بررسی و تحلیل حرف اضافه مکانی «زیر» با رویکرد زبان‌شناسی شناختی

نوع مقاله : مقالات علمی پژوهشی

نویسندگان
1 گروه زبانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران
2 گروه زبانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران
چکیده
حروف اضافه به‌عنوان گروهی از واژه‌های دستوری پربسامد و مهم نقش مهمی در بسیاری از زبان‌ها و ازجمله زبان فارسی ایفا می‌کنند. هدف پژوهش حاضر این است که در چارچوب رویکرد زبان‌شناسی شناختی و براساس دو نظریۀ چندمعنایی اصولی (Tyler & Evans, 2001, 2003) و نظریۀ طرح‌واره‌های تصوری (Johnson, 1987)، چندمعنایی حرف اضافۀ «زیر» را بررسی ‌کند. داده‌های پژوهش شامل مجموعه‌ای از جملات و عبارات فارسی حاوی حرف اضافۀ «زیر» است که از پیکرۀ همشهری (نسخۀ دوم) استخراج شده‌اند. علاوه بر این پیکره، از دو فرهنگ دهخدا و معین نیز استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که حرف اضافۀ «زیر» در مفهوم اولیه و سرنمونی خود بیانگر وضعیتی است که در آن یک شیء (شیء متحرک) از لحاظ موقعیت مکانی در راستای عمود در جایگاهی پایین‌تر از شیء دیگر (زمینۀ ثابت) قرار می‌گیرد که بین آن‌ها می‌تواند فاصله باشد یا نباشد و یکی دیگری را پوشش دهد یا ندهد. علاوه بر این، «زیر» دارای سه مفهوم «کم‌تر»، «تسلط و کنترل» و «تأثیرپذیری» نیز هست که حاصل بسط استعاری مفهوم سرنمونی به حساب می‌آیند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


Badamdari, Z., & Eliyasi, M. (2021). Adopting the cognitive approach in teaching spatial and abstract concepts of the prepositions "in" to Persian speakers and "dar" to non-Persian speakers. Language Related Research, 62, 39-64.
Bamshadi, P. & Bamshadi, J. & Ansarian, Sh. (2016). Semantic analysis of three prepositions tɑ, wæl and ærɑ in Gurani Kurdish from cognitive perspective. Language Related Research, 4, 59-80.
Bratož, S. (2014). Teaching English locative prepositions: a cognitive perspective. Linguistica, 54(1), 325-337.
Brenda, M. (2014). The Cognitive Perspective on the Polysemy of the English Spatial Preposition ‘Over’. Cambridge: Cambridge Scholars Publishing.
Evans, V. (2006). The Structure of Time. Amsterdam, Philadelphia: John Benjamins.
Evans, V. (2007). Glossary of cognitive linguistics. Edinburgh: Edinburgh University Press.
Evans, V., & Green, M. (2006). Cognitive linguistics: An introduction. Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
Golfam, A., & Yusefi Rad, F. (2010). Cognitive semantics approach to spatial prepositions of Persian language from an educational perspective, case study: the preposition "dar". Research in Contemporary World Literature. 56, 167-179.
Johnson, M. (1987). The Body in the Mind: The Bodily Basis of Meaning, Imagination and Reason. Chicago: Chicago University Press.
Kalantari Darunkala, R. (2016). Analysis of the feedback of teaching simple prepositions (ba, be, az, dar) to non-Iranian language learners with a cognitive approach. Persian Language Teaching Studies, 3, 33-62.
Rasekh Mahand, M. (2010). Analysis of the meanings of spatial prepositions of Sokhan encyclopedia based on cognitive semantics. Adab Pazhuhi, 14, 49-66.
Riemer, N. (2005). The Semantics of Polysemy. Berlin & New York: Mouton de Gruyter.
Song, X. (2013). A Cognitive Linguistics Approach to teaching English prepositions. Ph. D Dissertation University of Koblenz. Landau Germany
Tyler, A., & Evans, V. (2001). Reconsidering prepositional polysemy networks: The case of over. Language, 724-765.
Tyler, A., & Evans, V. (2003). The semantics of English prepositions, spatial scenes, embodied meaning and cognition. Cambridge: Cambridge University Press.
Tyler, A., Mueller, C., & Ho, V. (2011). Applying cognitive linguistics to learning the semantics of English to, for and at: An experimental investigation. Vigo International Journal of Applied Linguistics, 8(2), 181-205.
Ungerer, F. & Schmid, H.-J. (2006). An Introduction to Cognitive Linguistics (2nd ed.). Harlow: Longman.
Vahidi Ferdowsi, T., & Alizadeh, A., & Badamdari, Z. (2017). A syllabus of teaching prepositions with semantic-cognitive approach to non-Persian speakers (Case study: the preposition "az"). Journal of Linguistics and Khorasan Dialects, 9(17), 175-202.