Iranian 12th-grade English Language Final Examinations in the Light of Bloom’s Revised Taxonomy

نوع مقاله : مقالات علمی پژوهشی

نویسندگان
1 دانشگاه گیلان
2 دانشگاه شیراز
چکیده
گنجاندن تفکر انتقادی در جنبه های مختلف تحصیل به عنوان مؤلفه ای امید بخش در زمینه ی موفقیت تحصیلی و شغلی در سال های اخیر شتاب بیشتری یافته است. بنابراین، پژوهش حاضر امتحانات نهایی زبان انگلیسی پایه دوازدهم را بر اساس طبقه‌بندی بازبینی شده ی بلوم از نظر «بعد دانش» و «بعد فرآیند شناختی» در پنج سال اخیر برگزاری آزمون مورد بررسی قرار داده است. با استفاده از یک طرح کمی بررسی محتوا، آیتم‌های آزمون‌های مذکور در سال‌های 2019 تا 2023 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های پژوهش نشان داد که فراوانی آیتم های «دانش مفهومی» در «بعد دانش» و «درک» در «بعد فرآیند شناختی» بر اساس نتایج آزمون کای دو به طور معناداری بیشتر بود. علاوه بر این، فراوانی موارد مربوط به مهارت‌های تفکر مرتبه پایین به طور قابل توجهی بیشتر از موارد مربوط به مهارت‌های تفکر مرتبه بالاتر است، اگرچه مواردی از آیتم های سطح شناختی بالاتر را می‌توان در این آزمون‌ها ردیابی کرد. همچنین مشخص شد که هیچ تغییر قابل توجهی با توجه به گنجاندن دو بعد طبقه‌بندی بازبینی شده ی بلوم در طول پنج سال برگزاری آزمون مورد مطالعه وجود نداشته است. نتایج این پژوهش می‌تواند برای سیاست‌گذاران، تدوین‌کنندگان کتاب‌های درسی و معلمان تلنگری باشد تا تغییرات لازم را در خصوص گنجاندن تکالیف مبتنی بر تفکر انتقادی در کتاب‌های درسی، طرح‌های درسی و امتحانات تسریع بخشند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


Amer, A. (2006). Reflections on Bloom's revised taxonomy. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 4(1), 213-230. http://dx.doi.org/10.25115/ejrep.v4i8.1217
Anderson, L. W. (1999). Rethinking Bloom's taxonomy: Implications for testing and assessment. (ED435630). ERIC. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED435630.pdf
Anderson, L. W., Krathwohl, D. R., Airasian, P. W., Cruikshank, K. A., Mayer, R. E., Pintrich, P. R., Raths, J., & Wittrock, M. C. (2001). A taxonomy for learning, teaching, and assessing: A revision of Bloom’s taxonomy of educational objectives. Longman.
Dabbagh, A., & Safaei, A. (2019). Comparative textbook evaluation: Representation of learning objectives in locally and internationally published ELT textbooks. Issues in Language Teaching, 8(1), 249-277. https://doi.org/10.22054/ilt.2020.48071.440
Ebadi, S. & Shahbazian, F. (2015). Exploring the cognitive level of final exams in Iranian high schools: Focusing on Bloom’s taxonomy. Journal of Applied Linguistics and Language Research, 2(4), 1-11.
Forehand, M. (2005). Bloom's taxonomy: Original and revised. In M. Orey (Ed.), Emerging perspectives on learning, teaching, and technology. CreateSpace.
Ghaderinezhad, F., Aliakbari, M., & Khani, R. (2021). Evaluating the Iranian senior ELT high school Vision series in terms of Bloom’s revised taxonomy. Iranian Journal of Applied Language Studies, 13(2), 181-196. https://doi.org/10.22111/IJALS.2021.6825
Gorjian, B. (2011, November 14-16). Evaluation of final achievement examinations of third grade junior high school English textbook [Paper presentation]. 4th International Conference of Education, Research and Innovation, Madrid, Spain.
Heer, R. (2009). Revised Bloom's Taxonomy (Anderson & Krathwohl, 2001) [Visual Model]. Iowa State University.
Köksal, D., Ulum, Ö. G., & Yürük, N. (2023). Revised Bloom’s taxonomy in reading texts in EFL/ESL settings. Acta Educationis Generalis, 13(1), 133-146. http://dx.doi.org/10.2478/atd-2023-0007
Krathwohl, D. R. (2002) A revision of Bloom's taxonomy: An overview. Theory into Practice, 41(4), 212-218, http://dx.doi.org/10.1207/s15430421tip4104_2
Landis, J. R., & Koch, G. G. (1977). The measurement of observer agreement for categorical data. Biometrics, 33(1), 159-174.
Lai, E. R. (2011). Critical thinking: A literature review. Pearson's Research Reports, 6(1), 1-49.
Muhayimana, T., Kwizera, L., & Nyirahabimana, M. R. (2022). Using Bloom’s taxonomy to evaluate the cognitive levels of primary leaving English exam questions in Rwandan schools. Curriculum Perspectives, 42(1), 51-63. https://doi.org/10.1007/s41297-021-00156-2
Omar, N., Haris, S. S., Hassan, R., Arshad, H., Rahmat, M., Zainal, N. F. A., & Zulkifli, R. (2012). Automated analysis of exam questions according to Bloom's taxonomy. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 59, 297-303. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.09.278
Paul, R., & Elder, L. (1992). Critical thinking: What, why, and how. New Directions for Community Colleges, 77(2), 3-24. https://doi.org/10.1002/cc.36819927703
Rezaee, M., & Golshan, M. (2016). Investigating the cognitive levels of English final exams based on Bloom’s taxonomy. International Journal of Educational Investigations, 3(4), 57-68.
Riazi, A. M., & Mosalanejad, N. (2010). Evaluation of learning objectives in Iranian high-school and pre-university English textbooks using Bloom's taxonomy. TESL-EJ, 13(4).
Stringer, J. K., Santen, S. A., Lee, E., Rawls, M., Bailey, J., Richards, A., ... & Biskobing, D. (2021). Examining Bloom’s taxonomy in multiple choice questions: Students’ approach to questions. Medical Science Educator, 31(4), 1311-1317. https://doi.org/10.1007/s40670-021-01305-y
Saidi, M., & Mokhtarpour, H. (2020). Can Vision 3 notch up a win over pre-university English textbook? Language Teaching Research Quarterly, 15, 21-32. https://doi.org/10.32038/ltrq.2020.15.02
Supreme Council for Cultural Revolution & Ministry of Education. (2011). Document of Fundamental Evolution in Education. Secretariat of Supreme Council for Cultural Revolution.
Swart, A. J. (2010). Evaluation of final examination papers in engineering: A case study using Bloom's taxonomy. IEEE Transactions on Education, 53(2), 257-264. https://doi.org/10.1109/TE.2009.2014221
Wilson, L. O. (2016). Anderson and Krathwohl, Bloom’s taxonomy revised: Understanding the new version of Bloom's taxonomy. Retrieved from https://quincycollege.edu/wp-content/uploads/Anderson-and-Krathwohl_Revised-Blooms-Taxonomy.pdf
Zorluoglu, S. L., & Güven, Ç. (2020). Analysis of 5th grade science learning outcomes and exam questions according to revised Bloom taxonomy. Journal of Educational Issues, 6(1), 58-69. https://doi.org/10.5296/jei.v6i1.16197

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از 22 تیر 1404