چگونگی بکارگیری دسته‌های واژگانی توسط نویسندگان انگلیسی‌زبان در رشتۀ زبان‌شناسی کاربردی: پژوهشی پیکره‌ای

نوع مقاله : مقالات علمی پژوهشی

نویسندگان
1 استادیار رشتۀ زبان‌شناسی کاربردی، دانشگاه ولی عصر رفسنجان، رفسنجان، ایران.
2 دانشجوی دکتری رشتۀ زبان‌شناسی، دانشگاه لایدن، هلند.
چکیده
پژوهش­های مرتبط با دسته­های واژگانی اخیراً در رأس مطالعات پیکره­ای قرار گرفته­اند. پژوهش­های پیشین پیکره­ای در پیوند با بررسی دسته­های واژگانی در نوشتار نویسندگان انگلیسی­زبان، گاه به نتایج متناقضی دربارۀ فراوانی و تقسیم­­بندی کارکرد این توالی­ها دست یافته­اند. با این حال، هیچ مطالعه­ای تا به امروز، به بررسی دسته­های واژگانی در بخش «بحث» مقالاتی که صرفاً نویسندگان انگلیسی­زبان به نگارش درآورده­اند، نپرداخته است. پژوهش کنونی با بررسی فراوانی، ساختار و کارکرد توالی­های واژگانی چهارکلمه­ای تلاش کرده تا این شکاف را برطرف کند. دادۀ مورد بررسی در این پژوهش از بخش «بحث» مقالات نویسندگان انگلیسی­زبان به­دست آمد. تمامی این مقالات از پنج مجلۀ ممتاز بین­المللی در رشتۀ زبان­شناسی کاربردی استخراج گردید. درنهایت، پیکره­ای متشکل از بیش از سیصد هزار واژه گردآوری شد. با بهره­گیری از نرم­افزار AntConc همه دسته­های چهارکلمه­ای، با فراوانی ده و دامنۀ پنج استخراج شد. یافته­های به­دست آمده نشان داد که دسته­های واژگانی در پیکرۀ بررسی­شده فراوانی بالایی داشتند. در رابطه با تقسیم­بندی ساختاری دسته­های واژگانی، نتایج حاکی از آن بود که دسته­های­ عبارتی فراوانی بیشتری نسبت به دسته­های ساختاری داشته­اند. همچنین، یافته­ها نشان داد که به لحاظ کارکرد از دسته­های ارجاعی به­وفور بهره­گیری شده است. افزون­بر این، دسته­های حالتی و گفتمان­پردازها پس از دسته­های ارجاعی، به­ترتیب بیشترین فراوانی را داشتند. در پایان آموزه­های این پژوهش برای نویسندگان غیر­انگلیسی­­زبان و دوره­های تحصیلات تکمیلی دانشگاه­ها در پیوند با بکارگیری دسته­های واژگانی در نگارش دانشگاهی بیان شده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


• Ädel, A., & Erman, B. (2012). Recurrent word combinations in academic writing by native and non-native speakers of English: A lexical bundles approach. English for Specific Purposes, 31(2), 81–92.
• Ahmadi, H. S., Ghonsooly, B., & Fatemi, A. H. (2013). An analysis of lexical bundles in research article abstracts by Iranian and native English-speaking authors of applied linguistics articles. The Asian ESP Journal, 9(1), 5–25.
• Alamri, B. (2020). A comparative study of Saudi and international journals of Applied Linguistics: The move–bundle connection approach. Journal of Language and Education, 6(2), 9–30.
• Biber, D., & Barbieri, F. (2007). Lexical bundles in university spoken and written registers. English for Specific Purposes, 26, 263–286.
• Biber, D., Conrad, S., & Cortes, V. (2004). If you look at ...: Lexical bundles in university teaching and textbooks. Applied Linguistics, 25, 371–405.
• Biber, D., Johansson, S., Leech, G., Conrad, S., & Finegan, E. (1999). Longman grammar of spoken and written English. Pearson.
• Bychkovska, T., & Lee, J. J. (2017). At the same time: Lexical bundles in L1 and L2 university student argumentative writing. Journal of English for Academic Purposes, 30, 38–52.
• Chen, Y. H., & Baker, P. (2010). Lexical bundles in L1 and L2 academic writing. Language Learning & Technology, 14(2), 30–49.
• Conrad, S. M., & Biber, D. (2005). The frequency and use of lexical bundles in conversation and academic prose. Lexicographica, 20, 56–71.
• Cortes, V. (2002). Lexical bundles in Freshman composition. Using corpora to explore linguistic variation, 9, 131–145.
• Cortes, V. (2004). Lexical bundles in published and student disciplinary writing: Examples from history and biology. English for Specific Purposes, 23, 397–423.
• Cortes, V. (2006). Teaching lexical bundles in the disciplines: An example from a writing intensive history class. Linguistics and Education, 17, 391–406.
• Cortes, V. (2013). The purpose of this study is to: Connecting lexical bundles and moves in research article introductions. Journal of English for Academic Purposes, 12(1), 33-43.
• Cortes, V. (2015). Situating lexical bundles in the formulaic language spectrum: Origins and functional analysis developments. In Corpus-based research in applied linguistics (pp. 197-216). John Benjamins.
• Erman, B., & Warren, B. (2000). The idiom principle and the open choice principle. Text- Interdisciplinary Journal for the Study of Discourse, 20(1), 29–62.
• Esfandiari, R., & Barbary, F. (2017). A contrastive corpus-driven study of lexical bundles between English writers and Persian writers in psychology research articles. Journal of English for Academic Purposes, 29, 21–42.
• Granger, S., & Meunier, F. (Eds.). (2008). Phraseology: An interdisciplinary perspective. John Benjamins.
• Hyland, K. (2008a). As can be seen: lexical bundles and disciplinary variation. English for Specific Purposes, 27, 4–21.
• Hyland, K. (2008b). As can be seen: Lexical bundles and disciplinary variation. English for Specific Purposes, 27(1), 4–21.
• Li, J., & Schmitt, N. (2009). The acquisition of lexical phrases in academic writing: A longitudinal case study. Journal of Second Language Writing, 18(2), 85–102.
• Lu, X., & Deng, J. (2019). With the rapid development: A contrastive analysis of lexical bundles in dissertation abstracts by Chinese and L1 English doctoral students. Journal of English for Academic Purposes, 39, 21–36.
• Mirzai, M. (2019). Lexical Bundles in the Discussion Section of Research Articles in Applied Linguistics: A Contrastive Analysis of Quantitative, Qualitative, and Mixed Methods Research. (Unpublished doctoral dissertation). The University of Zabol, Zabol.
• Nasrabady, P., Elahi Shirvan, M., & Golparvar, S. E. (2020). Exploring lexical bundles in recent published papers in the field of applied linguistics. Journal of World Languages, 6(3), 175–197.
• Pan, F., Reppen, R., & Biber, D. (2016). Comparing patterns of L1 versus L2 English academic professionals: Lexical bundles in Telecommunications research journals. Journal of English for Academic Purposes, 21, 60–71.
• Perez-Llantada, C. (2014). Formulaic language in L1 and L2 expert academic writing: Convergent and divergent usage. Journal of English for Academic Purposes, 14(2), 84–94.
• Ren, J. (2021). Variability and functions of lexical bundles in research articles of applied linguistics and pharmaceutical sciences. Journal of English for Academic Purposes, 50, 100968.
• Shirazizadeh, M., & Amirfazlian, R. (2021). Lexical bundles in theses, articles and textbooks of applied linguistics: Investigating intradisciplinary uniformity and variation. Journal of English for Academic Purposes, 49. https://doi.org/10.1016/j.jeap.2020.100946.
• Shin, Y. K. (2019). Do native writers always have a head start over nonnative writers? The use of lexical bundles in college students’ essays. Journal of English for Academic Purposes, 40, 1-14.
• Staples, S., Egbert, J., Biber, D., & McClair, A. (2013). Formulaic sequences and EAP writing development: Lexical bundles in the TOEFL iBT writing section. Journal of English for Academic Purposes, 12(3), 214–225.
• Wei, Y., & Lei, L. (2011). Lexical bundles in the academic writing of advanced Chinese EFL learners. RELC Journal, 42(2), 155–166.
• Wray, A. (2002). Formulaic language and the lexicon. Cambridge University Press.
• Zamel, V (1998). Questioning Academic Discourse. In V. Zamel and R. Spack (Eds.), Negotiating academic literacies: Teaching and learning across languages and cultures (pp. 187–197). Erlbaum.