Yousefian Kenari M, Kiyanian M. Study on Dialogic Beats and Their Dramatic Functions in Four Plays of Mohammad Yaghoubi (An Approach to Paul C. Castagno’s Language-Based Strategies). LRR 2015; 6 (2) :215-234
URL:
http://lrr.modares.ac.ir/article-14-10009-fa.html
یوسفیان کناری محمد جعفر، کیانیان مجید. بررسی ضربانهای گفتوگویی و کارکردهای نمایشی آن در چهار نمایشنامه از محمد یعقوبی (با رویکردی به راهکارهای زبانبنیاد پل کاستانیو). جستارهای زبانی. 1394; 6 (2) :215-234
URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-10009-fa.html
1- استادیار ادبیات نمایشی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
2- دانشجوی کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
چکیده: (6192 مشاهده)
ضربانهای گفتوگویی، بهعنوان بنیادیترین واحدهای قابل تشخیص کنشهای زبانی، بخش عمدهای از یک متن نمایشی را تشکیل میدهند. در مقاله حاضر، قصد داریم با مطالعۀ ویژگیهای این تمهیدات زبانی، پاسخی برای سؤال اصلی خود، مبنیبر نحوه عملکرد آنها در توسعه سبک نمایشنامهنویسی تجربی محمد یعقوبی، بیابیم. چارچوب نظری بحث، تلفیقی از مطالعات زبان و سبکشناسی درام «پُل کاستانیو» و «ویمالا هرمان» است. روش انجام این تحقیق از نوع توصیفی– تحلیلی و نمونهکاوی است و با بررسی مستقیم متون، امکان تحلیل کیفی نمونههای مطالعاتی، بهکمک شاخصهای عملیاتی تعریفشده مهیا شده است. یافتههای این تحقیق نشان میدهد که در سبک تجربهگرایانه نمایشنامههای یعقوبی، توجه عمدهای به زبان و کارکردهای متنوع دلالتگرهای زبانی شده است. او با بهرهگیری از تمهیدات متفاوتی در نگارش گفتوگو، ضربانهای گفتوگویی را در سطوح گستردهای از دلالتهای زبانی و فرازبانی بهکار برده و از آنها بهعنوان عاملی برای «تأکید»، «تعلیق»، «انقطاع» و «تأثیر» بر شیوههای پایانبندی آثار خود استفاده کرده است؛ با این تفاوت که رفتهرفته، کارکرد و نحوۀ بهکارگیری این تمهیدات زبانی مشخصتر و با مضمون اثر نیز همسازتر شدهاند.