Tension as an influential factor in the configuration of poetry

Document Type : مقالات علمی پژوهشی

Authors
1 M.A. STUDENT of Persian Language and literature
2 associate professor of Persian language and literature, University of Isfahan
Abstract
Tension, as one of the concepts proposed by formalist and structuralists, can lead to a structured whole in a literary work. Accordingly, the study of tension among the poetic components is of particular importance. However, it seems that despite the researches that deal with tension and its application in different texts, there is no systematic research which deals with tension and its structural factors. On the other hand, Manouchehr Atashi's poems have special features due to their stable structural framework, and a reading that can study the issue of tension and how it occurs in his poems seems necessary. Accordingly, in this research, we have tried to study tension and its structural factors in Manouchehr Atashi's poems with an analytical-descriptive analytical approach. Therefore, relying on the usual discourse, phenomenological discourse and deconstructive discourse, we deal with the tension and how it appears in Manouchehr Atashi's poems. In this way, first, by examining verses from classical literature, we explain the desired theoretical foundations, and finally, by constructivist reading, we extract tension and its constructive factors from some of Manouchehr Atashi's poems. In this study, it becomes clear that although at first glance, the elements of a literary work are not related to each other, but are in opposition to each other, but tension can be opposed to the elements in the whole unit and lead to It becomes structured as a whole. Thus, tension as a link between opposites in various forms leads to the configuration and structure of poetry.

Keywords

Subjects


• آتشی، م. (1384). دیوان اشعار، تهران: نگاه.
• آلگونه جونقانی، م. (1390). تحلیل زبان‌شناختی و معرفت‌شناختی عرفان. رسالۀ دکتری. دانشکده ادبیات و علوم انسانی. دانشگاه اصفهان.
• آلگونه جونقانی، م. (۱۳۹7). نشانه‌شناسی شعر، تهران: نویسه پارسی.
• آلگونه جونقانی، م. (1399). «از ناممکن محتمل تا قول به خودبسندگی اثر ادبی در اندیشۀ ارسطو». نشریه علمی متافیزیک، 30، 185-169.
• احمدی، ب. (1382). ساختار و تاویل متن. تهران: مرکز.
• اخوان ثالث، م. (1396). بدعت‌ها و بدایع نیما یوشیج. تهران: زمستان.
• ایگلتون، ت. (1983). درآمدی بر نظریۀ ادبی. ترجمۀ ع. مخبر (1383). تهران: مرکز.
• پاینده، ح. (1385). نقد ادبی و دموکراسی: جستارهایی در نظریه و نقد ادبی جدید. تهران: نیلوفر.
• تایسن، ل. (1998). نظریه‌های نقد ادبی معاصر. ترجمۀ م. حسین‌زاده (1394). تهران: حکایت قلم نوین.
• حافظ، ش. (1396). دیوان. مقدمه و فهرست جهانگیر منصور. تهران: دوران.
• حیدریان شهری، ا.، و امینیان، م. (1392). «بررسی تطبیقی مفهوم «تلاش» در «النجمتان» انسی الحاج و «نشانی» سهراب سپهری (بر اساس معناسازی تنش در نقد فرمالیستی آمریکایی)». کاوش‌نامه ادبیات تطبیقی، 10، 56-41.
• دانیاری، ک.، نوری، ع.، حیدری، ع.، روزبه، م. (1395). «بوطیقای پدیدارشناختی نیما: بررسی آرای پدیدارشناختی نیما در «نامه‌ها»ی او». نقد ادبی، 36، 41-121.
• دهقانی، ح. (1388). «پدیدارشناسی هرمنتیکی شعر: بازخوانش شعر دیوار اثر احمد شاملو». فصلنامه زبان و ادبیات فارسی، 42، 164-133.
• ربیعی، ح.، رشیدی، م.، خراسانی، م. (1398). «نقد شعر قاصدک مهدی اخوان ثالث بر پایه نقد نو». پژوهش‌های نقد ادبی و سبک‌شناسی، 36، 117-134.
• سلدن، ر.، و ویدوسون، پ. (2005). راهنمای نظریۀ ادبی معاصر. ترجمۀ ع. مخبر(1397). تهران: طرح نو.
• سنایی، مجدود بن آدم. (1362). دیوان. تهران: نشر سنایی.
• شعیری، ح. (1388). «از نشانه‌شناسی ساختگرا تا نشانه‌معناشناسی گفتمانی». نقد ادبی، 8، 33-51.
• شعیری، ح. (1395). نشانه‌معناشناسی ادبیات. تهران: دانشگاه تربیت مدرس، مرکز نشر آثار علمی.
• شیروانی، ع. (1399). مصطلحات فلسفی بدایه الحمه و نهایه الحکمه. قم: بوستان کتاب.
• قویمی، م. (1383). آوا و القا رهیافتی به شعر اخوان ثالث. تهران: هرمس.
• کالر، ج. (1975). بوطیقای ساختگرا. ترجمۀ ک. صفری(1388). تهران: مینوی خرد.
• گاستون، ب. (1969). پدیدارشناسی شعر. ترجمۀ علی مرتضویان(1377). ارغنون، 14، 146-129.
• گرماس، آ. (1987). نقصان معنا. ترجمۀ حمیدرضا شعیری(1398). تهران: خاموش.
• مکاریک، ا. (1951). دانش‌نامه نظریه‌های ادبی معاصر. ترجمۀ م. مهاجر و م. نبوی(1383). تهران: آگه.
References
• Abrams, M. H. (1999). The Mirror and the Lamp: Romantic Theory and Critical Traditional. London, Oxford, New York: Oxford University Press.
• Ahmadi, B. (2003). Text-structure and Textual Interpretation. Tehran: Markaz. [In Persian]
• Akhavan sales, M. (2017). Heresies and innovation of Nima Yoshij. Tehran: zemestan. [In Persian]
• Algooneh Jouneghani, M. (2011). Linguistic and epistemological analysis of mysticism. Ph.D. Thesis. Faculty of Literature and Humanities. University of Isfahan. [In Persian]
• Algooneh Jouneghani, M. (2018). Semiotics of poetry. Tehran: Nevise parsi. [In Persian]
• Algooneh Jouneghani, M. (2020). From the possible impossibility to the promise of self-sufficiency of the literary work in Aristotle’s thought. Scientific Journal of Metaphysics. [In Persian]
• Atashi, M. (2005). Divan of poems. Tehran: Negah. [In Persian]
• Brooks, C. (1947). The Well-Wrought Urn, Harcourt & Brace. New York.
• Culler, J. (1975). Structuralist Poetics. Translated by Safavi, K. (2009). Tehran: minooye kherad. [In Persian]
• Culler, J. (1982). On Deconstruction, Ithaca. New York. Cornell University Press.
• Daniari, K & Nouri. A & Heydari, A & Rouzbeh, M. (2016). Nima Phenomenological Boutique: Examining Nima’s phenomenological opinions in his “letters”. Literary criticism. (36), 41-121. [In Persian]
• Dehghani, H. (2009). Hermeneutic phenomenology of poetry: Reading of “Divar” poem by Ahmad Shamlou. Persian Language and Literature Quarterly. (42), 133-164. [In Persian]
• Eagleton, T. (1983). An introduction to literary theory. Translated by Mokhber, A. (2004). Tehran: Markaz. [In Persian]
• Gaston, B. (1969). Phenomenology of poetry. Translated by Mortazavian, A. (1998). Arghanoon. (14), 129-146. [In Persian]
• Ghavimi, M. (2004). Voice and inspiration: An approach to the poetry of the Akhavan sales. Tehran: Hermes. [In Persian]
• Gremias, A. (1987). Lack of meaning. Translated by Shairi, H. (2019). Tehran: Khamoosh. [In Persian]
• Hafez, S. (2017). Divan. Introduction and Index J. Mansour. Tehran: Doran.
• Heydarian Shahri, A & Aminian, M. (2013). A comparative study of the concept of effort in “Alnajmatan” Ansi Alhaj and “Neshani” Sohrab Sepehri (based on the meaning making of tension in American formalist criticism. Research paper of comparative literature. (10), 41-56. [In Persian]
• Makaryk, I, (1951). Encyclopedia of contemporary literary theories. Translated by Mohajer, M. (2004) & M. Nabavi. Tehran: Agah. [In Persian]
• Noth, w. (1990). Handbook of semiotics: Advances in semiotics. general editor: Sebeok. Th. A. Bloomington & Indianapolis: Indiana University Press.
• Payandeh, H. (2006). Literary criticism and democracy: Essays in new literary theory and criticism. Tehran: Niloofar. [In Persian]
• Rabiei, H & Rashidi, M & Khorasani, M. (2019). Criticism of the poem of kasedak Mehdi Akhavan sales based on new criticism. Researches of literary criticism and stylistics. (36), 117- 134. [In Persian]
• Sanaei, M. (1983). Divan. Tehran: Sanaei Publishing. [In Persian]
• Saussure, F. ({1916} 1983). Course in General Linguistics (Trans Rog Harris). London: Duckworth.
• Selden, R & Widdowson, p. (2005). A Guide to Contemporary Literary Theory. Translated by Mokhber, A. (2018). Tehran: Tarhe no. [In Persian]
• Shairi, M. (2009). From constructivist semiotic to discourse semantics. Literary criticism. (8). 33-51. [In Persian]
• Shairi, M. (2016). Semantic sign of literature. Teharn: Tarbiat Modares University. Center for publishing scientific works. [In Persian]
• Shirvani, A. (2020). Philosophical terms of “Bedayat hekmat va Nahayat alhekmat”, Qom: Book garden. [In Persian]
• Tyson, L. (1998). Theories of contemporary literary criticism. Translated by Hoseinzadeh, M. (2015). Tehran: Hekayate ghalam novin. [In Persian]