پردازش معناشناختی واژه‌های گفتاری در نوجوانان مبتلا به فلج مغزی: شواهدی از آزمون انطباق واژه با تصویر

نوع مقاله : مقالات علمی پژوهشی

نویسندگان
1 استادیار گروه زبان‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند، دماوند، ایران
2 استادیار گروه زبان‌شناسی مؤسسۀ آموزش عالی دارالحکمه، قم، ایران
3 دانشجوی دکتری گروه زبان‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
چکیده
هدف پژوهش حاضر ارزیابی پردازش معناشناختی واژه‌های گفتاری (اسم‌ها) در نوجوانان مبتلا به فلج مغزی و مقایسۀ آن با نوجوانان سالم بوده است. بدین منظور، 30 نوجوان مبتلا به فلج مغزی 10 تا 15 ساله به روش نمونه‌گیری در دسترس برای پژوهش انتخاب شدند که عارضۀ همۀ آن‌ها از نوع اسپاستیک بود. برای گروه کنترل، 30 نوجوانان سالم مطابق با جنسیت، سن و تحصیلات نوجوانان مبتلا به فلج مغزی انتخاب شدند. در این پژوهش متغیرهای مستقل و وابسته به ترتیب عارضۀ فلج مغزی و نمرات کسب‌شدۀ آزمودنی‌ها در آزمون واژه‌های گفتاری بود. متغیرهای کنترل نیز جنسیت، سن و تحصیلات را دربرمی‌گرفت. برای گروه کنترل، 30 نوجوانان سالم مطابق با جنسیت، سن و تحصیلات نوجوانان مبتلا به فلج مغزی انتخاب شدند. جهت ارزیابی آزمودنی‌ها، از آزمون (47) انطباق واژۀ گفتاری با تصویر (پالپا) استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که مهارت نوجوانان مبتلا به فلج مغزی از نوع اسپاستیک در واژه‌های گفتاری به‌طور معناداری نسبت به همتایان سالم ضعیف‌تر است. همچنین، الگوی رشد واژه‌های گفتاری نوجوانان مبتلا به فلج مغزی از نوع اسپاستیک نسبت به همتایان سالم دچار تأخیر است. علاوه‌براین، تحلیل داده‌ها مشخص کرد نوجوانان مبتلا به فلج مغزی از نوع اسپاستیک در پردازش واژه‌های گفتاری دچار اختلال در شبکۀ واژگانی و اختلال ادراکی هستند، اما اختلال ادراکی آن‌ها به مراتب بیشتر است.

 

کلیدواژه‌ها

موضوعات


• تاج الدینی، س.؛ منصوری، م.؛ نامی، م.؛ فرپور، س.؛ خرمایی، ع.؛ مولودی، ا.؛ و فرپور، ح. (1399). بررسی و مقایسه مؤلفه‌های زبانی کودکان 7 تا 12 ساله فلج مغزی با کودکان سالم با تمرکز برنقشه‌های توپوگرافیک الکتروآنسفالوگرافی کمّی. پژوهش‌های زبانشناسی. دوره 12، شماره 1 - شماره پیاپی 22. صص، 65-86.
• خیاط‌زاده ماهانی، م.؛ امیرسالاری، س.؛ و کریملو، م. (1389). بررسی مشکلات همراه در کودکان مبتلا به فلج مغزی و ارتباط آنها با نوع و سطح عملکرد حرکتی. مجله علمی پزشکی، دوره 10. شماره 1، صص، 59-67.
• فرهبد، م.؛ موزونی، ه.؛ و محمدزمانی، م. (1397). مروری بر آسیب‌های گفتاری و زبانی در کودکان مبتلا به فلج مغزی. مجله تعلیم و تربیت استثنایی. سال هجدهم. شماره 3. پیایی 152. صص 67-76.
• Australian Cerebral Palsy Register Group. (2003). Report of the ACPR, Birth Years1993–2003. https://secure.cpregisteraus.com.au/pubs/pdf/ACPR.
• Baily, J. L. (2014). Language Pathways Defined in a Patient with Left Temporal Lobe Damage Secondary to Traumatic Brain Injury: A QEEG & MRI Study. All theses and Dissertation. School of Education; Communication Disorders, Brigham Young University.
• Cole-Virtue, J., and Nickels, L. (2010). Spoken word to picture matching from PALPA: A critique and some new matched sets. Aphasiology, 18 (2), 77-102. Published online: 24 Jun 2010.
• Drljan, M., and Vukovic. M. (2020). Comparison of lexical-semantic processing in children with developmental language disorder and typically developing peers. Speech 36(2):119-138. DOI: 10.22210/govor.2019.36.07.
• Fishman, I. (2018). Lexical Access in Individuals with Cerebral Palsy and Severe Lexical Access in Individuals with Cerebral Palsy and Severe Speech and Physical Impairment. Dissertation: The City University of New York.
• Husted, K., Askash, A., Broman, A., and Rathouz, P. (2018). Longitudinal growth of receptive language in children with cerebral palsy between 18 months and 54 months of age. Developmental Medicine and Child Neurology 2018, 60: 1156–1164.
• Kay, J., Coltheart, M., and Lesser, R. (1992). PALPA: Psycholinguistic assessments of language processing in aphasia. New York: Taylor & Franci Group LLC.
• Kay, J., Lesser, R., and Coltheart, M. (1992). Psycholinguistic assessments of language processing in aphasia (PALPA): An introduction. Aphasiology, 10(2), 159-180.
• Lamônica, D.A.C., Paiva, C.S.T., Abramides, D.V.M and Biazon, J.L,. (2015). Communication skills in individuals with spastic diplegia. CoDAS vol.27 no.2 São Paulo Mar./Apr. 2015.
• Mei, C., Reilly, S., Reddihough, D., Mensah, F., Pennington, L., and Morgan, A. (2015). Language outcomes of children with cerebral palsy aged 5 years and 6 years: a population-based study. Developmental Medicine & Child Neurology 58(6) DOI: 10.1111/dmcn.12957.
• Nordberg, A., Miniscalco, C and Lohmander, A. (2014). Consonant Production and overall speech characteristics in school aged children with cerebral palsy and speech impairment.International Journal of Speech- Language Pathology 16: 386-395.
• Pirila, S., van der Meere, J., Korhonen, P., et al. (2004). A retrospective neurocognitive study in children with spastic diplegia. Dev Neuropsychol; 26:679–90.
• Pirila, S., van der Meere, J., Pentikainen, T., et al. (2007). Language and motor speech skills in children with cerebral palsy. J Commun Disord; 40:116–28.
• Sigurdardottir, S., Eiriksdottir, A., Gunnarsdottir, E., Meintema, M., Arnadottir, U., and Vik, T. (2008). Cognitive profile in young Icelandic children with cerebral palsy. Dev Med Child Neurol; 50: 357-62.