نقش واسطه‌ای سیستم خودهای انگیزشی زبان در رابطۀ بین باورهای معرفت‌شناختی و اضطراب نوشتن زبان دوم در دانش‌آموزان متوسطۀ دوم

نوع مقاله : مقالات علمی پژوهشی

نویسندگان
1 استادیار گروه روان‌شناسی، واحد بندر گز، دانشگاه آزاد اسلامی، بندر گز، ایران.
2 استادیار گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشگاه گلستان، گرگان، ایران.
چکیده
اضطراب زبان یکی از موضوعات مهمی است که یادگیرندگان هنگام یادگیری یک زبان خارجی ممکن است سطوح مختلفی از آن را تجربه کنند. در بین مهارت‌های مختلف زبان، مهارت نوشتن با توجه به اهمیت آن می‌تواند اضطراب بیشتری ایجاد کنند و بر عملکرد زبان‌آموزان تأثیر زیادی داشته باشد. بنابراین این پژوهش نقش واسطه‌ای سیستم خودهای انگیزشی زبان در رابطۀ بین باورهای معرفت‌شناختی و اضطراب نوشتن زبان دوم را در دانش‌آموزان متوسطۀ دوم مورد بررسی قرار داد. روش تحقیق از نوع هم‌بستگی با استفاده از مدل‌سازی معادلات ساختاری بود. جامعۀ آماری این پژوهش را تمام دانش‌آموزان دورۀ متوسطۀ دوم تشکیل دادند که تعداد 203 دانش‌آموز به روش نمونه‌گیری غیرتصادفی در دسترس انتخاب شدند و به پرسش‌نامه‌های سیستم خودهای انگیزشی زبان پاپی (2010)، اضطراب نوشتن زبان دوم چنگ (2004) و فرم کوتاه  باورهای معرفت‌شناختی شومر (1999) پاسخ دادند. نتایج نشان داد که باورهای معرفت‌شناختی بر اضطراب نوشتن زبان دوم و سیستم خودهای انگیزشی زبان بر اضطراب نوشتن زبان دوم اثر مستقیم دارند. همچنین، باورهای معرفت‌شناختی از راه سیستم خودهای انگیزشی زبان بر اضطراب نوشتن زبان دوم اثر غیرمستقیم دارند. مدل پژوهش نیز تأیید شد و نتیجه نشان داد مدل‌های اندازه‌گیری متغیرها از برازش خوبی دارند و 45 درصد واریانس اضطراب نوشتن زبان توسط متغیرهای پزوهش تبیین می‌شوند. براساس یافته‌های این پژوهش می‌توان نتیجه گرفت که بین متغیرهای باورهای معرفت‌شناختی، سیستم خودهای انگیزشی زبان و اضطراب نوشتن زبان دوم به صورت مستقیم و غیرمستقیم رابطۀ علّی وجود دارد و نقش واسطه‌ای سیستم خودهای انگیزشی زبان در رابطۀ بین باورهای معرفت‌شناختی و اضطراب نوشتن زبان دوم تأیید شد.

 

کلیدواژه‌ها

موضوعات


- آیت اللهی، محمدعلی. (1390). رابطه میان باورهای معرفت شناختی، ‌راهکارهای یادگیری شناختی و فراشناختی و درک مطلب متون آکادمیک. پایان نامه دکترای تخصصی دانشگاه اصفهان.
- اعطار شرقی، نوید.، اکبری، بیتا. (1398). بررسی تأثیر متغیرهای نظام خودانگیزشی زبان دوم دورنیه در یادگیری زبان خارجی: مورد فرانسوی‌آموزان ایرانی. جستارهای زبانی، ۱۰ (۳) :۱۱۷-۹۵.
- باقیانی مقدم، محمد حسین.، فال اسیری، اشرف السادات.، دهقان، حمیدرضا. (1395). بررسی تاثیرآموزش سبک های مقابله بااسترس برکاهش سطح اضطراب واسترس دانش آموزان دخترهنرستان های شهرستان نیریز. طلوع بهداشت، ۱۵ (۴) :۱۳۶-126.
- دهستانی، مهدی.، زنگنه، فیروزه.، جعفرزاده، ربابه خدادوست، ساناز. (1398) مقایسۀ سبک‌های یادگیری و هدف‌گرایی تحصیلی در دانش‌آموزان دوزبانه و تک‌زبانه. روان‌شناسی فرهنگی، (1) 3، 207-193.
- رضایی، اکبر. (1389). پایایی و ساختار عاملی پرسشنامه باورهای معرفت شناختی. فصلنامه اندازه گیری تربیتی، دوره11، شماره 1، 16-1.
- فارسیان، محمد رضا.، رضایی، ناهید.، پناهنده، سامیه. (1394). رابطه بین انگیزه پیشرفت هوش هیجانی و اضطراب کلاس زبان خارجی دانشجویان زبان فرانسه دانشگاه فردوسی مشهد. جستارهای زبانی، 6، 4 (پیاپی 25)، 200-183.
- زارع، محبوبه.، همایونی، علیرضا. (1398). مدل یابی روابط ساختاری بین باورهای معرفت شناختی با میانجی‌گری راهبردهای یادگیری بر اضطراب زبان انگلیسی دانش آموزان. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 2، 12، 10-1.
- رجب پور، مریم. (1394). بررسی میل به یادگیری، خود آرمانی، نگرش واضطراب در یادگیری زبان دوم با مدل خود نظام انگیزشی دورنیه. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه امام رضا علیه السلام، مشهد.
- خالقی زاده، شراره.، پهلوان نژاد، محمدرضا.، وکیلی فرد، امیررضا.، کامیابی گل، عطیه.(1399). خودآرمان ، خودباید ، انگیزه ی یکپارچه وانگیزه های ابزاری در میان فارسی آموزان غیرایرانی: بررسی موردی زبان آموزان چینی و کره ای. جستارهای زبانی، 11، 2، 314-187.
- Aghaei, P., Sadighi, F., Setoodeh, K., Esmaili, N. (2017). On the relationship between Iranian EFL teachers' burnout level. and their epistemological beliefs. International Journal of Language Learning and Applied Linguistics World (IJLLALW), v15, (2), 14-22.
- Akbarov, A., & Aydoğan, H. (2018). The Relationships between writing anxiety, motivation for English learning, and self-reported English skills. Journal of Linguistic Intercultural Education, 11(1). 7-21.
- Aktari, T. (2006). The Impact of second language learning strategies on the Arabic language learning process. Journal of Arabic Iranian Language and Literature, 6, 28, 81-98.
Alva, A., Machado, M., Bhojwani, K., & Sreedharan, S. (2017). Study of risk factors for development of voice disorders and its impact on the quality of life of school teachers in Mangalore, India. Journal of clinical and diagnostic research: JCDR, 11(1), MC01- MC05.
- Anugkakul, G. (2011). A comparative study in language learning strategies of Chinese and Thai students: A case study of Suan Sunandha Rajabhat university. European Journal of Social Sciences, 19(2), 163-174.
- Basturkmen, H., & Lewis, M. (2002). Learner perspectives of success in an EAP writing course. Assessing writing, 8(1), 31-46.
- Bialayesh, S., Homayouni, A., Nasiri, M., (2017). The role of personality traits in language anxiety of bilingual students. 25th European Congress of Psychiatry, 1- 4 April, Florence, Italy.
- Charney, D., Newman, J. H., Palmquist, M. (1995). “I'm Just No Good at Writing”: Epistemological Style and Attitudes Toward Writing. Written Communication, v12, n3, 298-329.
- Cheng, Y. S. (2004). A measure of second language writing anxiety: Scale development and preliminary validation. Journal of second language writing, 13(4), 313-335.
- Cheng, Y- S., Horwitz, E. K., & Schallert, D. L. (1999). Language anxiety: Differentiating
writing and speaking components. Language Learning, 49(3), 417–446.
- Choi, S. (2013). Language anxiety in second language writing: Is it really a stumbling block? Second Language Studies, 31(2), 1-42.
- Daly, J. (1978). Writing apprehension and writing competency. The Journal of Educational
Research, 72 (1), 10–14.
- Daud, N. S. M., Daud, N. M., & Kassim, N. L. A. (2005). Second language writing anxiety: Cause or effect? Malaysian Journal of ELT Research (MaJER), 1(1), 1-19.
- Dornyei, Z (2005). The psychology of the language learner: Individual differences in second language acquisition. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
- Eckstein, G., & Ferris, D. (2018). Comparing L1 and L2 texts and writers in first‐year composition. TESOL Quarterly, 52(1), 137-162.
- Fujiwara,T. (2015). Development of Thai University Students’ Beliefs about Language Learning: A Longitudinal Study. Procedia - Social and Behavioral Sciences, v171, 1081-1087..
- Gollnick, D. M., & Chinn, P. C. (2009). Multicultural education in a pluralistic society. 8th ed. Upper Saddle River, NJ: Pearson Merrill.
- Gupta, R. (1998). Writing with a different tool. Computers and language learning, 97-120.
- Hassan, B. A. (2001). The Relationship of Writing Apprehension and Self-Esteem to the Writing Quality and Quantity of EFL University Students. Mansoura Faculty of Education Journal, v39, 1-36.
- Horwitz, E. K., Horwitz, M. B., & Cope, J. (1986). Foreign language classroom anxiety. The Modern language journal, 70(2), 125-132.
- Kyung, J. H. (2017). A study of the relationship between L2 motivational self-system and language anxiety for middle school English learners. vii, 108 p.: Illustration; 26 cm, Seou Thesis (Master) - Yonsei University Graduate School of Education English Education Major 2017.8, Yonsei University Academic Information Service.
- MacIntyre, P. D., & Gardner, R. C. (1994). The subtle effects of language anxiety on cognitive processing in the second language. Language learning, 44(2), 283-305.
- Markus, H., & Nurius, P. (1986). Possible selves. American Psychologist, 41, 954-969.
- Oschatz, K. (2015). Epistemological beliefs and motivation. International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences (Second Edition), 887-893.
- Markus, H., Nurius, P. (1986). Possible selves. American Psychologist, 41(9), 954-969.
- Papi, M. (2010). The L2 motivational self system, L2 anxiety, and motivated behavior: A structural equation modeling approach. System, 38(3), 467-479.
- PakdamanSavoji, A. P., Niusha, B., & Boreiri, L. (2013). Relationship between epistemological beliefs, self-regulated learning strategies and academic achievement. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 84, 1160-1165.
- Rahmiati, I. I., Emaliana, I., Khoirunnisa, R., Ju, S. B., & Adi, S. S. (2019). EFL Epistemic Beliefs, Writing Apprehension, Writing Strategies, Writing Performance: Exploring Possible Relationships. First International Conference on Advances in Education, Humanities, and Language, ICEL, 23-24 March, Malang, Indonesia.
- Ryan, S (2009). Self and identity in L2 motivation in Japan: The ideal L2 self and Japanese learners of English. In Z. Dornyei & E. Ushioda (Eds.). Motivation, language identities and the L2 self (pp.120143). Bristol, England: Multilingual Matters.
- Papi, M., & Abdollahzadeh, E. (2012). Teacher motivational practice, student motivation, and possible L2 selves: An examination in the Iranian EFL context. Language learning, 62(2), 571-594.
- Schommer, M. (1990). Effects of beliefs about the nature of knowledge on comprehension. Journal of Educational Psychology, 82(3), 498–504.
- Spray, E., Scevak, J., & Cantwell, R. (2013). Personal epistemological and metacognitive awareness in first year preservice education students. Australian Journal of Educational & Developmental Psychology. v13, 44-57.
- Sürmeli, Z. D., & Ünver, G. (2017). The relationship between mathematics achievement, self-regulated learning strategies, epistemological beliefs and academic self-concept. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT), 8(1), 83-102.
- Taguchi, T., Magid, M., & Papi, M. (2009). The L2 motivational self system amongst Chinese, Japanese, and Iranian learners of English: A comparative study. In Z. Dörnyei & E. Ushioda (Eds.), motivation, language identity and the L2 self (pp. 66-97). Clevedon: Multilingual Matters.
- Tsao, J. J., Tseng, W. T., Wang, C.(2017). The Effects of Writing Anxiety and Motivation on EFL College Students' Self-Evaluative Judgments of Corrective Feedback. Psychological Reports, 120 (2): 219-241.
- Viholainen, A., Asikainen, M., & Hirvonen, P. E. (2017). Mathematics student teachers’ epistemological beliefs about the nature of mathematics and the goals of mathematics teaching and learning in the beginning of their studies. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 10(2), 159-171.
- Zhang, H. (2011). A study on ESL writing anxiety among Chinese English majors -Causes, effects and coping strategies for ESL writing anxiety. Kristianstad University, School of Teacher Education, English IV, D-essay in English Didactics, Tutor: Eivor Lindstedt, www.diva-portal.org/smash/get/diva2:426646/FULLTEXT02.pdf
- Ziegler, N. E. (2014). English language learners’ epistemic beliefs about vocabulary knowledge (Doctoral dissertation, University of Toledo).
- Yamao, S., Sekiguchi T. (2015). Employee commitment to corporate globalization: The role of English language proficiency and human resource practices. Journal of World Business, v 50, i1, 168– 179.