تبیین سازوکارهای زبانی «فراراوی» در گفتمان عرفانی مثنوی با رویکرد تحلیل گفتمان روایی

نوع مقاله : مقالات علمی پژوهشی

نویسندگان
1 استادیار زبان فارسی دانشگاه کوثر بجنورد
2 استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه کوثر بجنورد
چکیده
قدرت از طریق مدلی زبان­شناختی، دلالت­های نهفته­ای را که در پس روابط جانشینی، همنشینی و درون­نشانه­ای شکل می­گیرد، بازتعریف می­کند. بررسی سازوکارهای زبانی متون مقدس، فلسفی و عرفانی نشان می­دهد که قدرت الهی با نفوذ در ساختارهای زبانی گفتمان و تأثیرگذاری بر آن، تسلط فراراوی را در متن بازنمایی می­کند. با توجه به اینکه مثنوی مولانا، از کلان­روایت­های عرفانی است، مسأله اصلی این است که چگونه ایدئولوژی قدرت الهی در گفتمان عرفانی، ساختارهای زبانی و نوع روایتگری انواع راوی را در آن مفصل­بندی می­کند و خود به یک فراراوی تبدیل می­شود. از این روی، در مقالۀ حاضر پس از تبیین ارتباط بین زبان گفتمان و روایت با رویکرد گفتمان روایی، تأثیر ­باورمندی به قدرت الهی بر ساختار زبانی گفتمان و شیوۀ روایتگری انواع راوی در مثنوی، واکاوی شده­است. نتیجه حاکی از آن است که در گفتمان عرفانی مولانا ایدئولوژی قدرت الهی، همانند فراراویی مسلط از بیرون قصه، بر روی ساختار زبان گفتمان و ذهن راوی تأثیر می­گذارد که در این حالت مؤلف- راوی درون متن بزرگتر هستی قرار گرفته است و فراراوی/ خداوند با او یکی شده و او از زبان فراراوی می­نویسد. همچنین، قدرت الهی با شگردهایی چون: گزینش­های زبانی، چشم­اندازِ غیرقابل دسترس بودن فرامن و نحوه کانونی­سازی ثابت و چندگانه، از درون روایت سبک ذهن راویان نسبت به فراراوی/ خداوند را سامان می­بخشد و از این طریق، ایدئولوژی پنهان در ساختارهای زبانی گفتمان حاکم بر ذهن نویسنده را بازنمایی می­کند و درنهایت مانند صدایی فراتر از همه صداها اجزای گفتمان عرفانی را تحت سیطرۀ خویش نگه ­می­دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


- آقاگل‌زاده، ف. (1394). تحلیل گفتمان انتقادی. تهران: علمی و فرهنگی.
- ابراهیمی‌دینانی، غ (1388). «مسألۀ جبر و اختیار در اندیشۀ مولانا». پژوهشنامۀ ادب حماسی. شمارۀ 9. بهار و تابستان. دورۀ 5- 6.
- بامشکی، س. (1393). روایت‌شناسی داستان‌های مثنوی. تهران: هرمس.
- پرینس، ج. (1394). درآمدی بر روایت‌شناسی. ترجمۀ هوشنگ راهنما. تهران: هرمس.
- پورنامداریان، ت. (1388). در سایۀ آفتاب. تهران: سخن.
- حسن‌زاده توکلی، ح. ر. (1389). از اشارات دریا: بوطیقای روایت در مثنوی. تهران: مروارید.
- حرّی، ا. (1392)، نظریه روایت و روایت‌شناسی، تهران: خانۀ کتاب ایران.
- صافی پیر‌لوجه، ح. (1395). در آمدی بر تحلیل انتقادی گفتمان روایی. تهران: نشر نی.
- فالر، ر. (1390). زبان‌شناسی و رمان. ترجمۀ محمد غفاری. تهران: نی.
- فرکلاف، ن. (1379). تحلیل انتقادی گفتمان. ترجمۀ فاطمۀ شایسته‌پیران و دیگران. تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه‌ها.
- فولادی، م.، یوسفی، م (1385). «سبب و مسبب از دیدگاه جبر عارفانۀ مولوی». فصلنامۀ پژوهش‌های فلسفی کلامی. د. 8. ش. 29. 111- 134.
- کوری، گ. (1391). روایت‌ها و راوی‌ها. ترجمۀ محمد شهبا. تهران: مینوی خرد.
- محرمی، ر. (1389). «تفاوت دیدگاه عرفانی و کلامی در موضوع جبر». مجلۀ ادیان و عرفان. د.43. ش.1. 121-105.
- محمد‌زاده، م. (1388). «نقد قدرت از دیدگاه مولانا در مثنوی». پژوهشنامۀ ادب حماسی. ش.9. 276- 291.
- مولانا، ج. م. ب. (1386). مثنوی معنوی. براساس نسخۀ رینولد نیکلسون. تهران: گهبُد.
- Baker, P. & Ellece, S. (2011) Key Terms in Discourse Analysis. London: Continuum.
- Fairclough, N. (2010) Critical Discourse Analysis: The Critical Study of Language. London: Longman.
- Genette, G. (1980). Nrrative Discourse. Trans. Jane E. Lewin. Ithaca: Cornell University. Press.
- Rimmon-kenan, S. (1983). narrative fiction: contemporary poetics. London: Routledge.