نقش مشخصه های معنایی فعل و عنصر کنش پذیر، در فراگیری ساخت مجهول در گفتار کودکان فارسی‌زبان

نوع مقاله : مقالات علمی پژوهشی

نویسنده
دانشیار زبان‌شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
چکیده
گرایش فارسی‌زبانان به افزایش کاربرد افعال مجهول، لزوم توجه به آن را در فراگیری زبان مطرح می‌سازد. نظر به اهمیت روند فراگیری مجهول، پژوهش حاضر با درنظر گرفتن سن دو تا سه سالگی به‌عنوان دورۀ حیاتی تکامل نحوی زبان کودکان، گروهی 60 نفره از کودکان دختر و پسر 24 تا 36 ماهۀ فارسی‌زبان را که در مراکز مهدکودک در معرض تماس با گروه‌های همسالان و مربیان قرار داشتند، با شیوۀ نمونه‌گیری تصادفی انتخاب و ضمن تقسیم آن‌ها به گروه‌های سنی 4 ماهه، با ضبط و جمع‌آوری داده‌های زبانی آن‌ها به دو شیوۀ «گفتار انفرادی و خودکار» و «مصاحبۀ گروهی و هدفمند» کیفیت و نحوه ظهور نشانههای مجهول و مجهولسازی را در گفتار این گروه مطالعه کرده است. همچنین جهت مطالعۀ تأثیر گفتار اطرافیان بر گفتار کودک با استفاده از شیوۀ «شبه‌آزمایشی»، داده‌های مرتبط با تولید جملات مجهول در دو گروه کنترل و آزمایش جمع‌آوری و ارزیابی شده است. نتایج حاصل از مطالعۀ حاضر مؤید آن است که مشخصه‌های معنایی فعل ازجمله «حرکتی» و «حسی» بودن آن، و نیز مشخصۀ معنایی عنصر کنش‌پذیر فعل در درک معنای جملۀ مجهول در گروه سنی 24 تا 28 ماه اثرگذار است. همچنین اولویت ظهور ساخت مجهول در این گروه سنی نشان‌دهندۀ تقدم تولید ساخت «صفتساده/نسبی + شدن» بر دو الگوی «صفت مفعولی + شدن» و «اسم + شدن» در گفتار کودک فارسی‌زبان است. همچنین نتایج آزمون شبه‌آزمایشی صورت‌گرفته، شواهدی از تأثیرپذیری ساخت و فراوانی جملات مجهول کودک از گفتار اطرافیان را نشان می‌دهد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


انوری، ح.، و احمدیگیوی، ح. (1377). دستورزبان فارسی 2. ویرایش دوم. تهران: انتشارات فاطمی.
آهنگر، ع.، و مجاهدی رضاییان، س. (1396). بررسی‌زمینه‌سازی نمود و صیغۀ فعل در گفتمان روایی کودکان فارسی‌زبان. جستارهای زبانی، ۸ (۱)، ۱۵۵-۱۷۷.
باطنی، م. (1372). توصیف ساختمان دستوری زبان فارسی. تهران: امیرکبیر.
پاکروان، ح. (1381). نگرشی ویژه به نمود مجهول در زبان فارسی. مجلۀ علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز. 35 ، ۳۵-۵۲.
دبیرمقدم، م. (1393). مجهول در زبان فارسی، پژوهش‌های زبانشناختی فارسی (مجموعه مقالات). تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
رضایی، و. (1389). نگاهی تازه به ساخت مجهول در زبان فارسی. مجله پژوهشهای زبانشناسی. 2 (1)، 19-34.
رمضانی، ن.، و عباسی، آ. (1397). بررسی مقایسه‌ای میزان درک و تولید جمله‌های مجهول در کودکان یک‌زبانۀ فارسی‌زبان با کودکان دو‌زبانۀ آذری ـ فارسی‌زبان. جستارهای زبانی. ۹ (۵)، ۹-۱۴۵.
ضیاءحسینی، م.، و نوربخش، م. (1386). فراگیری نحو زبانفارسی (یک تحقیق موردی: 36 تا 50 ماهگی). مجله زبان و زبانشناسی. (5)، 7-17.
فتوحی رود معجنی، م. (1395). سبک‌شناسی: نظریه‌ها، رویکردها و روش‌ها. تهران: سخن.
گلفام، ا. (1383). پدیده جانداری در زبان فارسی. مجله دستور (ویژهنامه فرهنگستان). (1) 79-92.
مشکوهالدینی، م. (1380). گفتار و دستور زبان آغازی با توجه به کودکان فارسی‌زبان. مجلۀ دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد. (3-4)، 202-226.
وحیدیان کامیار، ت. (1382). دستور زبان فارسی 1. تهران: انتشارات سمت.
Abbot-Smith, K., & Chang, F., & Rowland, C., & Ferguson, H., & Pine, J. (2017). Do two and three years old children use an incremental first-NP-as-agent bias to process active transitive and passive sentences? A permutation analysis. PLOS ONE. 12(10),
Ahangar, A., & Mojahedi Rezaeian, S. (2017). The Study of Grounding of Aspect and Voice of Verb in Persian-Speaking Children’s Narrative Discourse. LRR. 8(1), 155-177.
Anvari, H., & Ahmadi Givi, H. (1998). Persian grammar. Tehran. Fatemi. [In Persian].
Bateni, M. (1969). A Description of Persian Language Structure. Tehran. Amirkabir. [In Persian]
Bever, T. (1970). The cognitive basis for linguistic structures, in J. R. Hayes, (eds.). Cognition and the Development of Language. 279-362.
Budwing, N. (1990). The linguistic Mrking of nonprototypical agency: an exploration into children’s use of passives. Linguistics. 28, 1221-1252.
Crain, S., et al. (1987). Capturing the evasive passive. In Paper presented at 12th annual Boston university conference on Language development. Boston, M.A.
Cychosz, M., & Salazar, M. (2016). Acquisition of the passive in Spanish-speaking children. UC Berkeley Phon Lab Annual Report. 12.
Dabir-Moghaddam, M. (2013). Passive in Farsi. Researches in Persian Linguistics: selected articles. Tehran. Markaz Nashr Daneshgahi. [In Persian]
Fotohi Roodmajani, M. (2003). Stylistics: theories, attitudes and methods. Tehran. Sokhan.
Golfam, A. (2004). Animating in Persian. Dastoor (Farhangestan). (1)- 79-92.
Harris, M. (1976). The Influence of reversibility and truncation on the interpretation of the passive voice by young children. British Journal of Psychology. 67(3), 419-427.
Maratsos, M., et al. (1985). Semantic restrictions on children’s passives. Cognition. 19, 167-191.
Meshkot- Aldini, M. (2001). Initiatiive speech and grammar of Persian children. Journal of the Faculty of Letters and Humanities, Ferdowsi University of Mashhad. (3-4). 202-226
Messenger, K. (2010). English-speaking children's early passive: Evidence fro syntactic priming. Language Acquisition. 17(1-2), 121-133.
Messenger, K., et al (2011). Evidence for (shared) abstract structure underlying children's short and full passives. Cognition. 121, 268-274.
Pakravan, H. (2002). A study of passive voice in Persian language. Journal of Human and Social Sciences of Shiraz University. 35. Pp. 35-52. [In Persian]
Pinker, S., et al. (1978). Productivity and constraints in the acquisition of the passive. Cognition. 26, 195- 267.
Ramezani, N., & Abbasi, A. (2018). A Comparative Study of the Comprehension and Production of Passive Verbs in Persian Monolingual Children with Turkish-Persian Bilingual Children. LRR. 9(5), 119-145.
Rezai, V. (2010). Passive constructions in Persian: a new perspective. Researches in Linguistics. 2(2), 19-34.
Slobin, D. (1996). Grammatical transformations and sentence comprehension in childhood and adulthood. Journal of Verbal Learning and Verbal Behavior. 5, 219-227.
Tomasello, M., et.al. (1998). Learning to produce passive utterance through discourse. First language. 18, 223-237.
Turner, E., & Rommetveit, R. (1967). The acquisition of sentence and voice and reversibility. Child Development. 38 (3), 649-660.
Vahidian kamyar, T. (2003). Persian grammar 1. Tehran. SAMT. [In Persian]
ZiaHosseini, M., & Nourbakhsh, M. (2007). Acquisition of Persian Syntax (A Case Study: 36-50 Months of Age). Language and Linguistics. 3(5), 103-113.