّمه باستخدام الأنماط اللغویّة من القرآن الکریم والنصوص الدینیة (دراسة تحلیلیة). دراسات فی تعلیم اللغة العربیّة وتعلّمها، 6(11)، 271ـ 300.
· متقیزاده، ع.، عامرى، ح.، و خانآبادى، ط. (1397). بررسى مقابلهاى نظام وجه امرى در زبان فارسى و عربى. مطالعات تطبیقى فارسى ـ عربى، 3(5)، 119-145.
· مفیدی، ر. (1398). ردهشناسی نظام حالت اسم در زبان عربی. مجلۀ علم زبان، 6(10)، 7-41.
· یلچی، و. (1391). بررسی ساختهای سببی در ترکی آذری، پایاننامۀ کارشناسی ارشد. دانشگاه تربیت مدرس.
· یوسف عزیز، ی. (1984). الزمن و الحدث فی العربیة و الانکلیزیة. آداب المستنصریة، 8 ، 261 – 278. .
· Ado, R. (1957). Linguistics across cultures. The University of Michigan Press.
· Agha Golzadeh, F., & Abbasi, Z. (2012). Mood in Persian based on the Theory of Mental Spaces. Journal of Adab Pazhuhi, 6(20), 135–154. [In Persian].
· Al-Rajihi, A. (1998). Arabic book grammar applied. [In Arabic].
· Al-shair, M. (2019). An analysis of typological features of Persian and Arabic: Strategies to streamline teaching Persian and Arabic [PhD Dissertation, Allameh Tabataba’i University]. [In Arabic].
· Asy'ari, H. (2018). The communicative approach to teaching the Arabic language. Al-Tadris, 6 (1), 17–34. [In Persian].
· Azarnoosh, A. (1993). A pedagogical proposal for teaching grammar in Iran. Maqalat wa Barrasiha, 54-53. [In Persian].
· Bazian, A., Golfam, A., & Ameri, H. (2023). The study of “Ke” in relative clauses: A typological approach. Language Related Research, 14(4), 343–372. [In Persian].
· Comrie, B. (1992). Language universal and linguistic typology, syntax and morphology (2nd ed.). Blackwell. [In Persian].
· Crystal, D. (2008). A dictionary of linguistics and phonetics (6th ed.). Blackwell Publishing. [In Persian].
· Cullen, R. (2008). Teaching grammar as a liberating force. ELT Journal, 62(3), 221–230.
· Dabirmoghaddam, M. (2013). Studies in Persian linguistics.
· Dabirmoghaddam, M., Sahraei, R. M., & ALShair, M. (2021). The effect of Persian and Arabic word order typological features on Arabic learners learning Persian. *Journal of Persian Language Teaching to Non-Persian Speakers, 9 (2), 3–23. [In Persian].
· Ellis, R. (1994). The study of second language acquisition. Oxford University Press. [In Persian].
· Greenberg, J. H. (1963). Some universals of grammar with particular reference to the order of meaningful elements. In J. Greenberg (Ed.), Universals of language (pp. 73–113). MIT Press. [In Persian].
· Hassan, A. (2007). A book in syntax. Al-Muhammadi. [In Persian].
· Hijazi, M. F. (2000). Arabic linguistics. [In Persian].
· Hosseini, S. M., & Khosravi, R. (2010). Syntax simplification in the field of education. Journal of Arabic Language & Literature, 2(3), 1–22. [In Persian].
· Keshawarz, H., & Khorsandi, M. (2017). Methods of teaching grammar in Arabic language and literature major in Iranian universities (problems and solutions). Studies in Arabic Teaching and Learning, 1(1), 109–124. [In Arabic].
· Khanabadi, T. (2019). Pathology of Persian and Arabic interference in Iranian students of Arabic language and literature in writing skill 1 & 3 [Master’s thesis, Tarbiat Modares University]. [In Arabic].
· Mofidi, R. (2020). The typology of case system of nouns in Arabic. Language Science, 6(10), 7–41. [In Persian].
· Motaghizadeh, I., Ameri, H., & Khanabadi, T. (2018). Contrastive analysis of the imperative mood system in Persian and Arabic. Persian And Arabic Adaptive Researches, 3(5), 119–145. [In Persian].
· Motaghizade, I., Ashkevari, S. A., & Es-haghi, S. (2022). Simplifying Arabic language structure using linguistic patterns of holy Quran and religious texts. Studies in Arabic Teaching and Learning, 6(1), 271–300. [In Arabic].
· Nunan, D. (2003). Practical English learning (1st ed.). McGraw-Hill. [In Persian].
· Rahmani, A. (2020). The effectiveness of teaching Arabic grammar using jigsaw strategy among students of the Persian language department at the University of Hormozgan. Studies in Arabic Teaching and Learning, 4(2), 95–114. [In Arabic].
· Rahmeh, B. (2020). A comparative typological study of syntactic relations (Words order, Wh-movement, Relative clause, Causative structure, Case, Mood and Aspect) in Persian and Arabic languages [PhD Dissertation, Tarbiat Modares University]. [In Persian].
· Rahmeh, B., Dorri, N., Aameri, H., Gholamhoseinzadeh, G., & Motagizadeh, E. (2021). A comparative typological study of word order in Persian and Arabic languages. Research in Arabic Language, 13(24), 101–126. [In Persian].
· Rahmeh, B., Dorri, N., Aameri, H., Gholamhoseinzadeh, G., & Motagizadeh, E. (2020). A comparative typological study of interrogative words in Persian and Arabic. Language Related Research, 11(2), 1–3. [In Arabic].
· Rezai, V., & Bahrami, F. (2015). Fundamentals of linguistic typology. [In Arabic].
· Riazinia, S. (2020). Comparison between Mansoubat in Arabic syntax and similar subjects in Persian grammar [Master’s thesis, Isfahan University]. [In Persian].
· Shokrani, R. (1995). Contrastive analysis of Arabic I'rab and Persian function and mood. Journal of Applied Sociology, 7, 49–65. [In Persian].
· Toemah, R. A. (1986). The reference in teaching Arabic to non-native speakers. [In Arabic].
· Van Valin, R. (2004). An introduction to syntax. Cambridge University Press. [In Persian].
· Yalchi, V. (2012). Causative structures in Azari Turkish [Master’s thesis, Tarbiat Modares University]. [In Persian].
· Youssef Aziz, Y. (1984). Tense and aspect in the Arabic and English languages. *AL-Mustansiriya Journal of Arts, 8, 261–278. [In Persian].
· Zamani Behbahani, A. (2017). A contrastive analysis of Persian and Arabic: An approach in teaching Persian to non-Persian speakers [Master’s thesis, Shiraz University]. [In Persian].
· Zayer, S. A., & Dakhel, S. T. (2015). Modern trends in teaching the Arabic language. [In Arabic].
· Ziahosseiny, S. M. (2006). Principles and theories of teaching Persian as a foreign language. [In Persian].
کلیدواژهها
موضوعات