تحلیل نشانه - معناشناسی تجارب عرفانی بایزید بسطامی تذکره‌الاولیای عطار

نوع مقاله : مقالات علمی پژوهشی

نویسندگان
1 دانشجوی دکتری ادبیات عرفانی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین، قزوین، ایران.
2 استاد گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) قزوین.
3 دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) قزوین.
چکیده
در این پژوهش تجارب عرفانی بایزید بسطامی در روایت تذکره‌الاولیای عطار با رویکرد نشانه‏معناشناختی تحلیل شد تا سازوکار و چگونگی شکل‏گیری معنا در متن مورد نظر تبیین شود. بایزید در این گفتمان قبل از تولد مورد عنایت و انتخاب حق قرار دارد. سپس در سیر تکوینی، کنش‏گری است که طی ریاضت‏ها، عبادت‏ها، سفرهای آفاقی و همۀ کنش‏هایی که در هستی‌شناسی عارفان اسلامی ـ و عطار به‌عنوان راوی متن ـ کنش ارزشی محسوب می‏شود، به مقصود نمی‏رسد. نتیجۀ این کنش‏ها، شوش است؛ ناکامی و نقصان، شکست‏ها و تنش‏های عاطفی، نیاز شدید در مقابل بی‏نیازی و استغنای مطلق حق، سرانجام او را به انحلال فردیت، عبور از مرزهای خود و یگانگی با هستی و خداوند می‏رساند. هرچه خواست قوی‏تر و شدیدتر است، ناکامی حاصل از نتوانستن شدیدتر و تنش عاطفی معناسازتر است. معنایی که سرشار از عاطفه، ادراک و حضور است. احساس و ادراک گفته‏پرداز، گاه با پدیده‏ای بیرونی و گاه با رویارویی با عالم درون، به ظهور معنا منجر می‏شود. برخی از تجارب بیرونی حاصل انطباق، انعکاس و برخی تجارب درونی حاصل انجذاب، هم‏حضوری و یگانگی است. ذکر بایزید و معراج او، آینۀ تمام‌نمای همۀ آن ‏چیزی است که عرفان‌پژوهان، آن را تجربۀ عرفانی می‏نامند. رخدادی غیرمنتظره، انفعالی که طغیان معنا و پرشوری زبان را به همراه دارد. روش پژوهش، توصیفی ـ تحلیلی است. رویکرد نظری پژوهش بر مبانی نظری دانش نشانه‏معناشناختی در تحلیل تجربیات عرفانی استوار است. گستره پژوهش شامل بازخوانی و تأمل در تجارب عرفانی بایزید بسطامی در روایت تذکره‌الاولیای عطار است که می‏کوشد در گفتمانی عاطفی، میان نظام کنشی، تنشی و شوشی، شکل‏گیری معنا را، واکاوی کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


الف)کتاب ها
- قرآن کریم
-احمدی، بابک.(1392) چهار گزارش از تذکره الاولیا عطار، تهران: مرکز.
- آدونیس«علی احمد سعید»(1385) تصوف و سور ریالیسم، ترجمه حبیب الله عباسی، تهران: سخن.
- استیس، و.ت. (1398) عرفان و فلسفه، ترجمه بهاالدین خرمشاهی، تهران: سروش.
- پورنامداریان، تقی. (1375) دیدار با سیمرغ. تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
ــــــــــــــــــــــــــ (1396) رمز و داستان‌های رمزی در ادب فارسی، تهران: انتشارات علمی فرهنگی.
ــــــــــــــــــــــــ (1390) عقل سرخ(شرح و تاویل داستان‌های رمزی سهروردی). تهران، سخن.
- توکلی، حمیدرضا. (1389) از اشارت‌های دریا(بوطیقای روایت در مثنوی). تهران، مروارید.
- شفیعی کدکنی، محمدرضا. (1392) زبان شعر در نثر صوفیه تهران: سخن.
- شعیری، حمیدرضا. (1398) نشانه معناشناسی ادبیات، تهران، سمت.
ــــــــــــــــــــــ (1398)تجزیه تحلیل نشانه‌معناشناختی گفتمان، تهران، سمت.
ــــــــــــــــــــــ (1391) نشانه معناشناسی دیداری: نظریه و تحلیل گفتمان هنری، تهران، سخن.
- عطار (محمدبن ابراهیم عطار نیشابوری)،(1397) تذکره الاولیا، مقدمه، تصحیح و تعلیقات محمدرضا شفیعی کدکنی، تهران:سخن.
- فعالی، محمدتقی. (1387) تجربه دینی و مکاشفه عرفانی، انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
- فوت، وین پراود.(1393) تجربه دینی. ترجمه عباس یزدانی، قم: طه.
- فولادی، علیرضا. (1389) زبان عرفان. تهران: سخن.
- کاکایی، قاسم. (1393) وحدت وجود به روایت مایستر اکهارت و ابن عربی، چاپ ششم، هرمس.(1385)
درآمدی بر هرمنوتیک، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
- گرمس، آلژیرداس ژولین (1389). نقصان معنا. ترجمه حمیدرضا شعیری، تهران، نشر علم.
- نویا، پل. ( 1373) تفسیر قرآنی و زبان عرفانی، ترجمه اسماعیل سعادت، تهران نشر دانشگاهی.
ب) مقالات
- شعیری، حمیدرضا. (1388) «ازنشانه شناسی ساختگرا تا نشانه‌معناسی گفتمانی»، نقد ادبی، ش8 ، صص33 -51
ــــــــــــــــــــــــ (1391) «تحلیل نشانه معناشناختی خلسه در گفتمان ادبی»، پژوهش‌های ادبی، ش36 ، صص129-146
ـــــــــــــــــــــــ(1392) «نظام تنشی و ارزشی از دیدگاه نشانه‌معناشناسی سیال»، زبان و متن، ش66، صص59-66
-کنعانی، ابراهیم.(1397) «تحلیل نظام شوشی در غزل کمال خجندی با رویکرد نشانه‌معناشناختی»، شعرپژوهی، ش3، صص119-140
- فتوحی، محمود.(1389) « از کلام متمکن تا کلام مغلوب» ، نقد ادبی، ش 10، صص35-62
ج) پایان‌نامه‌ها
-آقایی،زهرا .(1396) «نشانه‌معناشناسی شعر هوشنگ ابتهاج»
- قدیری، حمید(1398) «بررسی نشانه‌معناشناختی داستان «اصلی و کرم» براساس نظریه گرمس»
- مهرابی، امیر (1394) «تحلیل نشانه‌معناشناسی گزیده‌ای از سروده‌های محمدرضا شفیعی کدکنی»