توانش بین‌فرهنگی دانشجویان بین‌المللی تحلیل کیفی محتوای کتاب فرهنگ برای یادگیرندگان زبان فرانسه

نوع مقاله : مقالات علمی پژوهشی

نویسنده
عضو هیئت علمی موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی
چکیده
ارتباط میان زبان و فرهنگ نه‌تنها از موضوعات اصلی محققان حوزۀ آموزش زبان است، بلکه از موضوعات مورد توجه در مطالعات حوزۀ بین‌المللی‌سازی آموزش عالی به منظور کاهش چالش‌های فرهنگی دانشجویان بین‌المللی در کشور مقصد به‌شمار می‌رود. هدف از انجام پژوهش کیفی حاضر، تحلیل کتاب آموزشی فرهنگ به یادگیرندگان سطح مقدماتی زبان فرانسه از دیدگاه توانش بین‌فرهنگی با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی است. کتاب به آموزش فرهنگ فرانسه و فرانکوفونی با هدف ارتقای سازگاری دانشجویان خارجی در کشور فرانسه اختصاص دارد. براساس یافته‌ها، کتاب با تمرکز بر «فرهنگ اختصاصی کشور هدف»، حول دو حوزۀ اصلی فرهنگ عام فرانسه و فرهنگ روزمرۀ فرانسویان، نقش مؤثری در ارتقای «دانش فرهنگی» دانشجویان خارجی دربارۀ کشور فرانسه ایفا می‌کند. کتاب اگرچه با ایجاد فضایی برای تحلیل و تفسیر «فرهنگ فرانسه»، آگاهی از « فرهنگ خودی» و امکان مقایسه با «فرهنگ دیگری» و همچنین پردازش دانش کسب‌شده به تقویت «دانش و مهارت بین‌فرهنگی» دانشجویان کمک می‌کند، اما به‌دلیل اختصاص بخش قابل توجه کتاب به فرهنگ اختصاصی فرانسه، نیازمند بازبینی و توجه به فرهنگ‌های دیگر به منظورایجاد فضایی چندفرهنگی برای ارتقای مؤثر «نگرش بین‌فرهنگی» و «آگاهی فرهنگی انتقادی» دانشجویان بین‌المللی است. نتیجۀ نهایی نشان می‌دهد تقویت دیدگاه بین‌فرهنگی «مؤلفان» در تدوین کتاب برای دانشجویان خارجی و ایفای نقش مؤثر «مدرسان» در تقویت تعاملات بین‌فرهنگی در کلاس از عوامل اصلی در افزایش یادگیری مؤثر و بروز کنش بین‌فرهنگی مناسب توسط دانشجویان در موقعیت واقعی است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


Arasaratnam-Smith, L. A. (2017). Intercultural competence. Intercultural Competence in Higher Education, 7–18. doi:10.4324/9781315529257-2
Asghari F.(2022). International Student Mobility Program (ISMP) Analysis of International Students' Challenges in Iran. ihej. 2021; 13 (2) :1-30
URL: http://ihej.ir/article-1-1651-fa.html
َAsghari, F. (2022). A Phenomenological Study of the Lived Experience of Iranian Students as International Students. Journal of higher education curriculum studies, 12(24), 365-394.
Bartolo, A. M., & Mancuso, C. (2021). The Promotion of Intercultural Understanding in English Language Teaching Textbooks. A Content Analysis. EL.LE, (3). doi:10.30687/elle/2280-6792/2021/03/004
Bennett, J. M., & Bennett, M. J. (2004). Developing Intercultural Sensitivity: An Integrative Approach to Global and Domestic Diversity. Handbook of Intercultural Training, 147–165. doi:10.4135/9781452231129.n6
Berry, J. W. (2005). Acculturation: Living successfully in two cultures. International Journal of Intercultural Relations, 29, 697-712.
Byram, M; Gribkova, B; Starkey, H. (2002) Developing the Intercultural Dimension in Language Teaching: a practical introduction for teachers. [Book]. Language Policy Division, Directorate of School, Out-of-School and Higher Education, Council of Europe: Strasbourg, France.
Carlo, C, Causa,M.(2005). Civilisation progressive du francais,CLE.International.
Dargahi Tarki, A., Haddadi, M. (2018). Studying the Necessity and Approach of Transfer of Intercultural Competence to Students of German Language Translation at University of Tehran. Foreign Language Research Journal, 8(2), 507-528. doi: 10.22059/jflr.2018.248888.447
Deardorff, D. (2006). Identification and assessment of intercultural competence as a student outcome of internationalization. Journal of Studies in International Education, 10, 241-266.
Deardorff, D. K., & Arasaratnam-Smith, L. A. (2017). Intercultural competence in international higher education. Intercultural Competence in Higher Education, 294–302. doi:10.4324/9781315529257-42
Deardorff, D. K., & Jones, E. (2012). Intercultural Competence: An Emerging Focus in International Higher Education. The SAGE Handbook of International Higher Education, 283–304. doi:10.4135/9781452218397.n16
doostizadeh, M., Arzjani, F. (2014). The importance and necessity of processing "Intercultural Communicative Competence" in the textbooks by the Ministry of Education. Foreign Language Research Journal, 4(2), 167-190. doi: 10.22059/jflr.2014.62308
Fantini, A.E. (2000). A central concern: developing intercultural competence. SIT Occasional Papers Series: Addressing Intercultural Education, Training and Service 1: 25-42. Fantini, A.E. (2009). Assessing intercultural competence: Issues and tools. In D.K Deardoff (Ed), Sage Handbook of Intercultural Competence. (456-477) Los Angeles: Sage.
Hammer, M. R. (2015). Intercultural competence development. In J. M. Bennett (Ed.), The Sage encyclopedia of intercultural competence (pp. pp 483-485). Thousand Oaks: Sage.
Hammer, M., Bennett, M., & Wiseman, R. (2003). Measuring intercultural sensitivity: The intercultural development inventory. International Journal of Intercultural Relations, 27, 421-443.
Kramsch, C. (1993). Context and culture in language teaching. Oxford: Oxford University Press.
Kramsch, C. J. (1998). Language and Culture. Oxford: Oxford University Press.
Kramsch, C., Moeini Meybodi, M. (2021). Reframing the language/culture debate in the teaching of English. Foreign Language Research Journal, 11 (2), 1-21 doi: 10.22059/jflr.2021.327576.869
Lafayette, R. (1997). Integrating the teaching of culture into the foreign language classroom. In P. R. Heusinkveld (Ed.), Pathways to culture: Reading on teaching culture in the foreign language class (pp.119-148). Yarmouth, ME: Intercultural Press.
Lee, K-Y. (2009). Treating culture: what 11 high school EFL conversation textbooks in South Korea. English Teaching: Practice and Critique, volume 8: 76-96
Lomicka, L. (2009). An intercultural approach to teaching and learning french. The French Review, 82(6), 1227–1243
Mostafaei Alaei, M., & Parsazadeh, H. (2021). The emergence of a purpose-specific model: culture in English language textbooks. Intercultural Education, 32(5), 547–561. doi:10.1080/14675986.2021.1878111
Mozaffarzadeh, S., Ajideh, P. (2019). Intercultural Competence: A Neglected Essential in the Iranian ELT Textbooks. Journal of Applied Linguistics and Applied Literature: Dynamics and Advances, 7(2), 167-183. doi: 10.22049/jalda.2019.26674.1149

Oberg, K. (1960). Cultural shock: Adjustment to new cultural environments. Practical Anthropology, 7, 177-182.
Paige, R. M., Jacobs-Cassuto, M., Yershova, Y. A., & DeJaeghere, J. (2003). Assessing intercultural sensitivity: An empirical analysis of the Hammer and Bennett Intercultural Development Inventory. International journal of intercultural relations, 27(4), 467-486.
Paige, R., Jorstad, J., Paulson, L., Klein, F., & Colby, J. (1999). Culture learning in language education: A review of the literature. In R. Paige, D. Lange, & Y.
Pasand, P., & Ghasemi, A. (2018). An intercultural analysis of English language textbooks in Iran. Apples - Journal of Applied Language Studies, 12(1), 55–70. doi:10.17011/apples/urn.201804172107
Putra, T. K., Rochsantiningsih, D., & Supriyadi, S. (2020). Cultural representation and intercultural interaction in textbooks of English as an international language. Journal on English as a Foreign Language, 10(1), 168–190. doi:10.23971/jefl.v10i1.1766
Risager, K. (2021). Transnational contextualization in intercultural language education. Foreign Language Research Journal, 11 (2), 174-194 doi: 10.22059/jflr.2021.327575.868
Saadatnejad Z, Farsian M R. Improving Intercultural Competence through Literary Texts and the Strategies of Teaching it in French Language. LRR. 2020; 10 (6) :345-372
URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-38990-fa.html
Sándorová, Z. (2016). The intercultural component in an EFL course-book package. Journal of Language and Cultural Education, 4(3), 178–203. doi:10.1515/jolace-2016-0031
Seelye, N. (1976). Teaching culture: Strategies for foreign language educators. Lincolnwood: National Textbook Company.
Shairih, H.,Kariminejad,S.(2012) The role and position of the Internet in strengthening Intercultural Competence of French language learners. Interdisciplinary Conference on Language Teaching and Learning. Mashhad:Ferdowsi university, Available at://confnews.um.ac.ir/images/41/conferences/llt/26.pdf
Statista Research Department(2021). Number of students registered in higher education in France between 1980 and 2021 .Available at https://www.statista.com/statistics/779600/number-of-higher-education-students-schools-france/
Tomalin. B. (2008) Culture the Fifth Language Skill, online at the British Council website:http://www.teachingenglish.org.uk/articles/culture-fifth-language-skill. accessed on 2/22/2022
Winkelman, M. (1994). Cultural shock and adaptation. Journal of Counseling and Development, 73, 121-126.