بررسی هم‌بستگی بین وضوح گفتار و سنجش‌های آکوستیکی واکه‌ها در کودکان فارسی زبان دارای دیزآتری ناشی از فلج مغزی اسپاستیک

نوع مقاله : مقالات علمی پژوهشی

نویسندگان
1 مرکز تحقیقات توانبخشی عصبی عضلانی، دانشگاه علوم پزشکی سمنان، سمنان، ایران2. گروه گفتاردرمانی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران
2 گروه زبان‌شناسی، دانشکده ادبیات، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
3 مرکز تحقیقات توان‌بخشی عصبی عضلانی، دانشگاه علوم پزشکی سمنان، سمنان، ایران
4 کمیتۀ تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی سمنان، سمنان، ایران
5 گروه گفتاردرمانی، دانشگاه علوم توان‌بخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران
چکیده
یکی از ویژگی‌های گفتار فلجی (دیزآرتری)، تولید غیردقیق واکه‌ها و همخوان‌هاست که عامل اصلی وضوح پایین گفتار است. با این حال هنوز مشخص نیست کدام شاخص‌های آکوستیکی با وضوح گفتار در این اختلال ارتباط قوی‌تری دارد. از طرف دیگر تعداد واکه‌ها، ویژگی‌های تولیدی و آکوستیکی آن‌ها در زبان‌های مختلف متفاوت است. تاآنجاکه می‌دانیم مطالعه‌ای روی تولید واکه‌ها در دیزآرتری دوران رشد در فارسی وجود ندارد، بنابراین درمورد جزئیات حرکتی که باعث بی‌دقتی‌ در تلفظ آن‌ها می‌شود اطلاعات کافی موجود نیست. ازاین‌رو مطالعۀ حاضر با هدف بررسی برخی شاخص‌های آکوستیکی شامل فرمنت واکه‌ها، شاخص‌ آکوستیکی فضای واکه‌ای (VSA)، نسبت مرکزی ‌شدن فرمنت‌ها (FCR) و شاخص تولید واکه (VAI) و نیز رابطۀ آن‌ها‌ با وضوح گفتار در کودکان فارسی‌زبان مبتلا به دیزآرتری ناشی از فلج‌مغزی اسپاستیک انجام شد. در این مطالعۀ مقطعی، 11 کودک تک‌زبانه دارای دیزآرتری ناشی از فلج مغزی سفت 9 ـ 3 ساله و همتایان سالم به روش در دسترس انتخاب شدند. برای هر یک از 6 واکۀ زبان فارسی 2 کلمۀ تک‌هجایی از طریق نرم‌افزار PRAAT مورد تحلیل آکوستیکی قرار گیرد. وضوح کلمه و واکه نیز بهصورت میانگین درصد موارد قابل تشخیص محاسبه شد.  نتایج آزمون نشان داد تفاوت معنادار بین دو گروه در فرمنت سوم واکه‌های /a/ و /u/ و فرمنت دوم واکه /o/ وجود داشت. فضای واکه‌ای و وضوح گفتار در کودکان دیزآرتری بهطور معناداری کاهش داشت. VAS بیشترین هم‌بستگی را با وضوح داشت و شاخص آکوستیکی مناسبی برای بررسی وضوح گفتار در دیزآرتری است. با‌این‌حال هر سه شاخص آکوستیکی مورد مطالعه رابطۀ معنادار متوسطی با وضوح داشت.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


Al-Tamimi, J.-E., & Ferragne, E. (2005). Does vowel space size depend on language vowel inventories? Evidence from two Arabic dialects and French. Paper presented at the 9th European Conference on Speech, Communication and Technology (Interspeech 2005)
Allison, K. M., Annear, L., Policicchio, M., & Hustad, K. C. (2017). Range and precision of formant movement in pediatric dysarthria. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 60(7), 1864-1876.
Allison, K. M., & Hustad, K. C. (2018). Acoustic predictors of pediatric dysarthria in cerebral palsy. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 61(3), 462-478.
Bunton, K., & Weismer, G. (2001). The relationship between perception and acoustics for a high-low vowel contrast produced by speakers with dysarthria.
Catford, J. C. (1988). A practical introduction to phonetics: Clarendon Press Oxford.
De Bodt, M. S., Huici, M. E. H.-D. a., & Van De Heyning, P. H. (2002). Intelligibility as a linear combination of dimensions in dysarthric speech. Journal of communication disorders, 35(3), 283-292.
Duffy, J. R. (2019). Motor speech disorders e-book: Substrates, differential diagnosis, and management: Elsevier Health Sciences.
DuHadway, C. M., & Hustad, K. C. (2012). Contributors to intelligibility in preschool-aged children with cerebral palsy. Journal of Medical Speech-Language Pathology, 20(4).
Fletcher, A. R., McAuliffe, M. J., Lansford, K. L., & Liss, J. M. (2017). Assessing vowel centralization in dysarthria: A comparison of methods. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 60(2), 341-354.
Green, J. R., Moore, C. A., Higashikawa, M., & Steeve, R. W. (2000). The physiologic development of speech motor control: Lip and jaw coordination. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 43(1), 239-255.
Green, J. R., Yunusova, Y., Kuruvilla, M. S., Wang, J., Pattee, G. L., Synhorst, L., . . . Berry, J. D. (2013). Bulbar and speech motor assessment in ALS: Challenges and future directions. Amyotrophic Lateral Sclerosis and Frontotemporal Degeneration, 14(7-8), 494-500.
Higgins, C., & Hodge, M. (2002). Vowel area and intelligibility in children with and without dysarthria. Journal of Medical Speech-Language Pathology, 10(4), 271-277.
Jacewicz, E., Fox, R. A., & Salmons, J. (2011). Regional dialect variation in the vowel systems of typically developing children.
Kent, R. D., & Kim, Y. J. (2003). Toward an acoustic typology of motor speech disorders. Clinical linguistics & phonetics, 17(6), 427-445.
Kim, H., Hasegawa-Johnson, M., & Perlman, A. (2011). Vowel contrast and speech intelligibility in dysarthria. Folia Phoniatrica et Logopaedica, 63(4), 187-194.
Lansford, K. L., & Liss, J. M. (2014). Vowel acoustics in dysarthria: Speech disorder diagnosis and classification.
Lee, J., & Hustad, K. C. (2013). A preliminary investigation of longitudinal changes in speech production over 18 months in young children with cerebral palsy. Folia Phoniatrica et Logopaedica, 65(1), 32-39.
Lee, J., Hustad, K. C., & Weismer, G. (2014). Predicting speech intelligibility with a multiple speech subsystems approach in children with cerebral palsy. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 57(5), 1666-1678.
Lee, J., Littlejohn, M. A., & Simmons, Z. (2017). Acoustic and tongue kinematic vowel space in speakers with and without dysarthria. International Journal of Speech-Language Pathology, 19(2), 195-204.
Levy, E. S., Leone, D., Moya-Gale, G., Hsu, S.-C., Chen, W., & Ramig, L. O. (2016). Vowel intelligibility in children with and without dysarthria: An exploratory study. Communication Disorders Quarterly, 37(3), 171-179.
Liu, H.-M., Tsao, F.-M., & Kuhl, P. K. (2005). The effect of reduced vowel working space on speech intelligibility in Mandarin-speaking young adults with cerebral palsy. The Journal of the Acoustical Society of America, 117(6), 3879-3889.
McRae, P. A., Tjaden, K., & Schoonings, B. (2002). Acoustic and perceptual consequences of articulatory rate change in Parkinson disease.
Mefferd, A. S., & Dietrich, M. S. (2019). Tongue-and jaw-specific articulatory underpinnings of reduced and enhanced acoustic vowel contrast in talkers with Parkinson's disease. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 62(7), 2118-2132.
Mou, Z., Teng, W., Ouyang, H., Chen, Y., Liu, Y., Jiang, C., . . . Chen, Z. (2019). Quantitative analysis of vowel production in cerebral palsy children with dysarthria. Journal of Clinical Neuroscience, 66, 77-82.
Rosen, K. M., Goozée, J. V., & Murdoch, B. E. (2008). Examining the effects of multiple sclerosis on speech production: does phonetic structure matter? Journal of Communication Disorders, 41(1), 49-69.
Sapir, S., Ramig, L. O., Spielman, J. L., & Fox, C. (2010). Formant centralization ratio: A proposal for a new acoustic measure of dysarthric speech.
Sapir, S., Spielman, J. L., Ramig, L. O., Story, B. H., & Fox, C. (2007). Effects of intensive voice treatment (the Lee Silverman Voice Treatment [LSVT]) on vowel articulation in dysarthric individuals with idiopathic Parkinson disease: acoustic and perceptual findings.
Skodda, S., Visser, W., & Schlegel, U. (2011). Vowel articulation in Parkinson's disease. Journal of voice, 25(4), 467-472.
Smith, A., & Zelaznik, H. N. (2004). Development of functional synergies for speech motor coordination in childhood and adolescence. Developmental psychobiology, 45(1), 22-33.
Tjaden, K., & Wilding, G. E. (2004). Rate and loudness manipulations in dysarthria.
Turner, G. S., Tjaden, K., & Weismer, G. (1995). The influence of speaking rate on vowel space and speech intelligibility for individuals with amyotrophic lateral sclerosis. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 38(5), 1001-1013.
Vorperian, H. K., & Kent, R. D. (2007). Vowel acoustic space development in children: A synthesis of acoustic and anatomic data.
Watt, D., & Fabricius, A. (2002). Evaluation of a technique for improving the mapping of multiple speakers’ vowel spaces in the F1~ F2 plane. Leeds working papers in linguistics and phonetics, 9(9), 159-173.
Weismer, G., Jeng, J.-Y., Laures, J. S., Kent, R. D., & Kent, J. F. (2001). Acoustic and intelligibility characteristics of sentence production in neurogenic speech disorders. Folia Phoniatrica et Logopaedica, 53(1), 1-18.
Whitfield, J. A., Dromey, C., & Palmer, P. (2018). Examining acoustic and kinematic measures of articulatory working space: Effects of speech intensity. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 61(5), 1104-1117.
Whitfield, J. A., & Mehta, D. D. (2019). Examination of clear speech in Parkinson disease using measures of working vowel space. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 62(7), 2082-2098.
Yunusova, Y., Weismer, G., Westbury, J. R., & Lindstrom, M. J. (2008). Articulatory movements during vowels in speakers with dysarthria and healthy controls.
Zlegler, W., & von Cramon, D. (1983). Vowel distortion in traumatic dysarthria: A formant study. Phonetica, 40(1), 63-78.