سواد آماری: نکته قابل تأمل در تربیت مدرس زبان انگلیسی

نوع مقاله : مقالات علمی پژوهشی

نویسنده
گروه آموزش زبان انگلیسی، واحد علی‌آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی‌آباد کتول، ایران.
چکیده
در سال‌های اخیر اعضای هیئت علمی رشتۀ آموزش زبان انگلیسی در جهت ایفای نقش و رسالت‌های پژوهشی و تحقیقاتی خویش و در راستای کمک به اقتصاد دانش‌بنیان در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی فشارهای فزاینده‌ای را تجربه کرده‌اند. برای این منظور، از اعضای هیئت علمی همواره این انتظار می‌رود که در جهت کسب انواع گوناگون سواد و دانش نظیر سواد رایانه‌ای و سواد سنجش و ارزشیابی گام‌های مؤثری بردارند. به تازگی از سواد آماری به‌عنوان یکی از دارایی‌های مهم و ارزشمند برای محققان یاد می‌شود. با این حال، آنچه که نسبتاً کم‌تر مورد توجه قرار گرفته و تا حدی مبهم باقی می‌ماند، ماهیت و وضعیت سواد آماری به‌عنوان یک بعد مهم از سواد در حیطۀ تربیت مدرس زبان انگلیسی (آموزش بدو ورود، ضمن خدمت و ارزشیابی از معلمان) است. چراکه مجموعۀ دانش کنونی از این حوزه و ادبیات پژوهش مربوطه بیشتر معطوف به سواد آماری نزد دانشجویان و نه مدرسان است. بنابراین، این مقاله سعی بر آن دارد تا با توجه به پیشینۀ تحقیقات موجود و شناسایی خلأ دانشی و شناختی، فقدان سواد آماری مطلوب را به‌عنوان یکی از مجموعه عوامل بالقوه تأثیرگذار بر بی‌میلی برخی از اعضای هیئت علمی دانشگاه به انجام تحقیق و پژوهش مورد بررسی و کنکاش قرار دهد و درنهایت خواستار توجه بیشتر به سواد آماری نزد اعضای هیئت علمی آموزش زبان انگلیسی به‌عنوان یکی از شاخص‌های ارزیابی عملکرد در طرح‌های ارزشیابی استادان شود. نتایج و پیشنهادات با توجه به ادبیات موضوع مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


• Baglin, J., Hart, C., & Stow, S. (2017). The statistical knowledge gap in Higher Degree by Research students: the supervisors’ perspective. Higher Education Research & Development, 36(5), 875 ـ 889. https://doi.org/10.1080/07294360.2016.1264373
• Boysen, G. A. (2017). Statistical knowledge and the over ـ interpretation of student evaluations of teaching. Assessment & Evaluation in Higher Education, 42(7), 1095 ـ 1102. https://doi.org/10.1080/02602938.2016.1227958
• Condron, D. J., Becker, J. H., & Bzhetaj, L. (2018). Sources of students’ anxiety in a multidisciplinary social statistics course. Teaching Sociology, 46(4), 346 ـ 355. https://doi.org/10.1177/0092055x18780501
• Cook, K. D., & Catanzaro, B. A. (2022). Constantly working on my attitude towards statistics! Education doctoral students’ experiences with and motivations for learning statistics. Innovative Higher Education. https://doi.org/10.1007/s10755 ـ 022 ـ 09621 ـ w
• Crystal, D. (2019). The Cambridge encyclopedia of the English language (3rd ed.). Cambridge University Press.
• Cui, S., Zhang, J., Guan, D., Zhao, X., & Si, J. (2019). Antecedents of statistics anxiety: An integrated account. Personality and Individual Differences, 144, 79 ـ 87. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.paid.2019.02.036
• da Silva, A. S., Barbosa, M. T. S., de Souza Velasque, L., da Silveira Barroso Alves, D., & Magalhães, M. N. (2021). The COVID ـ 19 epidemic in Brazil: How statistics education may contribute to unravel the reality behind the charts. Educational Studies in Mathematics, 108(1), 269 ـ 289. https://doi.org/10.1007/s10649 ـ 021 ـ 10112 ـ 6
• Gonulal, T., Loewen, S., & Plonsky, L. (2017). The development of statistical literacy in applied linguistics graduate students. ITL ـ International Journal of Applied Linguistics, 168(1), 4 ـ 32. https://doi.org/https://doi.org/10.1075/itl.168.1.01gon
• Hahs ـ Vaughn, D. L., Acquaye, H., Griffith, M. D., Jo, H., Matthews, K., & Acharya, P. (2017). Statistical literacy as a function of online versus hybrid course delivery format for an introductory graduate statistics course. Journal of Statistics Education, 25(3), 112 ـ 121. https://doi.org/10.1080/10691898.2017.1370363
• Hu, Y., & Plonsky, L. (2019). Statistical assumptions in L2 research: A systematic review. Second Language Research, 1 ـ 14. https://doi.org/10.1177/0267658319877433
• Kumaravadivelu, B. (2006). Understanding language teaching: From method to postmethod. Routledge.
• León ـ Mantero, C., Casas ـ Rosal, J. C., Maz ـ Machado, A., & Rico, M. E. V. (2020). Analysis of attitudinal components towards statistics among students from different academic degrees. PLOS ONE, 15(1), e0227213. https://doi.org/10.1371/ journal.pone.0227213
• Liau, A. K., Kiat, J. E., & Nie, Y. (2015). Investigating the pedagogical approaches related to changes in attitudes toward statistics in a quantitative methods course for psychology undergraduate students. The Asia ـ Pacific Education Researcher, 24(2), 319 ـ 327. https://doi.org/10.1007/s40299 ـ 014 ـ 0182 ـ 5
• Loewen, S., Lavolette, E., Spino, L. A., Papi, M., Schmidtke, J., Sterling, S., & Wolff, D. (2014). Statistical literacy among applied linguists and second language acquisition researchers. TESOL Quarterly, 48(2), 360 ـ 388. https://doi.org/10.1002/tesq.128
• MacIntyre, P. D., & Gardner, R. C. (1994). The effects of induced anxiety on three stages of cognitive processing in computerized vocabulary learning. Studies in Second Language Acquisition, 16(1), 1 ـ 17. https://doi.org/10.1017/S0272263100012560
• Mazandarani, O. (2022a). Philosophical assumptions in ELT research: A systematic review. The Asia ـ Pacific Education Researcher, 31(3), 217 ـ 226. https://doi.org/10.1007/s40299 ـ 021 ـ 00554 ـ 0
• Mazandarani, O. (2022b). The status quo of L2 vis ـ à ـ vis general teacher education. Educational Studies, 48(1), 1 ـ 19. https://doi.org/10.1080/03055698.2020.1729101
• Mazandarani, O., & Troudi, S. (2022). Measures and features of teacher effectiveness evaluation: perspectives from Iranian EFL lecturers. Educational Research for Policy and Practice, 21(1), 19 ـ 42. https://doi.org/10.1007/s10671 ـ 021 ـ 09290 ـ 0
• Méndez ـ Romero, R. A., Carter, J., Carrerá ـ Martínez, S., Suavita ـ Ramírez, M. A., & Higgins, V. (2023). Rethinking the teaching of university statistics: Challenges and opportunities learned from the Colombia and the UK dialogue. Mathematics, 11(1), 52. https://www.mdpi.com/2227 ـ 7390/11/1/52
• Onwuegbuzie, A. J. (2004). Academic procrastination and statistics anxiety. Assessment & Evaluation in Higher Education, 29(1), 3 ـ 19. https://doi.org/10.1080/ 0260293042000160384
• Sato, M., & Loewen, S. (2019). Do teachers care about research? The research–pedagogy dialogue. ELT Journal, 73(1), 1 ـ 10. https://doi.org/10.1093/elt/ccy048
• Smeyers, P. (2016). Data construction and interpretation in educational research. History of Education, 45(1), 122 ـ 127. https://doi.org/10.1080/0046760X .2015.1056250
• Suh, H., Kim, S., Hwang, S., & Han, S. (2020). Enhancing preservice teachers’ key competencies for promoting sustainability in a university statistics course. Sustainability, 12(21), 9051. https://www.mdpi.com/2071 ـ 1050/12/21/9051
• Tonsing, K. N. (2018). Instructor immediacy and statistics anxiety in social work undergraduate students. Social Work Education, 37(2), 223 ـ 233. https://doi.org/10.1080/02615479.2017.1395009
• Wang, Y., Derakhshan, A., Pan, Z., & Ghiasvand, F. (2023). Chinese EFL teachers’ writing assessment feedback literacy: A scale development and validation study. Assessing Writing, 56, 100726. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.asw.2023.100726
• Weiland, T. (2017). Problematizing statistical literacy: An intersection of critical and statistical literacies. Educational Studies in Mathematics, 96(1), 33 ـ 47. https://doi.org/10.1007/s10649 ـ 017 ـ 9764 ـ 5
• Xu, L. (2019). Teacher–researcher role conflict and burnout among Chinese university teachers: a job demand ـ resources model perspective. Studies in Higher Education, 44(6), 903 ـ 919. https://doi.org/10.1080/03075079.2017.1399261
• Yoon, E., & Lee, J. (2022). Attitudes toward learning statistics among social work students: Predictors for future professional use of statistics. Journal of Teaching in Social Work, 42(1), 65 ـ 81. https://doi.org/10.1080/08841233.2021.2014018
• Zhang, J. W., Kessler, E., & Braasch, J. L. G. (2021). Self ـ compassion mindsets can predict statistics course performance via intelligence mindsets and statistics anxiety. Learning and Individual Differences, 90, 102047. https://doi.org/https://doi.org/ 10.1016/j.lindif.2021.102047
• Zhang, P., & Han, C. (2024). Examining statistical literacy, attitudes toward statistics, and statistics self ـ efficacy among applied linguistics research students in China. International Journal of Applied Linguistics, 34(2), 433 ـ 449. https://doi.org/https://doi.org/10.1111/ijal.12500