روش تدریس معکوس در یادگیری زبان فارسی: شواهدی از زبان‌آموزان غیرفارسی زبان

نوع مقاله : مقالات علمی پژوهشی

نویسندگان
1 استادیار زبان‌شناسی، دانشگاه فرهنگیان تهران، ایران.
2 دبیر آموزش و پرورش، دکترای زبان و ادبیات فارسی، گلستان، ایران
چکیده
زبان و اندیشه رابطۀ تنگاتنگی دارند و با ابزار زبان می‌توان به بیان اندیشه پرداخت. از این رو، بسط و گسترش زبان فارسی، فرهنگ و اندیشۀ ایرانی را نیز گسترش خواهد داد. بنابراین، آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان، اهمیت ویژه‌ای دارد و بایستی به‌طور مداوم مورد بازنگری قرار گیرد. از شیوه‌های نوینِ آموزش در مراکز آموزشی، شیوۀ تدریس معکوس است، تدریس معکوس که فرایندی تعاملی دارد و به یاری فعالیت‌های خارج از کلاس، یادگیری فعال را در کلاس محقق می‌سازد، بسیار مورد توجه قرار گرفته است. لذا مسئله و فرضیۀ پژوهش حاضر بررسیِ میزان مشارکت زبان‌آموزان در کلاس درس معکوس و تعیین میزان رضایت زبان‌آموزان و همچنین تعیینِ ارتباط بین دو عامل ذکرشده با میزان یادگیری زبان‌آموزان است. پژوهش حاضر از نوع کاربردی، کمی، کیفی و مبتنی بر پرسش‌نامه است. هـدف این بررسـی تعیین ارتباط میان مشارکت و رضایت شرکت‌کنندگان و پیشرفت تحصیلی زبان‌آموزان بین‌المللِ دانشگاه کردستان بوده و در سطح پیشرفته درمورد تأثیر کلاس درس معکوس بر یادگیری زبان فارسی انجام شده است. شرکت‌کنندگان در این دوره 50 دانشجوی کُرد‌زبان کشور عراق بودند که با 60 جلسۀ دو ساعتی (120 ساعت) این دوره را به پایان رساندند. در این پژوهش چهار مهارت خواندن، نوشتن، صحبت کردن و شنیدن مورد توجه قرار گرفت. هر مهارت شامل زیربخش‌هایی است که مهارت‌های یادگیری زبان فارسی را تقویت می‌کنند؛ دیدن فیلم‌های بلند و کوتاه و نوشتن خلاصۀ آن‌ها، نوشتن انشا، خواندن متن‌های فارسی، تصویرخوانی و شنیدن فایل‌های صوتی از تکالیفی بود که در کلاس درس مورد توجه قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که روش کلاس معکوس، مشارکت و رضایت زبان‌آموزان را به دنبال داشته و میزان مشارکت و رضایت آن‌ها با پیشرفت تحصیلی‌شان ارتباط کامل دارد و به بهبود‌ یادگیری زبان فارسیِ زبان‌آموزان کُرد کمک شایانی کرده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


Abeysekera, L., & Dawson, P. (2015). Motivation and cognitive load in the flipped classroom: definition, rationale and a call for research. Higher Education Research & Development, 34(1), 1-14.
Beck, I.L., M.G. Mckeown, R.L. Hamilton, and L. Kucan. (1997) Questioning the Author: An approach for enhancing student engagement with text. Newark, DE: International Reading Association.
Benner, P., Sutphen, M., Leonard, V., Day, L., Shulman, L.S., 2009. Educating Nurses: A Call for Radical Transformation: Wiley.
Bergmann, J., & Sams, A. (2012). Flip your classroom: reach every student in every class every day. ISTE & ASCD: U.S.A.
Bishop, J. L. (2013). A controlled study of the flipped classroom with numerical methods for engineers (Unpublished doctoral dissertation). Utah State University, Logan.
Clark, K. R. (2015). The Effects of the Flipped Model of Instruction on Student Engagement and Performance in the Secondary Mathematics Classroom. Journal of Educators Online, 12(1), 91-115.
Clark, R. C., Nguyen, F., & Sweller, J. (2006). Efficiency in learning: Evidence-based guidelines to manage cognitive load. San Francisco, CA: Wiley.

Davies, R. S., Dean, D. L., & Ball, N. (2013). Flipping the classroom and instructional technology integration in a college-level information systems spreadsheet course. Educational Technology Research and Development, 61(4), 563–.085
Dortaj, F., Zareie Zavaraki, E., Aliabadi, K., Farajollahi, M., & Delavar, A. (2017). The impact of distance education (based Mooc) on academic performance of PNU. jiera, 10(35), 1-20.
Golzari, Z. & Attaran, M. (2016). Flipped learning in higher education: Narratives of a teacher. Journal of Theory & Practice in Curriculum; 4 (7):81-136
Harmer, J. (2007). The Practice of English Language Teaching (4th. Ed.). London: Pearson Education Limited.

Herreid, Clyde & Schiller, Nancy. (2013). Case Studies and the Flipped Classroom. Journal of College Science Teaching. 42. 62-66.
Hung, H. (2015). Flipping the classroom for English language learners to foster active learning. Computer Assisted Language Learning, 28(1), 81–.69
Kavyani, H., Liaghatdar, M., Zamani, B., & Abediny, Y. (2017). The Learning Process in the Flipped Classroom: A Representation of Experienced. Journal of Higher Education Curriculum, 8(15), 179-.412

Koda, k. Zehler,A.M.(2008). Learning to Read Across Languages: Cross Linguistic Relationships in First- and Second-Language Literacy Development. New York: Rout ledge.
Little, C. (2015). The flipped classroom in further education: literature review and case study. Research in Post-Compulsory Education, 20(3), 265-279.

Loo, J. L., Eifler, D., Smith, E., Pendse, L., He, J., Sholinbeck, M. & Dupuis, E. A. (2016). Flipped Instruction for Information Literacy: Five Instructional
Cases of Academic Librarians. The Journal of Academic Librarianship, 42(3), 273-280

Marlowe, C. (2012). The effect of the flipped classroom on student achievement and stress (Unpublished master’s thesis). Montana State University, Bozeman.
Marsh, Debra. (2092)." Blended Learning. Creating Learning Opportunities for Language Learners". Cambridge University Press.
McGivney-Burelle, J., & Xue, F. (2013). Flipping calculus. PRIMUS: Problems, Resources, and Issues in Mathematics Undergraduate Studies, 23(5), 447–486.
Murphree, D. S. (2014). "Writing wasn't really stressed, accurate historical analysis was stressed": Student Perceptions of In-Class Writing in the Inverted, General Education, University History Survey Course. The History Teacher, 47(2), 209-219.
Pastore, R. S. (2009). The instructional effects of diagrams and time٠compressed instruction on student achievement and learners’ perception of cognitive load. Unpublished doctoral dissertation. Pennsylvania State University.

Prashar, A. (2015). Assessing the flipped classroom in operations management: A pilot study. Journal of Education for Business, 90(3), 126-138.
Rotellar, C., & Cain, J. (2016). Research, Perspectives, and Recommendations on Implementing the Flipped Classroom. American journal of pharmaceutical education, 80(2).
See, S., & Conry, J. (2014). Flip My Class! A faculty development demonstration of a flipped-class. Currents in Pharmacy Teaching and Learning, 6(4), 585-588.

Strayer, J. F. (2012), How learning in an inverted classroom influences cooperation, innovation and task orientation. Learning Environments Research, 15(2), 171–193.
Street, S. E., Gilliland, K. O., McNeil, C., & Royal, K. (2015). The flipped classroom improved medical student performance and satisfaction in a pre-clinical physiology course. Medical Science Educator, 25(1), 35–43.
Touchton, M. (2015). Flipping the classroom and student performance in advanced statistics: Evidence from a quasi-experiment. Journal of Political Science Education, 11(1), 28–.44