بررسی رابطه راهبردهای شناختی و فراشناختی و نشاط ذهنی با سرزندگی تحصیلی دانشجویان زبان فرانسه دانشگاه حکیم سبزواری و مقایسه آن با دیدگاه استادان زبان فرانسه دانشگاه های ایران

نویسندگان
1 استادیار روانشناسی تربیتی, گروه علوم تربیتی,دانشگاه حکیم سبزواری, سبزوار , ایران
2 استادیار آموزش زبان فرانسه، گروه زبان و ادبیات فرانسه، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران
3 دکتری مدیریت آموزشی،دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه تهران، قم، ایران
چکیده
یادگیری زبان فرانسه به‌عنوان یکی از زبان‌های خارجی، با پیچیدگی‌های خاصی همراه است که گاهی موجب کاهش انگیزه و عملکرد تحصیلی در میان دانشجویان می‌شود. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه راهبردهای شناختی و فراشناختی ونشاط ذهنی با سرزندگی تحصیلی دانشجویان زبان فرانسه انجام شد. روش تحقیق از نوع ترکیبی (کمی و کیفی) بوده و در دو مرحله انجام گرفته است. در بخش کمی، داده‌ها از طریق پرسش­نامه‌های استاندارد سرزندگی تحصیلی، نشاط ذهنی و راهبردهای شناختی و فراشناختی گردآوری شد. جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان زبان فرانسه دانشگاه‌ حکیم سبزواری (61 نفر) بود که با روش تمام­شماری، همه آن­ها در پژوهش شرکت کردند. در بخش کیفی، با استفاده از مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته با 10 نفر از استادان زبان فرانسه دانشگاه­های ایران، دیدگاه‌ها و تجربیات آنان در زمینه سرزندگی تحصیلی و عوامل مؤثر بر آن بررسی شد. داده‌های کمی با روش‌های آماری توصیفی و داده‌های کیفی با روش تحلیل محتوای استقرایی تحلیل گردید. یافته‌های کمی نشان داد که استفاده از راهبردهای شناختی و فراشناختی و نشاط ذهنی تأثیر مثبتی بر افزایش سرزندگی تحصیلی دانشجویان دارد. همچنین، نتایج کیفی بیانگر آن بود که متغیرهای اجتماعی، خانواده، هیجان­های آموزشی، هدف­گزینی یادگیرنده، راهبردهای یادگیری، کارکردهای شناختی، مهارت­های ارتباطی، مهارت­های شناختی و عاطفی، برانگیزاننده­های رفتار تحصیلی، محتوای آموزشی، متغیرهای شخصی یاددهنده، مهارت­ها و فنون تدریس یاددهنده و انگیزشی عمل کردن یاددهنده از جمله عوامل مؤثر بر سرزندگی تحصیلی دانشجویان هستند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


منابع:
Abdollahi, A., Shahverdiani, N., & Fesanghari, A. (2021). The Effect of Storytelling on Reducing French Language Learning Anxiety among Students at University of Tehran. Recherches en langue et Traduction Francaises, 3(2).
Al-khresheh, M. H., & Al Basheer Ben Ali, R. (2023). A Mixed Method Study on the Metacognitive Awareness of Reading Strategies Used by Saudi EFL Students. Journal of Pedagogical Research, 7(4), 30-47.
Assadi, M., & Sajadinezhad, M. (2022). Prediction of Academic Vitality and Resilience Based on E-Learning Skills by Mediating Role of Students' Academic Excitement in Virtual Education. Research in School and Virtual Learning, 2(38), 79-90.
Aram, Y., Sharifi Rahnemo, S., Fathi, A., Rahnemo, M. S., & Aram, F. (2022). The Effectiveness of Teaching English-Language Lessons Using Study Strategies by Producing Video Content on Students’ Academic Enthusiasm and Vitality. Languages, 7(3), 189.‏
‏ Cai, Y., King, R. B., Law, W., & McInerney, D. M. (2019). Which comes first? Modeling the relationships among future goals, metacognitive strategies and academic achievement using multilevel cross -lagged SEM. Learning and Individual Differences, 74, 101750 . https://doi.org/10.1016/j.lindif.2019.06.004
Cao, C., Zhu, C., & Meng, Q. (2021). Chinese international students’ coping strategies, social support resources in response to academic stressors: Does heritage culture or host context matter?. Current Psychology, 40(1), 242-252.‏
Chung, E., Subramaniam, G., & Dass, L. C. (2020). Online learning readiness among university students in Malaysia amidst COVID-19. Asian Journal of University Education, 16(2), 46-58.‏
Cho, E. H., Lee, D. G., Lee, J. H., Bae, B. H., & Jeong, S. M. (2014). Meaning in life and school adjustment: Testing the mediating effects of problem-focused coping and self-acceptance. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 114, 777-781.‏
Elsayed Farid Amr, A., ELsayed El Sawah, E., H Salama, A., Mohamed Mansour Gad, A., & Ibrahim Doma, N. (2023). Effect of Using Electronic Mind Maps as a Teaching Strategy on Academic vitality, Self-Efficacy, and Achievement among Nursing Students. International Egyptian Journal of Nursing Sciences and Research, 3(2), 546-562.‏
Farsian, M., Rezaei, N., & Panahandeh, S. (2015). Correlation between achievement motivation, emotional intelligence and the foreign language classroom anxiety in French students of Ferdowsi University of Mashhad. Language related research, 6(4), 183-200.
Fathi, R., Rastegar, A., & Seif, M. H. (2023). A Causal Model of the Relationship Between the Perception of the Well-being of the University and the Student's Mental vitality by the mediating role of achievement goals. Journal of Management and Planning In Educational System, 16(2), 137-160.
Fullerton, D. J., Zhang, L. M., & Kleitman, S. (2021). An integrative process model of resilience in an academic context: Resilience resources, coping strategies, and positive adaptation. Plos one, 16(2), e0246000.‏
Goldani G, Farsian M, Khajavy G H. (2018). Impact of Student-Centered learning on Shyness in Foreign Language Classroom and Student Performance. Language Related Research, 9(4), 253-269.
Hajidoost Giv, F., Ghanaifar, M. H., & Shahabizadeh, F. (2024). Effectiveness of Behavioral-Cognitive Group Training of Anxiety and Academic Vitality in Students. Iranian Journal of Rehabilitation Research, 10(2), 98-107.
Howell, T. J., Mai, D. L., Draganovic, P., Binfet, J. T., & Bennett, P. C. (2024). Impact of Interactions with a Puppy and Handler Versus a Handler Alone on Stress and Vitality in a University Setting: A Crossover Study. Animals, 14(17), 24-54.‏
Khosravi, R., Dastgoshadeh, A., & Jalilzadeh, K. (2023). Writing metacognitive strategy-based instruction through flipped classroom: an investigation of writing performance, anxiety, and self-efficacy. Smart Learning Environments, 10(1), 48.‏ https://doi.org/10.1186/s40561-023-00264-8
Luo, Q., Ahmadi, R., & Izadpanah, S. (2024). Exploring the Mediating Role of Self-efficacy Beliefs Among EFL University Language Learners: The Relationship of Social Support with Academic Enthusiasm and Academic Vitality. Heliyon.‏ e33253
Maghsoudi, M. (2021). Qualitative pathology of English language teaching in Iranian schools. Educational and Scholastic studies, 9(4), 215-240.‏
Martin, A. J., & Marsh, H. W. (2008). Academic buoyancy: Towards an understanding of students' everyday academic resilience. Journal of school psychology, 46(1), 53-83.‏
Nakhostin Goldoost, A., Fatehi Sinesar, S. M., & Taklavi, S. (2024). The effectiveness of brainstorming teaching method on students' academic engagement, academic vitality and perception learning environment. Journal of Educational Psychology Studies, 21(55).
Pourabdol, S., Sobhi-Gharamaleki, N., & Abbasi, M. (2015). A comparison of academic procrastination and academic vitality in students with and without specific learning disorder. Journal of learning disabilities, 4(3), 22-38.‏
Permono, H., Sovitriana, R., & Santosa, A. D. (2019). Influence cognitive strategies, metacognitive strategies and experience success in mathematics achievement through self-efficacy in V grade elementary school in east jakarta. International Review of Management and Marketing, 9(5), 46.‏
Putwain, D. W., Connors, L., Symes, W., & Douglas-Osborn, E. (2012). Is academic buoyancy anything more than adaptive coping?. Anxiety, Stress & Coping, 25(3), 349-358.‏
Rezai, A., Namaziandost, E., & Hosseini, G. H. (2023). Impact of online self-assessing metacognitive strategies accompanied with written languaging on cultivating Iranian IELTS candidates’ listening comprehension. Smart Learning Environments, 10(1), 45.‏
Teixeira, R. J., Brandão, T., & Dores, A. R. (2022). Academic stress, coping, emotion regulation, affect and psychosomatic symptoms in higher education. Current Psychology, 41(11), 7618-7627.‏
Tu, K. M., Cai, T., & Li, X. (2020). Adolescent coping with academic challenges: The role of parental socialization of coping. Journal of Adolescence, 81, 27-38.‏
Wang, X., Li, Z., Han, Y., Li, Y., Han, J., & Liang, M. (2024). Ego depletion and prosocial behavior: The chain mediating effects of subjective vitality and empathy. Social Behavior and Personality: an international journal, 52(5), 13089E-13097E.‏
Yaghoobi, A., Zoghipaidar, M. R., Farhadi, M., & Yousefi, B. (2020). Predicting educational well-being and mental vitality of high school students based on their feeling of belonging to the school mediated by goal orientation. Journal of school psychology, 9(2), 169-189.‏
Yılmaz, M. F. (2023). Investigating the Mediating Role of Problematic Internet Use in the Relationship Between Coping Humor and Subjective Vitality of University Students. The Universal Academic Research Journal, 5(3), 304-313.‏

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از 22 تیر 1404