ذولفقاری، حسن؛ غفاری، مهبد؛ محمودی بختیاری، بهروز و راستانی، ژاله. (1387). فارسی بیاموزیم. چاپ سوم. تهران. انتشارات مدرسه.
سراج، فرشته؛ روشن، بلقیس؛ نجفیان، آرزو؛ و یوسفیراد، فاطمه. (1400). بررسی تأثیر عمق نویسهای کتابهای فارسی بر مهارت روانخوانی دانشآموزان دورۀ ابتدایی. جستارهای زبانی. ۱۲ (۶) :33-60.
صحرایی، رضامراد و شهباز، منیره. (1391). تحلیل محتوایی منابع آموزشی زبان فارسی بر پایۀ انگارۀ نیل اندرسون. پژوهش نامۀ آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان، سال اول، شماره دوم، صص، 1-29.
صفارمقدم، احمد و احدی، حوریه. (1394). رویکردهای عمده در آموزش خواندن و نقش آنها در آموزش نوین زبان فارسی. زبانشناسی و گویشهای خراسان، 7 (13)، 61-88.
صفارمقدم، احمد. (1386). مجموعۀ زبان فارسی. چاپ اول. تهران: شورای گسترش زبان و ادبیات فارسی و پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
غفاری، محمدعلی. (1390). آموزش خواندن بر اساس الگوی آموزشی نیل اندرسن و تاثیر آن بر درک مطلب زبانآموزان غیر فارسیزبان در سطح پیشرفته (پایاننامه کارشناسی ارشد). تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.
غنچهپور، موسی؛ احمدیپور اناری و خدادای اسفیجار، جواد. (1400). تحلیل محتوای کتاب های فارسی دورۀ دوم ابتدایی برپایۀ رویکرد خواندن فعال اندرسون. مجموعه مقالات نهمین کنفرانس بینالمللی مطالعات زبان، ادبیات، فرهنگ و تاریخ. صص 731-751.
قاسمپورمقدم، حسین؛ اکبری شلدره، فریدون؛ بهروان، نازیلا؛ میرایی آشتیانی، مهتاب؛ سجودی، مرجان؛ محمدی، راحله؛ .... سنگری، محمدرضا. (1399). فارسی ششم دبستان. تهران: اداره کل چاپ و توزیع کتابهای درسی.
کرمانی، معصوم؛ مختاری، شهره و فاطمیمنش، علی. (1395). استفاده از رویکرد خواندن فعال در تدوین محتوای آموزشی جهت آموزش مهارت خواندن فارسی به دانشجویان غیر ایرانی سطح متوسط دانشگاه مجازی المصطفی ( ص). نخستین همایش ملی واکاوی منابع آموزشی زبان فارسی به غیر فارسی زبانان. صص 144-167.
میردهقان، مهین ناز؛ داوری اردکانی، نگار و عبداللهی پارسا، طاهره. (1392). تأثیر رویکرد تکلیفمحور و انگارۀ اندرسون بر درک متون اسلامی. پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان، 2 (شماره سه- پیاپی 5)، 117-142.
References
Anderson, N. J. (1994). Developing Active Readers: A Pedagogical Framework for the Second Language Reading Class. System, Vol. 22: 177-194.
Anderson, N. J. (2012). Reading instruction. In J. Richards and A. Burns (Eds.), The Cambridge guide to pedagogy and practice in second language teaching, (pp. 218-225). Cambridge, UK: Cambridge University Press.
Anderson, J. N. (2014). Active Skills for Reading 4. USA: Heinle Publication
Dechant, E. (1991). Understanding and teaching reading: An interactive model. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
Echeverri Acosta, L. M., & McNulty Ferri, M. (2010). Reading strategies to develop higher thinking skills for reading comprehension. Profile Issues in TeachersProfessional Development, 12 (1), 107-123.
Ghaffari, M. A. (2011). Teaching reading based on Neil Anderson and its effect on advanced non-Persian learners. (M. A. Thesis). Tehran: Allame Tabataba'i University. [In Persian].
Ghassempour Moghaddam, H., Akbari Sheldare, F., Bahravan, N., Mirayi Ashtiyani, M., Sojudi, M., Mohammadi, R., …….Sangsari, M. R. (2020). Farsi book of sixth grade. Publishing Administration and distribution of textbooks. [In Persian].
Ghonchepour, M. Ahmadipooranari, Z. & Khodadadi Esfijar, J. (2022). Content analysis of Persian textbooks of elementary school (grades 4-6) based on Anderson's Reading ACTIVE model. 9th International Conference on Language, Literature, Culture and History Studies, 731-751. [In Persian].
Goodman, K. S. (1976). Reading: A psycholinguistic guessing game. In H. Singer & R. B. Ruddell (Eds.), Theoretical models and process of reading (2nd ed.) (pp. 497-508). Newark, DE: International Reading Association.
James, C. (2007). Impacting struggling adolescent readers: A socio-psycholinguistic study of junior secondary students in Trinidad. Caribbean Curriculum, 14, 1-30.
Kermani, M., Mokhtari, S. & Fatemimanesh. A. (2016). Using ACTIVE reading approach in codifying educational content to teach Persian reading for intermediate non-persian students in Al- Mustafa Open University. 1st National Conference on investigating on TPSOL Textbooks, 144- 167. [In Persian].
Landberg, G. L. (1993). The identification and validation of sociopsycholinguistic strategies for integrating reading and writing at the postsecondary level. (Doctoral Dissertation). Western Michigan University.
Mckeown, M. G. L. (2002). Bringing words to life: Robust vocabulary instruction. New York: The Guilford Press.
Mirdehghan, M., Davari ardakani, N., Abdollahi Parsa, T. (2013). The Effect of Task-based Method and Anderson’s Reading Model in Comprehension of Islamic Passages. Journal of Teaching Persian to Speakers of Other Languages, 2 (TOME 5), 117-142. [In Persian].
Naeimi, M. & Voon Foo, T. C. (2015). Vocabulary Acquisition through Direct and Indirect Learning Strategies. English Language Teaching, 8 (10). doi:10.5539/elt.v8n10p142
Nation, I. S. P. (2001). Learning vocabulary in another language. Cambridge: Cambridge University Press.
Orbea, J. M. M. & Villabeitia, E. M. (2010). The teaching of reading comprehension and metacomprehension strategies. A program implemented by teaching staff. anales de psicologÍa, 26 (1), 112-122.
Ozek, Y., & Civelek, M. (2006). A Study on the Use of Cognitive Reading Strategies by ELT Students. Asian EFL Journal. Professional Teacher Articles,14 (1), 1-26.
Park, D. (2014). A study of the Goodman socio-psycholinguistic approach to beginning reading instruction in a first grade classroom. (Doctoral Dissertation). University of Massachusetts Amhers.
Safarmoqaddam, A. & Ahadi, H. (2015). Main approaches in teaching reading and their role in modern teaching of Persian Language. Journal of Linguistics & Khorasan Dialects, 7(13), 61-88. [In Persian].
Saffarmoqaddam, A. (2007). Persian Language collection (1st ed.). Persian Language and Literature Development Council & Institute of Humanities and cultural studies. [In Persian].
Sahrayi, R. M. & Shabaz, M. (2012). Content Analysis of Persian Language Teaching Sources based on Neil Anderson Model. Journal of Teaching Persian to Speakers of Other Languages, 1(2), 1-29 [In Persian].
Schmitt, N. (2010). Researching vocabulary: A vocabulary research manual. Basingstoke, England: Palgrave Macmillan.
Seraj, F., Rovshan, B., Najafiyan, A., & Yousefirad, F. (2022). Study of Orthography Depth Effect of Farsi Text Books on the Ability of Students’ Reading Fluency in Primary Schools. LRR. 12 (6) :33-60.
Stoller, F. L., Anderson, N. J., Grabe, W., & Komiyama, R. (2013). Instructional enhancements to improve students’ reading abilities. English Teaching Forum, 51(1), 2-11.
Torres, N. G. & Constain, J. J. A. (2009). Improving Reading Comprehension Skills through Reading Strategies Used by a Group of Foreign Language Learners. HOW, 16 (1), 55-70.
Walczyk, J. J., & Griffith-Ross, D. A. (2007). How important is reading skill fluency for comprehension? The Reading Teacher, 60(6), 560-569.
Zolfaghari, H., Ghaffari, M., Mahmudi Bakhtiyari, B. & Rastani, Zh. (2008). Learn Persian (3ed ed.). Tehran: School Publication. [In Persian].