سواد پژوهشی معلمان: مرور دامنه‌ای نقش معلمان در پژوهش و الگوهای سواد پژوهشی

نوع مقاله : مقالات مروری تحلیلی

نویسندگان
1 دانشیار گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
2 دانشجوی دکتری آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
چکیده
در دنیای امروز گسترش دانش از طریق پژوهش یکی از محورهای اصلی پیشرفت در نظام آموزشی محسوب می‌شود. برای تحقق این هدف، لازم است که معلمان از سواد پژوهشی که پیش‌نیاز مشارکت در پژوهش است برخوردار باشند و با به‌کارگیری رویکردهای مبتنی بر نتایج پژوهشی در کلاس‌های خود در مسیر بهبود کیفیت فرایندهای آموزشی حرکت کنند. یکی از اقدامات اولیه بـرای توانمندسازی معلمان در این حوزه، آگاهی از وضعیت کنونی سواد پژوهشی و تعیـین دانـش و مهارت‌های مورد نیاز آن‌ها بـرای مشارکت مؤثر در پژوهش است. در این راستا، پژوهش حاضر به معرفی مفهوم سواد پژوهشی به‌عنوان سازه‌ای مهم و تأثیرگذار در مشارکت معلمان در پژوهش و اهمیت آن در غنی‌سازی روش‌های تدریس و درنهایت ارتقای کیفیت آموزش می‌پردازد. مقالۀ حاضر بر آن است تا از طریق مروری دامنه‌ای ضمن پرداختن به نقش‌های معلمان در رابطه با پژوهش، به تبیین مفهوم سواد پژوهشی و الگو‌های مطرح‌شده برای سازۀ سواد پژوهشی در حوزۀ آموزش بپردازد. یافته‌های این مطالعه حاکی از آن است که معلمان به‌منظور حل مسائل مرتبط با فرایندهای تصمیم‌گیری درمورد فرایندهای مختلف آموزشی و پیاده‌سازی کاربردهای مطالعات پژوهشی در کلاس‌های درس نیازمند سواد درک انتقادی گزارش‌های پژوهشی و کاربرد یافته‌های پژوهشی در آموزش هستند. درنهایت، با هدف تقویت پویایی نظام آموزشی و بهره‌برداری از یافته‌های پژوهشی کارآمد در محافل آموزشی راهکارهایی عملی در راستای تثبیت و ترویج جایگاه و فرهنگ پژوهش در محیط‌های آموزشی و همچنین توانمندسازی معلمان برای مشارکت در پژوهش از طریق گسترش سواد پژوهشی آن‌ها ارائه می‌شود.

 

کلیدواژه‌ها

موضوعات


منابع فارسی
افشاری، معصومه.، محمدزاده قصر، اعظم. (1391). بررسی چالش‌های فرهنگ پژوهش در ایران. در دومین همایش مدیریت پژوهش و فناوری. تهران: دانشگاه صنعتی شریف.
ساکی، رضا. (1391). پژوهش‌ معلم-محور: پارادایمی نو در آموزش‌های پژوهشی، راهبرد آموزش، 5(3)، 191-197.
نوری، علی.، اعتمادی زاده، هدایت‌اله. (1397). ارزشیابی سطح دانش و نگرش معلمان مدارس در ارتباط با پژوهش تربیتی. فصلنامۀ علمی پژوهشی تدریس پژوهی. 6(4)، 46-65.
محمد نژاد، علیرضا.، کهنه پوشی، سید مصلح.، حسینی، سید مسعود. (1392). سواد پژوهشی معلم و نقش آن در ارتقای کیفیت آموزش علوم، فصلنامۀ مطالعات برنامه درسی ایران، 29، 117-134.
منابع انگلیسی
Aghazadeh, S., & Anani Sarab, M. R. (under review). English Language Teachers’ Research Literacy Test: Construction and Validation. Journal of Language and Education.
Arksey, H., & O'Malley, L. (2005). Scoping studies: Towards a methodological framework. International Journal of Social Research Methodology, 8(1), 19-32.
Arreman, I.E. (2008). The process of finding a shape: Stabilizing new research structures in Swedish teacher education, 2000–2007. European Educational Research Journal, 7(2), 157–175.
Borg, S. (2007). Research engagement in English language teaching. Teaching and Teacher Education, 23(5), 731-747.
Borg, S. (2009). English language teachers’ conceptions of research. Applied Linguistics, 30(3), 358–388.
Borg, S. (2010). Language teacher research engagement. Language Teaching, 43(4), 391-429.
Borg, S., & Alshumaimeri, Y. (2012). University teacher educators’ research engagement: Perspectives from Saudi Arabia. Teaching and Teacher Education, 28(3), 347-356.
Borg, S., & Liu, Y. (2013). Chinese college English teachers' research engagement. TESOL Quarterly, 47(2), 270-299.
Boyd, P. (2021). Teachers’ research literacy as research-informed professional judgment. In P. Boyd, A. Szplit, & Z. Zbróg (Eds.), Developing teachers' research literacy: International perspectives (pp. 17-43). Kraków: Wydawnictwo Libron
Boynton, P. M., and Greenhalgh, T. (2004). Hands-on guide to questionnaire research: Selecting, designing, and developing your questionnaire. British Medical Journal)BMJ(, 328(7451), 1312–1315.
Cochran-Smith, M., & Lytle, S. L. (2004). Practitioner inquiry, knowledge, and university culture. In J. J. Loughran, M. L. Hamilton, V. K. LaBoskey, & T. Russell (Eds.), International handbook of self-study of teaching and teacher education practices (pp. 601–649). Dordrecht, The Netherlands: Kluwer Academic Press.
Constable, H. & Boyd, P. (2021). Master teachers: The constrained role of research literacy. In P. Boyd, A. Szplit, & Z. Zbróg (Eds.), Developing teachers' research literacy: International perspectives (pp. 243-269). Kraków: Wydawnictwo Libron.
Dikilitaş, K., & Yaylı, D. (2018). Teachers’ professional identity development through action research. ELT Journal, 72(4), 415–424.
Donitsa-Schmidt, S., & Zuzovsky, R (2021). Neither consumer nor producer: Addressing low levels of teacher research literacy across a national education system. In P. Boyd, A. Szplit, & Z. Zbróg (Eds.), Developing teachers' research literacy: International perspectives (pp. 297-318). Kraków: Wydawnictwo Libron.
Evans, C. (2017). Early career teachers’ research literacy: What does it look like and what elements support its development in practice? Research Papers in Education, 32(4), 540–551.
Evans, C., Waring, M., & Christodoulou, A. (2017). Building teachers’ research literacy: Integrating practice and research. Research Papers in Education, 32(4), 403-423.
Gess, C., Geiger, C., & Ziegler, M. (2018). Social-scientific research competency: Validation of test score interpretations for evaluative purposes in higher education. European Journal of Psychological Assessment, 35(5), 737–750.
Gess, C., Wessels, I., & Blömeke, S. (2017). Domain-specificity of research competencies in the social sciences: Evidence from differential item functioning. Journal for educational research online, 9(2), 11-36.
Griffoen, D. (2013). Research in higher professional education: A staff perspective. Amsterdam: Gildeprint Drukkerijen.
Groß Ophoff, J., Schladitz, S., & Wirtz, M. (2017). Differences in research literacy in educational science depending on study program and university. In Proceedings of the 3rd International Conference on Higher Education Advances (pp. 1193-1202). Editorial Universitat Politècnica de València.
Groß Ophoff, J., Schladitz, S., Leuders, J., Leuders, T., & Wirtz, M. A. (2015). Assessing the development of educational research literacy: The effect of courses on research methods in studies of educational science. Peabody Journal of Education, 90(4), 560–573.
Groß Ophoff, J., Wolf, R., Schladitz, S., & Wirtz, M. (2017). Assessment of educational research literacy in higher education: Construct validation of the factorial structure of an assessment instrument comparing different treatments of omitted responses. Journal for Educational Research Online, 9(2), 37-68.
Gutman, M., & Genser, L. (2017). How pre-service teachers internalize the link between research literacy and pedagogy. Educational Media International, 54(1), 63-76.
Haberfellner, C., & Fenzl, T. (2017). The utility value of research evidence for educational practice from the perspective of preservice student teachers in Austria-A qualitative exploratory study. Journal for Educational Research Online, 9(2), 69-87.
Harel, M. & Sela, O. (2011). Like looking through a magnifying glass: Teachers researching their work. Studies in Education, 5, 102–132.
Ismail, R., & Meerah, T. S. M. (2012). Evaluating the research competencies of doctoral students. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 59, 244-247.
Jemsy, A. U. A. (2018). Educational research literacy: Meanings and components. Asian Journal of Multidisciplinary Studies, 1(1), 126-134.
Kirkwood, M., & Christie, D. (2006). The role of teacher research in continuing professional development. British Journal of Educational Studies, 54(4), 429–448.
Kuo, Y. H., & Chiu, J. (2009). Mentoring undergraduates in their research proposal writing: EFL students in Taiwan. The Mentor: An Academic Advising Journal, 11, 1-8.
Liu, Y., & Borg, S. (2014). Tensions in teachers’ conceptions of research: Insights from college English teaching in China. Chinese Journal of Applied Linguistics, 37(3), 273-291.
McKay, S. L. (2006). Researching second language classrooms. London: Lawrence Erlbaum.
Meerah, T. S. M., Osman, K., Zakaria, E., Ikhsan, Z. H., Krish, P., Lian, D. K. C. & Mahmod, D. (2011). Developing an instrument to measure research skills, Procedia–Social and Behavioral Sciences, 60, 630–636.
Meijer, P.C., Oolbekkink, H.W., Meirink, J.A. & Lockhorst, D. (2013). Teacher research in secondary education: Effects on teachers’ professional and school development, and issues of quality. International Journal of Educational Research, 57, 39–50.
Ophoff, J. G., & Egger, C. (2021). Assessment of German and Austrian students' educational research literacy: Validation of a competency test based on cross-national comparisons. Studia Paedagogica, 26(4), 27-45.
Schladitz, S., Groß Ophoff, J., & Wirtz, M. (2015). Konstruktvalidierung eines Tests zur Messung bildungswissenschaftlicher Forschungskompetenz [Construct validation of a test to measure educational research competence]. In S. Blömeke & O. Zlatkin-Troitschanskaia (Eds.), Kompetenzen von Studierenden (Zeitschrift für Pädagogik, 61. Beiheft, pp. 167–184). Weinheim, Germany: Beltz.
Tack, H. & Vanderlinde, R. (2016). Measuring teacher educators’ researcherly disposition: Item development and scale construction. Vocations and Learning, 9(1), 43–62.
Tindowen, D.J., Guzman, J. & Macanang, D. (2019). Teachers’ conception and difficulties in doing action research. Universal Journal of Educational Research, 7(8), 1787–1794.
Toom, A., Kynäslahti, H., Krokfors, L., Jyrhämä, R., Byman, R., Stenberg, K., Maaranen, K. & Kansanen, P. (2010). Experiences of a research-based approach to teacher education: Suggestions for future policies. European Journal of Education, 45(2), 331–344.
Tricco, A. C., Lillie, E., Zarin, W., O'Brien, K. K., Colquhoun, H., Levac, D., ... & Straus, S. E. (2018). PRISMA extension for scoping reviews (PRISMA-ScR): Checklist and explanation. Annals of Internal Medicine, 169(7), 467-473.
Tullock, B., & Ortega, L. (2017). Fluency and multilingualism in study abroad: Lessons from a scoping review. System, 71, 7-21.
Ulla, M.B. (2018). Benefits and challenges of doing research: Experiences from Philippine public-school teachers. Issues in Educational Research, 28(3), 797–810.
Wang, Q. & Zhang, H. (2014). Promoting teacher autonomy through university-school collaborative action research. Language Teaching Research, 18, 222-241.
Westbroek, H., Jongejan, H. W., & de Vries, B. (2021). Research literacy in initial teacher education: Supporting the development of personal theories. In P. Boyd, A. Szplit, & Z. Zbróg (Eds.), Developing teachers' research literacy: International perspectives (pp. 113-135). Kraków: Wydawnictwo Libron.
Williams, D. & Coles, L. (2007). Teachers’ approaches to finding and using research evidence: An information literacy perspective. Educational Research, 49(2), 185–206.
Wilson, A., G. Åkerlind, B. Walsh, B. Stevens, B. Turner, and A. Shield. (2013). Making professionalism meaningful to students in higher education. Studies in Higher Education, 38(8), 1222–1238.
Xerri, D. (2018). The use of interviews and focus groups in teacher research. The Clearing House: A Journal of Educational Strategies, Issues and Ideas, 91(3), 140–146.
Yamin-Ali, J., & Sambucharan, M. (2021). Action research journals: A window into how student teachers build research literacy. In P. Boyd, A. Szplit, & Z. Zbróg (Eds.), Developing teachers' research literacy: International perspectives (pp. 137-163). Kraków: Wydawnictwo Libron.
Yusof, I. J., Latif, A. A., Derasid, N. A. C, Jani, M. D. M. (2019). Measuring research literacy: Development of research literacy test. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication (TOJDAC), 8, 1649–1655.
Yusof, I. J., Latif, A. A., Derasid, N. A. C., & Jani, M. D. M. (2019). Research literacy level of education postgraduate research students using Rasch measurement model. International Journal of Recent Technology and Engineering (IJRTE), 8, 791-796.
Yusof, I. J., Latif, A.A., & Supie, H.S. (2021). Assessing statistical literacy level of postgraduate education research students in Malaysian research universities. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT), 12(5), 1318-1324.
Zaker, A., & Nosratinia, M. (2021). Development and validation of a quantitative research literacy questionnaire. International Journal of Foreign Language Teaching and Research, 9(37), 11-30.
Zaker, A., Nosratinia, M., Birjandi, P., & Yazdani Moghaddam, M. (2020). The impact of implementing critical appraisal on EFL teachers’ data analysis knowledge. International Journal of Foreign Language Teaching and Research, 8(29), 59-74.
Zaker, A., Nosratinia, M., Birjandi, P., & Yazdanimoghaddam, M. (2019). The impact of implementing critical appraisal on EFL teachers' quantitative research literacy. Journal of Language and Translation, 9(2), 141-155.
Zbróg, Z. (2021). Professionalization of university-based teacher educators’ pedagogical approach in developing the research literacy of their student teachers. In P. Boyd, A. Szplit, & Z. Zbróg (Eds.), Developing teachers' research literacy: International perspectives (pp. 345-357). Kraków: Wydawnictwo Libron.