بررسی مشکلات دانشجویان در تولید نوشتاری: مطالعه موردی بر اساس جدول ارزشیابی DELF B1

نوع مقاله : مقالات علمی پژوهشی

نویسندگان
1 دانشجوی دکترای آموزش زبان فرانسه، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران.
2 استادیار گروه فرانسه، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران.
چکیده
چکیده

علی‌رغم تمامی تلاش‌های استادان و دانشجویان، یادگیری مهارت‌های چهارگانۀ زبان فرانسه در مراکز دانشگاهی همواره با چالش‌هایی همراه بوده است. یکی از این مهارت‌ها، تولید نوشتاری است که دانشجویان در انجام آن مرتکب اشتباهات متعددی می‌شوند. ما بر این گمانیم که شناسایی و تحلیل حوزه‌های خطا می‌تواند در بهبود مهارت نوشتاری ایشان مؤثر واقع شود. در پژوهش حاضر، با استفاده از روش تحلیلی ـ توصیفی، تولیدات نوشتاری گروهی از دانشجویان دربارۀ موضوعی در سطح B1 مورد بررسی قرار گرفته‌اند. ابزار گردآوری داده‌ها، جدول ارزشیابی DELF B1 با ده ملاک برای تصحیح نوشتار است. شرکت‌کنندگان در این تحقیق، 19 دانشجوی سال سوم کارشناسی زبان فرانسه دانشگاه تبریز بودند. نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که 42 درصد دانشجویان دارای میانگین خیلی خوب و خوب و 58 درصد آن‌ها دارای میانگین متوسط و ضعیف هستند. جامعۀ هدف این تحقیق، از مجموع ده ملاک موجود در جدول ارزشیابی، تنها در سه مهارت منسجم و منطقی بودن، توانایی معرفی رویدادها، رعایت موضوع دارای عملکرد قابل قبول بود، اما در هفت ملاک دیگر هنوز به مهارت‌های لازم دست پیدا نکرده ‌است. حوزه‌های خطاهای آشکارشده در این تحقیق، می‌تواند موضوع تحقیقات تکمیلی برای استخراج خطاها و تحلیل آن‌ها در هر حوزه باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


• پرویزی، پ. (١٣٩٨). تجزیه و تحلیل اشکالات رایج در یادگیری زبان اسپانیایی. پژوهش‌های زبان‌شناختی در زبان‌های خارجی، ٢، ٣٩٩-۴٢٢.
• دانای طوسی، م.، و قادری دوست، ا. (١٣٨٩). مطالعۀ اهداف و مؤلفه‌های آموزشی مهارت‌های زبانی (خواندن، نوشتن، گوش ‌کردن و سخن‌ گفتن)، در برنامۀ درسی زبان فارسی دورۀ متوسطۀ ایران. فصلنامۀ نوآوری‌های آموزشی، ٣٥، ٢۴-۶٥.
•عارضی، س. (١٣٩٩). بررسی تأثیر بازی‌های آموزشی بر بهبود یادگیری مهارت‌های پایه‌ای زبان انگلیسی، فصلنامۀ علمی تدریس پژوهشی، 4، ٧٢-٨٨.
• محمد جواد، ک. (١٣٩۴). تحلیل خطاهای زبان‌آموزان ایرانی در استفاده از حروف اضافۀ فرانسه، جستارهای زبانی، ۴، ٢٢٩-٢۴٩.
• رحمتیان، ر.، و همکاران (١٣٩٢). فراموشی به‌عنوان مانعی در تولید نوشتاری در زبان خارجی. جستارهای زبانی، ٢، ١٠٢-١٢١.
• یحیی‌زاده، ب. (١٣٩٣). تأثیر زبان مادری در آموزش زبان فارسی در بین غیرفارسی‌زبانان مجتمع بین‌الملل تهران. نخستین همایش آموزش زبان فارسی. تهران. صص ۶٨۶-۶٩٧.
References
• Afifi, D. (2018). The analysis of errors in written production among Arabic- Speaking learners in French class. Anales de Filoligia Francesa, 26, 279-293.[In French].
• Aghaeilindi, S. (2013). Pedagogy of error qt writing, in learning foreign French language for Persiqn Students. Doctoral thesis, université Toulouse.[In French].
• Aissaoua, K. (2016-2017). Error analysis in written production: the case of 4th-year middle school students at CEM El Maansouria-Adrar. Master’s thesis, Université Ahmed Draya –Adrar. [In French].
• Arezi, S. (2020). Examining the Impact of Educational Games on Enhancing Basic English Language Kkills Learning. Jornal of Research in Teaching, 4(8), 78-88. [In Persian].
• Astolfi, J.-P. (1997). Error, a tool for teaching. Paris, ESF éditeur Pratiques & enjeux pédagogiques.
• Brown, H. D. (2000). Principles of language learning and teaching. New York: longman.
• Cornaire, C., & Raymond, P. M., (2000). Written production. Paris: CLE International.
• Corder, S. P. (1967). The significance of learners' errors. International Review of Applied Linguistics.
• Cuq, J. P., & Gruca, I. (2003). Didactique of French as a Foreign and Second Laguage Course. France: Presses Universitaires de Grenoble.
•Dānāye Tousi, M., & Ghaderidust, E. (2010). A study on objectives and components of language arts (reading, writing, listening and speaking) instruction in national language curriculum guide of Iran’s secondary educational level. Jornal of Educational Innovations, 3(35), 24-65. [In Persian].
• Demirtaş, L. (2008). Written production in FFL AND ERRORS Analysis face to turkish lqnguage: Case of Marmara University. Doctoral thesis, université Marmara.[In French].
• Gass, S. M., & Selinker, L. (1994). Second language Acquistion: An Introductory course. London: Michigan state university.
• Hedge, T. (2001). Teaching and learning in the language classroom. New York: Oxford university press.
• James, C. (2013). Errors in language learning and use: Exploring error analysis. Routledge.
• Jafari, S. (2018). Articles in Learning French as a Foreign Languqge in Iran. Plume, N. 27. [In French].
• Karan, D. (2012). Error analysis of written production among Turkish learners in French as a Foreign Language teaching, following the communicative approch. Doctoral thesis, Université Gazi. [In French].
• Kamali, M. J. (1394). Analysis of Errors in the Use of French Prepositions by Iranian Learners. Language Related Research, 4(6), 229-249. [In Persian].
• Keshavarz, M. H. (2012). Contrastive Analyse & Error Analyse. Rahnama.
• Kufner, Herbert L. (1973). Kontrastive Grammatik und dann....?. In: Nickel, Gerhard.
• Larruy, M. M. (2003). The interpretation of error. Cle International.
• Parvizi, P. (2019). Analyse of comme challenages in learning the Spanish language. Jornal of Foreign Language Research, 2(9), 399-422. [In Persian].
• Rahmatian, R., & Katoozian, K. (2009). Typology of spelling errors among Iranian students in French. Pazhuhesh-e Zabanhay-ye Khareji, 53, 23-41.[In French]
• Rahmatian, R., et al. (1392). Forgetting as an Abstacle to Written Expression in a Foreign Lqngue (Case Study with Iranian Learners of French). Language Related Research, 4(2), 102-121. [In Persian].
• Richards, J. (1974). Error Analysis, perspectives on second Language Acquistion. Longman Pub Group.
• Russelle, H., & Mac Donald, R. (2002). Teaching writing: Landmark and Horizons. Southern Illinois university press.
• Sadidi, S., et al., (2019). The affectiv dimension of Iranian students' relationship with writng in French as a Foreign Language. Plume, 29, 234-261. [In French].
• Saldanha, Z. (2010). Written production in French as a Foreign Languqge by first-year linguistics/ French students at ISCED Lubango. Master’s thesis. Université de Pau et des Pays de l’Adour. [In French].
• Ur, P. (2012). A cours in Language Teaching. Cammbridge University Press.
• Yahyazadeh, B. (2014). The Influence of Mother Tongue on Teaching Persian Language Among non-persian speakers. First Persian Language Teaching Syoposiume. Tehran. p.687. [In Persian].
• Yule, G. (2010). The study of language. Cambridge University Press.