تحلیل بُعد زیبایی‌شناختیِ گفتمان در شعر «ناقوسِ» نیما بر اساسِ دیدگاه نشانه- معناشناسی

نوع مقاله : مقالات علمی پژوهشی

نویسندگان
1 دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
2 دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
چکیده
در این پژوهش، نظامِ زیبایی‌شناختی گفتمان در شعر «ناقوس» نیمایوشیج بررسی و تحلیل شده است. براساس دیدگاهِ نشانه ـ معناشناختی، نظام زیبایی‌شناختیِ گفتمانی تابع فرایندی حسی ـ ادراکی و رخدادی است که در اثر حضور شوِشی گفته‌پرداز در گفتمان شکل می‌گیرد. شعر «ناقوس» جزو اشعار نمادگرای نیماست که دو نشانۀ مرکزیِ «طنین ناقوس» و «صبح و روشنی» در تعامل با هم و همچنین در تقابل با نماد «شب» فرایند معناسازی را تحت تأثیر قرار داده‌اند و سبب شکل‌گیری نظامی زیبایی‌شناختی در آن شده‌اند. پرسشی که مطرح می‌شود این است که این نظام گفتمانی چگونه در ساختار این شعر شکل می‌گیرد و دارای چه سازوکارهایی است. درواقع، هدف از پژوهش حاضر بررسی و تبیین عناصر دخیل در شکل‌گیری فرایند زیبایی‌شناختی در گفتمان این شعر است. در این پژوهش ابتدا کنش گفتمانی و مقوله‌سازی در گفتمان این شعر مشخص شده است. سپس مؤلفه‌های اصلیِ شکل‌گیریِ فرایند زیبایی‌شناختی، ازجمله شرایط حسی ـ ادراکی و شوشی، نمایه‌های زبانی، انقطاع و زمان بررسی شده‌اند. نتایج حاصل نشان می‌دهد که گفتمان این شعر دارای ویژگی‌های شوشی و رخدادی است و گفته‌پرداز توانسته است به شیوۀ نمادگرایانه و با مقوله‌سازی‌های گزینشی (ناقوس) و سریالی (روشنی و صبح) و با ایجاد گسست در نظام پیوستاری زبان از طریق صناعات بلاغی و افعال مؤثر و به‌کارگیری زمانِ روایت‌کننده در وجه کلانی و غایتی و عبور از نشانه‌های منجمد و تثبیت‌شده به نشانه‌هایی سیال، گفتمانی با ویژگی‌های زیبایی‌شناختی به‌وجود آورد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


● Ahmadi, B. (2010). Truth and Beauty: Lessons in Philosophy of Art. Tehran: Markaz.
● Eco, U. (2005). History of Beauty. Translation by Bita, H. Tehran: Academy of Arts of the Islamic Republic of Iran.
● Ehsani, Z, Shairi, H. R, and Moin, M. B. (2020). A Narrative Analysis of Conservatism and Risk-taking: A Wave Discourse Theory on Nocturnal Harmony from the Wood Orchestra by Reza Ghasemi. Narratologyjournal, 4 (7), 1- 32.
● Moin, M. B. (2010). The aesthetics of negation in the works of Mallarmé. Tehran: Elm.

● Pournamdarian, T. (2002). My house is cloudy: Nima's poetry from tradition to modernity, second edition. Tehran: Soroush.
● Hamidian, S. (2002). The story of metamorphosis: The process of changes in Nima Yoshij's poetry. Tehran: Niloufar.
● Shairi, H. R. (2016). Semantic analysis of discourse. Tehran: Samat.
● ---------------. (2016). Semantics of Literature, Theory and Method of Discourse Analysis. Tehran: Tarbiat Modares University, Scientific Works Publishing Center.
● ---------------. (2007). The Relationship Between Semiotics and Phenomenology with Analytical Examples of Literary-Artistic Discourse. Literature Research, No. 3, 61-81.
● ---------------. (2009). Theoretical Foundations of Discourse Analysis, Semantic Approach. Journal of the Academy of Arts. No. 12, 54- 72.
● ---------------. (2010). A Semantic Study of Aesthetics in Literary Discourse. In the first collection of articles on linguistics and interdisciplinary studies: literature and art. By the efforts of Farhad Sasani. Tehran: Under the supervision of the Scientific-Research Deputy of the Academy of Arts, 129-147.
● Shairi, H. R, Kanani, E. (2015). Existential-oriented Semantics: from Interaction to Transcendence based on Rumi's Roman and Chinese discourse. Bimonthly of linguistic essays. Volume 6, Number 2, 173-195.
● Kanani, E. (2017). The Aesthetic System of Discourse in the Interaction of Sound and Light based on the Story of "Halima asking for help from Idols". Two scientific-research quarterly journals of mystical literature of Al-Zahra University. Ninth Year, No. 16, 145-169.
● Giro, P. (1973) Semiotics. (M. Nabavi, Trans.). Tehran: Agah Publications.
● Greimas A. J. (1987). Semantic defect. (H. R. Shairi, Trans.). Tehran: Nashr-e- Khamuosh Publications.
● Yoshij, N. (1994). Complete Collection of Poems by Nima Yoshij (Persian and Tabari). Compiled and edited by Sirus Tahabaz. Tehran: Negah Publishing Institute.