شناسایی فرصت‌های توسعۀ گردشگری زبان فارسی با رویکرد زبان‌شناسی ‌اجتماعی تعاملی

نوع مقاله : مقالات علمی پژوهشی

نویسندگان
1 دانشجوی دکتری زبان شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2 دانشیار زبان شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
3 استاد زبان شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
4 استادیار زبان شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده
گردشگری زبان در سطح بین‌المللی، یکی از حوزه‌های رو به رشد و جذابی است که می‌تواند فرصت‌های مناسبی برای رشد و توسعۀ جوامع محلی ایجاد کند. بررسی و شناسایی فرصت‌های توسعۀ گردشگری زبان فارسی نیز می‌تواند به توسعۀ گردشگری در ایران کمک شایانی کند. هدف پژوهش حاضر، شناسایی فرصت‌های توسعۀ گردشگری زبان فارسی با رویکرد زبان‌شناسی ‌اجتماعی ‌‌تعاملی است. روش پژوهش حاضر کیفی و از نوع پژوهش‌های اکتشافی است و از لحاظ هدف جزء پژوهش‌های کاربردی به‌شمار می‌آید. مشارکت‌کنندگان در این پژوهش شامل خبرگان و افراد مجرب در حوزۀ گردشگری زبان، استادان رشتۀ گردشگری، زبان‌شناسی و راهنمایان تورهای گردشگری بودند و از روش نمونه‌گیری هدفمند در پژوهش استفاده شده است. برای گردآوری اطلاعات مصاحبه‌های عمیق و نیمه‌ساختاریافته‌ای با شرکت‌کنندگان انجام گرفت و با 27 مصاحبه اشباع نظری حاصل شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش تحلیل محتوا با استفاده از نرم‌افزار MXQDA، استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که فرصت‌های توسعۀ گردشگری زبان فارسی از شش مقولۀ اصلی تشکیل شده است که شامل فرصت‌های محلی ـ منطقه‌ای، ملی ـ اجتماعی، توسعۀ بین‌المللی، محیطی، اقتصادی و رشد و توسعۀ است. برای استفاده از این فرصت‌ها باید برنامه‌های مناسبی تدوین کرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


باباخانزاده، ادریس. (1392). بررسی اثرات اقتصادی، اجتماعی- فرهنگی و زیست محیطی توسعه گردشگری بر منطقه اورامانات. برنامه ریزی فضایی، دوره سه، شماره سه، 145-164.
چراغعلی خانی، علی؛ رضاعلی، عماد؛ خوش لهجه، سید علی. (1399). رتبه‌ بندی عوامل مؤثر بر انتخاب مکان هدف گردشگری در صنعت گردشگری ایران (با استفاده از مدل دیمتل). پژوهشهای جغرافیای انسانی، دوره پنجاه و دو، شماره سه، 1071-1081.
حمزه‌ئی طهرانی، مهشید؛ حقیقت منفرد، جلال؛ باسخا، مهدی. (1401). طراحی شبکه مضامین تشخیص فرصت‌های کارآفرینانه در حوزه گردشگری درمانی. نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی، دوره پنج، شماره یک، 167-182
ده بالایی، مریم؛ ریگی، علی (1397). بررسی اثرات مهارت زبان انگلیسی در بین شهروندان بر میزان افزایش گردشگری شهری (مورد پژوهی: شهر ساحلی چابهار). پژوهش در هنر و علوم انسانی، دوره سه، شماره ده، 13-24.
رستم پور، رقیه؛ اعتضادی فر، مرضیه (1394). کار آفرینی برای زبان دانان عربی در حوزه گردشگری. مجله علمی انجمن ایرانی زبان و ادبیات عربی (فصلنامه)، دوره یازده، شماره سی و شش، 135-152.
رسول زاده اقدم، صمد؛ میرمحمدتبار، سیداحمد؛ عدلی‌پور، صمد؛ زینی‌وند، یوسف. (1395). فرصتها و محدودیتهای صنعت گردشگری در ایران. مطالعات جامعه شناسی، دوره نه، شماره سی، 63-80.
شیبانی نیا، کفاح؛ عبداللهی، صدیقه؛ محمدزاده، مرجان. (1400). مروری بر گردشگری و اثرات آن؛ گامی به سوی توسعه پایدار. انسان و محیط زیست، دوره نوزده، شماره سه، 201-213.
طهمورث، عاطفه و صنایعی، علی (1397). تبیین موانع توسعه گردشگری الکترونیک در صنعت گردشگری ایران (مطالعه موردی: شهر اصفهان)، چهارمین کنفرانس بین المللی مدیریت،کارآفرینی و توسعه اقتصادی، تاکستان
غفاری، محمد؛ سلطانی، مرتضی؛ شهرکی آزاد، افسانه؛ خوشرو، مینا. (1399). شناسایی و اولویت بندی فرصت‌های هم‌آفرینی برند گردشگری. چشم انداز مدیریت بازرگانی، دوره نه، شماره چهل و چهار، 98-119.
غیاثی زارچ، ابوالقاسم؛ جعفری، فاطمه. (1396). بررسی نقش زبان آموزان غیرفارسی‌زبان در توسعه آموزش محیط‌زیست و توسعه پایدار از طریق گردشگری. فصلنامه علمی آموزش محیط زیست و توسعه پایدار، دوره پنج، شماره چهار، 99-112.
کیوان پناه، شیوا؛ علوی، سید محمد؛ شریفی، اسداله. (1394). آسیب شناسی چگونگی آموزش زبان انگلیسی
ویژه گردشگری در دانشگاه‌های کشور. پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی، دوره پنج، شماره دو، 353-374.
مفاخری، لیلا؛ بهمنی، افشین؛ قادرمرزی، حامد. (1400). تحلیلی بر میزان تطبیق‌پذیری اولویت های گردشگران با ادراک عینی آن ها از فرصت های گردشگری(مطالعه موردی: روستاهای هدف گردشگری شهرستان طارم). راهبردهای توسعه روستایی، دوره 8، شماره 1، 1-19.
مهدوی آرا، مصطفی. (1397). مهاجرت اقوام و مسائل زبانی ـ فرهنگی (نمونه موردپژوهانه: مهاجرت عرب‌های جنگ‌زده به مشهد مقدس). مجله علمی انجمن ایرانی زبان و ادبیات عربی (فصلنامه)، دوره چهارده، شماره چهل و هشت، 149-168.
ویسی، هادی. (1396). بررسی سیاست‌گذاری صنعت گردشگری در قوانین بالادستی جمهوری اسلامی ایران. مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی، دوره هفت، شماره بیست و پنج، 93-112.
یوسفی، جواد؛ شریفی تهرانی، محمد (1395). تحلیلی بر اثرات اجتماعی و فرهنگی توسعه گردشگری(مطالعه شهرستان بیرجند). فصلنامه راهبرد توسعه، شماره چهل و هشت، 138-155.

Cohen, E., Cooper, R.L. (1986). Language and tourism. Annals of Tourism Research, 13: 533–563.
Gao, S. (2012). The biggest English corner in China. English Today, 28(3): 34–39.
Geoffroy, C. (2007). ‘Mobile’ contexts/‘immobile’ cultures. Language and Intercultural Communication, 7(4): 279–290.
Hall‐Lew, L. A., & Lew, A. A. (2014). Speaking heritage. The Wiley Blackwell companion to tourism, 336-348.
Iglesias, M. (2017). The role of travel-related aspects in the language tourism experience. Enlightening Tourism. A Pathmaking Journal, 7(2), 125-153.
Irgashevich, S. T., Erkin, G., & Dilnoza, S. (2022). IMPORTANCE OF FOREIGN LANGUAGES IN DEVELOPING HOSPITALITY AND
TOURISM SECTOR OF UZBEKISTAN. Web of Scientist: International Scientific Research Journal, 3(9), 48-56.
Lindström, J. (2009). Interactional linguistics. The pragmatics of interaction, 96-103.
Okafor, L. E., Khalid, U., & Burzynska, K. (2022). The effect of migration on international tourism flows: the role of linguistic networks and common languages. Journal of Travel Research, 61(4), 818-836.
Olya, H. G., Alipour, H., & Gavilyan, Y. (2018). Different voices from community groups to support sustainable tourism development at Iranian World Heritage Sites: evidence from Bisotun. Journal of Sustainable Tourism, 26(10), 1728-1748.

Redondo-Carretero, M., Camarero-Izquierdo, C., Gutiérrez-Arranz, A., & Rodríguez
Pinto, J. (2017). Language tourism destinations: a case study of motivations, perceived value and tourists’ expenditure. Journal of Cultural Economics, 41(2), 155-172.
Rodriguez, X. A., Martinez-Roget, F., & Pawlowska, E. (2013). Academic tourism: a more sustainable tourism. Regional and Sectoral Economic Studies, 13(2), 89-98.
Torabi Farsani, N., Saffari, B., Shafiei, Z., & Shafieian, A. (2018). Persian literary heritage tourism: travel agents’ perspectives in Shiraz, Iran. Journal of Heritage Tourism, 13(5), 381-394.
Yuan, J.J., Houston, K., and Cai, L. (2006). Foreign language ability: a core attribute of hospitality graduates’ competency? Journal of Human Resources in Hospitality and Tourism, 5(1): 77–90.