استادیار آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران
چکیده: (14230 مشاهده)
مطالعه حاضر را با هدف ساخت، رواسازی و پایاسازی پرسشنامه انگیزش و نگرش یادگیری زبان انگلیسی انجام دادیم. برای رسیدن به این هدف، از پرسشنامۀ فارسی مجموعه آزمون نگرش و انگیزش گاردنر در یادگیری زبان انگلیسی استفاده کردیم. با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای، نمونه 245 نفری (135 پسر و 110 دختر) از دانشجویان کارشناسی در رشتههای مختلف دانشگاههای تهران را برگزیدیم و پرسشنامه را روی آنان اجرا کردیم. این مطالعه دارای دو سؤال پژوهشی است: 1. آیا پرسشنامه انگیزش و نگرش یادگیری زبان خارجی، از روایی لازم برخوردار است؟ و 2. آیا پرسشنامه انگیزش و نگرش یادگیری زبان خارجی پایایی لازم را دارد؟ برای ارزیابی پایایی و روایی ابزار (پرسشنامه و عوامل)، از روش روایی سازه (تحلیل عامل تأییدی) و پایایی (محاسبه ضریب آلفای کرونباخ) استفاده کردیم. پایایی این پرسشنامه از طریق محاسبه آلفای کرونباخ 937/0 بهدست آمد. در نتایج حاصل از محاسبه تحلیل عامل تأییدی، چهار عامل را شناسایی کردیم که نگرش درباره اهمیت زبان، نگرش والدین نسبت به یادگیری زبان فرزندان، نگرش نسبت به سخنگویان بومی و انگیزه گرایشی نسبت به یادگیری زبان را اندازهگیری میکنند. با درنظر گرفتن نتایج این پژوهش، میتوانیم بگوییم که این پرسشنامه از پایایی و روایی مناسبی برخوردار است و عوامل بهدست آمده یک مدل مناسب مفهومی را درباره نگرش و انگیزش یادگیری زبان انگلیسی زبانآموزان ایرانی ایجاد میکنند. تحقیق حاضر مانند تحقیقات قبلی نشان داد که این پرسشنامه از روایی و پایایی مناسبی برخوردار است و عوامل بهدست آمده از تحلیل عاملی میتوانند انگیزش و نگرش یادگیری زبان خارجی دانشجویان را بهگونهای مناسب اندازهگیری کنند.
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی |
موضوع مقاله:
آموزش زبان انتشار: 1394/3/1