بررسی مبتداسازی در جمله‌های مرکب زبان فارسی بر مبنای رویکرد دستور واژی- نقشی

نوع مقاله : مقالات علمی پژوهشی

نویسندگان
گروه زبان‌شناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
چکیده
در دستور واژی ـ نقشی  بر مبنای رویکرد برزنن و همکاران (2016) به‌کارگرفتن ابزار صرفی و یا ساختی برای نشان‌دادن نقش‌‌ موضوع‌ها، سبب بازنمایی متفاوت نقش‌های گفتمانی دستوری‌شده در زبان‌ها می‌شود. علاوه‌برآن، در این نظریه نقش‌های موضوعی به‌صورت موضعی در یک بند تعیین ‌می‌شوند که این امر نیز سبب بازنمایی متفاوت عناصر گفتمانی دستوری‌شده در جملات مرکب طی فرایند مبتداسازی ضمیر گذار و ناگذار می‌شود. ازاین‌رو، هدف از این پژوهش ضمن‌ بررسی چگونگی تعیین نقش‌های فاعل و مفعول در زبان فارسی، بررسی مبتداسازی‌ ضمیر گذار و ناگذار در جملات مرکب زبان فارسی در چارچوب مذکور با اتخاذ روشی توصیفی ـ تحلیلی است. یافته‌ها نشان‌می‌دهند در ساخت نقشی گروه اسمی مفعولی مبتدای ضمیر گذار و گروه اسمی فاعلی مبتداسازی‌شده در بند بالاتر دارای نقش گفتمانی‌اند. در بند پایین‌تر ضمیر واژه‌بستی و وند تصریفی فعل (شناسه) نقش موضوعی را ایفا کرده و با نقش گفتمانی به‌صورت ارجاعی بر طبق شروط خوش‌ساختی مطابقه پیدا کرده‌اند. در ساخت سازه‌ای، شناسه به‌عنوان جزء صرفی بر‌خلاف ضمیر واژه‌‌بستی فعل فاقد گره‌ای مستقل است. در ساخت نقشی، مشخصۀ معنایی نقش مفعول «رایی» در ارزش نقش مبتدا در بند بالاتر قرار می‌گیرد و مبتدا توسط پس‌اضافۀ «را» دارای حالت مفعولی است. اما به‌دلیل آنکه نقش‌های موضوعی به‌صورت موضعی در یک بند تعیین‌ می‌شوند، در ساخت‌سازه‌ای برای رعایت شروط خوش‌ساختی بر مبنای اصل اقتصاد، در جایگاه متعارف گروه اسمی بند پایین‌تر مقولۀ تهی به‌صورت برون‌مرکز ملزم ‌شده ‌است.

 مفعول بدون پس‌اضافۀ «را» نیز رفتاری مشابه دارد، با این تفاوت که فاقد ابزار صرفی برای تعیین نقش مفعول است. ازاین‌سو، در ساخت سازه‌ای به‌صورت درون‌مرکز مقولۀ تهی در گروه فعلی بند پایین‌تر درنظر گرفته ‌شده ‌است.

 

کلیدواژه‌ها

موضوعات


Abdollahi, S., Haghbin, F., & Ghayoomi, M. (2018). Lexical Functional Grammar levels of representation in certain persian syntactic structures. Language Research, 9(2), 195-214. [In Persian]
Börjars, K., Nordlinger, R., & Sadler, L. (2019). Lexical-Functional Grammar: An introduction. Cambridge. UK: Cambridge University Press.
Bresnan, J. (2001). Lexical-Functional Syntax. Oxford: Blackwell.
Bresnan, J., & Mchombo, S. A. (1987). Topic, pronoun, and agreement in Chichewa. Language, 63(4).741–782.
Bresnan, J., Asudeh, A., Toivonen, I., & Wechler, S. (2016). Lexical-Functional Syntax. second edition. Oxford: Wiley-Blackwell.
Butt, M., & King, T. H. (2000) Null elements in discourse structure. In Papers from the NULLS seminar (pp. 1–23).
Butt, M., & King, T. H. (1996). Structural topic and focus without movement. In Proceedings of the LFG96 Conference. URL http://csli-publications. stanford.edu/LFG/LFG1-1996/.
Choi, H.W. (1999). Optimizing structure in context: scrambling and information structure. Stanford, CA: CSLI Publications.
Dabir-Moghadam, M. (2016). Theoretical Linguistics: Genesis and Evoloution of the Generative Linguistics. Tehran: SAMT. [In Persian]
Dabir-Moghadam, M. (2004). The Persian language and linguistic theories: In search for a framework for compiling a comprehensive Persian grammar. (Grammar) Special Edition of the Persian Language Academy, 1 (1), 93-123. [In Persian]
Dabir-Moghaddam, M. (1990). On postposition ra in Persian. Iranian Journal Of Linguistics, 7(1), 2-60. [In Persian]
Dalrymple, M., & Nikolaeva, I. (2011). Objects and information structure. Cambridge. UK: Cambridge University Press.
Dalrymple, M., Lowe, J. J., & Mycock, L. (2019). The Oxford reference guide to Lexical Functional Grammar. Oxford. UK: Oxford University Press.
King T. H. (1995). Configuring topic and focus in Russian (Dissertations in Linguistics). Stanford: CSLI Publications.
King, T. H. (1997). Focus domains and information-structure. In Proceedings of the LFG97 Conference. URL http://csli-publications. stanford.edu/LFG/LFG2-1997/.
Mycock, L. (2006). The typology of constituent questions: A Lexical Functional Grammar analysis of ‘wh’-questions. Ph.D. Thesis, The University of Manchester.
O’Connor, R. (2006). Information structure in Lexical-Functional Grammar: The discourse prosody correspondence. Ph.D. Thesis, University of Manchester.
Mycock, L. (2007). Constituent question formation and focus: A new typological perspective. Transactions of the Philological Society, 105(2), 192–251.
Mycock, L., & Lowe, J. J. (2013). The prosodic marking of discourse functions. In Proceedings of the LFG13 Conference (pp. 440-460).
Naghzgouye kohan, M. (2011). A description of analytic structures of Persian verb on the basis of Lexical Functional Grammar. Journal Of Comparative Linguistic Researches,1(1), 19-40. [In Persian]
Nemati, F. (2010). Incorporation and complex predication in Persian. In Proceedings of the LFG10 Conference (pp. 374-394).
Rafsanjani Nejad, S., & Dabirmoghadam, M. (2019). The Study of Raising of Subject and its Association with the Phase theory in Persian. Language Related Research, 9(6), 49-68.
Rasekh-Mahand, M. (2006). Subject and Object Marking in Persian. Iranian Journal of Linguistic, 21(1), 48-96. [In Persian]
Suet Man, M. (2007). Topic and focus in Cantonese: An OT-LFG. MPhil Thesis, The University of Hong Kong.
Yousefi, S. R., Mirdehghan, M., & Boegel, T. (2021). Stress-Affected LFG Account of Vafsi Clitic PAMs. ZABANPAZHUHI (Journal of Language Research), 13(39), 57-89.