تحلیل زبان عرفانی عبهرالعاشقین در مبحث عشق بر‌اساس الگوی گفتمان پویا

نوع مقاله : مقالات علمی پژوهشی

نویسندگان
1 دانشجوی دکتری گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
2 استاد گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
3 دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده
یکی از ویژگی‌های عرفان روزبهان از عارفان سده ششم، توجه ویژه به موضوع عشق و شرح مراحل آن است. شرح این مراحل موجب ایجاد زبان خاص عرفانی در عبهرالعاشقین شده است. عبهرالعاشقین که به‏طور ویژه به‏موضوع عشق می‏پردازد، حاصل تجربه‏های عرفانی روزبهان است و از صیرورت مدام سالک حکایت می‏کند. تجربه این «شدن‏های» پیوسته وقتی در بستر زبان جاری می‏شود، ویژگی‏های خاصی به خود می‏گیرد. تحلیل زبان عرفانی ویژه او در مراحل مختلف صیرورت سالک در مراتب عشق با استفاده از الگوی گفتمان پویا میسر می‏شود. این الگو نشان می‏دهد زبان عرفانی عبهرالعاشقین ایستا نیست و بنیاد آن بر تحول است. هدف این پژوهش روشن کردن مسیر پویایی تجربه عرفانی سالک در طریقت عشق و در بستر زبان است. بر این اساس، این پژوهش به بررسی«هویت» و مسیر «شدن» سالک خواهد پرداخت. با استفاده از مربع معناشناسی بخشی از روند صیرورت در کلام را می‏توان بررسی کرد. این مطالعه آشکار می‏کند که هویت سالک، عبارت از عارفی است که به مقام فنای صفاتی رسیده است، اما خشنودی به عشق انسانی و توقف در آن حجاب راه اوست. غایت سیر سالک دیدار تجلی جمال الهی در سیمای معشوق انسانی و رسیدن به فنای ذات و توحید است. فعل مؤثر «خواستن» به‏هنگام گزینش میان دو راهِ توقف یا پویایی نمود می‏یابد. فعل مؤثر «بایستن» در تقدیر حق‏تعالی در قرار دادن امتحان عشق تجلی می‏یابد. اما رسیدن سالک به فاعل «توانشی» و منزل مشاهده و وصل به فضل و جذبه الهی میسر است نه اراده سالک.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


قرآن کریم
اطهاری نیک‌عزم، مرضیه و سهراب احمدی. (1396). «تحلیل نشانه‌شناختی شیوه‌های گفته‌پردازی در یسن‌های نهم و دهم اوستا»، دوماهنامة جستارهای زبانی، شمارة5 (پیاپی40)، آذر و دی1396، صص159ـ179.
خیاطیان،قدرت‌الله و سلیمانی‌کوشالی.(1394). «جایگاه عشق در تفسیر عرفانی عرایس‌البیان روزبهان‌بقلی»، فصلنامة ادبیات عرفانی و اسطوره‌شناختی،شمارة41،صص167ـ194.
رضایی، رضا .(1400). «واکاوی مؤلفه‌های عاطفی گفتمان در داستان کوتاه «میعاد» اثر گلی ترقی: رویکردی نشانه‌معناشناختی به تحلیل گفتمان ادبی»، دوماهنامة جستارهای زبانی، شمارة6 (پیاپی 66)، بهمن و اسفند 1400، صص 629ـ 672.
روزبهان‌بقلی .(1351). رساله‌القدس، به‌سعی جواد نوربخش، تهران: خانقاه نعمت‌اللهی.
ــــــــــــ .(1971). الاغانه(شرح‌الحجب‌و‌الاستار‌فی‌‌مقامات‌اهل‌الانوار‌و‌الاسرار)،تصحیح عاصم‌ابراهیم‌الکیالی، بیروت: درا‌الکتب‌العلمیه.
ــــــــــــ .(1366). عبهرالعاشقین، تهران، تصحیح هانری کربن و محمد معین، تهران: انستیتو ایران و فرانسه، قسمت ایران‌شناسی.
ــــــــــــ (1389). شرح شطحیات، تصحیح هانری کوربن، تهران: قسمت ایران‌شناسی انستیتو ایران و فرانسه.
دهباشی، مهدی و سید‌علی‌اصغر میرباقری‌فرد.(1388). تاریخ تصوف. تهران: سمت.
شعیری، حمیدرضا .(1388). مبانی معنا‌‌شناسی نوین، تهران: سمت.
ــــــــــــــــــــ .(1395). نشانه‌معناشناسی ادبیات، تهران: سمت.
شفیعی‌کدکنی، محمدرضا. (1385). چشیدن طعم وقت: از میراث عرفانی ابوسعیدابوالخیر، تهران: سخن.
غزالی، احمد. (1394). مجموعه آثار فارسی، به تصحیح احمد مجاهد، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
کاشانی، عزالدین‌محمود. (1391). مصباح‌الهدایه و مفتاح‌الکفایه، تصحیح جلال‌الدین همایی، چاپ دوازدهم، تهران: هما.
کربن، هانری. (1394). چشم‌اندازهای معنوی‌و‌فلسفی اسلام ایرانی(خاصان عشق، تشیع و تصوف)، ترجمة انشالله رحمتی، تهران: سوفیا.
مستملی‌بخاری، اسماعیل‌بن‌محمد. (1365). شرح‌تعرف‌لمذهب‌التصوف، تصحیح محمد روشن، تهران: اساطیر.
مولوی، جلال‌الدین‌محمد. (1342). دیوان شمس، به‌تصحیح بدیع‌الزمان فروزانفر. تهران: انتشارات دانشگاه.
میرباقری‌فرد، سیدعلی‌اصغر و راضیه حجتی‌زاده .(1392). «جایگاه عشق در مبانی سنت‌های اول و دوم عرفانی»، مجلة ادبیات عرفانی و اسطوره‌شناختی»، سال نهم، بهار1392، شمارة30،صص 201ـ225.
نجم‌رازی. (1384). مرصادالعباد، به‌تصحیح محمدامین ریاحی، تهران: علمی فرهنگی.
نویا، پل. (1390)، تفسیر قرآنی و زبان عرفانی، ترجمة اسماعیل سعادت، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
Gerimas, A.G (1987). D L, imperfection, Periguieux, Pier: Fanlas