واژگونگی نقش و هویت جنسی ناگزیر و نامفهوم مردانه در آثار منتخب تنسی ویلیامز

نوع مقاله : مقالات علمی پژوهشی

نویسندگان
1 گروه زبان و ادبیات انگلیسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 استاد زبان و ادبیات انگلیسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
3 استادیار زبان و ادبیات انگلیسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
چکیده
فردیت سوژه‌های مذکر در نمایشنامه‌های تنسی ویلیامز به شکلی آفریده و تعریف می‌شوند که بعضاً با فرضیۀ ساختار هویت جنسی جودیت باتلر هماهنگ هستند. در چشم‌انداز کلی، روند این مهم، بررسی جایگاه هویت جنسی مذکر است که به‌صورت ظاهر در شکل دادن و تعیین جایگاه هویت جنسی ماده در سیستم فرهنگی دگرجنس‌گرایانه مؤثر بوده و جایگاه والاتر را از آن خود می‌سازد. اما در نگاه خردتر هویت جنسی مردانه بعضاً در ساخت فاعلیت مذکر نیز از قاعدۀ دوقطبی پیروی کرده و برای هویت مذکر ژیگولو و یا هم‌جنس‌گرا یا حتی پیروی فرهنگ دوجنسیتی اجباری، جایگاه پایین‌تری را درنظر می‌گیرد.

هدف از نگارش این مقاله مشاهده و تحلیل نحوۀ شخصیت‌پردازی تنسی ویلیامز است که با نمایان ساختن نقش و هویت‌های جنسی مذکر متنوع، اعم از دگرجنس‌گرا، هم‌جنس‌گرا، و ژیگولو، به واکنش‌های متفاوت این افراد در رویارویی با استانداردهای ازپیش تعیین‌شدۀ فرهنگ دوجنسیتی پرداخته و تنوع اجراگری آن‌ها را که اغلب به واژگونگی منجر می‌شود به نمایش می‌گذارد. هدف دیگر این پژوهش، تطابق یافته‌هایی که از خوانش و تحلیل نمایشنامه‌های ویلیامز به‌دست آمده، با فرضیۀ اجراگری جودیت باتلر است. در این مطالعه، نگارندگان مقالۀ حاضر، به این نتیجه‌گیری دست یافته‌اند که کاستی‌هایی در تئوری وجود دارند که شخصیت‌های مذکر نمایشنامه‌ها را به‌صورت کامل پوشش نمی‌دهند و با وجود اینکه ویلیامز سال‌های زیادی قبل از باتلر آثار خود را منتشر کرده، به‌صورت جامع و متنوع شخصیت‌های مذکری را پدید آورده که همۀ جوانب رویارویی با فرهنگ دگرجنس‌خواه را به تصویر می‌کشند.

در این جستار نحوۀ بررسی به این صورت خواهد بود که مواردی از تئوری باتلر درخصوص اجراگری و اجراگری واژگون عنوان شده و با درنظر گرفتن شخصیت‌های مذکر نمایشنامه‌های تنسی ویلیامز، چگونگی کاربرد نظریه به‌صورت عملی تحلیل خواهد شد. از آنجایی که تنوع شخصیت‌های مذکر در نمایشنامه‌ها به همۀ ابعاد تئوری امکان اشراف و ظهور را می‌دهد، پژوهش حاضر بسیار با واقعیت جهان هستی مطابق بوده و از سوی دیگر، زندگی شخصی نویسنده به‌عنوان هم‌جنس‌گرایی که با قوانین و قطبی‌شدگی ماتریس قدرت جامعه و فرهنگ روبه‌رو بوده، بسیار به درک و شناخت کلی هژمونی فرهنگ دگرجنس‌گرا در ارتباط با فردیت‌های مذکر جامعه یاری خواهد رساند.

در بررسی نمایشنامه‌های تنسی ویلیامز و شخصیت‌های مذکر آن‌ها، و استفاده از نظریۀ جودیت باتلر مبنی بر اجراگری و واژگونگی اجراگرایانه، دستاورد مهمی که حاصل می‌شود، نمایش نقص نظریۀ باتلر در توضیح نحوۀ برخورد فرهنگ دوجنسیتی در ارتباط با فردیت مذکر است. نظریه از این جهت با کمبود مواجه است که در مواردی که برای افراد مذکر هم‌جنس‌گرا یا دگرجنس‌گرا از سوی مردان و همچنین زنان جامعه نقش و هویت جنسی پایین‌تری تعریف می‌شود، هیچ‌گونه توضیح یا توجیهی ارائه نمی‌دهد. اجراگری هویت‌های جنسی مذکر و احیاناً واژگونگی اجراگرایانۀ آن‌ها در غالب بسیار متنوعی در آثار ویلیامز به نمایش درآمده‌اند که از سوی مردان جامعه و همچنین زنان جامعه که نقش غالب را انتخاب کرده و به‌عنوان نمایندگان ماتریس قدرت در ارتباط با اعضای مذکر روبه‌رو می‌شوند در جایگاه ثانویه قرار می‌گیرند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


Butler, Judith. (1993) Bodies That Matter: On the Discursive Limits of " Sex & quot;. London & New York: Routledge,.
_____. (1997)Excitable Speech: A Politics of the Performative. New York and London: Routledge.
_____. (1999)Gender Trouble: Feminism and the Subversion of Identity. New York and London: Routledge.
Butler, Judith, Ernesto Laclau, and Slavoj Zizek. (2004) Contingency, Hegemony, Universality:Contemporary Dialogues on the Left. London and New York: Verso, Print.
Guilbert, Georger-Claude. “Queering and Dequeering the Text: Tennessee Williams’s A Streetcar Named Desire.” Cercles 10: 85-116. Print.
Gussow, Mel. Ed. (2011) The Collected Plays of Tennessee Williams: New York, The Library of America.
Hale, Allean. (1991)“ The Secret Script of Tennessee Williams.” The Southern Review 27.2 : 363. Print.
Hirsch, Foster. (1979)A Portrait of the Artist: The Plays of Tennessee Williams. London: Kennikat Press. Print.
Kirby, Vicki. (2006) Judith Butler: Live Theory. London: Continuum International Publishing Groups.
Meijer, Irene Costera. (1998) Signs, Vol 23, No.2, Jstor.
Miller, Jordan. (2011) The Three Halves of Tennessee Williams’s World. Ed. Robert A. Martin, New York: G.K. Hall and Co.
Murphy, Brenda. (1997) “Seeking Direction.” The Cambridge Companion to Tennessee Williams, edited by Matthew C. Roudane, Cambridge University Press, 189-203. Print.
---.(1992) Tennessee Williams and Elia Kazan: A Collaboration in the Theater. Cambridge
University Press. Print.
Parker, Brian. (2000) “Tennessee Williams and the Legends of St Sebastian.” The University
of Toronto Quarterly 69.3: 634-659. Print.
Saddik, Annette. (2014) Tennessee Williams And the Theater of Excess: Cambridge University Press.
Smith, Molly. (2008) Foreword. A Companion to Twentieth-Century American Drama, edited by David Krasner, John Wiley & Sons. xvii-xix. Print.
مهدیزاده خدایاری ش.، نجومیان الف.(1399). اجراگری و بازتاب گفتمانی آن در روایت "مرد" اثر محمود دولت آبادی، جستارهای زبانی، دانشگاه تربیت مدرس.