تحلیل معناشناختی ضرب‌المثل‌ها و کاربرد آن در فرهنگ‌نگاری فارسی: رویکردی شناختی

نوع مقاله : مقالات علمی پژوهشی

نویسندگان
1 دکتری تخصصی زبان‌شناسی همگانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایران
2 استاد و رئیس پژوهشکدۀ زبان‌شناسی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران
3 دانشیار گروه زبان‌شناسی همگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
4 دانشیار گروه زبان شناسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
چکیده
شیوۀ فهرست کردن مقولۀ زبانی ضرب‌المثل در فرهنگ‌ها همواره یکی از مسائلی بوده است که فرهنگ‌نگاران و مثل‌نگاران با آن روبرو بوده‌اند. از این رو در این تحقیق به چگونگی فهرست کردن ضرب‌المثل‌ها در فرهنگ‌های لغت فارسی و بخصوص در فرهنگ‌های ضرب‌المثل‌ فارسی، براساس رویکرد معناشناسی شناختی پرداخته شد. هدف از پژوهش حاضر ارائۀ ضرب‌المثل‌ها به شیوه‌ای بدیع، غیر‌خطی و غیرالفبایی با مبنایی علمی و مبتنی‌بر نظریه در فرهنگ‌هاست. برای رسیدن به هدف پژوهش این سوال مطرح می‌شود: با به‌کارگیری اصول معناشناسی شناختی چگونه می‌توان شیوه‌ای جدا از شیوۀ متداولِ الفبایی و خطی برای فهرست کردن ضرب‌المثل‌ها و ارائۀ معادل‌های آن‌ها در نظر گرفت؟ در این راستا، نگارندگان با تکیه بر روش توصیفی-تحلیلی و با به‌کارگیری سازوکارهای شناختی استعارۀ مفهومی، مجاز مفهومی و دانش متعارف به بررسی داده‌های برگرفته از فرهنگ بزرگ دوجلدی ضرب‌المثل‌های فارسی (ذوالفقاری، 1388)، کتاب ضرب‌المثل‌های معروف ایران (سهیلی، 1385) و منابع اینترنتی پرداختند. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که با تکیه بر انگیزۀ معنایی و براساس مفاهیم قلمرو مقصدِ ضرب‌المثل‌ها، در فرهنگ‌های لغت می‌توان شیوه‌ای غیرخطی وغیرالفبایی برای چینش ضرب‌المثل‌ها و معادل‌های آن‌ها ارائه کرد که منعکس‌کنندۀ ساختار نظام مفهومی ذهن ما باشد و در امر زبان‌آموزی نیز به درک و یادسپاری زبان‌آموزان کمک کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


- Aelaeian, P., Assi, M., Karimi Firoozjaee, A. & Ameri, H. (2021). “The description of idioms in Persian dictionaries and its usage in lexicography: a cognitive semantic approach” Journal of Linguistics & Khorasan Dialects. vol 12 (1). pp 31- 60.
- Csabi, S. (2002). “Polysemous words, Idioms and Conceptual Metaphors, Cognitive Linguistics and Lexicography”. Proceeding of the Tenth EURALEX international congress, EURALEX 2002. pp 249- 254.
- Dehkhoda, A. A. (1966). Persian Dictionary. Tehran university.
- Fillmore, C. (1982). “Frame Semantics”. In Linguistic Society of Korea (ed). Linguistics in the Morning Calm. Seoul: Hanshin. pp 111- 138.
- Geeraerts, D. (1990). “The lexicographical treatment of prototypical polysemy”, Meanings and Prototypes: Studies in Linguistic Classification. Savas L. Tsohatzidis (ed). London: Routledge, pp. 195–210.
- Gibbs, R. W. (2001). “Proverbial themes we live by”. Poetics. no. 29. ELSEVIER. pp 168- 188.
Grzybek, P. (1998). “Prolegomena zur Bildhaftigkeit von Sprichwortern”.In A. Hartmann & C. Veldhues (eds). Im Zeichen-Raum: Festschrift fur Karl Eimermacher. Dortmund: Projekt Verlag, pp 133-152.
- Holland, D. & Quinn, N. (eds), (1987). Cultural Models in Language and thought. Cambridge: Cambridge University press.
- Ibrahimi, B., Ameri, H., Abolhassani Chime, Z. (2018). “Cognitive Metaphors of Love in Persian, English and Turkish Proverbs”. Culture and Folk Literature. vol 6 (20). pp 21- 44.
- Kovecses, Z. (2010). Metaphor, A practical introduction. Oxford: Oxford University press.
- Kovecses, Z.& Csabi, S. (2014). “Lexicography and Cognitive Linguistics”. Revista Espanola de Linguistica Aplicada/ Spanish Journal of applied Linguistics. vol. 27: 1, pp 118-139.https://benjamins.com/catalog/resla.27.1.05kov. 19/8/2017
- Kovecses, Z. & Radden, G. (1998). “Metonymy: Developing a cognitive linguistic view”. Cognitive Linguistics. 9 (1). pp 37-77.
- Kovecses, Z. & Szabo, P. (1996). “Idioms: A view from cognitive semantics”. Applied Linguistics. vol. 17. No. 3. pp 326- 355.
- Lakoff, G. (1987). Woman, Fire and Dangerous Things, What Categories Reveal about the mind. Chicago and London: Chicago University Press.
- Lakoff, G. & Johnson, M. (1980 [2003]). Metaphors We Live By. Chicago and London: University of Chicago Press.
- Langacker, R. W. (1987). Foundations of Cognitive Grammar. vol. 1. Stanford: Stanford University press.
- Lewandowska, A. & Antos, G. (2014). “Cognitive Aspects of Proverbs”. In Introduction to Paremiology: A Comprehensive Guide. Hrisztova-Gotthardt, Melita Aleksa Varga (eds). Warsaw/ Berlin: De Gruyter Open Ltd,pp 162- 182.
- Mansyur, F. A. & Said, R. (2020). “A Cognitive Semantics Analysis of Wolio Proverbs Related to the Human Body”. In Advances in Social Science, Education and Humanities Research, vol. 436, 1stBorobudur International Symposium on Humanitied, Economics and Social Sciences (BIS-HESS 2019). Indonesian Language and Literature Education, Universtas Muhammadiyah Buton, Baubau, Indonesia, Atlantis Press SARL. pp 259-262.
- Moreno, A. I. (2005). “An Analysis of the Cognitive Dimension of Proverbs in English and Spanish: the Conceptual Power of Language Reflecting Popular believes”, SKASE Journal of Theoretical Linguistics. 2 (1). pp42-54.
- Rezaee, M., Moghimi, N. (2013). “Study of the conceptual metaphors in Persian proverbs”. Journal of Linguistics and Retorical Studies. vol. 4 (8). pp 91- 116.
- 36. Rundell, M. (2012). “It works in practice but will it work in theory?”: The uneasy relationship between lexicography and matters theoretical. In R. V. Fjeld & J. M. Torjusen (Eds.), Proceedings of the 15th Euralex international congress, EURALEX 2012. pp. 47-92.
- Shoja Rizvi, S., Roshan, B., Pourebrahim, S. & Saboori, N. (2016). "Analyzing the Process of Embodiment Metaphor Comprehension Growth in 2 to 5 years old Persian Language Children". LRR. pp. 293- 310.
- Soheili, M. (2005). The famous Proverbs of Iran. Gol Ara.
- Taher, I. I. (2019). “A Cognitive Semantic Study of the Impact of socio-cultural factors on meaning construction in selected English and Arabic proverbs: A contrastive study”. Department of English, college of basic education university of Diyala, Iraq. Arab World English Journal. Theses ID 248. pp 1-300.
- Zolfaghari, H. (2009). The great Dictionary of Persian Proverbs. 2 vols. Moin.
https://www. Academia.edu
https://www. Google scholar
https://www. Researchgate.net
https://www.daneshchi.ir
https://www.z-lib.org
https://www.uclnet.com