آزمون انطباقی رایانه‌ای تعیین سطح مؤلفه‌های واژه و دستور: بررسی میزان اضطراب فارسی‌آموزان

نوع مقاله : مقالات علمی پژوهشی

نویسندگان
1 دانشیار آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
2 دانشیار زبان‌شناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
3 دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش زبان فارسی به غیر فارسی‌زبانان، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
چکیده
هدف از انجام پژوهش حاضر، مقایسۀ میزان اضطراب آزمون فارسی‌آموزان خارجی (عراقی) در آزمون تعیین سطح دانش زبان فارسی (دستور و واژه) به دو صورت رایانه‌ای مستقیم و آزمون انطباقی رایانه‌ای همتاست. به این منظور، این سؤال مطرح شد که رابطۀ بین آزمون‌های تعیین سطح مؤلفه‌های دستور و واژۀ فارسی انطباقی رایانه‌ای و رایانه‌محور بر میزان اضطراب آزمودنی‌ها، در صورت وجود ارتباط، چیست؟ در این پژوهش از روش تلفیقی استفاده شد. شیوۀ گردآوری داده به‌صورت میدانی و با استفاده از پرسش‌نامه و آزمون بود. به این ترتیب، آزمون طراحی‌شده پس از تعیین ویژگی‌های آزمون از 48 نفر از فارسی‌آموزان دختر و پسر 25 ـ 40 ساله با ملیت عراقی مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان دانشگاه تربیت مدرس، در سطوح زبانی مختلف در قالب آزمون رایانه‌ای مستقیم و انطباقی اجرا شد. با توجه به مثبت بودن حد بالا و حد پایین فاصلۀ اطمینان اختلاف میانگین، درمی‌یابیم که میانگین نمرۀ مؤلفه اضطراب در آزمون رایانه‌ای بیش از حد متوسط 3 است. درنتیجه میزان اضطراب فارسی‌آموزان عراقی در آزمون انطباقی رایانه‌ای کم‌تر از آزمون رایانه‌ای مستقیم همتاست.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


بیرجندی، پرویز؛ باقری دوست، اسماعیل؛ مصلی نژاد، پرویز (1382). language testing a concise collection for graduate applicants ، انتشارات شهید مهدوی: تهران، چاپ دوم
زندی، بهمن، روشن، بلقیس، وکیلی فرد، امیررضا، و گل‌پور، لیلا. (1398). ﻃﺮاﺣﻲ و اﻋﺘﺒﺎر ﺑﺨﺸﻲ آزﻣﻮن اﺳﺘﺎﻧﺪارد زﺑﺎن ﻓﺎرﺳﻲ(ﺑﺮ ﭘﺎﻳﺔ ﭼﻬﺎر ﻣﻬﺎرت زﺑﺎﻧﻲ). جستارهای زبانی، 10 (54)، 139- 171.
صحرایی، رضامراد، و مرصوص، فائزه. (1395). استاندارد مرجع آموزش زبان فارسی. نشر دانشگاه علامه طباطبائی: تهران.
قنسولی، بهزاد. (1389). طراحی و روایی‌سنجی آزمون بسندگی زبان فارسی. پژوهش زبان‌های خارجی، 57، 115، 129.
محمودی، فاطمه. (1393). طراحی آزمون‌های انطباقی رایانه‌ای زبان فارسی برای سنجش سطح زبانی غیر فارسی‌زبانان. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبائی.

Abukhzam, Omar Mohammad. (2013). Tracing the Journey of the Use of Computer Technology in the Field of Second and Foreign Language Assessment & Testing. International Refereed & Indexed Journal of English Language & Translation Studies, 1(1), 87- 99.
Birjandi, Parviz; Bagheridust, Esmaiel; Mosalanejad, Parviz. (2004). language testing a concise collection for graduate applicants, Shahid Mahdavi Pub.: Tehran, second ed.
Brown, H. Douglas. (1980). " Principles of Language Learning and Teaching ". Fifth edition. Pearson Publication.
Casbarro, H. (2005). Test anxiety and what you can do about it: A practical guide for teachers, parents, and kids. Port Chester, NY: Dude Publishing.
Cassady, J. C. (2004). The influence of cognitive test anxiety across the learning-testing cycle. Learning and Instruction, 14, 569–592. http://dx.doi.org/10.1016/j.learninstruc.2004.09.002.
Dunn, T. G., Lushene, R. E., & O’neil, H. F. (1972). Complete Automation of the MMPI and a Study of Its Response in Latencies. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 39, 381–387.
Elwood, D. L. (1969). Automation of Psychological Testing. American Psychologist, 24 , 287–289.
Fleming, Stephen, & Hiple, David. (2004). Distance Education to Distributed Learning: Multiple Formats and Technologies in Language Instruction. CALICO Journal, 22 (1), 63-82.
Fritts, B. E., & Marszalek, J. (2010). Computerized adaptive testing, anxiety levels, and gender differences. Social Psychology of Education, 13(3), 441-458. http://dx.doi.org/10.1007/s11218-010-9113-3
Ghonsouli, B. (2010). Development and Validation of a Persian Proficiency Test. Pazhuhesh-E Zabanha-Ye Khareji, 57, 115-129.
Guttman, L. (1944) A Basis for Scaling Qualitative Data. American Sociological Review, 9, 139-150.
http://dx.doi.org/10.2307/2086306.
Hembree, R. (1988). Correlates, causes, effects and treatment of text anxiety. Review of Educational Research, 58, 47–77.
Henning, G. T. (1991). Validating an item bank in a computer-assisted or computer-adaptive test: Using Item Response Theory for the process of validating CATS. In Dunkel, 209-22.
Ju, Gin-Fon Nancy. (1993). A computer-based Chinese edition of DAT mechanical reasoning: Comparing computer-based and paper-pencil formats of a timed pictorial tests in Taiwan. University of Illinois at Urbana-Champaign.
Kiely, G. L., Zara, A. R., & Weiss, D. J. (1986). Equivalency of computer and paper-and-pencil Armed Services Vocational Aptitude Battery tests. Brooks Air Force Base, TX: Air Force Human Resources Laboratory.
Kirschner, P. A., Kirschner, F., & Janssen, J. (2014). The collaboration principle in multimedia learning. In R. Mayer (Ed.), The Cambridge handbook of multimedia learning (Second edition) (pp. 547–575). New York: Cambridge University Press.
Kizlik, R. J., Measurement, assessment, and evaluation in education, 2012. Retrieved on October 2019. [Online]. Available: https://www.adprima.com/measurement.htm].
Kline, RB. (2005). Principles and practice of structural equation modeling. 2. New York: The Guilford Press.
Larson, J. W. & Madsen. H. S. (1985). Computer-adaptive language testing: Moving beyond computer-assisted testing. CALICO Journal, 2(3), 32-6.
Lilley, M. (2007). The development and application of computer-adaptive testing in a higher education environment. Unpublished doctoral dissertation, Hertfordshire University, England.
Linden, & Glas. (2000). Computerized Adaptive Testing: Theory and Practice. Boston: Kluwer, 163-182.
Madsen, H. S. (1991). Computer-adaptive test of listening and reading comprehension: The Brigham Young University approach. In P. Dunkel (Ed.), Computer-assisted language learning and testing: Research issues and practice, 237-257, New York: Newbury House.
Masters, G., Getting to the essence of assessment, 2014. Retrieved on October 2019. [Online]. Available: https://rd.acer.org/article/getting-to-the-essence-of-assessment .
Mmahmoudi, Fatemeh. (2014). Designing Computerized Adaptive Tests for Evaluating the Language Level of Non-Persian Speakers. M.A thesis: Allameh Tabataba'i University.
Noijons, J. (1994). Testing computer assisted language tests: Towards a checklist for CALT. CALICO Journal, 12(1), 37—58.
Olea, J., V., Revuelta, J., Ximenez, M.C., & Abad, F. J. (2000). Psychometric and psychological effects of review on computerized fixed and adaptive tests. Psicologaí , 21, 157-173.
Rezaie M, & Golshan M. Computer adaptive test (CAT): Advantages and limitations (2015). Int J Educ Investig.2-5:128–37. www.ijeionline.com.
Richards, Jack C. (1994). Teacher Thinking and Foreign Language Teaching. MEXTESOL Journal, 18(2), 7-13.
Sahraie. Reza Morad, & Marsus, Faezeh. (2017). Persian Language Teaching Standard Reference. Allameh Tabataba'i University Publication: Tehran.
Stiggins, R. (2009). Essential formative assessment competencies for teachers and school leaders. In. H.L. Andrade & G. J Cizek (Eds.), Handbook of formative assessment. New York: Routledge.
Taras, Maddalena. (2005). Assessment: Summative and Formative: Some Theoretical Reflections. British Journal of Educational Studies, 53 (4), 466 – 478.
Van der Linden, W., & Hambleton, R. (Eds.). (1997). Handbook of modern item response theory. New York: Springer-Verlag.
Ward, T., Hooper, S., & Hannafin, K. (1989). The Effect of Computerized Tests on the Performance and Attitudes of College Students. Journal of Educational Computing Research,327 - 333. https://doi.org/10.2190/4U1D-VQRM-J70DJEQF.
Weiss, D. J., & Kingsbury, G. G. (1984). Application of computerized adaptive testing to educational problems. Journal of Educational Measurement, 21, 361-375. https://doi.org/10.1111/j.1745-3984.1984.tb01040.x.
Wright, B. D., & Stone, M. H. (1979). Best Test Design: Rasch Measurement. Chicago, IL: Mesa Press.
Zandi B, Rovshan B, Vakilifard A, & Golpour L. (2020). Planning and validating Persian language Standard test (On the Basis of Four Language Skills). LRR. 10 (6) :139-171
URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-46367-fa.html
Zeidner, M. (1998). Test anxiety: The state of the art. New York, NY: Plenum Press. Zeidner, M. (2007). Test anxiety in educational contexts: Concepts, findings, and future directions. In M. Zeidner, P. A. Schutz, & R. Pekrun, (Eds.), Emotion in education, Educational psychology series (pp. 165-184). San Diego, CA: Elsevier Academic Press. http://dx.doi.org/10.1016/B978-012372545-5/50011-3