نقش ساختار مشارکت کلاسی در اثربخشی رویکرد توجه به فرم غیرمستقیم

نوع مقاله : مقالات علمی پژوهشی

نویسندگان
1 دانشیار گروه زبان انگلیسی دانشگاه علامه محدث نوری، نور، ایران.
2 کارشناس ارشد رشته آموزش زبان انگلیسی از دانشگاه علامه محدث نوری، نور، ایران.
چکیده
یکی از موضوعات قابل‌توجه در زمینۀ آموزش زبان دوم، نقش ساختار مشارکت کلاسی در شکلگیری توجه به فرم غیرمستقیم در آموزش نکات گرامری است (; Lehrer & Palincsar, 2004 (Nassaji, 2010 & 2013. هدف مطالعۀ حاضر بررسی میزان کاربرد توجه به فرم غیرمستقیم در ساختارهای مشارکت کلاسی معلم ـ دانش‏آموز و اثربخشی آن در فراگیری زمان گذشته افعال باقاعده و بیقاعده از طریق فعالیت املاء ـ انشاء بود. بدین منظور، پس از برگزاری آزمون تعیین سطح برای یک گروه هفتاد نفری از شرکت‏کنندگان، 32 نفر از زبان‏آموزهای سطح پیش‌متوسط انتخاب شدند و سپس به‏طور تصادفی در سه ساختار مشارکتی (ده نفر در گروه انفرادی، دوازده نفر در گروه‏های کوچک و ده نفر در گروه کلاسی) قرار گرفتند. آموزش توجه به فرم غیرمستقیم در ده جلسه و به مدت دو ماه و نیم به طول انجامید. تعاملات بین معلمان و دانش‌آموزان در هر سه گروه به‏صورت صوتی ضبط، بازنویسی و کدگذاری شدند. بخش‌های زبانی به‌عنوان واحد تجزیه و تحلیل فراوانی توجه به فرم غیرمستقیم قرار گرفت. نتایج حاکی از آن بود که اکثر بخش‌های زبانی در تعاملات انفرادی رخ دادند و عمدتاً از نوع واکنشی بودند. نتایج آزمون تحلیل کی دو (توان دوم کا) نشان داد که ارتباط معناداری بین نوع ساختار مشارکت کلاسی و استفاده از رویکرد توجه به فرم غیرمستقیم وجود دارد. همچنین مشخص شد باوجودی که بخش‌های زبانی اکثراً در ساختار تعاملات انفرادی رخ دادند، اما اثربخشی آنها بیشتر در ساختار گروه‏های کوچک صورت گرفت.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


منابع

سعیداختر، ا.، عبدی، ر. و اکبری بیرگانی، ا. (1398). تأثیر بازخورد اصلاحی نوشتاری متمرکز و غیرمتمرکز بر صحت زمان گذشتة سادة زبان آموزان ایرانی. جستارهای زبانی، 12(1)، 43-80.
سعیداختر، ا.، عبدی، ر. و مرادپور، ز. (1400). تأثیر بازخورد اصلاحی فرازبانی و بازنویسی بر یادگیری افعال باقاعده و بیقاعده زمان گذشتة سادة انگلیسی. جستارهای زبانی، 9(6)، 123-155.
References
Abbasian, G., &Mohammadi, M. (2013). The effectiveness of dictogloss in developing general writing skill of Iranian intermediate EFL students. Journal of Language Teaching and Research, 4(6), 1371-1380. doi:10.4304/jltr.4.6.1371-1380
Alcón, A. (2007). Incidental focus on form, noticing and vocabulary learning in the EFL classroom. International Journal of English Studies, 7(2), 41-60. doi:10.6018/ijes.7.2.48981
Asadi, B., &Gholami, B. (2014). Incidental focus on form in an EFL talk-show class. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 98, 267 – 275.doi: 10.1016/j.sbspro.2014.03.416
Basterrechea, M., & Mayo, P.G. (2014). Dictogloss and the production of the English third person –s by CLIL and mainstream EFL students: A comparative study. University of Murcia. International Journal of English Studies, 14(2), 77-98.doi:10.6018/j.177321
Cho, Y. W. (2008). The effectiveness of incidental focus on form for English learning in text based online chat. English Teaching, 63(3), 231-257.doi:10.15858/engtea.63.3.200809.231
Dobakhti, L. & Khorrami, S. S. (2020a). The Effects of Focus on Form Approach via Dictogloss Technique on Developing Linguistic Competence of Iranian EFL Learners. Iranian Journal of English for Academic Purposes, 9(2), 57-71.
Dobakhti, L. & Khorrami, S. S. (2020b). An Exploration of Focus on Form Instruction on Grammatical Competence of Iranian EFL Learners Utilizing Input Enhancement Technique. Journal of Modern Research in English Language Studies, 7(4), 25-53.
Dornyei, Z. (2007). Research methods in applied linguistics. New York: Oxford University Press.
Douglas, D. (2001). Performance consistency in second language acquisition and language testing research: A conceptual gap. Second Language Research, 17, 442-456. doi: 10.1177/026765830101700408
Ellis, R. (2003). Task-based language learning and teaching. Oxford University Press.
Ellis, R., Basturkmen, H., & Loewen, S. (2001). Preemptive focus on form in the ESL classroom. TESOL Quarterly, 35(3), 407–32.
Ellis, R., Basturkmen, H., & Loewen, S. (2002). Doing Focus-on-Form. System, 30, 419-432.doi:10.1016/S0346-251X(02)00047-7
Esmaili, M. & Sadeghi, K. (2020). The effect of direct versus indirect focused written corrective feedback on developing EFL learners’ written and oral skills. Language Related Research, 11(5), 89-124).
Ghaedrahmat, M., Mohammadnia, Z. & Gholami, J. (2019). Preemptive focus on form in linguistic features of Aviation English classes: Uptakes following teacher-initiated vs learner-initiated focus on form episodes. Iranian Journal of English for Academic Purposes, 8(3), 34–47.
Lee, J. (2018). Tracking individual change in Willingness to Communicate: A comparison of whole class, group, and dyadic interactions across two classroom contexts. English Teaching, 73(3), 29-52.
Lehrer, R., & Palincsar, A. S. (2004). Research Essays: An Introduction and Invitation. Cognition and Instruction, 22(3), 291–292. https://doi.org/10.1207/s1532690xci2203_1
Loewen, S., & Sato, M. (2018). Interaction and instructed second language acquisition. Language Teaching, 51(3), 285 - 329.
Long, M. (1991). Focus on form: a design feature in language teaching methodology. In K.de Bot, R. Ginsberg, & C. Kramsch (Eds.), Foreign language research in cross cultural perspective (pp.39-52). Amsterdam: John Benjamins.
Long, M. (1998). SLA: Breaking the siege. Hawai’i Working Papers in ESL, 17,
79–129.doi:10125/40796
Mayo, P.G. (2002). The effectiveness of two form-focused tasks in advanced EFL pedagogy. International Journal of Applied Linguistics, 12(2), 156-175. doi:10.1111/1473-4192.t01-1-00029
Nabei, T. (1996). Dictogloss: Is it an effective language learning task? Working Papers in
Educational Linguistics, 12(1), 59-74.
Nassaji, H. (2010). The occurrence and effectiveness of spontaneous focus on form in adult ESL classrooms. The Canadian Modern Language Review, 66(6), 907-933.doi:10.3138/cmlr.66.6.907
Nassaji, H. (2013). Participation Structure and Incidental Focus on Form in Adult ESL Classrooms. Language Learning: A Journal of Research in language Learning, 63(4), 835-869.doi:10.1111/lang.12020
Nassaji, H. (2015). Qualitative and descriptive research: Data type versus data analysis. Language Teaching Research, 19(2) 129-132.
Nassaji, H., & Fotos, S. (2007). Issues in form focused instruction and teacher education. In H. Nassaji& S. Fotos, (Eds.), Form-focused instruction and teacher education: Studies in honour of Rod Ellis (pp. 7-15), Oxford: Oxford University Press.
Pouriran, Y., & Mukundan, J. (2012). A comparison between experienced and novice teachers in using incidental focus on form techniques in EFL classrooms. International Journal of Applied Linguistics & English Literature, 1(6), 287-296.doi:10.7575/ijalel.v.1n.6p.288
Quick Placement Test User Manual (2001). Oxford University Press & University of Cambridge Local Examinations Syndicate. Oxford: Oxford University Press.
Richards, J. C., Platt, J., & Platt, H. (1992). Longman dictionary of language teaching and applied linguistics. London: Longman.
Saeedakhtar, A., Abdi, R, & Akbari, A. (2021). The effect of focused and unfocused written corrective feedback on the accuracy of Iranian learners’ simple past tense. Language Related Research. 12(1), 43-80.
Saeedakhtar, A., Abdi, R, & Moradpour, Z. (2019). The effect of metalinguistic corrective feedback and revision on the accuracy of English regular and irregular simple past tense. Language Related Research. 9(6), 123-155.
Schmidt, R. (2001). Attention. In P. Robinson (Ed.), Cognition and second language instruction (pp. 3-32). Cambridge: Cambridge University Press.
Swain, M. (1993). The output hypothesis: Just speaking and writing aren't enough. The Canadian Modem Language Review. 50(1), 158-64.
Tabak, I., & Baumgartner, E. (2004). The teacher as partner: Exploring participant structures, symmetry, and identity work in scaffolding. Cognition and Instruction, 22, 393–429.
Talebi, Z., & Gholami, J. (2012). The effect of reactive vs. student-initiated focus on form on EFL students’ production of uptake. Modern Journal of Language Teaching Methods, 2(3), 144-154.doi:10.30813/jelc.v7i2.1025
Wajnryb, R. (1990). Grammar dictation. Oxford University Press.
Zohrabi, M. & Tahmasebi, Z. (2020). A study of the effect of dictogloss as a medium of form-focused instruction on vocabulary versus grammar development of Iranian EFL learners. Applied Research on English Language. 9(2), 183-204.