خوانش کاربردشناختی تکنیک های برهان ورزی در ضرب المثل های نهج البلاغه

نوع مقاله : مقالات علمی پژوهشی

نویسندگان
1 دانشجوی دکتری دانشگاه بوعلی سینا
2 استاد دانشگاه بوعلی سینا
3 استادیار دانشگاه بوعلی سینا
چکیده
کاربردشناسی زبان از شاخه­های اصلی زبان­شناسی است که انسجام گفتمانی را حاصل تعامل کاربران زبان و بافت متن می داند؛ از این رو موضوع آن مطالعه توانایی و قابلیت­های استفاده از زبان و ساختن جملات مرتبط با بافت است تا نشان دهد که چگونه گفتار در موقعیت­ها معنا می یابد. کاربردشناسی زبان به مطالعه معنا می­پردازد؛ معنایی که گوینده آن را منتقل می­کند و شنونده یا خواننده آن را تفسیر می­کند. در این میان احتجاج و برهان­ورزی فرایندی ارتباطی- زبانی است که متکلم در راستای تغییر نگرش و دیدگاه مخاطب آن را به­کار می­گیرد و در جهت اهداف موردنظر، اندیشه وی را به تکاپو وا می­دارد و در این فرایند از فنون و شیوه­های گوناگونی بهره می­گیرد. در جستار پیش­رو شگردهای برهان­ورزی در شماری از ضرب­المثل­های نهج­البلاغه مورد نقد و تحلیل قرار گرفت تا از این رهگذر خوانش و فهم دقیق­تری از این امثال به دست آید. برای انجام این پژوهش تعداد 95 نمونه از مَثَل­هایی که تکنیک­های برهان­ورزی در آنها دارای فراوانی بیشتری بودند، بر اساس کتاب «الأمْثالُ وَ الحِکَمُ المُسْتَخْرَجَهُ» نوشته محمد الغروی، مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که امام علی(ع) ضمن توجه به قوانین تطور زبان، در جهت اقناع و متقاعدسازی مخاطب، از انواع راهبردهای زبانی­- بلاغی، روش­های اقناع، ساختارهای شبه منطقی، رویکردهای بلاغی، موعظه، تشبیه، کنایه، تمثیل و استعاره بهره جسته و به صورت هنرمندانه، مفاهیم اخلاقی، اجتماعی و سیاسی مورد نظر خویش را در قالب واژگان مطرح نموده که بیانگر توانش زبانی و کاربردشناختی امیر بیان (ع) است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


- Agha gholzadeh, Ferdows. (1389). Analysis of radio discourses, First Edition, Tehran: Future plan.
-Al-Abd, Mohammad. (2002). The Arabic Pilgrim Text, A Study in the Means of Persuasion, Journal of Seasons,No20, Publishing period 5, pp35-55.
-Al-Azaavi, Abubakr. (2006). The Language and the Pilgrims, Morocco: Dar al-Ahmadiyah for Publication.
-Alborz, Parviz. (1381). A Step In The Realm of Poetry and Music, Second edition, Tehran: Publishers of Aan.
-Al-Doraidi, Samiyeh. (2008). Pilgrims In Ancient Arabic Poetry from Ignorance to The Second Century AH, Structure and Styles, Jordan: Alam al-Kotob al- Hadith.
-Al-Shahri, Abdul Hadi bin Zafer. (2004). Speech Strategies, Comparison of Lexical Usage, Lebanon: Dar al-ketab al-Hadithah.
-Al-Zamani, kamal. (2012). The Pilgrims of The Pictures In The Political Sermon To The Imam Ali, may God be Pleased With him. Jordan: Alam al-kotob al- Hadith
-Arabs, Habib. (2001).Argument and Argumentative Inference Element of Theoretical Investigation, Journal of World of Thought, No1, Period of 3, pp 97-138.
-Banu Hashim, Al Hussein. (2014). Teory of Pilgrims By Shaim Perlman, Beirut: Dar Al-Kitab al-Jadidah Al-Muttahida.
-Booghareh, Numan. (2012). Literary Speech and Bets of Interpretations, Pragmatic textual and Pilgrims Readings, Jordan: Alam-al Kotob-al Hadith.
-Darnooni, Iman. (2013). Pilgrims In The Text of The Qur'an, Sura al- Anbiya for Example,Algeria: University of Haj Lehgdar Bataneh.
-Faiz al-Islam Isfahani, Ali Naghi, (1368). Translation and Explanation of Nahj al- Balaghah, Tehran: Faqih Printing and Publishing Organization.
-Faqihi, Ali Asghar, (1376). Translation of Nahj al-Balaghah, Tehran: Saba.
-Hakim Arai, Mohammad Ali. (1384). Persuasive Communication and Advertising, Tehran: Samt.
-Hashaami, Abbas. (2014). Pilgrims' Speech and Pragmatics, Studies In The Lineage of Ibn Badis al-Adabi, Jordan: Alam- al- kotob al-Hadith.
-Homayi, Jalaluddin. (1370). Rhetoric and Literary crafts, Tehran: homa.
-Joel, George. (1387). Application of Language, Translated by Mohammad Amouzadeh and Manouchehr Tavangar, Tehran: Samt.
-Jorjani, Abdul- qahir. (2001). Evidence of Miracles, Research: Abdol- Hamid Alhindawi, Beirut: Dar-Al- kotob Al- elmiyah.
-Kazzazi, Mir Jalaluddin. (1381). Expression1, Aesthetics of Persian Speech, Sixth edition, Tehran: Center Publications.
-Makarem Shirazi, Ahmad. (1375). Messege of Imam Amir al-Mu'minin, Peace be upon him, Tehran: Dar al-Kotob al-Eslamiyah.
-Melkiyeh, ghobar; Emizel, Ahmad. (2006). Pilgrims in the course of Philosophy, Morocco: East Africa.
-Motahari, Morteza. (1398). Exploration in Nahj al-Balaghah, Tehran: Sadr.
-Plantin, Christian. (2008). Argument, Translation of Abdolghader Al Mohairi, Tunisia: National Center for Translation, Dar Sinatra.
-Shaker, Mohammad Kazem; Hajipoor, Hossein. (1391). Spectacular Magazine, First year, No2, pp133-152.
-Solah, Abdullah. (2006). Pilgrims in the Holy Quran from the most Important characteristics of the style. Beirut: Dar al-Farabi.
-Solah, Abdullah. (2011). In the Theory of Pilgrims-Studies and Adaptations- First Edition, Tunisia: Meskiliani for Publishing and Distribution.
-Zolfaghari, Akram; Masboogh,Seyyed Mehdi; Ghayemi, Morteza. (1400). Reading The Moral Concepts of Nahj al-Balagheh Besed on Communicative Implication, Quarterly Journal of Linguistics, Al-Zahra University, 13th year, No 41, pp137-164.