حسینی سیدمحمد، آقاگلزاده فردوس، کردزعفرانلو کامبوزیا عالیه، گلفام ارسلان. «رو» و «آبرو» دو روی مفهوم وجهه در فرهنگ ایرانی: پژوهشی قومنگارانه در کاربردشناسی زبان. جستارهای زبانی. 1396; 8 (6) :215-246
URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-10359-fa.html
1- دانشجوی دکتری زبانشناسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
2- استاد گروه زبانشناسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
3- دانشیار گروه زبانشناسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
چکیده: (5637 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر بررسی مفهوم وجهه در فرهنگ ایرانی و به کاوش دربارۀ مفهوم «رو» و ارتباط آن با «آبرو» در جامعۀ ایرانیان فارسیزبان است. دادهها به شیوۀ قومنگاری گفتار، یعنی از طریق بررسی کاربرد واژۀ «رو» و اصطلاحها و باهمآییهای آن در گفتوگوهای روزمره، وبلاگها، فیلمها و مجموعههای تلویزیونی گردآوری و سپس در بافت کاربردی خود تحلیل معنایی و کاربردشناختی شدهاند و در پرتو نظریههای غالب وجهه، تحلیل و بررسی شدهاند. بررسیها نشان میدهد وجهه در فرهنگ ایرانی دو بُعد دارد: یکی «آبرو» که انگارۀ عمومی و مثبت فرد و گروهی را که فرد عضو آن است، نشان میدهد و در آن بیش از همه بر به رسمیت شناخته شدن توانمندیها، مهارتها و شایستگیها، شأن اجتماعی و تمایز بین دو قلمرو بیرون و درون تأکید میشود و دیگری، «رو»، که منِ خصوصی یا فردی است و آن بعد از انگارۀ فرد را نشان میدهد که منفی است و میبایست پنهان شود. نتایج همچنین نشان میدهند که از کاربردهای مهم «رو نشدن»، «پررویی» و «رودادن» سرکوب فردیت و ابراز وجود است که با عنوانهایی مثل شرم، حیا، فروتنی و شکستهنفسی در نظام توقعات و انتظارات اجتماعی ارزش اخلاقی مثبت محسوب میشوند. کاربردهای «رو» و «آبرو» با حفظ یا تهدید وجهه و قضاوتهای ادب/بیادبی در ارتباطاند، ولی نه آنگونه که در نظریۀ ادب براون و لوینسن (1987) پیشبینی شده است. این اصطلاحها راهبردهای زبانی نیستند، بلکه ارزشهای نظم اخلاقی هستند که ادب و بیادبی بر مبنای آنها سنجیده میشود و در هر موقعیت با راهبردهای مختلف بیان میشوند.
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی |
موضوع مقاله:
کاربرد شناسی زبان انتشار: 1396/11/1