ویژگی‌های زبانی و فرازبانی کودکان نارساخوان فارسی‌زبان

نوع مقاله : مقالات علمی پژوهشی

نویسنده
استادیار گروه زبان‌شناسی کاربردی، پژوهشکدۀ زبان‌شناسی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران.
چکیده
بررسی روند رشد زبان و آگاهی فرا‏زبانی کودک ازجمله مباحث اصلی مطرح در اختلالات یادگیری است. برخی معتقدند توانایی زبانی و فرازبانی نقش مهمی در توانایی خواندن کودکان نارساخوان و درنتیجه مشکلات آن‌ها دارد. بنابراین هدف از این پژوهش بررسی مهارت‌های زبانی و فرازبانی کودکان نارساخوان و طبیعی، و همچنین بررسی رابطۀ آن‌هاست. برای انجام این پژوهش میدانی شانزده دانش‌آموز نارساخوان و 32 کودک همتای سنی انتخاب شدند و بعد از اجرای آزمون‌های رشد زبانی و فرازبانی، نتایج آن ثبت و با نرم‏افزار اس.پی.اس.اس. تحلیل شد.

براساس نتایج پژوهش حاضر در تمام خرده‌آزمون‌های رشد زبانی غیر از خرده‌آزمون واژگان ربطی تفاوت معناداری میان دو گروه طبیعی و نارساخوان وجود دارد. در بیشتر خرده‌آزمون‌های آگاهی واجی تفاوت معناداری بین دو گروه وجود دارد. برخلاف خرده‌آزمون قضاوت دستوری و آگاهی واژگانی، در خرده‌آزمون صرف زمان فعل تفاوت بین دو گروه کاملاً معنادار است. در گروه طبیعی و نارساخوان، میان هر یک از خرده‌آزمون‌های آگاهی فرازبانی با برخی خرده‌آزمون‌های رشد زبانی هم‌بستگی وجود دارد و اما در گروه نارساخوان، غیراز هم‌بستگی میان خرده‌آزمون‌های آگاهی واژگانی با خرده‌آزمون‌ واژگان شفاهی رشد زبانی، در هیچ مورد هم‌بستگی معنادار نیست. بنابراین یافته‌ها مؤید فرضیۀ کنش متقابل بین رشد فرازبانی و زبانی است و نشان می‌دهد کودکان نارساخوان برخلاف تکالیف آگاهی واژگانی، در اکثر تکالیف زبانی و آگاهی واج‌شناختی و اگاهی نحوی دچار مشکل هستند، لذا با توجه به هم‌بستگی مهارت‌های زبانی با فرازبانی، تقویت توانایی زبانی نحوی و واجی آن‌ها همراه با مهارت‌های مربوط به آگاهی نحوی و آگاهی واجی ضروری و مفید است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


Ahadi H, moslempour M, modarresi Y. The Relation between Phonological Awareness and Reading in Persian children with autism. LRR. 2019; 10 (1) :73-97
Ahadi H, Nadarkhani R, Ghayoomi M. (2020). A Study of Word Reading in Persian-speaking Children With Dyslexia and Normal Ones. jmr. 14(4):207-216.
Ahadi, H. (2021). The relationship between reading skills and syntactic and lexical abilities in dyslexic and normal Persian-speaking children. ZABANPAZHUHI (Journal of Language Research), 13(39), 9-32.
Alexander Vyanovich, L. (1376). Language and cognition. Atranslate by Habibolah Ghasemzade. Tehran: Farhangan
Ashtari A., Shirazi T.S. (2004). Study and comparison of phonological awareness skills and naming speed in dyslexic and normal children. Journal of Rehabilitation. 5(3); Pp: 49-54
Bialystok, E. (2001). Bilingualism in Development: Language, Literacy & Cognition. New York: Cambridge University Press.
Bialystok, E., & Herman, J. (1999). Does bilingualism matter for early literacy? Bilingualism: Language and Cognition, 2, 35-44.
Bird J, Bishop DV, Freeman NH. (1995). Phonological awareness and literacy development in children with expressive phonological impairments. J Speech Hear Res, Apr;38(2):446-62. doi: 10.1044/jshr.3802.446. PMID: 7596110.
Brunswick, N. (2009). Dyslexia: A Beginners Guide. Translated by Ahadi, H. Tehran: Institute for Humanities and Cultural Studies. [In Persian].
Byrne, B. (1996). The learnability of the alphabetic principle: Children's initial hypotheses about how print represents spoken language. Applied Psycholinguistics, 17(4), 401–426.
Casalis, S, et al (2004). Morphological awareness in developmental dyslexia. Journal of Annals of Dyslexia; 54: 114-138.
Catts, H.W. (1993).The relation between speech-language impairments and reading disabilities. Journal of speech and Hearing Research; 36(5): 948-58.
Cummins J.(1978) Bilingualism and the Development of Metalinguistic Awareness. Journal of Cross-Cultural Psychology. 9(2):131-149.
Chen, X., Anderson, R. C., Li, W., Hao, M., Wu, X., & Shu, H. (2004). Phonological Awareness of Bilingual and Monolingual Chinese Children. Journal of Educational Psychology, 96(1), 142–151.
Clark, Eve. (1978). Awareness of Language: Some Evidence from what Children Say and Do. 10.1007/978-3-642-67155-5_2.
David T. Hakes, The development of metalinguistic abilities in children. Berlin: Springer-Verlag. 1980
Ehri, L.C. (2002). Phases of acquisition in learning to read words and implications for teaching. British Journal of Educational Psychology: Monograph Series, 1, 7–28.
Gutierrez-Cleflen, V.F. and L. DeCurtis(1999). "Word definition in Spanish speaking children with language impairment". Communication disorders Quartery, 21(1),23-31
Gombert J.E. (1997) Metalinguistic Development in First-Language Acquisition. In: Van Lier L., Corson D. (eds) Encyclopedia of Language and Education. Encyclopedia of Language and Education, vol 6. Springer, Dordrecht. https://doi.org/10.1007/978-94-011-4533-6_5
Hasanzadeh S. and A. M. Hasanzadeh (2001). “Adaptation and standardization of language development test TOLD-P:3 for Persian language children”. Research on Exceptional Children. [In Persian].
Hakes, David T. (1980). The development of metalinguistic abilities in children. Berlin ; New York : Springer-Verlag
Lyytinen, P. et al. (2001). “Language development and symbolic play in children with and without familial risk for dyslexia”. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 44, 873-885.
Mann, V. A. (1984). Longitudinal prediction and prevention of early reading difficulty. Annals of Dyslexia, 34, 117–136
Mardani, N., Elahi, E., Khorshidi, E., Ghaemi, H., Sobhani rad, D., Jamali, J. (2014). Comparison of Rhyme Detection Skills between 7-9 Years Age Children with Dyslexia and Normal Children. 3(1). Pp: 27-32 [In Persian].
Marinellie S.A. Johnson, C.J. (2004). Nouns and Verbs: A Comparison of Definitional Style, Journal of Psycholinguistic Research. 33, 217–235
Mohamadi, R. (2015). Development and standardization of a syntax comprehension test for Persian 4-6 year old children [Thesis]. Tehran, Iran: University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences. [In Persian].
Mohammadi, M. (2008). Comparison of word definition skills of Persian-speaking primary school children with specific language disorders with their normal age counterparts. Master Thesis, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences.
Nabifar S. The Comparison Of Syntactic Awareness In Normal And Dyslexic Persian- Speaking Children. Advances in Cognitive Sciences. 2014; 16 (2) :24-36. [In Persian].
Nemati P., Soleymani Z., Moradi AR., & Jalaei SH. ( 2008 , 2009). Comparison of some language characteristics between dyslexic children aged 7 & 8 years old and normal ones. Journal of Modern Rehabilitation, 2(3,4) , 41-46.
Nilipour, R. (2004). Specific language disorder test. Tehran: University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences Publications. [In Persian].
Roberstone, E. K., & Joanisse, M. F. (2009). Spoken sentence comprehension in children with dyslexia and language impairment: The roles of syntax and working memory. Applied Psycholinguistics, 31(01), 141.
Rispens J. (2004). "Syntactic and Phonological Processing in Developmental Dyslexia" . Groningen Dissertations in Linguistics. 48.
Sedaghati1, L., Foroughi1, R., Shafiei, B., Maracy, M.R. (2010). Prevalence of dyslexia in first to fifth grade elementary students Isfahan, Iran. Audiology. 19(1). Pp: 94-101
Shirazi S. (2012). Evaluation of phonological processing status, central auditory processing and working memory and their contribution to reading problems of dyslexic Persian language students, PhD thesis on speech therapy, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences.[In Persian].
Shirazi T.S & Nilipour, R (2004). reading test. Tehran: University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences Publications. [In Persian].
Smith, Carol L. and Helen Tager-Flusberg 1982. Metalinguistic awareness and language development, Journal of Experimental Child Psychology, 34/3:449–68.
Soleimani, Z. & M. Dastjerdi Kazemi, (2005). “Validity and reliability of phonological awareness test”. Journal of Psychology. 9. Pp: 82-100. [In Persian]. • Soleimani, Z. (2000). “Phonological awareness and effect of reading in 5.5 and 6.5 years Old Persian children”. Journal of Rehabilitation. 1(2). Pp: 27-35. [In Persian].
Snowling, M. J. (2000). “Dyslexia”. Oxford: Blackwell.
Stanovich, K.E. (2002). “Progress in understanding reading. Scientific foundations and newfrontiers”. New York: The Guilford Press
Tunmer, W. E., & Hoover, W. A. (1992). Cognitive and linguistic factors in learning to read. In P. G. Gough, L. C. Ehri, & R. Treiman (Eds.), Reading acquisition (pp. 1757214). Hillsdale, NJ: Erlbaum
TSang, K. K.-S., & Stokes, S. F. (2001). Syntactic awareness of Cantonese-speaking children. Journal of Child Language, 28(03).
Vellutino, F. R. (1979). Dyslexia: Theory and research. Cambridge, MA: MIT Press.
Wray,D. (1994). Literacy and awareness.London. Hodder & Stoughton