بهره‌گیری از هنرهای زیبا در آموزش در جهت ارتقای مهارت‌های گفتاری فراگیران زبان آلمانی

نوع مقاله : مقالات علمی پژوهشی

نویسنده
استادیار آموزش زبان آلمانی، دانشگاه شهید بهشتی تهران، ایران.
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش هنرهای زیبا در ارتقای مهارت‌های گفتاری در بین فراگیران بزرگ‌سال زبان آلمانی انجام شد. در این پژوهش، از روش‌های کتابخانه‌ای و میدانی برای گردآوری اطلاعات استفاده شد. بخش اول این مقاله به تبیین چرایی استفاده از هنرهای زیبا در آموزش زبان‌های خارجی می‌پردازد. بخش دوم نشان می‌دهد چگونه زبان و الگوهای تصویری هنری می‌توانند به‌صورت دو قطب میان‌رشته‌ای درهم آمیخته و در جهت بهبود مهارت‌های گفتاری مؤثر واقع شوند. طرح پژوهشی از نوع پیش‌مطالعه‌ای و طرح پیش‌آزمون ـ پس‌آزمون با گروه کنترل خواهد بود. طرح در چهار جلسۀ نود دقیقه‌ای انجام می‌شود. در جلسۀ اول، پیش ـ آزمون با کمک سؤالات شفاهی آزمون «آلمانی برای مهاجران» اجرا می‌شود. پس از ضبط، داده‌ها تحلیل و نتایج معرفی می‌شوند. در ادامه با استفاده از یک طرح آموزشی با کمک اثر هنری از هنرمند اتریشی، آلبرت پاریس گوترزلو نشان داده خواهد شد که با چه روش‌هایی می‌توان به‌صورت هدفمند از هنر در آموزش در جهت بهبود مهارت‌های گفتاری بهره‌مند شد. بعد از اتمام دو جلسۀ نود دقیقه‌ای پس‌آزمون برگزار می‌شود. داده‌ها با کمک معیار‌های آزمون «آلمانی برای مهاجران» موردتجزیه و تحلیل قرار می‌گیرند. نتایج پژوهش حاکی از اثربخشی هنر در بهبود مهارت‌های گفتاری زبان‌آموزان، به‌خصوص در استفادۀ مؤثر از واژگان و دانش دستوری بود. بنابراین، می‌توان نتیجه گرفت که می‌توان از هنرهای زیبا به‌عنوان رسانۀ تصویری مؤثری در جهت پیش‌برد اهداف آموزشی به‌ویژه مهارت‌های گفتاری به‌خوبی استفاده کرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


1. Deutsch-Test für Zuwanderer (2009): Modelltest, verfügbar unter: https://www.telc.net/fileadmin/user_upload/dtz-uebungstest.pdf, letzter Zugriff am 22.06.2021.
2. Fischer, Sylvia (2005): Sprechmotivation und Sprechangst im DaF-Unterricht, verfübar unter: http://www.gfl-journal.de/3-2005/fischer.pdf, letzter Zugriff am 12.06.2021.
3. Gaedtke-Eckardt, Dagmar-Beatrice (2011): Lehrer werden. Münster: Lit.
4. Gehring, Wolfgang (2017): Mit den Künsten Englisch unterrichten. Bad Heilbrunn: Julius Klinkhardt.
5. Gorskih, Ada (2009): Die Fertigkeit Sprechen im Fremdsprachenunterricht. Nordestedt: Grin Verlag.
6. Grosser, Regine (2018): Der Wiener Maler Gustav Klimt, verfügbar unter: https://www.klett-sprachen.de/downloads/15428/Thema_5Fdes_5FMonats_5F1_2F2018_5FGustav_5FKlimt/pdf, letzter Zugriff am 12. 06. 2021.
7. Günther, Sven (2009): Applikation eines Trainingsprogramms an konzentrationsauffälligen Vorschulkindern in Verbindung mit imaginativen und sensorischen Entspannungstechniken. Nordestedt: Grin Verlag.
8. Huber, Gabriele (2005): „Mit Bildender Kunst Deutsch lernen?“. In: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht, 3/2005, verfügbar unter: http://tujournals.ulb.tu-darmstadt.de/index.php/zif/article/viewFile/449/425, letzter Zugriff am 23.03.18.
9. Kampelmann, Thekla (1999): Bildende Kunst im Fremdsprachenunterricht der gymnasialen Oberstufe Ein Ansatz zur Integration von Kunst in den Englischunterricht unter landeskundlichen Aspekten und besonderer Berücksichtigung Indiens. Dortmund: Inaugural-Dissertation an der Philosophischen Fakultät der Universität Dortmund.
10. Lay, Tristan (2014): „Kunstbilder im DaF-/DaZ-Unterricht – Die Porträts des Malers Gerhard Richter und seiner Kinder Betty, Ella und Moritz“. In: Bernstein N./Lerchner, C. (Hrsg.): Ästhetisches Lernen im DaF-/DaZ-Unterricht Literatur - Theater - Bildende Kunst - Musik - Film. Göttingen: Universitätsverlag Göttingen, 279–297.
11. Neuner، Gerhard& Hunfeld، Hans (1993): Methoden des fremdsprachlichen Deutschunterrichts Eine Einführung. München: Langenscheidt.
12. Schatz, Hiede (2006): Fertigkeit sprechen. Stuttgart: Langenscheidt.
13. Surkamp, Carola (2017): Meztler Lexikon, Fremdsprachendidaktik. Ansätze, Methoden, Grundbegriffe. Stuttgart: J.B. Metzler.
14. Tsetskhladze, Nino (2016): Die Vermittlung der Fertigkeit: Sprechen am Beispiel des Lehrwerks „Pluspunkt Deutsch B1“. Wien: Universität Wien. Masterarbeit.
15. Wicke, Rainer E. (2004): Aktiv und kreativ lernen: projektorientierte Spracharbeit im Unterricht. München: Hueber Verlag.
16. Wicke, Rainer E. (2006): „Ein Baum ist wie ein Traum“. In: Fremdsprache Deutsch. Zeitschrift für die Praxis des Deutschunterrichts. Nummer 35, 14-23.
17. Wicke, Rainer E. (2019): „Kunst als Auslöser für sprachliche Prozesse im DaF-/DaZ-Unterricht“. In: Zeitschrift für interkulturellen Fremdsprachenunterricht. Mehr Sprachen lernen und Lehren. Jahrgang 24, Nummer 2, 327-338.